MEDITERRÀNIA
Adaptació a WebQuest de "La Mediterrània"  per Agnès Vila

"Mediterrània", és el crèdit de síntesi que l'ies Ferran Casablancas de Sabadell ha elaborat per als seus alumnes de 1er d'eso el curs 2002/2003. S'ha adaptat a WebQuest com a experimentació del projecte "Vine'm a veure".

Aquest material forma part d’un projecte d’estudi que l’autora està desenvolupant gràcies a una llicència d’estudis concedida pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

(DOGC  núm.: 3689 del 31.7.2002)

Introducció | Tasca | Procés | Avaluació | Conclusió | Crèdits | Notes als Professors.

Introducció:

La costa del nostre país és un espai natural molt modificat per l'home.
El turisme és una de les nostres principals fonts de riquesa econòmica, ens cal ser crítics però, per a poder defensar els ecosistemes i els espais naturals que encara resten.

En aquesta proposta treballarem en equip virtual, formant una empresa encarregada d'emetre un informe sobre una comarca: "El Maresme".

Aquest equip estarà format per tres professionals:

-Un biòleg/a
-un historiador/a
-i un dissenyador/ora gràfic, que a més serà el coordinador del grup.

Tots junts haurem d'elaborar un informe en format Word.

La Tasca:

L'Ajuntament d'Arenys de mar, alertat pel descens de turisme en la seva localitat, ha decidit encarregar-nos un estudi general sobre l'estat de les seves platges i ecosistemes marins així com de la oferta cultural que ofereix als seus visitants.

En aquesta WebQuest aplicaràs els coneixements adquirits durant el curs en totes les àrees i aprendràs a cercar informació en Internet. A més, adquiriràs molts coneixements nous a través d'aquestes activitats:

*Investigació sobre la comarca del Maresme.
        *Investigació sobre pesca i ecosistemes marins.
        *Investigació de la tradició més important de la costa Mediterrània:
          Les Havaneres.
        *Disseny d'un nou eslògan publicitari on es promocioni la costa catalana
          com un espai natural i cultural privilegiat.

El Procés:

Mentres utilitzeu aquesta WebQuest, fareu servir diferents Webs per a la vostra investigació.
A continuació us proporcionem els enllaços que us ajudaran a navegar per la Mediterrània i recollir la informació que us sigui necessària per a dissenyar el vostre informe.
1.1 La comarca del Maresme.
Aquí podreu trobar informació sobre aquesta comarca per analitzar-la i treure les conclusions pertinents.

1.2 El tren de Mataró
En aquesta Web trobareu molt ben explicada la història del primer tren del nostre país.

2. Pesca i ecosistemes marins
Aquesta Web us descobrirà la vida que guarda la Mediterrània.

3. Web dels pescadors de l'Escala
La història i evolució de l'Havanera, amb arxius de so per a poder gaudir-ne.

4. Un exemple
Els alumnes de 4t d'eso del centre d'estudis Fax, ens ajudaran a conèixer el mar Mediterrani en una fantàstica Web fruit també d'un crèdit de síntesi. Entre la vostra investigació i la seva podreu buscar un eslògan publicitari, redactat en català, castellà i anglès, que reflexi la realitat de la nostra costa.

Avaluació:

Per avaluar el vostre informe tindrem en conte les activitats 1,2,3,4 i 5 que hem descrit anteriorment.
Assegureu-vos de que:
- Totes les activitats estan realitzades.
- l'informe està ben organitzat, clar, net i sense errades.
- Utilitzeu dibuixos, fotografies o dissenys de les pàgines visitades o de les fonts que hagueu pogut consultar.
- Decoreu la portada del vostre informe, afegint els vostres noms i la data en que heu elaborat el treball.
- Prepareu, si a l'escola us ho demanen, la vostra exposició oral.
- Envieu el vostre informe final a la vostra escola per correu electrònic com a fitxer adjunt. El nom del document serà els primers cognoms de cada membre del grup.

Insuficient

Acceptable

Excel·lent

Contingut
Poca informació
Suficient informació.
Heu entès el projecte i heu aprofitat les Web per obtenir informació important.
La informació que aporta es excel·lent. Heu trobat els apartats més importants i s'observa una reflexió crítica de grup.

Organització del material.

Format.

Poc elaborat i mal organitzat
Organització correcta però mal presentat
Organització correcta i format clar
Organització molt clara, format creatiu i atractiu.

Presentació
Oral
(en el cas de que es dugui a terme)
Incomplet.
Costa seguir la línia d'exposició
Exposició clara encara que incompleta.
Ben organitzat i complert.
Molt ben organitzada, creativa, amb  bona expressió i  bona dinàmica de grup.

Conclusió:

Esperem que hagueu après moltes coses sobre la costa Mediterrània i sobretot, que la pràctica en grup virtual que representa aquest projecte, us hagi resultat divertida i profitosa.

Crèdits:

Gràcies a l'equip docent de l'ies "Ferran Casablancas" de Sabadell.

Notes als Professors:

Aquesta Web està dissenyada a partir d'una proposta de crèdit de síntesi per a 1er d'ESO. Globaliza les àrees de Socials, Naturals, Anglès, Música i Plàstica.
Aquesta activitat es pot completar en una setmana.

Creada per al Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Juny del 2003 , Agnès Vila.