Expedicions

Serralada del Caucas

Escrit per: Joan Mundet

L'Elbrus 5.623 metres

La regió del Caucas té una gran transcendència històrica i cultural. Està formada per un mosaic d'antíquíssims pobles influenciats per múltiples invasions. -Hi ha qui defensa la teoria que hi ha una relació entre les llengües originals d'aquells indrets i l'euskera.- Aquesta esmentada regió es troba en els confins d'Europa i Àsia entre els mars Negre i Caspi. Té una extensió similar a la dels Alps europeus (1.200 km.) amb una altitud mitja de mil metres més elevada. Al Caucas 8 muntanyes arriben als cinc mil metres i 165 sobrepassen els quatre mil. El cim més alt de la serralada és l'Elbrus un volcà extingit que supera en més de 400 metres a la segona muntanya de la cadena. Les seves característiques són molt singulars i està desenganxat de l'eix de la serralada de plegament alpí. L'Elbrus fa dos cims separats per un coll. Es porten molt poc. L´oriental de 5.621 metres va ser pujat per primera vegada al juliol de 1868 per A.W. Moore, C.C. Tuckett, F.Devouassoud, A.Sottajev, D.Datosow i D.W. Freshfield i el més alt l´Occidental de 5.633 metres va ser pujat 6 anys més tard el juliol 1874 per F.Crauford Grove, F.Gardiner, H Walker, A.Sottajev i P.Krubel. La zona per la qual ens mourem és el Caucas Central i a la regió autònoma de Kabardino Balkarskaia de la Federació Russa fronterera amb Georgia.

Per poder anar al Caucas o a qualselvol serralada de la ex-Unió Soviètica, des d´espanya, calia fer els tràmits a través d'una única agència de viatges que es deia ICU (Idiomas y Cultura) la qual, per cert, funcionava molt bé i era molt formal. -és així com ho vàrem fer a l'any 1986 per anar al pic Lenin al Pamir (Kirguizistan)- Ara, un cop desfeta la URSS, com que ja va entrant al "model" d'economia capitalista això s'ha liberalitzat una mica i actualment, hi ha més agències que ho tramiten. No hi pots anar pel teu compte. Has d'anar en una mena de viatge organitzat d'alguna de les agències que ells tenen estipulades. Nosaltres vàrem anar amb Muztag de Barcelona i ens va anar bé.

Quan arribem a l'aeroport de Moscou ens espera una furgoneta i un intèrpret que, segons l'agència, havia de parlar castellà -no en sap ni un borrall, només rus i alemany- que ens portaran a l'hotel. Fa força calor i ens costa de dormir!. A l'endemà ens traslladen cap a l'aeroport de vols interiors per agafar l'avió que ens ha de portar a Mineralniye Vodi on ens recull un minibús en el qual hi ha el que serà el nostre guia de muntanya el qual, segons ens han dit a Barcelona parla anglès i res de res però cal dir que va resultar ser un guia i una persona excel·lent des de tots els punts de vista. És un ocell de bosc i on està com peix a l´aigua és a la muntanya i no pas per baix. Anirem bé!. De Mineralniye Vodi ens traslladem fins a Terskol a la vall de Baksan també amb un de l'agència russa. Durant aquests dies tindrem la sort de conèixer tres valls magnífiques que vessen a la de Baksan la qual cosa serà, al meu entendre, molt més interessant que l'Elbrus.

L'aclimatació la farem a la vall d'Adyrsu que vol dir d'aigües ràpides. Des de Terskol, amb el minibús, accedim a la vall, amb gran sorpresa nostra, amb un antic, però ferm, funicular gegant que puja el cotxe fins a superar un tram d'engorjats i després, per un camí de terra, ens endinsem a la vall fins a un meravellós indret envoltat de muntanyes amb geleres totes elles anomenat Ullu-Tau. -és, per entendre´ns, una mena de Coma de Vaca més gran- Fins ara és un lloc en el qual només hi tenen accés muntanyencs o esportistes russos que fan algun tipus de preparació. Actualment hi ha l´exercit patrullant perquè és a prop de la frontera amb Georgia i a causa del conflicte amb els guerrillers txexens. Per a mi aquesta vall és la més maca de les que vàrem conèixer i la més interessant tant per la seva bellesa com per les muntanyes que vàrem pujar i les que vàrem poder veure de prop.

Una vegada instal·lats a Ullu-Tau, en una caseta que ens han assignat, a l'endemà anem a pujar el primer cim d'aclimatació el pic Zimniy de 3.600 metres. Un cim rocallós, força dret i amb una grimpada final, gairebé a sobre mateix d'Ullu-Tau amb una àmplia panoràmica sobre tot el majestuós cercle de muntanyes i geleres que ens envolten.
El dia següent anem cap al sud, un cim preciós de la carena principal el Gumatchi de 3.810 metres al qual hi accedim pel seu glaciar fins al coll de Gumatchi i després per una aresta de neu força fina i dreta. Des del cim podem veure tot un mar de muntanyes i carenes totes desconegudes per a nosaltres, molt dretes i imponents, a les quals el guia ens diu que no hi va gairebé ningú i quasi bé només russos.

A l'endemà, per no fer altra vegada, desnivells tant forts en un dia, sortirem d´Ullu-Tau amb menjar per dos dies, sacs de dormir i una tenda, en lamentable mal estat, que ens ha deixat l'exercit rus per anar en direcció més cap el nord i pujar a dormir a un refugi metàl·lic que s'anomena també Ullu-Tau situat a 3.200 metres a sobre d'una morrena dalt d'una impressionant i panoràmica balconada en la qual vàrem poder gaudir d'una tarda i d'un capvespre inoblidables. A l'alba i amb els primeres llums del dia que donen un to rosat i preciós a les muntanyes i a les geleres que ens envolten, sortim del refugi i comencem a caminar pel seu glaciar, primer fins el coll del Mestia Pass des d'on farem un flanqueix per a l'altra banda i assolir el cim de Mestia Tau de 4.130 metres més fàcilment. La vista és magnífica impressionant (Ushba, Gumatchi, Cheguet Sarikol.... quasi en primer pla... l'Elbrus força més lluny... i molts cims i carenes). Gaudim una estona del cim i emprenem el retorn cap al coll i cap el refugi metàl·lic. Després de descansar-hi una mica i de recollir les coses tornem per, l'ampla vall, fins a Ullu-Tau. Hi arribem a mitja tarda però avui mateix baixarem, amb el minibús i el funicular, fins a Terskol. Hem passat uns dies fantàstics en aquesta vall. Tot és molt dret!. Crec, sincerament, que devem haver fet alguns dels pocs cims, relativament fàcils, que hi deu haver en aquesta vall però, això sí, bellíssims i que ens han donat una visió excel·lent de tot el conjunt. L'Elbrus en queda més apartat. Amb aquesta elegant ascensió, donem per acabada la primera fase de l'aclimatació i els dies de muntanya mes interessants que hem passat al Caucas tant per la seva bellesa com per l'espectacularitat i solitud de les seves muntanyes.

Avui, dia de descans, el passem fent tombs per l'estació d'esquí de Terskol i fent una pujada amb un telecadira per tenir bones vistes sobre una bona part de la vall de Baksan i dels cims Dongusorun i l'Elbrus al davant mateix.

El dia següent anem ja cap a l'Elbrus. Deixem Terskol i anem fins al peu del telefèric que ens pujarà fins als refugis de Garabachi a 3.800 on hi ha una estació d'esquí -tot més merdejat que a la vall d'Adyilsu-. El mateix dia després d'instal·lar-nos en els barracons que ens han assignat fem una mica d'aclimatació pujant fins a una mica més amunt del refugi Priutt el qual s'utilitzava abans que és cremés a l'any 19.. per fer-hi nit el dia del cim i tornem a Garabachi.

A l'endemà sortim, una altra vegada, cap el refugi Priout i continuem cap a l'indret conegut com les Roques Pastuchov Rocks a 4.860 metres en les quals hi ha una placa en homenatge a víctimes de la II guerra mundial. Ens hi estem una bona estona i davallem altra vegada a Garabachi. Allà els guies ens proposen una cosa, al meu entendre, molt poc ortodoxa que la gent no sol explicar i que es practica des que es va cremar el refugi. La proposta és que com ja s'ha fet, a peu, tot el recorregut fins a les Roques Pastuchov però no et quedes a dormir al refugi sinó que baixes a fer-ho a Garabashi, abans de clarejar, ens carregaran en una "retrak" de l'estació d'esquí i ens pujaran fins a sota les roques Pastuchov.

Avui, dia del cim, d'aquesta manera tant poc elegant i amb nocturnitat i alebosia sortim, abans que claregi, a cavall de la "retrak" fins a sota les roques i des d'aquí, el guia, com ha fet molt bé sempre, es posa al davant marcant el ritme del més lent -avui també portem un altre guia que anirà al darrera per si algú fa figa o bé té algun problema-. Poc a poc i amb unes llums fantàstiques de l'albada anem guanyant alçada, sense cap mena de dificultat tècnica, fins que arribem al coll entre els dos cims a 5.325 metres en el qual hi fa moltissima calor i reverberació. Reposem una mica i fent una mica de flanqueix ascendent i després, més de dret, assolim, tot el grup, el cim principal que és l'Occidental de 5.623 metres. La bona labor del guia durant tots aquests dies ha aconseguit que tots els membres del grup arribéssim a dalt. La vista que s'albira des d'aquí dalt és fantàstica car a l'està apartat de les carenes principals les tenim, imponents, al davant i a l'altra banda, les immenses planes de Rússia. Restem una bona estona al cim el qual compartim amb un grup de russos. Fa un dia esplèndid potser un xic de vent però no pas fort. Comencem a baixar cap el coll a on tornem a fer una altra aturada i tot i que estem força cansats, el guia i uns quants ens enfilem pels pendents, no massa drets, del cim Oriental de 5.621 metres. Evidentment també té una vista excel·lent. Sobretot cap el cim Occidental i la gelera. Tornem el coll i ara sí cap avall en alguns trams fins i tot patinant amb plàstics al cul a sobre de la neu. Passem la última nit a Garabashi i a l'endemà, després de gaudir d'una altra esplèndida albada de tons vermells i rosats baixem a agafar el telefèric que ens tornarà a la vall. Arribem a l'hotel però de seguida en sortim perquè com que el guia, per sort nostra, és poc amic de voltar pels bars del poble ens proposa d'anar a dinar a un lloc al bosc molt bonic i panoràmic que sap ell i que diu que és a prop. L'indret és realment preciós però hi ha 600 metres de desnivell i n'hi ha que, al dir que era a prop, van amb xancletes!.
A l'endemà per acomiadar-nos ja definitivament del Caucas anem a la vall d´Adylsu -que vol dir aigües cristal·lines- que és la que està a l'altra cantó de la que vàrem pujar al Gumatchi o sigui la d'Adyrsu el qual es veu en el fons de la vall. També en el principi d'aquesta vall comença una de les aproximacions a l'Ubsha. Més lluny veiem l'Elbrus al darrera. Pugem per la vall amunt primer en cotxe per una pista però, com que aquest s'espatlla, continuem a peu fins que després de pujar mil metres de desnivell fins a un prat dalt d'una panoràmica balconada, fem, el dinar d'acomiadament d'aquestes fantàstiques singulars muntanyes i dels agradables dies que hem conviscut tot el grup.
Vaig tenir la sort de compartir aquesta inoblidable experiència amb: Vikctor (guia-Rússia), Manel Cristobal (Barcelona), Jaume Cots (Olius-Solsona), Eduard Casañas (La Ràpita-Els Monjos), José Fernández i Olga Suárez (Pola de Siero-Asturias), Raul Lora i Patricia De la Llave (Toledo), Joaquim Solà i Joan Mundet (Agrupació Excursionista de Granollers)

Nota: com que funciona com un viatge organitzat, encara que la gent no es conegui prèviament, no hi acostumen a haver problemes perquè el guia és el que, en tot moment, decideix que és el que es farà i com es farà.
Prèviament, de la nostra Agrupació Excursionista havien assolit l'Elbrus en Josep-Lluís Navarro i en Joan Rosàs a l'any 1999 i en Salvador López, amb esquís, el 1986

Bibliografia consultada: Arxiu del Servei General d'Informació de Muntanya de Sabadell Centre de Documentació Alpina, i el llibre guia titulat Classic Climbs in the Caucasus escrit per Friedrich Bender i editat per Diadem Books de London i Menasha Ridge Press de Birmingham, Alabama