Aprendre a Aprendre

"La Font Pedagògica"

L'aparició dels nous marcs teòrics constructivistes en psicopedagogia van fer reflexionar sobre la manera d'incorporar de manera sistemàtica, (ja que implícitament sempre han estat a les aules) els continguts relatius a procediments, habilitats o destreses que formen part del coneixement i que són, alhora imprescindibles per a construir-lo. També s'inclou un altre tipus de contingut que es refereix a l'aprenentatge i l'ensenyament d'actituds, valors i normes.

Cal tenir ben clar, però, que la diferència entre
continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals tal com s'introdueix en el currículum és una distinció de tipus pedagògic.

Resulta útil establir aquests tipus perquè són continguts de naturalesa diversa, i perquè els procediments mitjançant els quals s'ensenyen i s'aprenen conceptes, procediments, i valors i actituds són diferents entre si, com ho són també les estrategies i els instruments d'avaluació més adequats en cada cas. Estructurar el currículum al voltant d'aquests tres tipus de contingut ha d'ajudar al professorat a l'hora d'organitzar la seva pràctica docent, orientant-la amb l'enfocament que més encertat en cada moment.

L'organització dels continguts en els projectes curriculars de centre i, conseqüentment en les unitats didàctiques, han de tenir un enfocament o una perspectiva globalitzadora, es a dir, que els continguts d'aprenentatge s'insereixin en un marc més ampli o en depenguin.

L'adopció d'
enfocaments globalitzadors que emfasitzin la detecció de problemes interessants i la recerca activa de solucions presenta un avantatge doble: d'una banda motiva l'alumne perquè intervingui en un procés dinàmic i complex; d'altra banda, afavoreix un aprenentatge tant significatiu com es pugui en la mesura que permet establir relacions múltiples amb àmbits diversos. L'aprenentatge significatiu és un aprenentatge globalitzat, ja que fa possible la creació d'un major nombre de relacions entre el nou contingut d'aprenentatge i l'estructura cognitiva de l'alumne.

La
LOGSE es planteja com a objectiu educatiu oferir a l'estudiant una cultura comú, a la que ha de tenir accés qualsevol ciutadà. Si més no, les motivacions, interessos, i processos d'aprenentatge són molt diferents entre els alumnes. L'educació, per tant, ha d'assegurar un equilibri entre la necessària comprensivitat del currículum i la innegable diversitat de l'alumnat, equilibri que només es pot arribar mitjançant la individualització dels processos d'ensenyament-aprenentatge. Plantejar el mateix currículum per a tots els estudiants només portaria a augmentar les desigualtats.

L'opció bàsica que assumeix la concepció constructivista pel que fa al tractament educatiu de les diferencies individuals és l'
ensenyament adaptatiu que proposa fer front a la diversitat mitjançant la utilització de mètodes d'ensenyament diferents en funció de les característiques individuals dels alumnes. Proposa mètodes d'ensenyament diferenciats per a la totalitat de l'alumnat dintre del currículum comú.

La metacognició o la possibilitat real de transferència dels propis continguts, és un procés importantíssim per a la significativitat i funcionalitat dels aprenentatges. Consisteix en que l'alumne conegui el seu propi procés d'aprenentatge, la programació conscient d'estrategies d'aprenentatge, la programació conscient d'estratègies de memòria, de solució de problemes, d'elecció i presa de decisions i, en definitiva, d'autorregulació. Això farà que s'ampliï extraordinàriament la capacitat i l'eficàcia de l'aprenentatge.

Tornar a Pàg. Principal
Teories

Per a suggerències o consultes:Correu electrònic cdorado@pie.xtec.es