El com

l

És bo que els alumnes d’un grup/classe es relacionin tots, per tant, proposem un model de tenir un equip de base de referència i, alhora tenir l’oportunitat de treballar amb tots els companys i companyes al llarg del curs.

L’equip de referència de cada un, el que és pròpiament l’equip de cada estudiant són els equips de base, formats per quatre, o com a màxim, cinc alumnes estables i de composició heterogènia en tots els aspectes com heterogènia ha de ser la classe. Al llarg del curs, i en algunes sessions de classe, s’utilitzen també els equips d’experts, formats per un alumne de cada equip de base que treballenconjuntament per aprofundir o estudiar alguna part del tema que s’està treballant a classe, fins a convertir-se en experts en aquesta part del tema, que llavors ensenyaran als altres companys de l’equip de base.

La “filosofia” de fons que inspira i presideix una aula inclusiva organitzada de forma cooperativa té una gran importància: una aula que acull a tothom i considera que tothom és un membre valuós de la comunitat i que, per això, es digne de ser ajudat, si així ho necessita.

Les normes de funcionament del grup: cooperar per aprendre i aprendre a cooperar.

L’organització interna dels equips :

• cada membre de l’equip ha d’exercir un rol- que sigui rellevantper al funcionament de l’equip, com ara coordinador, portaveu, responsable del material, etc.i cada rol ha de concretar-se en funcions específiques perquè tothom tingui clar què ha de fer.
  • plans d’equip: es concreta el càrrec que exercirà cada u dins l’equip, els objectius que es proposin així com els compromisos personals, com una manera d’educar la responsabilitat individual. Aquesta “declaració d’intencions” es fa en cada equip per un període de temps (un mes, un trimestre,etc.)
  • revisió periòdica del funcionament de l’equip.- Al final de cada període, l’equip ha de valorar el seu funcionament per veure els aspectes que cal millorar , tant els de l’equip en general, com els compromisos personals dels membres.

L’avaluació individual i de l’equip.-Treballar a l’aula de forma cooperativa no anul·la de cap manera l’avaluació individual..El progré en l’aprenetatge de la feina en equip ha de tenir una repercussió positiva en l’avaluació final individual de cada estudiant.

Les celebracions grupals.- Les celebracions periòdiques dels equips quan es fan aprenentatges cooperatius reafirma el compromísd’aprendre, l’entusiasme per treballar junts i fa sentir la satisfacció d’haver estat capaç d’ajudar els altres en elsseus aprenetatges.