Europa
fins l’any mil
Entre els segles VI i X
va començar la gran lluita a Occident per extreure de la terra el rendiment
necessari per allunyar el fantasma de la fam d'aquesta part del món. El teló de
fons d'aquest drama és la difícil i llarga sortida dels pobles
germànics del subdesenvolupament.
1. La consolidació de les monarquies germano-cristianes
Als darrers anys del
segle VI, després de quasi dos segles d'invasions i de lluites internes, van
quedar definides sobre l'àrea de l'antic Imperi d'Occident quatre grans unitats
polítiques: el regne franc, el regne visigòtic i el regne llombard al continent
i l'Heptarquia (set regnes) anglosaxona a Anglaterra.
1.1. Trets generals
de les monarquies
germano-cristianes
Entre els pobles invasors
un cas singular va ser el dels angles i dels saxons, els quals van ocupar
terres bretones expulsant violentament gran part dels celto-romans i fins van
aconseguir superar en nombre la població nativa subjugada. Els anglosaxons, que
no havien estat en contacte directe amb el món romanitzat, reproduïen en els
seus nous establiments el tipus de societat pre-urbana, agrícola i ramadera
pròpia dels seus llocs d'origen. Això explica que, tot i la seva conversió al
cristianisme, aquests pobles conservessin una llengua, uns costums i unes
institucions d'arrels clarament germàniques.
En canvi, els francs, els visigots i els llombards
(o longobards), minoritaris davant la població nativa i més romanitzada van
fundar els seus regnes sobre les restes de l'administració imperial del
territori ocupat, tot procurant integrar-hi part dels seus antics costums
germànics.
L'antiga administració
imperial va quedar sota l'autoritat dels monarques germànics. Els antics béns
públics de l'Estat romà (terres, mines, tallers, peatges ... ) i la capacitat
de cobrar impostos van passar a dependre dels nous governants. Però aquestes
monarquies, mancades de tota noció de gestió pública, per tal de cobrir els
llocs claus de l'Estat, van haver de recórrer a membres de l'antiga élite romana,
gairebé sempre eclesiàstics.
Mantenir la fidelitat dels terratinents romans o germànics va esdevenir un
element fonamental per a l'estabilitat de les noves monarquies. Els
terratinents tenien importants exèrcits privats a les seves vil·les. Per això molts càrrecs de comte
(governador de districte) van anar a parar a terratinents.
També succeïa el cas
invers, és a dir, que es paguessin les funcions dels comtes o d'altres
funcionaris mitjançant l'adjudicació de terres publiques (pre-feudalisme).
A la seva residència, el
rei mantenia una ficció de cort, repartia càrrecs i títols als amics,
als homes de confiança i als clergues assessors, alhora que donava caràcter de
consell reial al grup dels poderosos que l'envoltaven (aules règies).
Amb la finalitat d'afavorir
una mínima convivència pacífica entre els súbdits i de posar de relleu
el seu paper de jutges, els reis germànics van promulgar codis de lleis de
senzilla expressió, que només feien referència a aspectes del dret personal. L'excepció
va ser l'extens cos de lleis visigòtiques (els codis d'Euric i d'Alaric), que
conjuminava elements del dret germànic amb d'altres propis del dret romà. Aquest cos de lleis es va revelar
tan complet i eficaç en la practica que, refós en el Liber iudiciorum
(Llibre dels judicis), va continuar aplicant-se a les terres hispàniques al
llarg de gairebé tota l'Edat Mitjana.
1.2. El paper de
l'Església occidental
Al començament del segle
VI, després de quasi cent anys de ruralització d'Occident, de deteriorament de
les comunicacions i de decadència intel·lectual, el bisbe de Roma (el papa) va
veure com minvaven de forma ostensible la seva autoritat i el seu prestigi.
Al llarg del segle VII,
el papa va haver d'enfrontar-se a nous perills: la formació d'Esglésies
«nacionals», la falta de control i d'uniformitat en la vida monàstic, la
transformació de molts bisbes en autèntics governadors civils (i fins i tot
militars) de les seves diòcesis, l'acaparament per part de les famílies
terratinents més poderoses dels càrrecs de bisbe, etc.
Però tots aquests
problemes es feien petits comparats amb la situació derivada de la posició del
papa davant l'Imperi bizantí. La política d’autocràcia de l'emperador, que
manejava al seu antull el patriarca de Constantinoble, unida al privilegi
imperial de confirmar en el seu càrrec el bisbe de Roma va fer passar múltiples
humiliacions al papa. D'altra banda, la creixent superioritat intel·lectual
d'Orient respecte d'Occident va conduir a menysprear i a ignorar tot allò que
procedia de Roma.
Tot i així, l’Església
romana comptava amb una considerable reserva d'energia potencial, que residia
bàsicament en els monjos irlandeses i els benedictins (fundadors de monestirs i
evangelitzadors), en el paper de conservació de la cultura clàssica realitzat
pels monestirs, en el prestigi de què encara gaudia per als germànics el nom de
Roma, associat ara al seu bisbe, i, sobretot, en la lleialtat a Roma del
poderós poble dels francs.
2. El projecte d'Estat
carolingi
Durant la primera meitat
del segle VIII es va iniciar una íntima col·laboració entre la casa
d'Héristal (futura dinastia carolíngia) i l’Església romana. De
l’Església, els Héristal van obtenir la corona dels francs i el papa va
disposar d'una valuosa ajuda per reorganitzar la caòtica situació del
cristianisme i d'un braç armat al seu servei.
Gràcies a la intervenció
franca (Pipí el Breu) a Itàlia, el Papa aconseguí l'expulsió dels bizantins del
centre de la península, la creació d'un territori (Estats Pontificis) del qual
n'era sobirà i la independència de la Tutela que sobre ell exercia l’emperador
bizantí.
El següent pas era
tractar de crear un nou emperador a Occident que fes de contrapès, o fins i tot
anul·lés el d'Orient. L'escollit havia de ser el rei dels francs. Quan
Carlemany va accedir a la corona dels francs (768) es va iniciar un procés que
havia de marcar la història d'Europa. Durant el regnat de Carlemany (768-814),
es va formar un gran Estat, que va esdevenir l’Imperi carolingi quan, el Nadal
de l'any 800, el papa Lleó III va coronar emperador Carlemany. Però aquest
imperi distava molt de ser la monarquia universal, el nou imperi dels romans
(dels cristians), al contrari, va ser el punt de partida del procés que va
conduir a la formació del feudalisme europeu.
2.1. El palau, centre
de l'administració
carolíngia
Tota l'administració de
l'imperi Carolingi es va centralitzar en la persona de l’emperador i en una
cort sense residència fixa. El govern del territori es confonia amb el del
mateix palau i, a més, el tresor públic i el privat de l’emperador eren la
mateixa cosa.
Per tal de donar a
aquesta cort un tarannà imperial, Carlemany es va envoltar de a millor
intel·lectualitat d'Occident, la qual cosa va servir per provocar una aparença,
encara que efímera, de renaixement cultural Renaixement carolingi. D'aquest
renaixement el fet més pràctic i realment profitós potser va ser la reforma
de l'escriptura, necessària per afermar unes bones comunicacions, un
correcte funcionament de la cancelleria i un bon vehicle d'instrucció.
2.2. L’organització
del territori
Per al govern del
territori imperial es va establir una divisió en districtes (uns 200): els comtats.
Al capdavant de cada un hi havia un comte, delegat de L’emperador, unit a
ell mitjançant un jurament de fidelitat. La seva missió consistia a percebre
els impostos administrar la justícia, reclutar tropes i rebre els juraments de
fidelitat que vinculaven els homes lliures del comtat a l’emperador. El
territori comtal solia estar dividit en vegueries en que actuava, en
representació del comte, el veguer. Quan el comtat era una zona amenaçada per
conflictes bèl·lics, o era una frontera (marca), el seu governador (el
marqués) gaudia de plena autonomia militar.
Tot i això, el control
del comte o del marqués sobre el seu districte no era absolut. Dins d'ell
podien existir bisbats o monestirs i propietats alodials, els titulars de les
quals estaven vinculats directament a l'emperador i gaudien, dins la seva
jurisdicció, e facultats semblants a les dels comtes. Per altra banda,
l’emperador supervisava el bon funcionament del govern territorial a través
d’uns inspectors mòbils, els missi dominici missatgers del senyor, és a
dir, de l'emperador).
Ara bé, un inconvenient
bàsic d'aquesta organització era com pagar els serveis de tants funcionaris en
un món en què quasi no circulava la moneda. La solució escollida va ser
l'adjudicació, amb cada càrrec i pel temps que durés l'exercici, d'unes terres
suficients per mantenir el funcionari (comte, marques, vescomte, veguer ... ),
els seus familiars i el seu servei.
2.3. El fracàs de
l’Imperi carolingi
Els successors de
Carlemany no van saber entendre que l'autoritat imperial depenia de la unitat
del territori. Així, quan va morir Carlemany van repartir-se el territori entre
els seus successors formant diferents regnes amb el compromís que un dels reis
tindria el títol d'emperador. Aquesta actitud tenia les seves arrels en la
mentalitat dels monarques carolingis que veien encara en les terres de l’Imperi
una propietat de la dinastia.
Un altre gravíssim
factor desintegrador va sorgir de la degeneració de l'administració
territorial. El càrrec d'alt funcionar¡, inicialment temporal, va passar a ser
vitalici i més endavant hereditari. Així els càrrecs van passar a ser el
privilegi d'unes famílies, que es van anar convertint en un estament superior
inamovible, els membres del qual es constituïen en noblesa. Un
segle després de la mort de Carlemany, gran part dels comtats s'havien tornat
petits Estats autònoms.
Tot aquest ensorrament
es va accelerar després d'una sèrie d'invasions devastadores, que van sembrar
el caos i la misèria a bona part del que havia estat l’Imperi de Carlemany. Al
llarg del segle IX, els normands (víkings) van assolar les terres
atlàntiques i una gran franja interior dels dominis francs; a la primera
meitat del segle X va ser un poble turcomongol, els hongaresos, els qui
van arrasar les terres de l'est, mentre que al llarg dels segles IX i X, els
pirates sarraïns es van dedicar a saquejar les costes de Provença i
d'Itàlia.
3. L'economia d'Occident
abans de l'any 1000
L'Occident europeu comptava, als segles VI i VII, amb densitats de població
que s'estimen de 5 a 6 h/km a la Gàl·lia i a Hispània, un poc més al nord
d’Itàlia, i, només, de 2,2 a 2,4 a la Germania. El predomini dels boscos i les pastures, la manca
d'estris agrícoles i la falta de braços per treballar la terra són algunes de
les raons que expliquen la ruralització d'Occident en una època en què poder
menjar es va convertir en una obsessió per a la majoria de la població.
Les ciutats s'havien
despoblat i, excepte a zones d’Hispània o Itàlia, tenien una superfície mitjana
de 25 ha i una població al voltant de 6000 habitants. Es construïa poc i
s'aprofitaven els materials utilitzats antany.
3.1. Una agricultura
endarrerida
Pel que fa a la
propietat, continuaven subsistint les grans explotacions agràries de producció
autosuficient, inclosa la manufacturera. Els propietaris acostumaven a ser la
noblesa nativo-romana, els magnats germànics i els grans monestirs. L'explotació
es realitzava cada cop menys amb esclaus i molt més amb el treball de pagesos,
als quals es pagava cedint-los una parcel·la de terra per a la seva
subsistència. Tot i això, abundava la petita propietat, però per raons de
seguretat, igual que al final de l'Imperi, els titulars s'encomanaven a la
protecció d'un terratinent patró i la seva situació quasi no diferia de la de
l'antic colon o de la del futur serf.
Les formes de conreu més
usuals eren les de rotació biennal, en algunes zones la triennal, i potser en
zones molt endarrerides es practicava una agricultura molt primitiva
(l'artiga). Com a adob eren utilitzats els fems animals, la calç, les
margues, etc. Es
continuava fent servir l'arada romana i al nord d'Europa s'utilitzava l'arada
amb rodes (carruca). El molí d'aigua era també conegut i utilitzat.
Els rendiments dels
cultius, sobretot el dels cereals, eren molt baixos: un gra sembrat en generava
de dos a quatre i, fins i tot menys de dos grans. La reacció va ser l'inici de
la febre esbancadora de l'Edat Mitjana,
que mirava de compensar, mitjançant els conreus extenses, la baixa
productivitat de la terra.
3.2. L'empobriment del comerç
Entre els segles VI i X va disminuir fortament el comerç a Occident i a les
terres interiors es va fer rar l'ús de la moneda en les transaccions
mercantils. Les grans explotacions agràries orientaven la seva producció
prioritàriament a cobrir totes les necessitats dels qui hi vivien i, si era
possible, a generar excedents. Aquests excedents acostumaven a ser adquirits pels camperols de la
zona, que anaven a la Villa (o nucli central de la gran explotació) per
tal de canviar els seus productes per articles que ells no produïen. L’absència
d'un poder públic ben organitzat, capaç de mantenir vigilats i en bon ús els
camins, els ponts i les calçades, va fer que resultés molt car tot comerç de
llarga distancia que no fos fluvial o marítim.
El deteriorament de les
comunicacions i la persistència del bandidatge feien que només un comerç
d'articles molt cotitzats justifiqués l'organització i el manteniment durant
llargs dies de marxa d'animals de càrrega i tiratge, de conductors i d'escorta
armada. Per tant, a l'interior d'Occident només van subsistir els mercats
d'aquelles ciutats que eren seu de rics compradors (reis, bisbes, comtes) o les
que eren centres de redistribució d'una ruta per la qual circules algún
producte d'alt interès, per exemple la sal.
No obstant això, als
ports marítims o fluvials, i més encara si conservaven unes mínimes
comunicacions terra endins, va continuar desenvolupant-se un bon nivell
mercantil.
4. Noves invasions
Des del segle IX, noves
invasions de pobles procedents de les estepes asiàtiques (hongaresos), d'Escandinàvia
(normands) i del nord d’Àfrica (sarraïns) van saquejar Europa
durant gairebé dos-cents anys.
Tot i que no eren gaire
nombrosos, els hongaresos penetraven
a Europa travessant la frontera natural del riu Danubi per realitzar incursions
anuals contra Occident, amb les quals sembraven el terror. Van travessar
Alemanya i van arribar fins a Itàlia, França i fins i tot Catalunya. Les
expedicions de saqueig a Alemanya van continuar fins l'any 955, data en què el
rei Otó I el Gran els va derrotar a la plana del Lech. La majoria va fugir i
Otó va fer decapitar els que havia agafat com a presoners, per evitar noves
incursions.
A Escandinava, hi romanien pobles germànics que
no havien intervingut en les primeres invasions. Eren mariners audaços, amants
del risc i del saqueig. En coneixem els costums gràcies a les eddas i les
sagues. Els escandinaus constitueixen tres grups principals: suecs,
danesos i noruecs, que s'engloben sota la denominació de víkings. A Europa
els van anomenar normands, que vol dir "homes del nord".
La majoria
dels daneses
van emprendre la
ruta cap al sud, cap al Canal de la Mànega. Van envair les costes
europees i van saquejar Alemanya i França. En campanyes successives van
gosar d'anar més al sud i van devastar Galícia. Fins i tot l'any 844 van
navegar pel Guadalquivir fins a Sevilla i la van saquejar durant
set dies. En el segle X, van quedar instal·lats a la regió francesa de Normandía
(nom que deriva de normands). Convertits en guerrers cristians, i un cop
assimilades la llengua i la civilització locals, alguns van seguir el duc
Guillem el Conqueridor (1066) cap a Anglaterra, on es van establir i van
fundar la dinastia normanda.
Els noruecs van navegar cap a Escòcia, les
illes Féroe i Islàndia, on van fundar Reykjavik en l'any 875. Des
d’Islàndia van seguir la ruta de l'oest i, a la fi del segle X, Eric el Roig va
arribar a Groenlàndia, que va anomenar «terra verda». El seu fili, Leif
Ericson, va arribar, pels volts de l'any 1 000, a les costes d’Amèrica del
Nord i va recórrer les regions del Labrador, Terranova i Nova Escòcia. Un
escàs nombre de colons va fer impossible un establiment definitiu en aquelles
regions. Una altra
ruta que van seguir va ser la dels danesos pel sud d'Europa. Així, van navegar
pel curs de l'Ebre fins a arribar a Pamplona, van saquejar Catalunya
i, després, es van dirigir cap a Itàlia.
Els suecs, anomenats varegs,
van mantenir contacte amb l'Orient. Des del golf de Riga baixaven pels rius de Rússia fins
a arribar a la mar Càspia i a Constantinoble. Van comerciar oferint
barbes de balena, olis animals, llanes i cuirs.
Els hongaresos
o magiars
eren un poble
d'origen turcomongol. Durant gairebé un segle es van dedicar a saquejar i
destruir tot el que trobaven. El salvatgisme que els caracteritzava era tan
gran que el folklore d’alguns pobles ha incorporal la figura del magiar com a
ogre devorador de nens en els contes infantils.
Les eddas i les sagues eren
narracions sobre les aventures dels pobles d'Escandinàvia en les quals es
narraven les aventures d'un heroi principal. A partir del segle X es van compilar en prosa i en
vers.
La nau normanda dels segles IX i X s'anomenava drakar. Eren tan
llargues i estretes que entre pocs homes les podien aixecar amb facilitat.
Avançaven amb rems i amb vela. Podien admetre un màxim de cent homes.
Les aventures de Robin Hood plasmen les lluites a Anglaterra entre la
noblesa saxona derrotada (Robin) i els nous dominadors, els normands.
Una tercera onada
d'invasions va arrasar Europa: la dels pirates musulmans, els sarraïns. Amb base a Tunísia, es
dedicaven al saqueig i a la captura d'esclaus a les regions costaneres de la
Provença i d’Itàlia. Un intent d'ocupar el sud d’Itàlia no va prosperar a causa
de la intervenció de la flota bizantina. Sols van poder conquerir Sicília, que
va ser ocupada durant dos segles, aproximadament.
5. Els regnes cristians
Quan els musulmans van
envair la Península el 711, alguns hispanovisigots van fugir i es van refugiar
en les valls de la serralada cantàbrica i del Pirineu. Des d'aquelles regions
van començar a organitzar la repoblació de les zones situades entre aquelles
àrees muntanyoses i la zona ocupada pels musulmans.
5.1. El
regne asturlleonés
El regne asturlleonés va
ser el nucli cristià més important de la Península fins al segle X. El primer
enfrontament contra els musulmans va ser obra dels pobladors de les muntanyes
asturs, que intentaven fugir de¡ control dels impostos que els musulmans els
imposaven. Els primers reis de la dinastia van consolidar el regne mitjançant
l'establiment d'una frontera amb els musulmans, l'organització d'una
administració i l'adopció del Dret visigòtic. A la fi del segle X, es van
repoblar les terres fins al Duero i es va establir la capital a Lleó.
Les planes orientals i
despoblades fins al Duero formaven una frontera amb Al-Andalus. La perillositat
d'aquesta zona va permetre als comtes encarregats de la defensa una
llibertat de moviments que va culminar amb la independència de Castella respecte
del regne de Lleó, a la darreria del segle X.
L'economia era de tipus agrari i ramader, no
utilitzaven la moneda, i l’artesania i el comerç estaven poc desenvolupats.
Quan la repoblació va arribar a la Meseta es va desenvolupar una agricultura de
cereals i vinyes. Més endavant, la ramaderia, que exigia menys mà d'obra i es
podia defensar millor en cas d'atac enemic, va adquirir una importància molt
gran. La zona de transhumància es va estendre a Extremadura i a la Manxa, i la
utilització d'aquesta zona va donar lloc a nombrosos conflictes, que van ser
regulats en l'associació de ramaders anomenada La Mesta, a partir
del 1273.
Quant a l'organització
social, va evolucionar al mateix temps que avançava la repoblació cap a la
vall del Duero. Al començament (segles VIII-X) predominaven els petits
propietaris, però més endavant aquests van ser absorbits pels grans senyors (a
causa de males collites ... ) que acumulaven propietats extenses.
5.2. Els
regnes de Pamplona i Aragó i els comtats catalans
Els nuclis de
resistència establerts al Pirineu van lluitar per mantenir-se independents de
l'Imperi carolingi i, alhora, per frenar l’avançament musulmà. Els Estats que
es van formar van ser el regne de Pamplona, el regne d’Aragó i els
comtats catalans.
El
regne de Pamplona. La
família que dirigia la població de vascons segons formes quasi tribals, en el
segle IX, va expulsar els francs amb l'ajut dels musulmans. Un segle més tard,
hi van trencar la relació i la monarquia navarresa es va consolidar amb
l'aliança amb el regne asturlleonés. Al mateix temps, es va repoblar la Rioja.
Un fet decisiu per al
desenvolupament del nord de la Península va ser el descobriment del sepulcre de
l’apòstol sant Jaume, base d'un culte molt difós per tot Europa. Va
permetre l'entrada de pelegrins a partir del segle X i, amb ells, la
cultura de les regions situades al nord del Pirineu.
A Castella, per
la perillositat que tenia com a frontera, hi sobrevivien els petits
propietaris, ja que els comtes els necessitaven per a la defensa de la
terra. Fins i tot, en alguns casos els vassalls podien trencar la relació amb
el senyor, fet que diferencia aquest feudalisme del català i de l'europeu.
El
regne d'Aragó.
La manca de
documentació no ens en permet un coneixement gaire exhausta. No obstant això,
se sap que la població de la comarca de Jaca va oscil·lar entre la influencia
franca, el domini musulmà i l'expansió del regne de Pamplona. Després d'un
domini franc breu, l'Aragó va entrar en la zona d’influència navarresa amb
aliances matrimonials, però va conservar una certa independència.
L'estructura
socioeconòmica estava formada per petits propietaris que es dedicaven sobretot
a la ramaderia. Per sobre d'ells hi havia els barons, caps militars i
jutges, que rebien terres directament del rei.
Aquestes terres no eren
hereditàries i el rel les podia atorgar quan volgués. Igual com va passar a
Castella, aquest fet no va afavorir el desenvolupament d'un feudalisme tan
intens com en la resta d'Europa.
Els comtats catalans. La Marca Hispànica creada per
Carlemany va quedar reduïda a la zona pirinenca orienta¡, territori que es va
dividir en comtats. Els francs van arribar fins al riu Llobregat, però van
fracassar en l'intent de repoblar l’àrea situada més al sud i a l’oest. Aquest
territori va ser repoblat lentament pels comtes.
A la fi del segle X, la
desintegració de l'Imperi carolingi va afavorir la independència política. Els
atacs musulmans van demostrar que l'única autoritat capaç d'organitzar tant la
defensa com la repoblació era la família comtal de Barcelona. Aquesta família
va aglutinar sota el seu poder la resta de comtats per mitjà d'aliances
matrimonials.
El domini carolingi en els
comtats catalans en va imposar l'administració, basada en el castell com a
centre administratiu i militar. Les repoblacions van ser dutes a terme per
nobles i eclesiàstics.
En alguns casos, aquests
compraven el castell i es convertien en autèntics senyors feudals, apropiant-se
dels drets que corresponien al sobirà. A Catalunya, doncs, es va donar un
feudalisme molt semblant al de la resta d'Europa.
Un any 1137, el
matrimoni entre el comte de Barcelona, Ramon Berenguer IV, i la princesa
aragonesa, Peronella, va permetre la unió d'Aragó amb els comtats catalans,
unió que va rebre el nom de Corona d'Aragó.
La situació desmembrada
d’Al-Andalus en el segle XI, a causa de les lluites pel poder, va afavorir la
consolidació dels regnes cristians. A poc a poc es va avançar en la repoblació
i es va instaurar el sistema de pàries, que consistia en el pagament
d'un tribut per part dels reis musulmans als reis cristians. No obstant
això, l'empenta de les tropes almoràvits, al final del segle XI, i, posteriorment
dels almohades en el segle XII, va aturar temporalment els avançaments
cristians.
Les fronteres amb
Al-Andalus van variar al llarg dels segles, d'acord amb les diverses etapes de
la seva llarga història. Una Espanya musulmana havia assolit l'esplendor màxima
amb el califat omeia, moment en què va ocupar les tres quartes parts de la
Península. Però, a poc a poc, els regnes cristians van anar
augmentant els territoris conquerits i ocupant les principals ciutats.
6.
Les cultures cristiana i jueva
Ja hem vist que moltes
de les ciutats de la Península van ser conquerides pels musulmans per mitjà de
pactes i capitulacions, en què es respectaven les persones i se'ls reconeixien
els drets sobre les terres. A més, l'islam respectava les religions cristiana i
jueva i es limitava a imposar-los un impost especial. Així, doncs, la major
part de la població hispanovisigoda va acceptar els musulmans. Alguns, fins i
tot, es van convertir a l'islam i es van integrar en la societat musulmana.
Els jueus van
col·laborar amb els musulmans quan aquests van arribar a la Península, ja que
ells havien estat perseguits pels visigots. A diferència de molts cristians,
els jueus van conservar la seva religió i van viure en les aljames (calis).
Es dedicaven al comerç o a la medicina. Així, són famosos els cirurgians de
Lucena, centre de la ciència jueva a Al-Andalus.
En els regnes cristians, l'Església va fer un paper important, tant
en la societat com en la cultura. L'Església va santificar la lluita contra l'infidel.
A més, un gran nombre de monestirs van ser propietaris de grans extensions de
terra. Els ordes
religiosos fundaven monestirs en les zones acabades de repoblar. Els monestirs,
a més de focus religiosos, eren el centre d'explotacions agràries i van
contribuir, per exemple, a estendre el conreu dels cereals.
Fins al segle XII, els
focus culturals a Castella i Lleó van estar localitzats en els monestirs, les
catedrals i les corts reials. La principal tasca dels monestirs consistia a
reproduir, comentar i miniar textos sagrats. En els comtats catalans, la
influencia del desenvolupament cultural carolingi va permetre que florissin
escoles com la del monestir de Ripoll, que posseïa una de les millors
biblioteques de l’època.
Un dels fets culturals més importants d'aquest període és la formació de
les llengües romàniques. El primer testimoni en llengua romànica són les Glosas
emilíanenses, del segle X, escrites en navarroaragonès. El primer text en
català són les Homilíes d'Organyá, del segle XII. En tots dos casos, els
textos són comentaris religiosos, cosa que demostra l’interès de l’Església per
comunicar-se amb el poble, que ja no parlava llatí.