Clica aquí per tal d'obtenir més informació
 
 

Abans de la invenció de l'ordinador, abans que els dispositius electronics ens permetessin fer càlculs enormes sense esforç, abans de... només fa cinquanta anys! com eren possibles aquests càlculs? Com era possible obtenir gràfiques acurades de funcions complicades? Com...?

Una gran quatitat d'artefactes mecànics, veritables màquines matemàtiques, van fer possible durant segles respondre a aquesta necessitat. Tots ells contenen una bona quantitat d'enginy matemàtic i, malgrat que avui ja són obsolets, encara poden ser útils per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les Matemàtiques. Alguns d'aquests aparells, malgrat semblar complicats, fonamenten el seu funcionament en simples semblances de triangles...

 

Ens preguntem:

És possible crear unitats didàctiques que tinguin com a base algun d'aquests dispositius?

 

En què podem pensar?

Regles de càlcul, pantògrafs, planímetres, pascalines, ...

 

Quines eines tenim?

Cabri Géomètre, The Geometer Sketchpad, Applets...

 

Com podríem fer-ho?

Les pàgines següents són una proposta de seqüència didàctica sobre un d'aquests artefactes: el "Constructeur Universel d'Equations", descrit a la cèlebre Encyclopédie de Diderot i D'Alembert.

 

On hi ha materials?

Una bonica web sobre el regle de càlcul és aquí i el funcionament s'explica aquí.

Però la referència bàsica és "Theatrum Machinarum", una creació de vàries universitats italianes.


Això és responsabilitat de Carles Romero i Chesa, cromero@pie.xtec.es
Inici: 2001/07/16
Última actualització: 2001/08/20