cami

riscos

RISCOS MEDIAMBIENTALS

INTRODUCCIÓ

Un risc mediambiental es produeix per la interacció dels processos del medi amb l' ésser humà o els seus béns o recursos. El vent, les onades, les inundacions, les colades de lava, etc. són processos que poden provocar risc quan l' ocupació del terreny es fa sense tenir en compte els processos naturals que hi tenen lloc.

El concepte de risc no inclou només les catàstrofes, sinó també altres fenòmens molt més lents com per exemple l' erosió del sòl.

En algunes situacions l' ésser humà altera l' equilibri del medi de manera que es pot donar un risc induït, per exemple la construcció d'una presa pot conduir a un risc d' inundació si es trenca la construcció.

Els principals riscos que tractarem en aquest itinerari pel Camí de l' Aigua són:

1. Les inestabilitats gravitatòries i l' erosió hídrica, són riscos molt importants a les àrees de muntanya, on el terreny assoleix forts pendents. Afecten principalment a les vies de comunicació i de manera més esporàdica a persones i béns.

2. Riscos provocats pels torrents i barrancs, aquests poden donar avingudes per diverses causes, com són una fusió ràpida de les neus, el trencament d'una presa o els forts aiguats.

3. Riscos provocats pels rius com són el desbordament i les inundacions.

A la part final d'aquesta pàgina es proposen dues activitats en relació als riscos ambientals:

1. Els badlands que hi ha al nord del poble d'Erill.

2. Mesures correctores de riscos ambientals que es poden observar al Camí de l' Aigua.

1.LES INESTABILITATS GRAVITATÒRIES I L' EROSIÓ HÍDRICA

En el moment que arriba l' aigua al sòl comença l' erosió hídrica, en un primer moment el sòl es va amarant d'aigua, però quan l' aigua ja no s' infiltra es formen tolls si el terreny és pla o bé s' escola vessant avall si el terreny és pendent.

Segons l' erosivitat, és a dir, segons el poder erosiu de l' aigua (intensitat, durada, mida de les gotes, etc) i segons l' erosionabilitat, és a dir la vulnerabilitat d'un sòl per ser erosionat, que depèn de les característiques del sòl (composició, estructura, permeabilitat,etc.), de l' orografia i de la vegetació, els efectes de l' erosió hídrica seran més o menys greus.

badlands

Badlands d'Erill la Vall

Els materials poc compactes, com les argiles i margues, si no estan protegits per la vegetació, són erosionats per escolament superficial difús (laminar) i concentrat, en aquest cas l' aigua va fent uns solcs que cada vegada es van fent més profunds fins a formar xaragalls, i finalment barrancs. El resultat final és la típica morfologia de les badlands (terres dolentes) que representen un procés d' erosió molt avançat i pràcticament irreversible.

2.LES AVINGUDES

Les avingudes es formen quan l' aigua que circula per una llera té valors anormalment alts. Les seves causes són diverses: fusió ràpida de les neus, trencament d'una presa o, la més habitual, els forts aiguats.

En les zones muntanyoses, el fort pendent i en molts casos el curt recorregut, fa augmentar la perillositat, l' avinguda es produeix pocs instants després dels forts aiguats i, a més, de manera sobtada.

Els sediments acumulats al fons i als marges de torrents i rius són remoguts per la violència de les aigües, i també contribueix a fer de les avingudes fenòmens catastròfics. Un d'aquests casos es va donar l' any 1996 al barranc d'Aràs (Biescas), amb nombroses víctimes mortals.

barranc_gros

Barranc gros (Durro)

3.LES INUNDACIONS

Els rius actuen com a drenatge natural de torrents, rambles, altres rius més petits, recollint les aigües subterrànies i superficials que tenen com a nivell base els llits fluvials. Atès que les nostres conques presenten pendents elevats, la resposta a pluges importants és ràpida, la qual cosa genera avingudes de manera periòdica que poden provocar desbordaments i inundacions.

La tendència a aprofitar les zones més o menys planes i properes als rius com a terreny de construcció és un fet arreu del món. Però considerar com a realment habitables els terrenys de plana d' inundació és un veritable error.

ACTIVITATS PROPOSADES

1.Estudi dels Badlands de la zona d'Erill

Es tracta d' observar sobre el terreny aquest fenomen d'erosió hídrica i intentar deduir les causes més probables que l' han ocasionat, així com proposar mesures preventives i correctores de l' erosió hídrica.

xaragalls

Badlands d'Erill

2.Observació de mesures correctores dirigides a evitar les avingudes torrencials i fluvials

Un cop descartada la idea de canviar de lloc concentracions urbanes o vies de comunicació, existeixen diverses accions que minimitzen aquests riscos.

Al llarg del Camí de l' Aigua es poden observar diverses mesures correctores:

escullera

Noguera Ribagorçana al seu pas pel Pont de Suert

1- Els murs de contenció que limiten una llera prou ampla per a evitar el desbordament del riu en el seu pas per les poblacions. Aquestes construccions es poden observar tant a la Noguera Ribagorçana al seu pas pel Pont de Suert com a la Noguera de Tor al seu pas per diferents poblacions.

2- Els embassaments que també actuen impedint les inundacions.

3- La reforestació que facilitarà la retenció de les aigües d'escorrentia superficial i deixarà anar a la llera l'aigua de manera gradual.

4- L'abancalament de vessants que tindrà un efecte semblant a la reforestació.

5- Ponts amb secció prou gran per tal d' engolir les avingudes màximes per a períodes de retorn superiors a 500 anys.

amunt