Agermanament

 
 linksmailnotícies

 

 

 

MEMÒRIA D'ACTIVITATS DEL CURS 2005-2006

 

Setembre 05.- Dies 30, 31 i 1 d'octubre, participació a la Fira de la Solidaritat. Tasca de sensibilització. Venda de samarretes, bijuteria i llibretes.
Octubre 05.- Dia 28, participació a la Fira de Tardor de l'escola. Venda de loteria solidària de Nadal, bijuteria i samarretes.
Octubre 05.- Arriba de NIC tramesa justificacions despeses donacions 08.04 a 08.05.
Novembre 05.- Dia 4, participació a la jornada organitzada pel Fons Català de Cooperació, a Molins de Rei, per presentar l'estudi "20 anys d'agermanaments amb Nicaragua".
Novembre 05.- Inici del projecte de camp de treball Nicacamp 2006 a Nicaragua. Decisió de presentar a l'ajuntament de Badalona un projecte de pintura i restauració a l'escola Francisca González, per completar el primer projecte de sanejament de latrines i lavabos. Decisió de promoure, en segon lloc,un projecte per crear la seu de l'AAVV del barrio Los Lirios. Decisió de donar suport a un taller de costura al barrio Los Lirios. Decisió de seguir el projecte d'alfabetització al barri.
Novembre 05.- Presentació del projecte de pintura i restauració.
Desembre 05.- Tramesa de cartes d'alumnes del CS.
Desembre 05.- Participació en la campanya de Nadal ciutadana de recollida d'aliments i material escolar.
Gener 06.- Dia 9, xerrada a l'AAVV del Fondo Sistrells.
Febrer 06.- Participem a la creació de la Taula de Valors promoguda pel Consell de Cooperació.
Març 06.- Iniciem campanya per al contenidor per Nicaragua 06.
Març 06.- Transferència a Asbachi per mantenir projecte alfabetització i costura al barri. Transferència a l'escola FG pel professor d'anglès i projecte alimentari (construcció d'una cuina).
Abril 06.- Participació a la festa de primavera. Tómbola solidària i venda de samarretes i bijuteria.
Abril 06.- Presentació projecte AAVV pel barri Los Lirios.
Abril 06..- Reunió amb la regiduria de Relacions socials i solidàries per parlar del camp de treball i de la proposta d'agermanament Badalona-Chichigalpa.
Maig 06.- Participem a les "II Jornades Les Escoles compromeses amb el Món". Participem en la ponència "El treball en xarxa al nord", conjuntament amb la regiduria de Relacions Socials i Solidàries i Cooperacció.
Maig 06.- Dia 24, acaba la campanya del contenidor 06. Carregada del contenidor i tramesa. Entre d'altres materials s'hi inclouen 23 ordinadors i material informàtic per muntar una xarxa a l'escola FG; 16 taules de despatx, 135 cadires plegables, mobiliari escolar, material escolar, roba, etc…Col·laboració de Voluntaris Badalona, departament d'informàtica de l'Ajuntament de Badalona, Museu de Badalona, IES de la ciutat, Biblioteques públiques a través de Can Casacuberta, Castinfo, Inoxcrom, Nissan, i moltes empreses, persones i entitats. Molt bona participació de la comunitat educativa de la nostra escola. 16.000 kg de material. Al cap de 30 dies arriba a Estelí, sense novetat i es reparteix el material. Hi han participat també Familias Unidas, i Setem, Comitès Oscar Romero i Drapaires d'Emaús, convidats per nosaltres.
" Juny 06.- Edició del primer número de la revista compartida entre l'alumnat de les dues escoles.
" Juny i juliol 06.- Preparació dels projectes a desenvolupar a Nicaragua el mes d'agost.
" Aprovat el projecte de pintura i restauració presentat el novembre 05, cobrem el seu import i es portarà cap a NIC a l'agost.

VIATGE A NICARAGUA AGOST 2006
RESUM DE LES ACTUACIONS I ACORDS MÉS RELLEVANTS

NICASPLAI:
Els vuits joves, entre els que hi ha ex-alumnes de la Jungfrau i monitores/ors del Xirusplai han dut a terme l'activitat amb el suport inicial de 8 joves nicas. Una noia en horari complet i tres en horari de tarda. La resta, més esporàdicament. Han treballat amb l'alumnat de l'escola FG agafant cada dia un cicle, en els torns de matí i de tarda. Per exemple, de 8 a 10, 1er; de 10'30 a 12'30 2on; En l'espai d'entremig, alguns dies van explicar contes a parvulari. A la tarda, de 3'30 a 5'15, 1er i 2on plegats.
Un dia a la setmana (3 en total) treballaven amb l'alumnat de l'escola multigrau i altres nens i nenes del barri Los Lirios.
A més tenien reunions de formació i coordinació dos dies setmanals.
Les activitats es van agrupar en jocs cooperatius i paracaigudes, gimcana, olimpíades, i festa final amb taller de maquillatge, pintada del mural, i espectacle de foc.
Al barri, jocs cooperatius, estampació de samarretes i festa final: taller de maquillatge, paracaigudes, espectacle de foc i piñata.
Cap al final del camp van pintar el fons, els laterals i el frontal inferior de l'escenari del multiusos, confegint un mural molt maco i espectacular, amb la col.laboració final de l'alumnat de l'escola que hi va imprimir les empremtes de la mà.
Finalitzada l'activitat del camp, les joves nicas van agafar el compromís de continuar l'experiència. En un primer període de rodatge, amb l'alumnat de Cicle Inicial de l'escola i, en una segona fase, obrint l'experiència a les altres escoles de la ciutat.
Els nostres nois es comprometen a apadrinar i donar suport a la iniciativa des de Badalona.
Va beneficiar a un total no inferior als 1200 nens i nenes.

INFORMATITZACIÓ:
Es van muntar 12 taules. 6 a la biblioteca, 3 a direcció i 3 a la sala de mestres.
Biblioteca: 12 ordinadors que configuren una aula d'informàtica. Un Switch, Un dels ordinadors dotat de webcamp, gravadora, i audio.
1 ordinador per a ús de la bibliotecària.
Instal.lació elèctrica nova. Cablejat de xarxa a tot el sistema.
Direcció: 3 ordinadors per a direcció, sotsdirecció amb escànner, i comptabilitat amb impressora làser en blanc i negre. Switch i cablejat de xarxa.
Instal.lació elèctrica nova.
Algunes reparacions complementàries.
Redistribució del mobiliari.
Sala de mestres: 4 ordinadors i cablejat de xarxa.
Per connectar els tres àmbits, instal.lació de cablejat informàtic entre pavellons.
La connexió a Internet ha donat molts problemes. Finalment s'ha resolt tirant 300 metres de cable des d'un cíber que ens fa de servidor fins a l'escola, amb dos switch al final de cada tirada de 100 metres.
Els switch s'han hagut d'allotjar a cases particulars de l'itinerari. Amb el comprimís d'assumir-ne les despeses elèctriques que ocasionin (en tot cas seran mínimes).
Aquesta, tot i ser cara, era l'opció més assequible. Teòricament la banda és a 1 MB. Els talls d'energia elèctrica a que els sotmet cada dia Unión FENOSA (soviet més de 4 hores) perjudiquen la connectivitat i la rendabilitat de la connexió que estem pagant.
Malgrat tots els problemes, després de l'esforç esmerçat en aquest projecte des de fa mesos per molta gent, vàrem optar per contractar el servei, si més no com a prova, tot esperant la promesa d'arribada del turbonet (ADSL) de telefònica a la ciutat..
Així que el sistema ho va permetre es va procedir a donar formació totes les hores possibles (que hi hagués energia) al professorat. Generalment, de 3'30 a 6'30 o més enllà de la tarda. Normes, funcionament i ús de la màquina, programes bàsics, Word… Es van obrir comptes de correu per a cadascú i van començar a introduir-se en la cerca d'informació, en el correu mail i el xat.
Vàrem constatar que hi ha algunes mestres que ja tenen una certa pràctica. Es va escollir una d'elles com a coordinadora i contacte
.

PROJECTE DE CUINA:
Vàrem constatar el funcionament del projecte alimentari que una agència nord-americana promou per a totes les escoles públiques. Sacs de frijoles, arròs, puré de patata, compostos liofilitzats de soja, carn, peix, etc.., llet en pols,… Les trameses són trimestrals i calculades pels 1100 alumnes. És important que quan arriba el carregament es pugui demostrar que la bodega està buida. Que es fa bon ús de la donació.
Vàrem poder comprovar que la cuina construïda a corre-cuita amb el finançament de les famílies de sisè de la Jungfrau tenia unes mancances importants que calia corregir.
Així doncs, vàrem acordar unes reformes:
Refer el terra de ciment per donar-li el pendent adequat per tal que l'aigua sortís cap a l'exterior sense fer bassals.
Pujar el fons de la pica. Les cuineres no hi arribaven si no s'hi abocaven de mig cos.
Substituir els focs inestables fets amb dos maons solts i treure els fums a l'exterior. Construcció de dues estructures de tres fogons cadascuna, tancades per una planxa de ferro superior i amb sortida de fums a l'exterior per xemeneia.
Construcció d'una andana per connectar la cuina amb la resta d'andanes del centre, de manera que cuineres i alumnat no hagin de fer equilibris i puguin accedir-hi quan plou.
Construcció d'un cobert per la llenya.
D'altra banda, vàrem observar que alguns dies no es podia cuinar per manca de llenya. Vàrem pagar dos carros de llenya que els donen una autonomia de gairebé dos mesos i vàrem acordar destinar el pressupost del mestre d'anglès ara no necessari a la cuina per complementar els sous de les cuineres i assegurar la llenya.

REUNIONS:

- Consell Escolar:
S'ens informa d'aspectes de la Ley de participación educativa (representativitat, participació de les famílies, períodes electorals i repeticions,…) i es fa un repàs de tots els projectes duts a terme en els darrers dos anys i de les justificacions que ens donaran abans de marxar:
Latrines i lavabos nous.Habilitació de la nova direcció i elevació de la coberta de la bodega.Planxa de ciment per desplaçar el bar.
Projecte de cuina i la seva ampliació. Problema de la llenya.
Mestre d'anglès.
Informatització i sanejament de la línia elèctrica.
Projecte de pintura i rehabilitació.
Camp de treball. Nicasplai.
Compra d'una lira.
Intercanvi (carteig i revista compartida).
Lloguer de l'auditori com a recurs econòmic.
Petició formal d'un pavelló laboratorio de informàtica. Els demanem que elaborin més la proposta i els avancem la nostra posició de que l'aula ha de ser accessible.

- Veïns del barri Los Lirios:
Ens estan esperant per plantejar-nos un problema de greu de manca d'aigua. Només a la nit arriba a totes les cases. Molts s'han de desplaçar per obtenir-ne. Les barraques il·legals que hi ha pel camí punxen la canonada. En tot cas el volum d'¡aigua que arriba és insuficient per la població de la zona. Part del problema és comú a tot el país. Els talls de llum paren les bombes i es talla el subministrament.
Primer hem parlat amb les mestres de l'escola que es queixen del deteriorament de les instal.lacions, d'actes vandàlics, sovint dels mateixos adolescents del barri. Comentem als habitants que això no pot ser i que entre tots han d'aconseguir identificar i parar els peus als gamberros. Ens comprometem a parlar amb alcaldía.

- Alcaldía:
Alcalde i regidora de cultura. A més de nosaltres, hi participa Asbachi i un representant de la directiva del barri.
Agraïments per la nostra tasca i pels llibres donats a la biblioteca municipal.
Portem carta de la regidora de Relacions socials i solidàries de l'ajuntament de Badalona i parlem de les possibilitats i expectatives d'agermanament o col.laboració entre ajuntaments a partir de projectes concrets.
Parlem del problema de l'aigua al barri i del deteriorament de l'escola i especialment de la tanca del recinte. L'alcalde es compromet a reparar la tanca, a posar un vigilant durant tres mesos i a fer una reunió amb els veïns i la policia per arribar a acords. Es compromet a gestionar davant la companyia d'aigües el tema del subministrament.
Parlem de la campanya nacional d'alfabetització d'adults "Yo, sí puedo" que s'està portant a terme a nivell departamental amb la participació del municipi de Chichigalpa. Uns dies abans havíem anat a compartir una sessió de formació a la biblioteca pública. Se'ns demana col.laboració. Especialment en el tema de les ulleres per l'alumnat adult que té problemes de visió, i del suport en material escolar i fonts d'energia (els televisors i els vídeos no poden funcionar allà on no arriba l'energia elèctrica.
En marxar deixem una subvenció de 150 $ per a compra de material escolar, i fem una donació de llapis i llibretes.
- Direcció:

Concretem tots els punts referents a subvencions, justificacions, tancament de comptes.
Reiterem normes d'ús democràtic i d'accés fàcil a l'equipament informàtic. Normes d'ús responsable i en seguretat d'internet per a l'alumnat, normes per tenir cura de les instal.lacions, el paper de la coordinadora, el paper del tècnic del cíber,…
Projecte d'hort escolar: Plantegem a direcció la proposta per escrit elaborada per la Dolors i l'Assumpta. Manifesten interès per la proposta i prometen estudiar-la i dir alguna cosa. De fet, sembla que estaven donant voltes a alguna proposta semblant.
Projecte continuació d'esplai: La direcció es compromet a facilitar la continuació de l'experiència per a nens i nenes de CI, un dia o dos setmanals. Les joves que continuaran l'experiència, esperen així anar adquirint capacitació per, en una segona fase, ampliar l'oferta a la resta d'escoles públiques des de l'àmbit municipal.

TALLER DE COSTURA:
De moment s'ubica a la casa número dos. La família de la Damaris se n'ha anat (temporalment) a Costa Rica). Quatre taules de despatx i tres màquines de cosir elèctriques amb el transformador necessari. Més material de costura divers Estem pendents de l'aprovació del projecte de bodega i seu de l'AAVV. per reubicar el taller.

FORMACIÓ D'ADULTS AL BARRI:
Ens fan entrega del conveni signat per Asbachi amb la representant del ministeri d'educació per establir una col.laboració conjunta. Els cursos es desenvolupen amb normalitat a l'escola del barri. Negatiu: els alumnes adults no sempre respecten el material i l'equipament escolar. Les mestres de l'escola demanen un armariet tancat amb clau per evitar aquesta situació. Sembla que les formadores, molt joves, no tenen autoritat sobre els adults en aquest sentit.
Se'ns proposarà la signatura d'un segon conveni per donar formació de batxillerat als adults que promocionen en l'etapa elemental.

REVISIONS DE LA VISIÓ I SALUT:
Les mestres de CI comenten que alguns alumnes no segueixen l'aprenentatge per problemes segurament de visió deficient. Començarem per aquí: Elles suggereixen les prioritats. S'ha resolt ja el cas d'una alumna de segon que semblava més greu: Visita mèdica, diagnòstic i ulleres (de moment…). N'hi ha d'altres a l'escola i al barri (per un altre tema) que reben o han de rebre atenció.