|
Enfocament
mèdic
|
Enfocament
sociocultural
|
Entén
les persones amb pèrdues auditives com...
|
Discapacitats
de l’oïda. Se’ls anomena “deficients auditius”,
“pacients”, “persones que no hi senten bé”,...
|
Ni
discapacitats ni deficients. El col·lectiu s'autodefineix com el de
“Persones Sordes”, escrit amb majúscules per indicar la seva
pertinença a
la Comunitat Sorda.
|
Llenguatge
|
La
sordesa comporta l’amenaça d’un retard o d’una disfunció
en l’aprenentatge del llenguatge, que cal abordar ja de manera
primerenca amb un treball logopèdic de caire educatiu,
rehabilitador, i estimulador.
|
La
Persona Sorda no
té problemes lingüístics,
ja que en llengua de signes assoleix una competència lingüística
normal. Les seves dificultats no són de “llenguatge” sinó en
tot cas d'aprenentatge de la “llengua oral”.
|
Llengües
a adquirir/aprendre
|
Llengua
oral exclusivament.
La
llengua de signes és perjudicial per a l’aprenentatge de la
llengua oral. (“El gest mata la paraula; Qui fa signes no aprendrà
a parlar”).
|
Llengua
de signes com a primera llengua.
Llengua/gües
oral/s de la comunitat com a segona/es llengua/gües, en la seva
versió escrita sempre, i en la seva versió oral en la mesura de
les possibilitats o voluntat de cadascú.
Les
Persones Sordes es defineixen com a bilingües en l’accepció
llengua de signes / llengua oral.
|
Escoles
on ser educats
|
En
centres ordinaris. Modalitat oral. Suport logopèdic.
|
En
centres específics per a alumnat sord que realitzin una educació
bilingüe i bicultural. O en centres ordinaris de la modalitat
bilingüe (llengua oral / llengua de signes). Valoració de la
figura del professor/a sord/a.
|
Model
de persona sorda que es vol
|
Que
parli i s’integri en la societat per arribar a ser com aquell
adult que hagués estat en cas de ser oïdor, és a dir, una
persona integrada i “normalitzada”, una més en la societat.
Es
pot viure sense contacte amb altres persones sordes.
La Comunitat Sorda
és un “ghetto”.
|
Les
Persones Sordes són integrants d’una minoria
lingüística i cultural, determinada per la primacia del sentit
de la vista. Es consideren biculturals per sentir com a seves tant
la cultura del seu medi social com
la Cultura Sorda.
En les relacions socials és un valor important el tracte amb
iguals, amb altres persones de
la Comunitat Sorda.
|
Barreres
de comunicació
|
El
sord s’ha d’adaptar a la societat: Ha de parlar, s’ha
d’esforçar a entendre allò que li diuen. Les persones oients
li han de parlar pausadament i clarament per tal de facilitar la
seva comprensió, o en tot cas fer-li resums d’allò que es
parla entre oients.
Subtitulat
a
la TV
i supressió de les barreres de comunicació auditives mitjançant
informacions escrites o visuals.
|
A
més d’adaptar-se les Persones Sordes a la societat, la societat
ha d’adaptar-se a elles. Reivindicació d'intèrprets en llengua de
signes en els organismes oficials, museus, etc...per no ser
discriminats en relació als oients. Reivindicació del dret a tota
la informació, no només a resums benintencionats.
Subtitulat
a
la TV
i supressió de les barreres de comunicació auditives mitjançant
informacions escrites o visuals.
|
Ajudes
auditives
|
Són
imprescindibles les ajudes auditives (audiòfons o implants
coclears). Creença que amb la tecnologia actual i amb una bona
reeducació auditiva tots els sords poden parlar.
|
Acceptació
de les ajudes auditives en la mesura que es comprova la seva utilitat.
En cas contrari, no. Hi ha Persones Sordes que són contràries als
implants coclears per considerar-los una tècnica quirúrgica
invasiva i un genocidi de la Comunitat Sorda.
|