El centre educatiu acollidor

Caixa d'eines 3

L'objectiu global de l'educació no es pot aconseguir sense la participació decidida de tots els agents socials.
Cal aprofitar els reptes que planteja l’actual context de canvis socials accelerats per potenciar i consolidar el català com a llengua vehicular i de comunicació del nostre sistema educatiu, per tal de facilitar que esdevingui un dels principals elements de cohesió social. Cal aprofitar els reptes que ofereixen aquests canvis per a revitalitzar els centres educatius i saber transformar les amenaces en oportunitats. L’enorme fragilitat de la llengua catalana i el fet d’haver-se multiplicat per deu el percentatge de l’alumnat nouvingut, molt de procedència llatinoamericana, pot crear la sensació que es pot prescindir de l’aprenentatge i l’ús del català. Això provocaria un desavantatge social i alhora incrementaria el risc de pèrdua d’un valor identitari tan important per a tots , com és el de la nostra llengua.

Làmina del centre acollidor(penjada a l'Espai LIC ).

En l'àmbit educatiu aquests tres conceptes es presenten en plans diferents però estretament interconnectats:

En l’àmbit educatiu aquests tres conceptes es presenten en plans diferents però estretament interconnectats:

Pel que fa a llengua catalana els objectius es podrien resumir en tres:

Pel que fa a l’educació intercultural cal desenvolupar la consciència d’igualtat en dignitat de tots els éssers humans, potenciant les actituds de diàleg i els valors facilitadors de la convivència.Pel que fa a la inclusió escolar i social, cal combatre l’exclusió social i escolar de l’alumnat en qualsevol de les seves manifestacions perquè la cohesió social en l’àmbit educatiu està estretament lligada a una igualtat d’oportunitats que possibiliti l’èxit educatiu a tothom. Aquest èxit ha de ser personal, social i acadèmic.Els centres educatius acollidors s’han de replantejar estratègies per fer efectiva una educació en ( i per a) la igualtat d’oportunitats; una educació en el ( i per al) respecte al dret de diferència. Només així aconseguirem que tot l’alumnat:

La complexitat dels objectius a assolir fa imprescindible el treball conjunt de tots els sectors implicats:

Per això diem que l’educació és una tasca comunitària però cal també una transformació progressiva dels centre educatius en aquesta línia per tal d’esdevenir centres educatius acollidors. amunt

Extret de la revista Caixa d'Eines 3, editada per la Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació.