Mediterrània

Crèdit de síntesi per a 1er d'Educació Secundària Obligatòria
Elaborat per l'equip docent de l'ies Ferran Casablancas
Sabadell 2003


.

Materials de consulta
 

La comarca

El Maresme

Arenys

 


 
..
ACTIVITATS
.
 . Presentació

Pautes per presentar el “dossier” al final del Crèdit

Organització de la feina

Lliurament dels dossiers

Exposició oral

Avaluació

Activitats

1- L’itinerari des de Sabadell
2- El Maresme i Arenys de Mar
3- Sobre la visita a l’aquari i al port d’Arenys
4- “Nuestra descripción del puerto”
5- Coneguem els peixos de la Mediterrània
6- Observem i analitzem objectes
7- Coneguem els vaixells
8- La cultura musical és molt important
9- La Mediterrània
10- Els països mediterranis
11- The seaside 
.

.
PRESENTACIÓ:

 El crèdit  "La Mediterrània " és un crèdit de síntesi adreçat al primer curs del primer cicle d'ESO i forma part dels  crèdits obligatoris que heu de fer per tal de superar el cicle.

 És un crèdit en el qual heu de demostrar la vostra autonomia a l'hora de resoldre els problemes i les situacions determinades que se us proposen des de qualsevol de les matèries que heu tingut durant el curs. Tots  els exercicis del crèdit responen a continguts que ja heu treballat. Ara és el moment de demostrar que els heu assolit prou bé.

 En aquest sentit us proposem onze activitats que segur que sabreu resoldre individualment o bé amb l'ajut d'alguns companys o professors. Per a realitzar aquestes activitats haureu d’utilitzar alguns dels continguts apresos en les diferents àrees i haureu de consultar  llibres, persones ...  Finalment aquestes activitats seran avaluades i qualificades pels professors que us ajudaran mentre duri el crèdit de síntesi. 

 Abans de la realització d’aquest crèdit s’haurà fet una sortida d’un dia al port i a l’aquari d’Arenys de Mar, per tal de desenvolupar alguna de les activitats previstes. 

 Aquestes activitats es resoldran en grup i es farà un únic dossier amb el nom de tots els que hi han participat. Els components de cada grup els determinarà cadascun dels tutors. 

 Les activitats no es resoldran en el mateix dossier on estan proposades, sinó en uns fulls a part que vosaltres haureu d'elaborar (fent els mapes, les gràfiques ...). Les activitats que feu hauran d'estar degudament ordenades (seguint l'ordre d’aquest dossier) i l'enunciat o títol de l'exercici estarà amb un  color diferent del de  la resposta (no utilitzeu el color vermell per escriure). 

Les pautes per a l'elaboració d'aquest dossier seran pràcticament les mateixes que has  fet servir per als dossiers que heu realitzat fins ara en les diferents àrees i que us recordem a continuació:
 

PAUTES PER A PRESENTAR EL "DOSSIER" AL FINAL DEL CRÈDIT

El dossier ha de constar de les següents parts:

  - Portada amb el títol i el nom dels components del grup.
  - Índex.
- Activitats realitzades
- Contraportada

Qüestions a tenir en compte:

  - Numerar  les pàgines.
  - Deixar marges en els fulls.
  - Fer bona lletra.
  - Escriure sense faltes ortogràfiques.
  - Expressar-se correctament.
  - Retallar i col•locar bé les il•lustracions.
- Escriure en català les respostes (excepte les activitats quatre i onze).

ORGANITZACIÓ DE LA FEINA

Heu de treballar en grups de quatre persones. Per tant, cal que us organitzeu la feina per tal que el dijous 19 de juny la tingueu acabada, perquè l’haureu de presentar en forma de dossier a l’hora de l’exposició oral.

Seria bo que cada dia, al començament de les sessions de treball, us dediquéssiu a revisar la feina feta i a distribuir la que fareu immediatament després. Com que hi ha activitats individuals i activitats col•lectives, no tothom necessàriament les elaborarà totes. Això implica que heu de trobar un moment per a explicar-vos el resultat de totes les activitats.
 
 

LLIURAMENT DELS DOSSIERS

 Tot i que només heu de presentar un dossier final per grup amb el conjunt d’activitats demanades (individuals o col•lectives), també haureu de donar als professors el vostre dossier personal, amb tota la feina individual que heu realitzat. Aquest dossier serà en brut, no cal que el passeu en net.

 El dossier personal i el dossier de grup es lliuraran el dijous 19 al moment de l’exposició oral. 
 
 

EXPOSICIÓ ORAL

 L’últim dia del crèdit de síntesi es reserva a l’exposició oral. Els professors del grup establiran un horari especial perquè cada grup pugui exposar el resultat de la seva feina.

Cal, per tant, que us repartiu la informació que explicareu en la vostra exposició i, evidentment, que la prepareu abans (feu-vos un esquema o un guió, i assageu). Cada alumne del grup haurà de parlar uns 2 minuts aproximadament.

 Heu de tenir en compte els aspectes següents:

1- Què heu après (informacions noves). Resumiu les diferents activitats.
2- Com us heu distribuït la feina i com heu organitzat la feina de grup.
3- Què vau fer i què en vau treure de la visita a Arenys de Mar.
4- Quines dificultats heu tingut
5- Valoració del crédit de síntesi.
 

 


.
AVALUACIÓ

 L'avaluació del Crèdit consistirà en una nota global que tindrà en compte els següents aspectes:

1- Actitud (autonomia individual, esforç, col•laboració amb el grup i interès per les activitats de  grup, tolerància i respecte envers les persones ...) Nota individual.

  2- El dossier
2.1. El contingut, la presentació i la correcció (les pautes que ja coneixeu: puntualitat en la presentació, netedat i ordre, claredat en les explicacions, utilització sempre de la mateixa llengua ...). Nota col•lectiva. 
2.2 El procés d’elaboració de les activitats. Nota individual (dossier personal i notes de cada dia) i nota col.lectiva (funcionament del grup cada dia).

  3- L’exposició oral. Nota individual.
 

Considerant tots aquests aspectes, cada professor posarà una nota per grup i la global sortirà de la mitjana d’aquestes.
 

 


.
ACTIVITATS
 

1.- L’ITINERARI DES DE SABADELL

Tipus d’activitat: Individual i de grup.
Temps previst: 1 hora.
Material: Per al desenvolupament d’aquesta activitat necessitareu el següent material de l’annex d’aquest dossier: 1 full amb 2 mapes: 

- Comarques de Catalunya 
- Carreteres de la zona fet a escala

Activitat:

    a)  En el mapa de les comarques de Catalunya, pinta amb un color clar les que travessem per anar de Sabadell a Caldetes i indica amb una fletxa quina orientació seguim en el viatge (punts cardinals).

   b)  En el mapa de carreteres, repassa amb vermell el camí que hem fet i , sabent l’escala del mapa, calcula la distància de Sabadell a Caldetes de dues maneres:  per on hem passat  i si haguéssim pogut anar en línia recta.

Procediment: Primer cal fer l’activitat individualment (1/2 hora) i després posar en comú els resultats i triar un sol full per al dossier de grup (1/2 hora més)

2.- EL MARESME I ARENYS DE MAR 

Tipus d’activitat: Individual 
Temps previst: 2 hores
Material: Per al desenvolupament d’aquesta activitat necessitareu el següents   fulls informatius que trobareu a l’annex sobre la comarca del Maresme: 

- 1 mapa.
- 3 textos (“D’Arenys a Blanes”, “El Maresme, un llarg passeig marítim” i “La sàbia llarga”. 
- Els següents comentaris: “Maduixes del Maresme”, “Cementiri de Sinera”, “Port d’Arenys de Mar”, “Palaus i riqueses d’ultramar” i “El tren més antic”.

Activitat: 

 Després  d’haver-los llegit, busqueu  més informació en altres fonts i  feu una redacció d’un full, en llengua catalana, amb el títol: ”El Maresme”.

  Heu  d’explicar  la seva situació geogràfica, rius i muntanyes, alguns trets històrics de la comarca i panorama actual de població, ciutats i activitats econòmiques, fent especial esment del nucli d’Arenys de Mar.

Procediment: 

Com que l’activitat és individual, cal posar en el dossier del grup les quatre redaccions i anotar quines han estat les fonts consultades. El temps previst és d’una hora per a la lectura i recerca d’informació complementària, i una hora més per a fer la redacció.

3.- SOBRE LA VISITA A L’AQUARI I PORT D’ARENYS

Tipus d’activitat: De grup 
Temps previst: 2 hores
Material: Dossier i apunts de la sortida a Arenys de Mar.

Activitat:

Reelaboreu en fulls a part les activitats que vàreu fer en la sortida de Caldetes / Arenys, posant en comú els vostres quaderns de treball de camp (dossier d’activitats sobre l’aquari i sobre el port). 

Procediment: 

  Compareu les notes que teniu de la visita a Arenys i seleccioneu les informacions més importants (tant de la informació que us van donar com de les diferents activitats que vau fer). Finalment, que algú de vosaltres faci la redacció definitiva de la visita a Arenys de Mar. 

4.- “NUESTRA DESCRIPCIÓN DEL PUERTO”

Tipus d’activitat: Individual
Temps previst: 2 hores
Material: Notes preses en la visita.

Activitat: 

 La actividad que os proponemos es que hagáis una descripción del puerto de Arenys de Mar, en castellano.

Procediment i avaluació:

 La actividad se realizará en grupos de 2 alumnos. Cada uno deberá aportar la lluvia de ideas y el redactado será en común.

 En el dossier de grupo habrá, por tanto, dos descripciones en castellano, correspondientes a los dos subgrupos.

 La extensión mínima de la actividad será de 2OO palabras.

 Para la evaluación de la actividad se tendrán en cuenta : el orden y la pulcritud en la presentación del trabajo, el empleo de una ortografía correcta y la coherencia y el sentido literario en la elaboración del redactado. 
 

      Para describir es preciso antes saber mirar las cosas, observarlas, conocerlas. El escritor trabaja con las palabras como el pintor con sus pinceles y colores. Cada nombre, cada verbo, cada adjetivo, cada adverbio que utilice tiene que hacer imaginar al lector algo nuevo, como si lo tuviera ante sus ojos. Nos explicará las formas y el aspecto de las cosas, sus colores, sus sonidos, sus olores y el efecto que producen al que las contempla o las usa.

 En el texto que te presentamos a continuación, Ana María Matute nos hace una descripción del mar. Léela detenidamente:

  - “¡Voy a ver hasta dónde me llega el mar!

   Y anduvo, anduvo, anduvo. El mar, (qué cosa rara!, crecía, se volvía azul, violeta. Le llegó a las rodillas. Luego a la cintura, al pecho, a los labios, a los ojos. Entonces le entró en las orejas el eco largo, las voces que llaman de lejos. Y en los ojos todo el color. Ah, sí, por fin, el mar era verdad!. Era una grande, inmensa caracola. El mar, verdaderamente, era alto y verde."

          Ana María Matute
 

  Para hacer una descripción debéis tener en cuenta las siguientes fases:

 1. Lo primero es concentraros  en el tema y tomar nota de todas las palabras que se os ocurran . Se trata de una lluvia de ideas. Intentad entrar en vuestra  memoria y buscad en ella todas las palabras útiles para la ocasión, todas las palabras relacionadas con el tema que os hemos propuesto. Pensad en nombres (peces, plantas, personas...) adjetivos  (colores, formas...) verbos (acciones que hace el mar, las personas, los vehículos...). 

 No confundáis la lluvia de ideas con la redacción; en este paso todavía no ha de preocuparos  la forma del escrito, ni la ordenación de las ideas.
 

Lluvia de ideas

.      Tomad nota de todo, incluso lo que parezca obvio o ridículo. Cuantas más ideas (nombres, adjetivos, verbos, adverbios) se os ocurran en este momento más rico será el texto final.
.        No valoréis  ahora las ideas. Concentrad toda vuestra energía en el proceso creativo de buscar ideas. Anotadlas  tal cual se os  ocurran, después habrá tiempo para clasificar y valorar.
.         Escribid en un renglón distinto cada palabra o sintagma. No perdáis el tiempo escribiendo frases completas y detalladas. Debéis ir rápido para no cortar el ritmo del pensamiento.
.      Hacedlo  rápido para seguir la velocidad del pensamiento. No construyáis  frases. 
.     En este momento, no os preocupéis por la gramática, la ortografía o la presentación. 
.       Cuando no tengáis más ideas volved a leer lo que hayáis escrito y añadid matices a alguna de ellas.
 

  2. El siguiente paso será: Organizar las ideas, para ello os será útil hacer listas con las palabras que anteriormente hayáis escrito, pero ahora  agrupándolas y clasificándolas por ámbitos, especies, lugares, tiempo, etc.
  3. Una vez organizadas las ideas podéis  pasar a redactar. Haced frases sencillas, buscad el orden más simple en las frases.  Imaginad lo que estáis describiendo, explicad sus cualidades con todo detalle, de manera que alguien que no hubiera visto nunca lo que describís pudiera hacerse una idea.
  4. Vosotros  mismos debéis revisar el texto que habéis redactado. Tened en cuenta si las frases son claras o, al contrario, son confusas, revisad la gramática, la ortografía, y comprobad en el diccionario las palabras sobre las que tengáis  dudas.

5- CONEGUEM ELS PEIXOS DE LA MEDITERRÀNIA

Activitat A:

Tipus d’activitat: individual i de grup.
Temps previst: 2 / 3 hores (una hora a l´Institut per a buscar informació i per a consultar, i una o dues hores a casa per a acabar de fer els dibuixos).
Material:
- Paper o cartolina Din A4
- Llapis, goma, llapisos de colors
- Llibres de consulta, diccionaris i enciclopèdies

Activitat 

 Feu dibuixos, el més semblants a la realitat possible, de cinc peixos de la Mediterrània.

Procediment: 

Cada dibuix es farà en un full o cartolina DinA4.  Cada membre del grup haurà de fer dos dibuixos i signar-los. En un mateix grup no es pot repetir cap peix.
- Acoloriu-los amb els colors naturals.
- Situeu al seu lloc correcte les aletes i tots les parts que es veuen externament.
- Indiqueu amb fletxes, en un dels dibuixos, els noms de les diferents parts del cos que es veuen externament. 
- Escriviu a sota del dibuix de cada peix:
- El nom en català
- El nom en castellà
- El nom científic
- La classificació biològica
- Si és comestible o no

Els dibuixos s´hauran de posar al dossier col.lectiu amb una introducció general que expliqui la biologia dels peixos, així com comentaris sobre els peixos i altres animals marins comestibles o no observats a l´aquari d´Arenys i a la subhasta de peix del port d´Arenys.
Els dibuixos no seleccionats pel grup, els posarà cada alumne en el seu dossier individual.

Activitat B:

Tipus d’activitat: Individual.
Temps previst: 2 hores (una hora a classe per a buscar informació i una hora a casa per a passar-la en net).

Material:
- El dossier El mar i nosaltres que us van donar quan vau fer la visita a Arenys de Mar.

Activitat: 
 Feu una llista de set peixos de la Mediterrània, diferents dels dibuixats, i set éssers vius que no siguin peixos. En aquesta llista indiqueu per a cadascun d’ells: 

- El nom en català
- El nom en castellà
- El nom científic
- La seva classificació biològica
- Si és comestible o no 

Trobareu la llista d’éssers vius marins a la pàgina cinc de les activitats de les comunitats marines que figuren en el dossier El mar i nosaltres.

Procediment: 

 Aquest exercici és de caràcter individual i els membres del mateix grup
 procuraran no repetir més d´un 50% d´éssers vius en les seves llistes.

Bibliografia per a les dues activitats (es troba disponible a la Biblioteca de l ´Institut):

Història Natural del Països catalans
Volums: Peixos
              Invertebrats no artròpodes
              Artròpodes I
              Editorial Enciclopèdia Catalana . Barcelona 1984

Gran enciclopedia ilustrada de los animales.- volums: 7,8 i 9 
Editorial Planeta-Agostini Barcelona 1981

N.B. Marshall, La vida de los peces. Editorial Destino. Barcelona, 1974.

6.- OBSERVEM I ANALITZEM OBJECTES

ACTIVITAT A:

Tipus d’activitat: De grup
Temps previst: 2 h. (1hora a casa per a buscar revistes i 1 hora al centre).
Material: 
- Dossier “Mides i Materials” 
- Revistes de correu comercial
- Tisores
- Cola
Activitat:

 En aquest apartat us proposem que feu una anàlisi de les peixeres de l’aquari.

Procediment: 

 Per tal de fer aquesta activitat, heu de consultar i recordar tot el que vau veure en els aquaris. 

 Les preguntes que cal que contesteu són les següents:
 

1. Quins materials s´utilitzen per fer les peixeres?
2. Quin gruix tenen les parets? Per què ?
3. Com estan unides les diferents peces? Es podrien unir d´alguna altra manera? Proposa alternatives.
4. Creus que és el material més adequat? Per què?.
5. Si no existís aquest material, quin es podria utilitzar? Això ens afectaria molt a la nostra manera de viure?.
6. Es deteriora o es trenca fàcilment aquest material? Quines mesures s´han de prendre?.
7. Quines propietats té? (Duresa, conductivitat, etc. ).  És car? (Demana el preu en una botiga). Fes una taula indicant totes les seves propietats.
8. Dibuixa o retalla fotografies de 5 objectes diferents que estiguin fets d’aquest material. Explica a sota de cada objecte els avantatges i inconvenients que creus que implica l’ús d’aquest material. Per a fer-ho, elabora un quadre com el següent:
 
 
 
 

Dibuix 1
Dibuix 2
Avantatges               Inconvenients
-
-
-
Avantatges               Inconvenients
-
-
-

ACTIVITAT B:

Tipus d’activitat: Individual.
Temps previst: 2 hores 
Material: 
- Estris de dibuix tècnic.(portamines, goma, regla, escaire i retoladors calibrats: 0.2, 0.4 i 0.8)
- Làmines de dibuix amb caixetí 
Activitat:

1.- Imagina’t que heu de construir una peixera. Feu un dibuix a escala 1:4 (les mides reduïdes a la quarta part) de la planta, alçat i perfil de l’objecte. Feu aquest dibuix en una làmina DIN A4 amb caixetí.

2.- Indica els passos que seguirieu per a la seva construcció i les eines que utilitzaríeu, omplint el següent quadre:
 
 

Pas a realitzar en la construcció Eines
1.-
2.-
3.-
4.-
5.-
6.-
7.-
8.-
9.-
10.-
11.-
12.-
.

Procediment: 
 - El que has seguit en la resta de làmines que has fet durant el curs. 

7.- CONEGUEM ELS VAIXELLS

Tipus d’activitat: Individual
Temps previst: 1 hora
Material: Llibres de consulta: diccionaris ...
Activitat: 
 Aquesta activitat consisteix a resoldre uns mots encreuats de terminologia nàutica. Segur que sou capaços d’emplenar correctament totes les caselles.
Horitzontals 
1. Part posterior d’un vaixell.
2. Si el Titànic n’hagués portat més, s’haurien salvat més passatgers. 
3. Part superior plana per on es pot passejar.
4. En un veler, conjunt de peces de fusta i ferro destinades a suspendre les veles.
5. Mirant de la part posterior a la part anterior, la banda davantera de la dreta.
6. Element que serveix per pilotar la nau.
Verticals
1. Part davantera d’un vaixell
2. Element imprescindible mentre els vaixells no siguin elèctrics. 
3. Gràcies a ell s’eviten molts accidents i ajuda enormement els pescadors. 
4. Al revés. Mirant de la part posterior a la part anterior, la banda davantera de l’esquerra.
5. Llargària de l’embarcació.
6. Des d’on es dirigeix el vaixell.
7. Peça que millora l’estabilitat de l’embarcació. 
8. Conjunt de veles que impulsa una nau.

8.- LA CULTURAL MUSICAL ÉS MOLT IMPORTANT

Tipus d’activitat: De grup
Temps previst:  1 hora 
Material: Llibres de consulta: enciclopèdies, llibres de música ...
Activitat: 
1. Busqueu informació sobre l’origen de les havaneres.
2. Esbrineu si a Caldetes i Arenys es canten havaneres.
3. Digueu el nom de les havaneres que  coneixeu (si no en coneixeu cap, busqueu informació).
4. Digueu quina és la temàtica de la majoria de les havaneres.
5. Escriviu i l’havanera que porta per títol “El meu avi”.

Procediment: 

 Preguntant o consultant llibres.

9.- LA MEDITERRÀNIA

Tipus d’activitat: Individual i de grup
Temps previst: ½ hora
Material: 
  Per fer aquesta activitat necessitareu l’atlas que heu fet servir durant tot el  curs o els mapes del llibre de text.

Activitat: 

 A continuació teniu un text en el qual falten disset termes (xifres o paraules) que trobareu en el requadre següent.  Heu de completar el text amb aquests termes a mesura que l’aneu llegint i després comparar les solucions amb els altres companys del grup, per aclarir els dubtes o les diferències. En el dossier del grup, només cal posar-hi un full.

1869,   5020,   Adriàtic,   Bon,   Bòsfor,   Còrsega,   d'Amèrica,   Egeu,   “Mare Nostrum”,   NO,   S, Sardenya,   SE,   Suez,   N,   O,   Màrmara.

“EL MAR MEDITERRANI”

  És un mar continental situat entre Europa meridional  (__), Àfrica septentrional (___) i Àsia sudoccidental (___), que comunica amb l'Atlàntic per l'estret de Gibraltar (___), amb el mar Roig pel canal artificial de ________ (___) i amb el mar Negre, a través del mar de ______________ i dels estrets de Dardanels i  del ___________. 

  Té _________ m. de profunditat màxima i uns 2.505.000 km2  i forma dues conques: l'occidental i l'oriental, clarament separades per un zona de profunditat inferior a 400 m que s'estén des de l'illa de Sicília fins al cap _______ (Tunísia), el punt mes angost del Mediterrani.

  El Mediterrani occidental està dividit en dues porcions separades per  les illes de ____________  i  ____________ : el mar Baleàric a l'oest i el Tirrè a l'est.

  El Mediterrani oriental es subdivideix en diverses conques o mars parcials: Jònic, ___________ , ______________ i Líbic.

  Des del punt de vista oceanogràfic té característiques pròpies: per sota dels 300 m. la temperatura és de 13º C; la salinitat augmenta de O a E; l'amplitud de les marees és petita.

  Els romans l'anomenaven "_________________" (que significa mar nostre), ha ocupat un paper fonamental en la història de la humanitat: des de la Prehistòria tenim coneixement de la presència humana en les seves costes i va ser un important vehicle de comunicació per a les  cultures del món antic.

  El descobriment ____________ al segle XV va apartar del Mediterrani els grans corrents comercials, però l'obertura del canal de Suez (_____) tornà a situar lo en un rang de primeríssima importància pel que fa a navegació i comerç.

  El perill de la creixent contaminació residual i les tensions sorgides de la pobresa dels països africans (especialment de l'hostilitat àrab israelí), han despertat entre els països mediterranis la necessitat de desenvolupar una política mediterrània comuna.

10.- ELS PAÏSOS MEDITERRANIS 

ACTIVITAT A:

Tipus d’activitat: De grup
Temps previst: 15 minuts

Material: 
- El mapa del Mediterrani de l’annex i l’atlas o els mapes del llibre de text per a consultar 
Activitat: 

 En el mapa del Mediterrani de l’annex d’aquest dossier:

- Pinteu de blau i poseu els noms de l’Oceà Atlàntic, del Mar Mediterrani i del Mar Negre.
- Pinteu de diferents colors clars i escriviu el nom de tots els països (en MAJÚSCULES)    tocats per aquests mars i el de les seves capitals (en minúscules).
- Poseu els números dels paral•lels i dels meridians de la zona mediterrània.
- Escriviu els noms de les principals serralades que es troben al mapa, per exemple: Pirineus, Atlas, etc.

ACTIVITAT B:

Tipus d’activitat: De grup
Temps previst: 45 minuts
Material: 
- L’atlas o el llibre de text.
- Per als noms en anglès podeu consultar el diccionari o altres materials de vocabulari.
Activitat: 

  Elaboreu en un full un quadre semblant a aquest i a continuació empleneu-lo amb les dades que s'indiquen (tingueu en compte que el quadre és un model i que no hi ha totes  les caselles  que calen).
 Com que l’activitat és en grup, només cal presentar un mapa i un quadre de països en el dossier.
 

PAÏSOS 
(per ordre alfabètic)
NOM DELS PAÏSOS EN ANGLÈS (COUNTRY) CONTINENT A QUÈ PERTANY CAPITAL NOM DE CAPITAL EN ANGLÈS LONGITUD DE LA CAPITAL LATITUD DE LA CAPITAL

11.- THE SEASIDE 

Activitat B:

Tipus d’activitat: De grup
Temps previst: dependrà de la vostra capacitat creadora

Activitat:

  Feu un eslògan turístic en anglès que faci referència a algun dels països del Mediterrani.  Penseu que és per a una agència de viatges.