GRÜNEWALD 
      (Mathis Gothardt Neithardt) 
      Altar d'Isenheim. La Crucifixió 
      1512-16 
      Oli sobre fusta de til·ler 
      269 X 307 cm 
      Altar de la capella del Monestir d'Isenheim, prop d'Estrasburg, Alsàcia 
      Museu d'Unterlinden, Colmar, Alsàcia, França  
       
        La Crucifixió de Grünewald forma 
        part del conjunt de pintures que omplen els porticons de l'Altar d'Insenheim. 
        Aquestes pintures representen diversos temes bíblics clàssics 
        com la mateixa Crucifixió, l'Anunciació, el Naixement, etc., 
        i també motius expressament demanats per qui havia encarregat l'obra 
        (el sicilià Guido Guersi) o bé motius relacionats amb el 
        lloc al qual estaven destinats (l'Hospital de Sant Antoni), com per exemple 
        Les Temptacions de Sant Antoni, Sant Antoni 
        mateix, Sant Sebastià 
        (protectors contra la pesta)... 
        L'altar estava destinat a la capella del Monestir d'Insenheim. Aquest 
        monestir anava a càrrec dels antonians i tenia unes dependències 
        destinades a fer d'Hospital. L'especialitat de l'Hospital era el guariment 
        de la pesta negra, també anomenada "foc de Sant Antoni", 
        que va sondrollar diverses vegades l'Europa Medieval. El tractament consistia 
        a exposar els malalts a les imatges religioses tot esperant el miracle 
        i a abocar-los sobre les ferides el "Saint Vinage" (vi vessat 
        sobre les relíquies de Sant Antoni i utilitzat com a medicament.). 
        En èpoques en què no s'havien de dedicar a curar la pesta, 
        els seus principals pacients eren els malalts 
        de sífilis i els epilèptics. 
        Les diverses cares de l'altar formen una mena de Bíblia dels pobres 
        s'obrien segons les necessitats dels interns o bé segons postulava 
        el calendari litúrgic. Constava de quatre grans porticons mòbils 
        pintats per les dues bandes, dos taulers fixos i la predel·la dels 
        compatiments mòbils pitada a una sola banda. L'altar presenta tres 
        cares successives. L'interior de l'altar guardava la part escultòrica 
        de figures de fusta obra de Hagenauer: es tractava dels sants Antoni, 
        Agustí i Geroni; també hi havia camperols que oferien animals 
        a sant Antoni, els apòstols i altres personatges de la religió. 
        La primera cara de l'altar (amb els porticons tancats) ens mostra la Crucifixió, 
        un tema molt tractat en la pictòrica religiosa medieval i ja no 
        tant en la renaixentista. El mateix Grünewald va tractar el tema 
        més vegades i cada cop amb una superior expressivitat del dolor 
        de Crist. Les figures de la imatge i la seva disposició no difereix 
        gaire tampoc de la iconografia medieval: Jesús clavat a la creu 
        al mig, a un costat Maria 
        i a l'altre sant Joan. El conjunt ofereix una 
        certa simetria visualment, però, segons el significat, una banda 
        i altra de la creu són ben diferents i no es reflecteixen de manera 
        mútua. A la nostra dreta hi tenim sant Joan 
        Baptista que amb el dit assenyala la Creu fent 
        un gest forçadíssim amb el braç. Una inscripció 
        acompanya la figura: "Illum oportet crescere, 
        me avtem minvi.", que significa aproximadament "A Ell li 
        pertoca créixer, a mi altrament minvar". Amb l'altre braç 
        sant Joan Baptista sosté el llibre de les Sagrades Escriptures. 
        La presència aquí d'aquest sant és merament simbòlica, 
        perquè històricament va morir decapitat molt abans per desig 
        exprés de Salomè filla d'Herodes el Gran. Als peus de sant 
        Joan Baptista hi ha l'Anyell 
        de Déu, carregant amb la creu i vessant la sang del coll a 
        un calze daurat. 
        A la banda esquerra observem les figures contemporànies de Crist, 
        sant Joan 
        Evangelista, que sosté la mare de Jesús lividíssima 
        i vestida de blanc (símbol de tota puresa) i agenollada Maria 
        Magdalena, que amb els 
        dits creuats alça les mans en un gest de dolorosa desesperació. 
        Identifiquem fàcilment aquests personatges per tal com Jesús 
        va demanar expressament a Joan que cuidés de la seva mare quan 
        ell no hi fos i Maria Magdalena pels seus llargs cabells i el pot d'ungüent, 
        ungüent amb què va ungir els peus de Crist, a la seva vora. 
        A la dreta del pot d'ungüent s'hi pot veure una filigrana que s'ha 
        identificat com la firma de Matthis Gothadrt. 
        Al centre del quadre, Jesucrist clavat a la creu amb el cartell Inri 
        (Jesús de Nazaret rei dels jueus) al damunt. 
        I rere el primer pla els personatges el fons de la pintura: una mena de 
        riu verd marronós i després negror tenebrosa. Segons l'Evangeli 
        de sant Marc (15, 33), "A l'hora sisena, la fosca va anar creixent 
        sobre tota la terra, fins a l'hora novena." 
        La creu consta d'un pal vertical fosc amb un suport pels peus del crucificat 
        i un travesser 
        doblegat pel mateix pes de Jesús en el qual es pot apreciar 
        clarament que es tracta d'un tronc polit amb la garlopa. Els braços 
        de Crist estan estirats fins a la dislocació i els dits de 
        les mans crispats en l'agonia del dolor. Jesús deixa caure el cap 
        cap al costat esquerre en una violenta torsió escruixidora. La 
        corona 
        d'espines està literalment enfonsada al cap, i no pas col·locada 
        amb cura com si es tractés d'una corona. El cos de Crist apareix 
        eriçonat de punxes, clavades durant la flagel·lació, 
        punxes que fins i tot li sobresurten dels indrets on difícilment 
        podria arribar el cop de fuet. I els peus 
        junts, clavats l'un sobre l'altre amb un sol immens clau damunt la 
        cabota del qual sembla voler enfilar-se la carn. La mateixa pell de Jesús 
        té un to verdós de tan lívida. 
        Tenim en aquesta imatge la part serena, gairebé inexpressiva, simbòlica 
        de la dreta, mostrant el significat de la Crucifixió i a l'esquerra 
        observem tota la força del sofriment, aconseguida amb els detalls 
        més horrorosos del turment: les espines al cos de Crist, , els 
        dits estirats amb força pel dolor, l'expressió de patiment 
        a la cara amb els ulls closos i la boca entreoberta. I després, 
        Maria al caire de l'esvaniment, pàl·lida com les vestidures 
        que porta (que contrasten espectacularment amb les tenebres del fons), 
        sant Joan amb el cap tombat i demanant alè i amb una mà 
        ferrenya sostenint el braç de Maria; i Maria Magdalena, obrint 
        amb força inusitada els dits creuats, amb el coll tirat amb brusquedat 
        enrere i amb els plecs nerviosos de la seva roba, que repeteixen els rissos 
        de la seva llarga cabellera rossa. 
      Se'ns fa difícil 
        catalogar aquesta obra dins del Renaixement. A Itàlia els pintors 
        renaixentistes tendeixen a mirar-se l'obra d'art com un producte de l'intel·lecte, 
        en el qual, per tant, la raó, i fins i tot la raó científica, 
        imposarà uns criteris que seran executats per la mà, més 
        o menys destra, de l'artista. Sembla que hi hagi una teoria rere cada 
        producció artística. En alguns casos es tracta de raons 
        aritmètiques i geomètriques i en d'altres de raons humanístiques: 
        l'estudi dels clàssics, la referència a la mitologia... 
        Grünewald s'escapa de tot això, sembla que retrocedeixi cap 
        al medievalisme, tant pel tema com per alguns detalls de la tècnica 
        (encara observem que els personatges estan dimensionats segons la seva 
        importància espiritual dins de la fe cristiana). L'aplicació 
        de la perspectiva, que tant va enlluernar els italians, hi manca: ens 
        trobem amb una imatge en dos plans: els personatges i el fons. 
        Grünewald no cerca la bellesa en el seu art, tan sols vol expressar 
        les veritats sagrades explicitades per l'Església, o millor dit, 
        les Escriptures. 
        Potser se'ns adscriuria millor al tipus de renaixement de la pintura del 
        nord, que es va preocupar més de representar naturalísticament 
        la realitat a base de ser minuciosos, de representar tots i cada un dels 
        detalls del fet observat. Això, sense oblidar, però, l'afegit 
        d'objectes carregats de simbologia. Certament Grünewald aprofundeix 
        en els detalls però no pas amb la mateixa intenció que els 
        renaixentistes de plasmar la realitat, sinó d'expressar millor, 
        fins i tot amb el recurs a la hipèrbole, un sentiment, en aquest 
        cas el sentiment del dolor. 
        Coincideix, però, amb la renovació de la teoria de les arts 
        en el fet que el pintor no solament ha de procurar representar la realitat 
        exterior dels personatges amb el màxim de fidelitat, sinó 
        que ha de donar lliure expressió als seus sentiments interiors: 
        ha de pintar l'ànima dels personatges. Grünewald certament 
        ho aconsegueix. 
        Grünewald era una persona pregonament religiosa i volia manifestar 
        amb tota la seva crueltat el patiment de Crist pels pecats dels homes, 
        no volia representar un personatge afavorit i agradable a la vista. El 
        turment de Jesús era una cosa real, física, experimentada 
        en la mateixa carn. El misticisme religiós va portar al pintor 
        a posar-se al costat de Luter i de les revoltes camperoles de l'època: 
        a la força les imatges que plasmava en pintura havien de ser més 
        autèntiques, més terribles. Potser aquest mateix compromís 
        amb una religió que buscava més les essències que 
        les apariències el va dur a amagar la seva personalitat, a esquivar 
        el protagonisme que reclamava tot artista renaixentista. Volia ser un 
        humil servidor de Déu. 
        Grünewald també s'allunya del que seria el prototipus d'artista 
        renaixentista ja que, mentre que aquest busca el protagonisme personal, 
        dóna a conèixer el seu nom d'artista, firma clarament les 
        seves produccions i promociona el seu autoretrat, Grünewald sembla 
        que prefereix l'anonimat, no busca donar-se a conèixer, desapareix 
        sense deixar rastre durant anys, no sabem amb certesa fidedigna si Matthias 
        Gothardt era el seu autèntic nom, de vegades fa l'efecte com si 
        es desdoblés en dues personalitats; i no fa autoretrats: a tot 
        estirar fa aparèixer la seva fesomia com un personatge més 
        del quadre. 
      L'obra va ser realitzada 
        entre 1512 i 1516 a Aschaffenburg i traslladada amb posterioritat a Isenheim. 
        L'altar va ser custodiat amb gran zel pels antonians durant tres segles 
        (tot i que a finals del XVI l'emperador Rodolf II se la volia apropopiar 
        amb el pretext de protegir-la del pas dels exèrcits i a mitjans 
        del XVII Maximilià de Baviera va fer el mateix). A l'època 
        de la Revolució Francesa va ser traslladat al Col·legi de 
        Colmar. Durant aquesta època es va malmetre molt de la seva part 
        escultòrica. L'any 1852 va passar a mans de l'església i 
        amb motiu de la Primara Guerra Mundial, l'any 1917 va ser duta a Munich. 
        Actualment es troba a Colmar. 
       
     |