GRÜNEWALD
(Mathis Gothardt Neithardt)
Altar d'Isenheim. La Crucifixió
1512-16
Oli sobre fusta de til·ler
269 X 307 cm
Altar de la capella del Monestir d'Isenheim, prop d'Estrasburg, Alsàcia
Museu d'Unterlinden, Colmar, Alsàcia, França
La Crucifixió de Grünewald forma
part del conjunt de pintures que omplen els porticons de l'Altar d'Insenheim.
Aquestes pintures representen diversos temes bíblics clàssics
com la mateixa Crucifixió, l'Anunciació, el Naixement, etc.,
i també motius expressament demanats per qui havia encarregat l'obra
(el sicilià Guido Guersi) o bé motius relacionats amb el
lloc al qual estaven destinats (l'Hospital de Sant Antoni), com per exemple
Les Temptacions de Sant Antoni, Sant Antoni
mateix, Sant Sebastià
(protectors contra la pesta)...
L'altar estava destinat a la capella del Monestir d'Insenheim. Aquest
monestir anava a càrrec dels antonians i tenia unes dependències
destinades a fer d'Hospital. L'especialitat de l'Hospital era el guariment
de la pesta negra, també anomenada "foc de Sant Antoni",
que va sondrollar diverses vegades l'Europa Medieval. El tractament consistia
a exposar els malalts a les imatges religioses tot esperant el miracle
i a abocar-los sobre les ferides el "Saint Vinage" (vi vessat
sobre les relíquies de Sant Antoni i utilitzat com a medicament.).
En èpoques en què no s'havien de dedicar a curar la pesta,
els seus principals pacients eren els malalts
de sífilis i els epilèptics.
Les diverses cares de l'altar formen una mena de Bíblia dels pobres
s'obrien segons les necessitats dels interns o bé segons postulava
el calendari litúrgic. Constava de quatre grans porticons mòbils
pintats per les dues bandes, dos taulers fixos i la predel·la dels
compatiments mòbils pitada a una sola banda. L'altar presenta tres
cares successives. L'interior de l'altar guardava la part escultòrica
de figures de fusta obra de Hagenauer: es tractava dels sants Antoni,
Agustí i Geroni; també hi havia camperols que oferien animals
a sant Antoni, els apòstols i altres personatges de la religió.
La primera cara de l'altar (amb els porticons tancats) ens mostra la Crucifixió,
un tema molt tractat en la pictòrica religiosa medieval i ja no
tant en la renaixentista. El mateix Grünewald va tractar el tema
més vegades i cada cop amb una superior expressivitat del dolor
de Crist. Les figures de la imatge i la seva disposició no difereix
gaire tampoc de la iconografia medieval: Jesús clavat a la creu
al mig, a un costat Maria
i a l'altre sant Joan. El conjunt ofereix una
certa simetria visualment, però, segons el significat, una banda
i altra de la creu són ben diferents i no es reflecteixen de manera
mútua. A la nostra dreta hi tenim sant Joan
Baptista que amb el dit assenyala la Creu fent
un gest forçadíssim amb el braç. Una inscripció
acompanya la figura: "Illum oportet crescere,
me avtem minvi.", que significa aproximadament "A Ell li
pertoca créixer, a mi altrament minvar". Amb l'altre braç
sant Joan Baptista sosté el llibre de les Sagrades Escriptures.
La presència aquí d'aquest sant és merament simbòlica,
perquè històricament va morir decapitat molt abans per desig
exprés de Salomè filla d'Herodes el Gran. Als peus de sant
Joan Baptista hi ha l'Anyell
de Déu, carregant amb la creu i vessant la sang del coll a
un calze daurat.
A la banda esquerra observem les figures contemporànies de Crist,
sant Joan
Evangelista, que sosté la mare de Jesús lividíssima
i vestida de blanc (símbol de tota puresa) i agenollada Maria
Magdalena, que amb els
dits creuats alça les mans en un gest de dolorosa desesperació.
Identifiquem fàcilment aquests personatges per tal com Jesús
va demanar expressament a Joan que cuidés de la seva mare quan
ell no hi fos i Maria Magdalena pels seus llargs cabells i el pot d'ungüent,
ungüent amb què va ungir els peus de Crist, a la seva vora.
A la dreta del pot d'ungüent s'hi pot veure una filigrana que s'ha
identificat com la firma de Matthis Gothadrt.
Al centre del quadre, Jesucrist clavat a la creu amb el cartell Inri
(Jesús de Nazaret rei dels jueus) al damunt.
I rere el primer pla els personatges el fons de la pintura: una mena de
riu verd marronós i després negror tenebrosa. Segons l'Evangeli
de sant Marc (15, 33), "A l'hora sisena, la fosca va anar creixent
sobre tota la terra, fins a l'hora novena."
La creu consta d'un pal vertical fosc amb un suport pels peus del crucificat
i un travesser
doblegat pel mateix pes de Jesús en el qual es pot apreciar
clarament que es tracta d'un tronc polit amb la garlopa. Els braços
de Crist estan estirats fins a la dislocació i els dits de
les mans crispats en l'agonia del dolor. Jesús deixa caure el cap
cap al costat esquerre en una violenta torsió escruixidora. La
corona
d'espines està literalment enfonsada al cap, i no pas col·locada
amb cura com si es tractés d'una corona. El cos de Crist apareix
eriçonat de punxes, clavades durant la flagel·lació,
punxes que fins i tot li sobresurten dels indrets on difícilment
podria arribar el cop de fuet. I els peus
junts, clavats l'un sobre l'altre amb un sol immens clau damunt la
cabota del qual sembla voler enfilar-se la carn. La mateixa pell de Jesús
té un to verdós de tan lívida.
Tenim en aquesta imatge la part serena, gairebé inexpressiva, simbòlica
de la dreta, mostrant el significat de la Crucifixió i a l'esquerra
observem tota la força del sofriment, aconseguida amb els detalls
més horrorosos del turment: les espines al cos de Crist, , els
dits estirats amb força pel dolor, l'expressió de patiment
a la cara amb els ulls closos i la boca entreoberta. I després,
Maria al caire de l'esvaniment, pàl·lida com les vestidures
que porta (que contrasten espectacularment amb les tenebres del fons),
sant Joan amb el cap tombat i demanant alè i amb una mà
ferrenya sostenint el braç de Maria; i Maria Magdalena, obrint
amb força inusitada els dits creuats, amb el coll tirat amb brusquedat
enrere i amb els plecs nerviosos de la seva roba, que repeteixen els rissos
de la seva llarga cabellera rossa.
Se'ns fa difícil
catalogar aquesta obra dins del Renaixement. A Itàlia els pintors
renaixentistes tendeixen a mirar-se l'obra d'art com un producte de l'intel·lecte,
en el qual, per tant, la raó, i fins i tot la raó científica,
imposarà uns criteris que seran executats per la mà, més
o menys destra, de l'artista. Sembla que hi hagi una teoria rere cada
producció artística. En alguns casos es tracta de raons
aritmètiques i geomètriques i en d'altres de raons humanístiques:
l'estudi dels clàssics, la referència a la mitologia...
Grünewald s'escapa de tot això, sembla que retrocedeixi cap
al medievalisme, tant pel tema com per alguns detalls de la tècnica
(encara observem que els personatges estan dimensionats segons la seva
importància espiritual dins de la fe cristiana). L'aplicació
de la perspectiva, que tant va enlluernar els italians, hi manca: ens
trobem amb una imatge en dos plans: els personatges i el fons.
Grünewald no cerca la bellesa en el seu art, tan sols vol expressar
les veritats sagrades explicitades per l'Església, o millor dit,
les Escriptures.
Potser se'ns adscriuria millor al tipus de renaixement de la pintura del
nord, que es va preocupar més de representar naturalísticament
la realitat a base de ser minuciosos, de representar tots i cada un dels
detalls del fet observat. Això, sense oblidar, però, l'afegit
d'objectes carregats de simbologia. Certament Grünewald aprofundeix
en els detalls però no pas amb la mateixa intenció que els
renaixentistes de plasmar la realitat, sinó d'expressar millor,
fins i tot amb el recurs a la hipèrbole, un sentiment, en aquest
cas el sentiment del dolor.
Coincideix, però, amb la renovació de la teoria de les arts
en el fet que el pintor no solament ha de procurar representar la realitat
exterior dels personatges amb el màxim de fidelitat, sinó
que ha de donar lliure expressió als seus sentiments interiors:
ha de pintar l'ànima dels personatges. Grünewald certament
ho aconsegueix.
Grünewald era una persona pregonament religiosa i volia manifestar
amb tota la seva crueltat el patiment de Crist pels pecats dels homes,
no volia representar un personatge afavorit i agradable a la vista. El
turment de Jesús era una cosa real, física, experimentada
en la mateixa carn. El misticisme religiós va portar al pintor
a posar-se al costat de Luter i de les revoltes camperoles de l'època:
a la força les imatges que plasmava en pintura havien de ser més
autèntiques, més terribles. Potser aquest mateix compromís
amb una religió que buscava més les essències que
les apariències el va dur a amagar la seva personalitat, a esquivar
el protagonisme que reclamava tot artista renaixentista. Volia ser un
humil servidor de Déu.
Grünewald també s'allunya del que seria el prototipus d'artista
renaixentista ja que, mentre que aquest busca el protagonisme personal,
dóna a conèixer el seu nom d'artista, firma clarament les
seves produccions i promociona el seu autoretrat, Grünewald sembla
que prefereix l'anonimat, no busca donar-se a conèixer, desapareix
sense deixar rastre durant anys, no sabem amb certesa fidedigna si Matthias
Gothardt era el seu autèntic nom, de vegades fa l'efecte com si
es desdoblés en dues personalitats; i no fa autoretrats: a tot
estirar fa aparèixer la seva fesomia com un personatge més
del quadre.
L'obra va ser realitzada
entre 1512 i 1516 a Aschaffenburg i traslladada amb posterioritat a Isenheim.
L'altar va ser custodiat amb gran zel pels antonians durant tres segles
(tot i que a finals del XVI l'emperador Rodolf II se la volia apropopiar
amb el pretext de protegir-la del pas dels exèrcits i a mitjans
del XVII Maximilià de Baviera va fer el mateix). A l'època
de la Revolució Francesa va ser traslladat al Col·legi de
Colmar. Durant aquesta època es va malmetre molt de la seva part
escultòrica. L'any 1852 va passar a mans de l'església i
amb motiu de la Primara Guerra Mundial, l'any 1917 va ser duta a Munich.
Actualment es troba a Colmar.
|