DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

Per realitzar l'activitat, cada centre s'organitza en funció de les seves possibilitats del moment. No obstant això, i per tal que us serveixi com a pauta per orientar el vostre treball, a continuació podeu trobar una de les formes possibles de fer-ho, tant per als de Primària com per als de Secundària. Igualment, posem al vostre abast els objectius didàctics que treballem en totes dues etapes de l'ensenyament.

Procediment a Primària:

El treball dels alumnes de Cicle Inicial es fa en tres etapes:

• Preparació:

- A primers de desembre es prepara la carta a la classe, amb el tutor o tutora. Es treballen les parts de la carta, i les expressions que es poden utilitzar en cadascuna d'elles. També una mica el contingut. Sempre hi ha qui es conforma posant "Estimats Reis: vull..." i qui es dedica a fer unes llistes inacabables. Val la pena polir-ho si hi ha temps.

• Redacció:

- Després, a l'aula d'informàtica i amb la persona encarregada, els alumnes utilitzen el Word per copiar la carta que prèviament han fet a mà. També hi pot afegir un dibuix per obsequiar els Reis.

- En acabar la redacció, la mestra o el mestre s'ocupa d'enviar per correu electrònic les cartes als coordinadors del projecte dels instituts.

• Retorn:

- Dies després, rep les respostes a la seva bústia de correu. Llavors, per finalitzar s'imprimeixen les respostes, cadascuna per separat, utilitzant la lletra lligada de la impressora, que és la que els nens i nenes treballen. Es llegeixen totes les respostes a classe, amb la tutora o tutor, per tal de fer una mica de festa i assegurar-se que les entenguin bé. Cal tenir present que els de primer, al desembre, la majoria encara no son capaços de llegir una carta impresa (tot i utilitzar la lletra lligada).

- En acabar, cadascú s'emporta el full amb la seva resposta cap a casa. Llavors, el professorat de Primària sol enviar una nota confirmant l'èxit de l'empresa i agraint als alumnes de Secundària la feina feta.

• Tornar a dalt

Procediment a Secundària:

La feina dels alumnes de secundària consta igualment de tres etapes:

• Preparació:
  • - A finals de novembre, es fan les primeres sessions de presentació del projecte entre els alumnes d'ESO per a motivar-los. Se'ls explica en què consisteix i se'ls dóna com a model algunes cartes i respostes del projecte del curs anterior. Es pot fer un mural amb aquestes cartes, per decorar l'aula i anar creant ambient. També se'ls aclareixen les condicions del treball, que pot ser voluntari (en aquest cas, cal fer-lo en hores lliures) o bé es pot incloure dintre d'un crèdit comú o variable (normalment de llengua).

- Es fa un primer exercici de redacció per a fixar l'estructura i l'estil de les respostes. Es treballen algunes expressions pròpies de l'estil i es remarca la importància d'esmentar el contingut de la carta rebuda a l'hora de respondre-la. A més, si hi ha possibilitats, es pot aprofitar el moment per començar a preparar un dibuix que després s'adjuntarà amb la carta de resposta.

• Redacció:
  • - A primers de desembre es reben les cartes dels nens i nenes de Primària. Si no s'ha fet abans, és un bon moment per a fer-ne un mural que ajudi a crear ambient. Aleshores, es llegeixen una per una en veu alta i, immediatament després de cada lectura, es poden adjudicar (com en una subhasta i d'acord amb les preferències dels participants) als qui es vulguin encarregar de redactar-ne la resposta corresponent.

- Després, a l'aula d'informàtica, amb l'ajut dels professors quan sigui necessari, es passen a fitxers de Word les respostes ja redactades i corregides prèviament. Degut a la manca de temps que se sol donar en aquest punt, solen ser els professors els qui envien les respostes per correu electrònic. També pot passar que s'acabin de corregir sobre la marxa directament a l'ordinador les que no s'hagi pogut revisar abans. En tot cas, un repàs abans d'enviar-les és del tot recomanable.

• Retorn:
  • - Més tard, es notifica als participants que els missatges s'han rebut i se'ls llegeix una nota d'agraïment que els envia el professorat de Primària.

- Per acabar, se'ls demana que facin per escrit una valoració de l'activitat i se'ls facilita l'accés al web on s'ha publicat la seva feina. És el moment de fer fotografies i no cal dir que es pot fer també una mica de celebració!

L'última part de l'activitat és la seva Retorn:valoració i l'elaboració del web per part dels mestres responsables .

Tornar a dalt

Anar a Presentació