Setembre 05.-
Dies 30, 31 i 1 d'octubre, participació a la Fira de la Solidaritat. Tasca
de sensibilització. Venda de samarretes, bijuteria i llibretes.
Octubre 05.- Dia 28, participació
a la Fira de Tardor de l'escola. Venda de loteria solidària de Nadal, bijuteria
i samarretes. Octubre 05.-
Arriba de NIC tramesa justificacions despeses donacions 08.04 a 08.05.
Novembre 05.- Dia 4, participació
a la jornada organitzada pel Fons Català de Cooperació, a Molins
de Rei, per presentar l'estudi "20 anys d'agermanaments amb Nicaragua".
Novembre 05.- Inici del projecte
de camp de treball Nicacamp 2006 a Nicaragua. Decisió de presentar a l'ajuntament
de Badalona un projecte de pintura i restauració a l'escola Francisca González,
per completar el primer projecte de sanejament de latrines i lavabos. Decisió
de promoure, en segon lloc,un projecte per crear la seu de l'AAVV del barrio Los
Lirios. Decisió de donar suport a un taller de costura al barrio Los Lirios.
Decisió de seguir el projecte d'alfabetització al barri.
Novembre 05.- Presentació
del projecte de pintura i restauració.
Desembre 05.- Tramesa de cartes d'alumnes del CS.
Desembre 05.- Participació
en la campanya de Nadal ciutadana de recollida d'aliments i material escolar.
Gener 06.- Dia 9, xerrada a l'AAVV
del Fondo Sistrells. Febrer 06.-
Participem a la creació de la Taula de Valors promoguda pel Consell de
Cooperació. Març 06.- Iniciem
campanya per al contenidor per Nicaragua 06.
Març 06.- Transferència a Asbachi per mantenir
projecte alfabetització i costura al barri. Transferència a l'escola
FG pel professor d'anglès i projecte alimentari (construcció d'una
cuina). Abril 06.-
Participació a la festa de primavera. Tómbola solidària i
venda de samarretes i bijuteria. Abril 06.-
Presentació projecte AAVV pel barri Los Lirios.
Abril 06..- Reunió amb la regiduria de Relacions
socials i solidàries per parlar del camp de treball i de la proposta d'agermanament
Badalona-Chichigalpa. Maig 06.-
Participem a les "II Jornades Les Escoles compromeses amb el Món".
Participem en la ponència "El treball en xarxa al nord", conjuntament
amb la regiduria de Relacions Socials i Solidàries i Cooperacció.
Maig 06.- Dia 24,
acaba la campanya del contenidor 06. Carregada del contenidor i tramesa. Entre
d'altres materials s'hi inclouen 23 ordinadors i material informàtic per
muntar una xarxa a l'escola FG; 16 taules de despatx, 135 cadires plegables, mobiliari
escolar, material escolar, roba, etc
Col·laboració de Voluntaris
Badalona, departament d'informàtica de l'Ajuntament de Badalona, Museu
de Badalona, IES de la ciutat, Biblioteques públiques a través de
Can Casacuberta, Castinfo, Inoxcrom, Nissan, i moltes empreses, persones i entitats.
Molt bona participació de la comunitat educativa de la nostra escola. 16.000
kg de material. Al cap de 30 dies arriba a Estelí, sense novetat i es reparteix
el material. Hi han participat també Familias Unidas, i Setem, Comitès
Oscar Romero i Drapaires d'Emaús, convidats per nosaltres. " Juny
06.- Edició del primer número de la revista compartida entre l'alumnat
de les dues escoles. " Juny i juliol 06.- Preparació dels projectes
a desenvolupar a Nicaragua el mes d'agost. " Aprovat el projecte de
pintura i restauració presentat el novembre 05, cobrem el seu import i
es portarà cap a NIC a l'agost.
VIATGE
A NICARAGUA AGOST 2006 RESUM DE LES ACTUACIONS I ACORDS MÉS RELLEVANTS |
NICASPLAI: Els
vuits joves, entre els que hi ha ex-alumnes de la Jungfrau i monitores/ors del
Xirusplai han dut a terme l'activitat amb el suport inicial de 8 joves nicas.
Una noia en horari complet i tres en horari de tarda. La resta, més esporàdicament.
Han treballat amb l'alumnat de l'escola FG agafant cada dia un cicle, en els torns
de matí i de tarda. Per exemple, de 8 a 10, 1er; de 10'30 a 12'30 2on;
En l'espai d'entremig, alguns dies van explicar contes a parvulari. A la tarda,
de 3'30 a 5'15, 1er i 2on plegats. Un dia a la setmana (3 en total) treballaven
amb l'alumnat de l'escola multigrau i altres nens i nenes del barri Los Lirios.
A més tenien reunions de formació i coordinació dos dies
setmanals. Les activitats es van agrupar en jocs cooperatius i paracaigudes,
gimcana, olimpíades, i festa final amb taller de maquillatge, pintada del
mural, i espectacle de foc. Al barri, jocs cooperatius, estampació
de samarretes i festa final: taller de maquillatge, paracaigudes, espectacle de
foc i piñata. Cap al final del camp van pintar el fons, els laterals
i el frontal inferior de l'escenari del multiusos, confegint un mural molt maco
i espectacular, amb la col.laboració final de l'alumnat de l'escola que
hi va imprimir les empremtes de la mà. Finalitzada l'activitat del
camp, les joves nicas van agafar el compromís de continuar l'experiència.
En un primer període de rodatge, amb l'alumnat de Cicle Inicial de l'escola
i, en una segona fase, obrint l'experiència a les altres escoles de la
ciutat. Els nostres nois es comprometen a apadrinar i donar suport a la iniciativa
des de Badalona. Va beneficiar a un total no inferior als 1200 nens i nenes. INFORMATITZACIÓ:
Es van muntar 12 taules. 6 a la biblioteca, 3 a direcció i 3 a la sala
de mestres. Biblioteca: 12 ordinadors que configuren una aula d'informàtica.
Un Switch, Un dels ordinadors dotat de webcamp, gravadora, i audio. 1 ordinador
per a ús de la bibliotecària. Instal.lació elèctrica
nova. Cablejat de xarxa a tot el sistema. Direcció: 3 ordinadors per
a direcció, sotsdirecció amb escànner, i comptabilitat amb
impressora làser en blanc i negre. Switch i cablejat de xarxa. Instal.lació
elèctrica nova. Algunes reparacions complementàries. Redistribució
del mobiliari. Sala de mestres: 4 ordinadors i cablejat de xarxa. Per
connectar els tres àmbits, instal.lació de cablejat informàtic
entre pavellons. La connexió a Internet ha donat molts problemes. Finalment
s'ha resolt tirant 300 metres de cable des d'un cíber que ens fa de servidor
fins a l'escola, amb dos switch al final de cada tirada de 100 metres. Els
switch s'han hagut d'allotjar a cases particulars de l'itinerari. Amb el comprimís
d'assumir-ne les despeses elèctriques que ocasionin (en tot cas seran mínimes).
Aquesta, tot i ser cara, era l'opció més assequible. Teòricament
la banda és a 1 MB. Els talls d'energia elèctrica a que els sotmet
cada dia Unión FENOSA (soviet més de 4 hores) perjudiquen la connectivitat
i la rendabilitat de la connexió que estem pagant. Malgrat tots els
problemes, després de l'esforç esmerçat en aquest projecte
des de fa mesos per molta gent, vàrem optar per contractar el servei, si
més no com a prova, tot esperant la promesa d'arribada del turbonet (ADSL)
de telefònica a la ciutat.. Així que el sistema ho va permetre
es va procedir a donar formació totes les hores possibles (que hi hagués
energia) al professorat. Generalment, de 3'30 a 6'30 o més enllà
de la tarda. Normes, funcionament i ús de la màquina, programes
bàsics, Word
Es van obrir comptes de correu per a cadascú
i van començar a introduir-se en la cerca d'informació, en el correu
mail i el xat. Vàrem constatar que hi ha algunes mestres que ja tenen
una certa pràctica. Es va escollir una d'elles com a coordinadora i contacte. PROJECTE
DE CUINA: Vàrem constatar el funcionament
del projecte alimentari que una agència nord-americana promou per a totes
les escoles públiques. Sacs de frijoles, arròs, puré de patata,
compostos liofilitzats de soja, carn, peix, etc.., llet en pols,
Les trameses
són trimestrals i calculades pels 1100 alumnes. És important que
quan arriba el carregament es pugui demostrar que la bodega està buida.
Que es fa bon ús de la donació. Vàrem poder comprovar
que la cuina construïda a corre-cuita amb el finançament de les famílies
de sisè de la Jungfrau tenia unes mancances importants que calia corregir.
Així doncs, vàrem acordar unes reformes: Refer el terra
de ciment per donar-li el pendent adequat per tal que l'aigua sortís cap
a l'exterior sense fer bassals. Pujar el fons de la pica. Les cuineres no
hi arribaven si no s'hi abocaven de mig cos. Substituir els focs inestables
fets amb dos maons solts i treure els fums a l'exterior. Construcció de
dues estructures de tres fogons cadascuna, tancades per una planxa de ferro superior
i amb sortida de fums a l'exterior per xemeneia. Construcció d'una
andana per connectar la cuina amb la resta d'andanes del centre, de manera que
cuineres i alumnat no hagin de fer equilibris i puguin accedir-hi quan plou.
Construcció d'un cobert per la llenya. D'altra banda, vàrem
observar que alguns dies no es podia cuinar per manca de llenya. Vàrem
pagar dos carros de llenya que els donen una autonomia de gairebé dos mesos
i vàrem acordar destinar el pressupost del mestre d'anglès ara no
necessari a la cuina per complementar els sous de les cuineres i assegurar la
llenya. REUNIONS: -
Consell Escolar: S'ens informa d'aspectes de la Ley de participación
educativa (representativitat, participació de les famílies, períodes
electorals i repeticions,
) i es fa un repàs de tots els projectes
duts a terme en els darrers dos anys i de les justificacions que ens donaran abans
de marxar: Latrines i lavabos nous.Habilitació de la nova direcció
i elevació de la coberta de la bodega.Planxa de ciment per desplaçar
el bar. Projecte de cuina i la seva ampliació. Problema de la llenya.
Mestre d'anglès. Informatització i sanejament de la línia
elèctrica. Projecte de pintura i rehabilitació. Camp de
treball. Nicasplai. Compra d'una lira. Intercanvi (carteig i revista compartida).
Lloguer de l'auditori com a recurs econòmic. Petició formal
d'un pavelló laboratorio de informàtica. Els demanem que elaborin
més la proposta i els avancem la nostra posició de que l'aula ha
de ser accessible. - Veïns del barri
Los Lirios: Ens estan esperant per plantejar-nos un problema de greu
de manca d'aigua. Només a la nit arriba a totes les cases. Molts s'han
de desplaçar per obtenir-ne. Les barraques il·legals que hi ha pel
camí punxen la canonada. En tot cas el volum d'¡aigua que arriba
és insuficient per la població de la zona. Part del problema és
comú a tot el país. Els talls de llum paren les bombes i es talla
el subministrament. Primer hem parlat amb les mestres de l'escola que es
queixen del deteriorament de les instal.lacions, d'actes vandàlics, sovint
dels mateixos adolescents del barri. Comentem als habitants que això no
pot ser i que entre tots han d'aconseguir identificar i parar els peus als gamberros.
Ens comprometem a parlar amb alcaldía. -
Alcaldía: Alcalde i regidora de cultura. A més de nosaltres,
hi participa Asbachi i un representant de la directiva del barri. Agraïments
per la nostra tasca i pels llibres donats a la biblioteca municipal. Portem
carta de la regidora de Relacions socials i solidàries de l'ajuntament
de Badalona i parlem de les possibilitats i expectatives d'agermanament o col.laboració
entre ajuntaments a partir de projectes concrets. Parlem del problema de l'aigua
al barri i del deteriorament de l'escola i especialment de la tanca del recinte.
L'alcalde es compromet a reparar la tanca, a posar un vigilant durant tres mesos
i a fer una reunió amb els veïns i la policia per arribar a acords.
Es compromet a gestionar davant la companyia d'aigües el tema del subministrament.
Parlem de la campanya nacional d'alfabetització d'adults "Yo, sí
puedo" que s'està portant a terme a nivell departamental amb la participació
del municipi de Chichigalpa. Uns dies abans havíem anat a compartir una
sessió de formació a la biblioteca pública. Se'ns demana
col.laboració. Especialment en el tema de les ulleres per l'alumnat adult
que té problemes de visió, i del suport en material escolar i fonts
d'energia (els televisors i els vídeos no poden funcionar allà on
no arriba l'energia elèctrica. En marxar deixem una subvenció
de 150 $ per a compra de material escolar, i fem una donació de llapis
i llibretes. - Direcció: Concretem
tots els punts referents a subvencions, justificacions, tancament de comptes.
Reiterem normes d'ús democràtic i d'accés fàcil a
l'equipament informàtic. Normes d'ús responsable i en seguretat
d'internet per a l'alumnat, normes per tenir cura de les instal.lacions, el paper
de la coordinadora, el paper del tècnic del cíber,
Projecte
d'hort escolar: Plantegem a direcció la proposta per escrit elaborada per
la Dolors i l'Assumpta. Manifesten interès per la proposta i prometen estudiar-la
i dir alguna cosa. De fet, sembla que estaven donant voltes a alguna proposta
semblant. Projecte continuació d'esplai: La direcció es compromet
a facilitar la continuació de l'experiència per a nens i nenes de
CI, un dia o dos setmanals. Les joves que continuaran l'experiència, esperen
així anar adquirint capacitació per, en una segona fase, ampliar
l'oferta a la resta d'escoles públiques des de l'àmbit municipal.
TALLER DE COSTURA: De moment
s'ubica a la casa número dos. La família de la Damaris se n'ha anat
(temporalment) a Costa Rica). Quatre taules de despatx i tres màquines
de cosir elèctriques amb el transformador necessari. Més material
de costura divers Estem pendents de l'aprovació del projecte de bodega
i seu de l'AAVV. per reubicar el taller. FORMACIÓ
D'ADULTS AL BARRI: Ens fan entrega del conveni signat per Asbachi amb
la representant del ministeri d'educació per establir una col.laboració
conjunta. Els cursos es desenvolupen amb normalitat a l'escola del barri. Negatiu:
els alumnes adults no sempre respecten el material i l'equipament escolar. Les
mestres de l'escola demanen un armariet tancat amb clau per evitar aquesta situació.
Sembla que les formadores, molt joves, no tenen autoritat sobre els adults en
aquest sentit. Se'ns proposarà la signatura d'un segon conveni per
donar formació de batxillerat als adults que promocionen en l'etapa elemental. REVISIONS
DE LA VISIÓ I SALUT: Les mestres de CI comenten que alguns alumnes
no segueixen l'aprenentatge per problemes segurament de visió deficient.
Començarem per aquí: Elles suggereixen les prioritats. S'ha resolt
ja el cas d'una alumna de segon que semblava més greu: Visita mèdica,
diagnòstic i ulleres (de moment
). N'hi ha d'altres a l'escola i al
barri (per un altre tema) que reben o han de rebre atenció.
|