Unitats didàctiques

Tema:

Funcions polinòmiques

Nivell:

Superior

Títol:

El constructor universal d'equacions

Paraules clau:

Geometria, Geometria plana, Semblances de triangles, Funció lineal, Funció quadràtica, Funcions polinòmiques, Àlgebra.

Objectius generals:

  • Progressar en l'ús de software de geometria dinàmica.

  • Progressar en l'habilitat d'establir relacions geomètriques, a partir de semblances de triangles.

  • Progressar en l'habilitat d'establir relacions algebraiques, a partir d'altres relacions.

  • Progressar en l'habilitat de generalitzar estructures.

  • Aprofundir en el coneixement de com, a través de la història, hom ha mirat de resoldre problemes matemàtics de càlcul i de representació amb els mitjans i la tecnologia del moment.

Objectius didàctics:

Permetre (i demanar) als alumnes que exerceixin els seus coneixements matemàtics per analitzar i investigar.

Resum:

Estudi d'un aparell mecànic que permet fer gràfiques de funcions polinòmiques.

Què es necessita i on trobar-ho:

Temes relacionats:

  • Instruments de càlcul històrics.

  • Instruments de dibuix.

Requeriments inicials:

  • Ús d'algun software de geometria dinàmica.

  • Semblança de triangles.

  • Coordenades cartesianes.

  • Functions lineals i quadràtiques.

Enllaços d'interès:

  • El "Risolutore universale di equazioni" a "Il giardino di Archimede" que és "il primo museo in assoluto dedicato completamente alla matematica e alle sue applicazioni. Un ambiente interattivo per smettere di spaventarsi e cominciare a divertirsi con la più antica delle scienze."

  • "Theatrum Machinarum", una creació de vàries universitats italianes. Molt interessant i, sobretot, suggerent!

Procediments:

  • Presentació inicial:
    • Introduïu el problema del càlcul i de la representació matemàtics quan hom no disposava ni d'ordinadors ni de calculadores de butxaca. Podeu relacionar-ho amb les necessitats de la tecnologia a l'època industrial.

    • Presenteu el "Constructeur Universel d'Equations" en el context de l'Encyclopédie de Diderot i d'Alembert, mostreu-ne una imatge, i feu-lo funcionar en les versions de 2n grau i de 3r grau, mitjançant els corresponents applets

    • Presenteu la feina a fer amb el full de treball (versió MS Word o bé versió Acrobat Reader) i distribuïu els alumnes per grups de treball.

  • Activitat principal: Poseu els alumnes davant els ordinadors (dos alumnes/ordinador és una bona proporció) amb un exemplar del full de treball en paper i el programa Cabri Géomètre II, o el programa Geometer's Sketchpad. . La seva feina consisteix en:

    1. Construir un constructor universal d'equacions tot seguint les instruccions de la primera pàgina del full de treball.

    2. Experimentar tot movent els punts X, A, B i C.

    3. Justificar-ne el funcionament tot seguint la pauta del full de treball.

  • Activitats d'ampliació: Tal com es diu a l'última pàgina del full de treball, mirar de construir constructors universals d'equacions per a funcions polinòmiques de graus superiors.

Avaluació:

  • Autoavaluació:

    • Hi ha una qüestió òbvia, que és que els constructors fets funcionen o no funcionen...
    • Els alumnes haurien de reflexionar sobre les seves capacitats de manipulació algebraica.

  • Professor: A part d'examinar els càlculs, podeu:

    • Valorar el grau de capacitat per seguir instruccions precises.
    • Preguntar si els triangles MPN i NQY són semblants i per què.

Exemples:

Informació sobre el(s) autor(s):

Rebuda:

2001/08/23

 

Si voleu criticar tot això, o fer-nos suggeriments o, simplement, enviar-nos comentaris, feu servir aquest formulari:

El vostre nom:
El vostre pais:
El vostre e-Mail:
El vostre status:
Els vostres comentaris: