Itinerari 4

Temps aproximat: 2,5 hores

Dificultat: baixa

Desnivell: poc

Nivells educatius: cicle mitjà i superior

Iniciem l’excursió al cementiri del Vendrell, al qual hi arribem des del barri del puig, desprès de travessar el torrent del Lluc per un pont.

0h00' Situats davant la porta del cementiri, ens cal agafar el camí que marxa a mà dreta, es tracta del Camí Vell de Calafell. Hi ha indicacions i marques de pintura grogues i blanques (PR). Al principi, el camí voreja el mur del cementiri, decantant-se desprès cap a la dreta. Dalt d’un turó, a la dreta treu el cap la torre del Puig, que assolirem al final del recorregut.

0h05' Deixem un camí que marxa a la dreta, que utilitzarem per a la tornada, i seguim pel camí marcat que passa per un túnel que travessa la N-340. Situats a l’altra costat de la carretera, anem deixant alguns camins que marxen cap a l’esquerra en direcció a uns conreus de garrofers. Seguidament el camí passa entre marges.

0h11' Arribem a les primeres cases de l’urbanització Eden Park. Continuem pel camí marcat seguint les senyals del PR.

0h13' Sortim a un carrer asfaltat, el seguim cap a la dreta. Es tracta del carrer Josep Aixalà.

0h16' Sortim de nou al camí sense asfaltar. El seguim recte deixant alguns camins que marxen a dreta i esquerra.

0h19' Veiem marques de carro en un rocallís del camí. Dalt d'un turó, a la dreta, veiem el poble de Sant Vicenç de Calders. Continuem seguint les marques, ara passem entre uns bonics marges.

0h20' Passem pel davant d'una finca, a l'entrada de la qual hi veiem una arcada.

0h25' El camí es torna asfaltat i inicia una pujada per tal de superar mitjançant un pont, l'autopista Pau Casals.

0h26' Arribem a un pal indicador, del Grup Muntanyenc de la Lira Vendrellenca, que ens indica la direcció d'on venim. Des d'aquí veiem les muntanyes del nord del terme del Vendrell (serra Pedregosa, serra de la Papiola) i també la serra del Montmell al fons. Continuem rectes, deixant un camí també asfaltat que marxa a mà dreta, i travessem l'autopista.

0h27' S'acaba l'asfalt. Continuem recte, seguim una línea elèctrica de baixa tensió.

0h36' Entrem a l'urbanització El Romaní. Anem recte seguint les marques del PR.

0h39' Cruïlla de carrers. Agafem el de la dreta, es tracta del carrer dels Drs. A. Sabin i S.E Salks.

0h44' Final del carrer. Deixem enrera l'urbanització del Romaní i seguim recte per un camí pavimentat que marxa entre marges.

0h51' Riera de la Bisbal. La seguim cap a l'esquerra, cap a la desembocadura, deixant el camí que marxa cap a la dreta creuant la riera. Més endavant, deixem un camí que marxa cap a l'esquerra i tot seguit passem per sota un pont per on passa la línea del tren. Seguim baixant per la riera, a la dreta veiem els edificis del barri marítim de St. Salvador.

0h58' Arribem a la carretera que va de Sant Salvador a Calafell. La creuem i continuem fins la platja que tenim al davant.

0h59' Platja de les Madrigueres. A la dreta tenim el passeig marítim de Sant Salvador. En aquest barri marítim del Vendrell, podem acostar-nos a veure l'ermita de Sant Salvador i la Vil·la Casals. Nosaltres seguim cap a l'esquerra passant pel costat d'un antic búnquer de la Guerra Civil. Arran de la platja veiem alguns tamarius. Deixem enrera uns “xiringuitos” i una carpa i continuem arran de la vegetació, formada principalment per canyís i canya.

El litoral pel que estem caminant practicament és l'únic que resta sense urbanitzar de tota la comarca del Baix Penedès. Fa uns quinze anys el col·lectiu ecologista GEVEN, va iniciar una campanya per tal de preservar-la i evitar-ne la seva urbanització.

1h07' Arribem al passeig marítm de Calafell. Nosaltres girem a l'esquerra, seguint un camí pavimentat i deixant la platja a la nostra esquena.

1h08' Tornem a creuar la carretera que va de Sant Salvador a Calafell, i seguim recte per un camí asfaltat. A l'esquerra tenim la part interior de l'espai de les Madrigueres.

1h12' Cruïlla. Deixem el camí asfaltat que entra a l'urbanització del Romaní i un camí que marxa a la dreta (es el Camí del Sanatori), i agafem el camí de l'esquerra, que va seguint la via del tren, que ens queda a la dreta.

1h17' Passem per sota el pont de la via; deixem un camí que marxa a mà dreta i seguim pel camí principal que es decanta cap a l'esquerra.

1h20' Riera de la Bisbal. La seguim cap a la dreta, remuntant-la.

1h22' Cruilla. Som al punt horari 0h51' . Seguim cap a l'esquerra creuant la riera.

1h25' Carretera de Sant Salvador al Vendrell. La Creuem i seguim rectes per l'altre costat.

1h30' Cruilla. Seguim rectes deixant els dos camins de l'esquerra, tornem a seguir les marques del PR (groc i blanc). Som al Camí del Sot Nou.

1h36' Passem sota l'autopista Pau Casals que aquí passa elevada.

1h40' Deixem el PR que marxa a l'esquerra seguint el Camí de Mar, i continuem rectes pel camí del Sot Nou. A l'esquerra veiem Sant Vicenç de Calders, dalt d'un turó.

1h45' Tornem a creuar la carretera de Sant Salvador al Vendrell, i baixem cap a la riera de la bisbal pel camí d'enfront. Avancem pel llit de la riera remuntant el seu curs. Hi ha molts còdols que dificulten la caminada.

1h57' Arribem a un camí asfaltat que creua la riera i que surt a la carretera. Continuem rectes avançant per la dreta de la riera, remuntant-la, en direcció al Vendrell que ja veiem.

2h09' Sortim al costat de la carretera de Sant Salvador, en el punt on el llit de la riera de la Bisbal fa un revolt cap a l'esquerra i s'endinsa cap al nucli del Vendrell. Continuem rectes remuntant ara el Torrent del Lluc, afluent de la Riera de la Bisbal.

2h12' Arribem a un camí asfaltat que creua el torrent. L'agafem cap a la dreta; de seguida s'acaba l'asfalt i es converteix en un camí de terra que a continuació es bifurca: nosaltres seguim cap a l'esquerra pujant cap a la Torre del Puig.

2h17' Torre del Puig. És una torre de defensa del període de les guerres Carlines. Al costat seu hi ha una creu metàl.lica de grans dimensions. Des d'aquí tenim una bona vista del Vendrell que queda sota nostre. També veiem les serres Pedregosa i de la Papiola amb la Serra del Montmell al fons.

Deixem la torre a l'esquerra i continuem recte, baixant per l'altre costat del turonet.

2h22' Arribem davant la N-340. El camí fa un revolt de 90º cap a l'esquerra.

2h25' Som al punt horari 0h05'. A partir d'aquí continuem pel mateix camí que hem fet a l'inici de l'itinerari.

2h30' Cementiri del Vendrell, punt inicial del recorregut.