Sempre he trobat un notable plaer, diguem-ne que
intel·lectual, al resoldre problemes de tota mena, especialment
lògics i numèrics, crec que han estat la base per desenvolupar
o millorar algunes de les meves habilitats.
Doncs bé, en els últims temps he
descobert que és, probablement, encara més divertit i motivador
per mi crear problemes o exercicis, donat que en molts casos pot resultar
més imaginatiu i complexa...
Per tant us proposo una sèrie de problemes
matemàtics que us poden complicar una mica la vida o fer-la més
agradable!
CRIPTOGRAMES
JEROGLÍFICS
MATEMÀTICS
ELS BESSONS
ALÍCIA PER SECULA...
ELS HEXÀGONS
LA LÚNULA
L'EQUACIÓ IMPOSSIBLE
HEXÀMERS
OPERACIONS INVERSEMBLANTS
ELS SIS EUROS
ARC OGIVAL
ESCAQUEJANT
L'ESTEL DE VUIT PUNXES
CRIPTOGRAMES
Els criptogrames són operacions de càlcul en les quals s'han substituït les xifres per lletres o altres símbols de manera que es proposa trobar quin valor correspon a cada lletra, tenint en compte, és clar, que una mateixa lletra no pot representar dos valors numèrics diferents.
· CRIPTOGRAMA NADALENC
Potser teniu una mica de nostàlgia pel Nadal, així
que he pensat una manera original de desitjar-vos unes bones festes.
Les lletres substitueixen els nombres
del 0 al 9. Sereu capaços de trobar aquesta suma nadalenca?
ES
NADAL + BONES |
FESTES
|
· CRIPTOGRAMA MILITAR
Estem patint uns anys de grans controvèrsies
internacionals, jo no pretenc prendre partit per cap altre posicionament
polític que el de demanar la Pau per tots els pobles i nacions de
la Terra.
Però per desdramatitzar aquesta situació,
i en to humorístic, us proposo resoldre aquest criptograma (anti
EUA?)
CAPAR
- TROPA |
ROTA
|
Quan era petit el meu pare em feia una "brometa"
matemàtica, que potser ja haureu sentit alguna vegada.
Quan jo li deia: -"Papa,
tinc set!"
Ell em contestava: - "Doncs el càntir
és buit, perquè és nou
i encara es deu!" (òbviament
buit -> vuit = 8)
Anys més tard jo vivia a Andújar
(Jaén), en algunes ocasions que estàvem de "tapeo" amb els
amics, s'havia produït la següent situació en algun bar:
Quan a l'hora de pagar arribava el cambrer
i se li demanava: - "¿Cuánto es?"
Si ell responia: - "Setesientas"
(A Andújar tothom "sesea", és a dir, pronuncia s per c)
El graciós de torn li replicava:
- "¿Y si me quedo de pie?"
(òbviament per: "Si te sientas")
Aquest són alguns exemples de caire,
diguem-ne, popular.
Jo ara us proposaré uns jeroglífics,
de creació pròpia, generats exclusivament amb símbols
o operacions matemàtiques.
(Òbviament s'ha de considerar més
l'aspecte fonètic i, per tant, em permeto algunes faltes ortogràfiques
i gramaticals)
1. El primer va ser una improvisació que vaig tenir durant una classe sobre els nombres enters a l'any 1999:
|
|
2. Últimament s'ha posat de moda el spanglish,
és a dir, la barreja d'espanyol i anglès, doncs jo m'hi apunto
i us proposo aquest altre jeroglífic que es respon en aquest poti-poti
del parlar. (Sigueu imaginatius!)
|
|
3. El següent jeroglífic es podria considerar
una crida a la prudència en carretera! (Resposta
en català)
|
|
4. El següent jeroglífic el dedico
a un parell de companys meus. (Resposta
en català)
|
|
5. Fins i tot frases senceres i llargues
podríem crear només amb nombres i símbols matemàtics,
vegem-ne un exemple: (Resposta en català)
|
|
Som a dins d'una habitació en la qual hi
ha dues portes tancades, una és la sortida i l'altre porta a la
desgràcia. Óbviament desconeixem quina és la bona
i quina la dolenta.
També hi ha dos germans bessons, un que
sempre diu la veritat i l'altre absolutament mentider, però tampoc
sabem quin és el sincer i quin és el fals.
Només podem fer una pregunta a un dels
dos germans per tractar d'escapar.
· Quina pregunta farieu vosaltres per trobar
la sortida?
· Quina serà, doncs, la sortida a la
salvació?
Potser molts de vosaltres haureu llegit el clàssic
d'en Lewis Carroll "Alícia al País de les Meravelles", però
el que probablement no haureu advertit és la presència d'algunes
qüestions matemàtiques genials, pròpies de la privilegiada
ment del seu autor, que era professor i entre les seves aficions hi havia
la criptografia i els escacs.
Jo, ara, us presento un text d'aquesta obra:
Suposo que molts lectors han cregut que aquestes
paraules eren pròpies d'una ximpleria infantil de l'Alícia,
però en realitat amaguen una qüestió matemàtica
fantàstica i força complexa.
- Com creieu que està comptant
l'Alícia?
- És possible que arrivi
a 20 seguint aquesta lògica?
us garanteixo que si no reflexioneu detingudament aquesta qüestió, potser s'emportareu una gran sorpresa...
Aquest problema geomètric és
força interessant tan per la seva execució com per la seva
solució:
Heu de trobar la relació
que existeix entre els dos hexàgons, el gran d'aresta 1 i el petit
que queda al centre de l'estel de sis punxes.
Un dels tres grans problemes matemàtics de l'antiguitat
era la "Quadratura del cercle", que consistia en trobar un
quadrat de la mateixa àrea d'un cercle donat.
Això que, d'entrada, pot semblar
relativament senzill, no ho és en absolut si tenim en compte que
els geòmetres grecs eren completament puristes i només permetien
utilitzar la regla i el compàs.
Òbviament la resolució
numèrica d'aquest problema és fàcil, però des
del punt de vista geomètric va trencar el cap als millors matemàtics
durant més de 2.000 anys, fins que al segle XIX es va demostrar
que era una qüestió irresoluble. Pobrets si ho arriben a saber!!
Un dels que ho va provar intensament
fou Hipòcrates de Quios, qui durant un dels seus nombrosos estudis
al respecte va dissenyar aquesta figura denominada "lúnula".
Jo us proposo la següent qüestió:
Calculeu l'àrea d'aquesta
lúnula, tenint en compte que la base i l'altura del triangle generador
és, per exemple, una unitat.
Sens dubte un problema curiós...
"Fa molts anys
em van plantejar de resoldre una equació força atípica
i he cregut que podria ser una bona manera de torturar-vos si és
que encara aguanteu 'on line', fins i tot, faré un petit regal a
aquells que es prenguin la molèstia de resoldre-la."
Es tracta de trobar
els quatre nombres més petits que compleixen una igualtat del tipus
següent:
Si a = 1, és a dir, per la potència 1, tenim que:
Si a = 2: Trobar els quatre primers nombres que resolen l'equació:
Jo proposo calcular aquesta igualtat si a = 3, és a dir,
per a la potència 3.
Trobeu els quatre nombres més petits i el resultat N, que compleixen:
Un amable lector, Antonio López Vivar, ha creat una aplicació anomenada "Calculador" que permet resoldre aquest problema per a qualsevol exponent -si és factible, és clar. Així, ha donat les solucions per a les potències tercera i quarta.
Si voleu us podeu descarregar aquest programa de càlculo, l'he inclós a l'apartat de las solucions.
De vegades trobem problemes de càlcul que poden ser tan senzills,
però amb una aparença tan terrorífica, que podríem
creure qui els planteja s'ha begut l'enteniment...
Doncs potser sí! però, en qualsevol cas, us proposo que calculeu,
sense ajut de la calculadora, el següent parell d'equacions:
Com que la immensitat d'aquest nombres us pot desconcertar en un principi, si voleu un petit ajut us recomano que consulteu l'article de la meva plana dedicat a les curiositats titulat:
us proposo ara un parell d'exercicis de càlcul basats en el joc "Xifres
+ Lletres"
Amb
les 6 xifres donades al voltant, heu de trobar el nombre de 3 xifres proposat
al centre dels "Hexàmers"
Es poden utilitzar les 4 operacions aritmètiques, és a dir,
suma, resta, producte o divisió.
No és necessari fer servir totes les xifres, però només
es poden utilitzar un cop, és a dir, no se’n pot repetir cap.
Ambdós problemes tenen, al menys, una solució exacte, per molt que us pugui semblar impossible!!
Els arcs
ogivals foren una evolució arquitectònica que es va produir
a la transició del romànic al gòtic, es varen emprar
en les façanes, portes, sovint incloent una rosassa de vitralls,
etc.
Al ser combinats
amb les arquacions es va resoldre un problema típic dels arcs de
mig punt, que era el no permetre la unió de dos pilars de diferent
altura. Les ogivals, en canvi, si ho permeten, ja que per a anivellar dos
pilars de diferent altura només caldrà ajustar l'amplitud
de les ogives del sostre.
Un arc ogival
és la intersecció dels quadrants de dos cercles del mateix
radi situats un a cada banda, de fet l'amplitud de l'ogiva és igual
al radi d'aquests cercles generadors.
És a
dir, imaginem un quart de cercle a la dreta que es creua amb un altre quart
de cercle del mateix radi a l'esquerra, la zona d'intersecció delimita
un arc ogival. Quines coses que sabien a l'Edat Mitjana!
No
ens traslladarem a l'Edat Mitjana, però us plantejaré unes
qüestions en relació als arcs ogivals:
· Calculeu
l'àrea de l'arc ogival tenint en compte que la seva amplitud, és
a dir, els radis dels cercles generadors és 1
· Calculeu
l'àrea del cercle menor, la rosassa, contingut en ell.
·
Finalment, imagineu qualsevol dels dos cercles generadors de l'ogiva i
calculeu quants cercles menors, rosasses, s'hi podem incloure exactament.
Ja tenim l'euro a casa!!
I
malgrat les dificultats d'adaptació i de que seguim pensant en pessetes,
tots sabem que sis euros són 1.000 pessetes, així que jugant
una mica amb aquesta relació, els he situat formant un triangle
i us proposaré un problema geomètric:
Calculeu
l'àrea que queda entre mig dels 6 euros, de color grana, tenint
en compte que cada euro té un radi, per exemple, d'un centímetre.
En aquest problema us proposo completar aquest estel de vuit punxes amb els nombres de l'1 al 16 de manera que:
· Totes i cadascuna de les línies rectes que la delimiten sumin 34.
· Els vèrtex de cada quadrat també sumin 34.
Ànims i no acabeu estrellats!!
Potser sou també aficionats al joc dels escacs com jo, o si més no, us sembla un joc interessant i coneixeu els moviments de les peces i les regles del joc. En qualsevol cas, hi ha molts problemetes de caire matemàtic que es poden plantejar a partir dels escacs. Vegem-ne uns quants:
APERTURA NUMÈRICA:
Quantes jugades possibles hi ha a
la primera jugada dels escacs en total, és a dir, considerant totes
les jugades que poden fer les blanques primer i les posteriors respostes
de les negres?
No és un problema extremadament
complicat, però si no en teniu prou amb això, podeu calcular
llavors les jugades de que disposen les blanques a la segona jugada, etc.
LA PEÇA UNIFORME:
Quina és la única peça del joc dels escacs que sempre,
és a dir, des de qualsevol casella del tauler (si no hi ha obstacles)
disposa del mateix nombre de moviments o caselles possibles?
PECES INTOCABLES:
Probablement coneixeu el problema de les vuit dames, és a dir, situar
vuit dames sobre el tauler de manera que no puguin amenaçar-se o
menjar-se entre elles (si no ho heu provat mai de fer és, al menys,
entretingut). El mateix podria plantejar-se amb vuit torres, però
en aquest cas, és força senzill de trobar.
Jo vull plantejar, ara, una variant amb les altres peces menors, els alfils
i els cavalls.
· Quants alfils (de caselles
blanques i negres alhora) podem situar com a màxim en un tauler
d'escacs sense que es mengin o s'amenacin entre ells? Com?
· Quants cavalls podem situar
com a màxim en un tauler d'escacs sense que es mengin o s'amenacin
entre ells? Com?
· EL REI
VIATJER:
¿De quantes maneres diferents es pot desplaçar el rei blanc des de al seva
casella inicial (e1) fins a la posició del rei negre (e8) empleant només set
pases?
47
85053
+62847
147947
D = 0, F = 1, O = 2, L = 3, E = 4, A = 5, B = 6, S = 7, N = 8, T = 9
(No descarto que pogués existir alguna solució alternativa)
93536
- 86753
6783
A = 3, P = 5, R = 6, O = 7, T = 8, C = 9
1. "Menjo
nous" < -1: menys u 999: nous >
2. "Más
entretenidos" < más (+) entre ten (10)
y dos (2) >
3. "Sense
tanta potència" < 170: cent setanta
an: potència >
4. "Dos mestres,
Teresa i Siset" < 2 + 3: dos mestres
3a: Teresa 6 7: Siset >
5. "Ho sento Emili per dossis més grans et deus limitar més i menjar bé"
< 1: Ho
(u) 101: sento (cent-u) e1000: emil i·2: i per
dos 6>7: sis major set
101010:
deus lim(a + i - ab: limit a més (limitar més)
i menys ab (menjar bé) >
La pregunta
que ens portaria a l'èxit, és a dir, a escapar d'aquesta
habitació és:
"Quina
diries tú que seria la porta que el teu germà m'indicaria
per sortir?"
Si ho analitzeu
tranquilament veureu que els operadors lògics V (vertader) i F (fals),
funcionen com els signes matemàtics + (més) i - (menys),
de tal manera que igual que aquests:
+ ·
- = - o bé - · + = -
(positiu per negatiu igual a negatiu, o a l'inrevés)
V ·
F = F F · V = F (vertader per
fals igual a fals, o a l'inrevés)
Llavors a qualsevol resposta que ens doni el germà preguntat sabrem que la porta de sortida és, justament, la contrària.
El que diu la veritat contestarà la porta dolenta, perquè sap la resposta del germà mentider i el que diu la mentida també contestarà la porta dolenta perquè, sabent que el germà sincer diria la porta bona, ell respon amb falsetat sobre això.
L'Alícia
està comptant en bases numèriques variables, així:
4 ·
5 = 12 en base 18
4 ·
6 = 13 en base 21
és
a dir, va saltant les bases de tres en tres i si seguim aquesta lògica
trobarem que
no pot
arribar a 20 com ella es temia!!
Vegem-ho:
4 ·
7 = 14 en base 24
4 ·
8 = 15 en base 27
4 ·
9 = 16 en base 30
4 ·
10 = 17 en base 33
4 ·
11 = 18 en base 36
4 ·
12 = 19 en base 39
Però
en arribar a aquest punt podríem pensar que el següent terme
és:
4 ·
13 = 20 en base 42
cosa que
no és correcta, donat que
4 ·
13 = 20 en base 26
la qual
cosa trenca la sèrie lògica començada per l'Alícia!
Potser a partir d'aquest moment llegireu amb més cura els contes infantils!
La relació
entre les dues àrees és 3, és a dir,
l'àrea
de l'hexàgon petit és un terç de l'àrea de
l'hexàgon exterior.
L'àrea
de la lúnula és igual a la del triangle rectangle.
En aquesta
figura podem distingir tres elements:
El triangle,
que té una àrea 1 / 2
El sector
circular de 90º que envolta el triangle i que té una àrea
de PI / 4
El semicercle
exterior al triangle que té un diàmetre que mesura V2 / 2
i, per tant,
té una àrea de : [PI · (V2 / 2)2] / 2 =
PI
/ 4
La lúnula
és igual al triangle més el semicercle menys el sector:
1 / 2
+ PI / 4 - PI / 4 = 1 / 2
Els quatre
primers nombres que resolen l'equació de segon grau són:
x²
+ y² = z² + w² = N
1²
+ 8² = 4² + 7² = 65 >
(1 + 64 = 16 + 49)
13 + 123 = 93 + 103 = 1729
74 + 2394 = 1574 + 2274 = 3262811042
Si voleu us podeu descarregar el programa de càlcul que resol aquesta equació para les diverses potències creat per l'Antonio López Vivar:
El resultat
de la primera és 1
El resultat de la segona és 4
50 + 4 +
1 = 55; 55 x 8 = 440; 25 x 3 = 75; 440 + 75 = 515
50 x 7 = 350; 350 + 7 + 1 = 358; 358 x 3 = 1074; 1074 - 100 = 974
Hi caben
8 rosasses, és a dir, l'àrea de la rosassa és
la vuitena
part de l'àrea del cercle generador de l'arc ogival.
Si es dibuixa el triangle que uneix els sis centres de les
monedes veurem que es forma un triangle de costat igual a 4 cm:
· L'àrea del triangle és 4·V3, donat
que la base és 4 i l'altura 2·V3 (V3 és l'arrel quadrada de 3)
· L'àrea dels cercles (o monedes) que queden a dins d'aquest
triangle és 2·PI, donat que està composta de tres meitats de moneda més
altres tres sisenes parts: 3 PI / 2 + 3 PI / 6 = 2 PI
Llavors només cal restar aquestes dues
superficies per obtenir l'àrea buscada:
Àrea intersticial total =
4·V3 - 2·PI
> Hi ha 400
jugades possibles, 20 de les blanques i 20 de les negres
A l'apertura
només podem moure els vuit peons i els dos cavalls i cadascun disposa
de 2 moviments.
> La torre
sempre disposa de 14 moviments possibles si no té obstacles.
> Podem situar
14 alfils, 7 de blancs i 7 de negres.
> Podem situar 32 cavalls sense que es mengin els uns als altres.
E-mail: mentaludix@hotmail.com