Els CREDA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Centres de recursos educatius per a l'alumnat sord i amb greus dificultats de llenguatge |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antecedents
i definició |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fins
als anys 80 l’educació de l’alumnat sord, tant pública com
privada, es realitzava principalment en centres d’Educació Especial,
llevat d’algunes institucions privades que a més duien a terme experiències
“d’integració” en unes poques escoles ordinàries. A l’any 1981
el Centre Municipal Fonoaudiològic, escola especial per a l’alumnat
sord de l’Ajuntament de Barcelona, que atenia alumnes de la
ciutat i de bona part de l'Àrea Metropolitana, va iniciar una
transformació en el sentit de promoure l’escolarització del seu
alumnat en escoles ordinàries amb suport logopèdic. També el llavors
Departament d’Ensenyament, tot just assumides les competències en
Educació per part de |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posteriorment,
a l’any 1994, el “Decret 155/1994, de 28 de juny, pel qual es regulen
els serveis educatius del Departament d’Ensenyament” disposava que
l’atenció proporcionada pels CREDA no havia de ser exclusiva de
l’alumnat sord sinó que havia d’abastar també els alumnes amb necessitats educatives derivades de
greus dificultats de llenguatge. Els
serveis educatius del Departament d'Educació, un dels quals són els
CREDA, són equips de professionals que donen suport a la tasca docent del
professorat per tal d’adequar-la a les diferents necessitats de
l’alumnat. Actualment són els següents:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els CREDA són serveis educatius específics, formats per logopedes, psicopedagogs i audioprotetistes, que actúen en relació a l'alumnat sord i amb greus dificultats de llenguatge en el sentit de donar suport a la tasca docent del professorat per tal de facilitar la seva adequació a les seves necessitats educatives específiques; a més de proporcionar atenció directa i orientació a aquest alumnat i a les seves famílies. Els CREDA desenvolupen les seves actuacions en estreta relació amb els professionals dels centres i els serveis educatius de la zona, especialment els EAP. L'actuació dels CREDA està ordenada pel document "Marc d'Actuació dels CREDA", elaborat pel Departament d'Ensenyament. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Relació dels CREDA i àmbits territorials |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Funcions generals dels CREDA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Funcions de cada tipus de professionals en relació a l'alumnat sord |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logopedes |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Atès que a la ciutat de Barcelona, s’ofereix l’opció bilingüe (llengua de signes i llengua oral) en centres ordinaris, diverses logopedes realitzen funcions relacionades amb la traducció i interpretació a LSC de les informacions orals que es donen a l’aula ordinària (i de manera destacada de les explicacions del professorat). A l’inici de curs, el/la logopeda realitza un pla de treball per a cada alumne/a (concreció de la programació logopèdica, amb els objectius que es proposen). També notifica per escrit a cada centre l’horari en què es realitzarà l’atenció a l’alumnat. Al final de curs elabora una memòria, on figura l’avaluació d’aquells objectius. El treball logopèdic ofert pels CREDA s’emmarca en una perspectiva educativa que participa d’una visió global del nen/a. (No té una orientació mèdico-rehabilitadora més pròpia de les sessions que es realitzen en centres sanitaris). La seva finalitat és potenciar el desenvolupament comunicatiu i lingüístic de l’alumne/a en funció de les seves necessitats educatives, i facilitar l’accés al currículum escolar. La logopèdia practicada pels CREDA està inclosa en la resposta educativa global a l’alumnat, constitueix una part del seu currículum específic i està relacionada amb el currículum general. Per aquest motiu es realitza en el marc escolar i de forma coordinada amb tots els altres agents educatius que intervenen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Psicopedagogs/gues |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Les valoracions dels nens i nenes sords que realitzen els psicopedagogs/gues dels CREDA, tant inicials com de seguiment, estan focalitzades en l’àmbit comunicatiu i lingüístic, i pretenen principalment identificar les necessitats educatives derivades de la disminució auditiva, i en conseqüència concloure i proposar el seguit d’adaptacions i recursos metodològics i didàctics convenients en cada cas per facilitar al màxim l’accés al curriculum. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A més de la col·laboració amb els EAP en la identificació i avaluació de les necessitats de l'alumnat amb disminucions auditives, el psicopedagog o psicopedagoga del CREDA participa en l’assessorament a les famílies, als centres i als/les logopedes que atenen alumnat sord per tal de col·laborar a optimitzar l’atenció educativa que s’ofereix a aquest alumnat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Audioprotetistes |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"La tasca principal dels audioprotetistes és la de valorar les capacitats auditives de l’alumnat amb pèrdua auditiva i de potenciar-les, tant com es pugui, mitjançant l’adaptació de pròtesis auditives i la utilització, si escau, d’altres ajuts electroacústics. També els correspon informar de l’ús i manteniment d’aquests ajuts, així com del pronòstic audioprotètic, és a dir, dels beneficis que n’obtindrà amb la seva utilització i de les dificultats que poden persistir.” |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En aquest sentit porten a terme les següents actuacions:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Altres funcions atribuïdes als CREDA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resolució del Departament d'Ensenyament relativa a les funcions dels CREDA per àmbits (alumnat i famílies, centres i professorat, zona) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|