|
 |
|
 |
|
|
 |
ÍNDEX |
 |
|
|
 |
Currículum Tecnologia (ESO) |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
Currículum Tecnologia Industrial (Batxillerat) |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
CURRÍCULUM TECNOLOGIA (ESO) |
 |
 |
|
|
DECRET 179/2002, de 25 de juny, pel qual es modifiquen el Decret 75/1992,
de 9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general
dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació
primària i l'educació secundària obligatòria
a Catalunya, el Decret 96/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
l'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària
obligatòria i el Decret 75/1996, de 5 de març, pel qual
s'estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació
secundària obligatòria. |
|
|
 |
Introducció |
 |
 |
|
|
La humanitat està unida
a la tecnologia des dels seus orígens. Els primers passos
de la presència de l'ésser humà d'amunt la
terra es defineixen en termes de desenvolupament tecnològic:
paleolític, neolític, edat de bronze, edat del ferro.
Per evolucionar com a espècie, l'ésser humà
ha emprat la tecnologia com una perllongació d'ell mateix
per adaptar-se a l'entorn tot modificant-lo. El grau de desenvolupament
d'un país es mesura, entre altres coses, per la seva capacitat
per respondre als nous reptes tecnològics. La seva presència
en la vida quotidiana ha estat una constant en l'evolució
de la humanitat i, des de la Revolució Industrial ençà,
cada vegada és més necessari que la tecnologia formi
part de la formació bàsica de la ciutadania.
L'àmbit de la tecnologia
engloba tot el conjunt de coneixements teòrics i pràctics
que, degudament organitzats i sistematitzats, resolen diferents
necessitats humanes. El seu camp d'aplicació és amplíssim,
ja que ho són tant els coneixements científics amb
els quals es relaciona, com les diverses necessitats que ha de resoldre.
Així, sovint es fa difícil situar-la de manera genèrica
sense tenir present alguna aplicació o especialització
que la delimiti.
Les necessitats que ha de resoldre poden ser de característiques
molt diverses: van des de disminuir un esforç fins a millorar
la productivitat, eliminar riscos, ampliar les possibilitats de
lleure, accedir a la informació, conservar aliments, fer
sostenible un procés de fabricació o simplement fer
que la vida sigui més atractiva i confortable.
Caracteritza la tecnologia
el fet de tenir un procediment propi que anomenem procés
tecnològic, el qual, al seu temps, actua com a contenidor
de diverses metodologies, entre altres: anàlisi, resolució
de problemes, documentació i verificació.
La tecnologia pren com a punt
de partida tant la seva pròpia tradició com els coneixements
aportats per cada una de les branques de la ciència i, de
manera organitzada, els aplica a una situació concreta. La
tecnologia recull els resultats obtinguts en àmbits molt
diferenciats de la ciència, bo i seleccionat el que li és
útil a cada especialitat; per això no es pot considerar
com el vessant pràctic d'una àrea determinada. A la
vegada, però, el fet que hagi de resoldre determinats problemes
pràctics, representa per a la ciència un estímul
per a la recerca de solucions. És per això que, tot
i que tenen objectius i procediments diferents, sovint, ciència
i tecnologia se'ns presenten com un tot que anomenem tecnociència.
Un cop plantejada una necessitat i proposada una solució,
la tecnologia fa ús dels continguts de la tècnica
per materialitzar-la, valorar-ne la viabilitat, modificar-ne les
condicions si cal, etc. Així, la tecnologia depèn
de les possibilitats de la tècnica a l'hora d'oferir solucions,
però, en alguns casos, el fet que es proposi una solució
determinada pot afavorir el perfeccionament d'una tècnica
o l'aplicació d'una de nova.
La paraula tecnologia té,
de fet, dues accepcions. D'una banda designa, com hem vist, el conjunt
de coneixements que satisfan diferents necessitats humanes; és
aleshores que parlem de tecnologia mecànica, tecnologia alimentària
o desenvolupament tecnològic. Però el terme tecnologia
designa també la ciència inductiva i general dels
esquemes i principis tècnics; la tecnologia, en aquesta accepció,
estudia la història, els procediments i les consecucions
de la tecnologia entesa en la accepció anterior. La tecnologia
ha entrat a l'ensenyament obligatori en les seves dues accepcions.
El desenvolupament de l'àrea
de tecnologia a l'educació secundària obligatòria
ha d'oferir a l'alumnat, com totes les altres àrees, un ampli
ventall de metodologies i estratègies que, dins del marc
del procés tecnològic, permetin arribar a tota la
població escolar i tenir en compte la diversitat de capacitats
i interessos que presenta. Ha de procurar compaginar en tot moment
el vessant teòric i el vessant pràctic, salvant la
dicotomia entre treball intel·lectual i treball manual que
tan sovint es presenten enfrontats. Cal també desenvolupar
en l'alumnat la capacitat de ser usuaris crítics i responsables
de la tecnologia. Així com estimular també el respecte
als diversos estadis de desenvolupament tecnològic amb què
es poden trobar diverses societats.
Per la seva especificitat,
l'àrea de tecnologia ha de mantenir coherència, entre
altres, amb l'àrea de ciències de la naturalesa, i
educació visual i plàstica, ja que s'hi treballen
continguts comuns que afecten les relacions entre ciència,
tecnologia i societat, i, com totes les altres àrees, ha
de tenir presents els continguts desenvolupats en les àrees
més instrumentals, com ara les de llengua (expressió
oral i escrita) i les matemàtiques.
Les capacitats bàsiques
que es pretenen potenciar es recullen en els objectius generals.
Les intencions proposades es dirigeixen sobretot a introduir-se
en l'àmbit tecnològic, a incorporar-hi els coneixements
propis de l'àrea i a saber-los aplicar en el marc d'un treball
individual i col·lectiu rigorós i ben fet.
L'àrea s'ha concebut
de manera que, des dels continguts de fets, conceptes i sistemes
conceptuals, s'estudiïn quines són i han estat les diverses
necessitats humanes que requereixen la tecnologia, tant pel que
fa a necessitats genèriques com a necessitats d'instruments
o tècniques que ajuden a facilitar la vida. Sobre la producció
d'objectes, es té en compte la disponibilitat dels recursos
naturals i l'ús que facin les persones. Sobre l'evolució
tecnològica, es pretén veure com han anat, evolucionant
les necessitats humanes, des de la fabricació de materials
i objectes fins a l'evolució i ús de les noves tecnologies
de la informació i la comunicació. Finalment, es presenta
a l'alumnat la necessitat de treballar d'acord amb unes normes internacionals
que facilitin l'intercanvi i la sistematització de la informació.
Amb els procediments es pretén
que l'alumnat sàpiga aplicar aspectes de la tècnica
d'ús generalitzat i diversos àmbits de la tecnologia,
i comparar la dificultat de realitzar un procés de construir
un objecte de forma artesanal i en un sistema de producció
organitzada. En aquest sentit, es presentaran als nois i noies les
formes d'organització i de gestió que acompanyen el
funcionament d'una indústria o d'una empresa. A més,
l'alumnat ha de saber recollir informació i transmetre els
seus propis coneixements de manera correcta, utilitzant les tècniques
de representació adients i incorporant l'ordinador en les
seves activitats quotidianes i com a mitjà per a la comunicació
i l'obtenció d'informació. Pretén també
que l'alumnat utilitzi les tecnologies de la informació i
la comunicació com a eines per explorar, analitzar, intercanviar
i presentar la informació.
Els valors, normes i actituds
potencien l'hàbit d'actuar amb correcció i seguretat,
així com desenvolupar una actitud crítica envers l'ús
i l'abús de la tecnologia, de respecte als diversos estadis
de desenvolupament tecnològic, de valoració de les
diferents formes d'incorporació al món productiu.
El currículum d'aquesta
àrea és integrador i globalitzador, ja que incorpora
diverses metodologies i activitats per apropar-se al món
real; mostra l'enorme ventall de possibilitats que la societat actual
ofereix als futurs ciutadans i ciutadanes, fa conèixer i
valora els diversos estadis d'evolució social i combina una
bona formació científica i una elevada preparació
tècnica per poder avançar cap a una millor qualitat
de vida.
Sobre la distribució
de l'àrea, mentre que els continguts conceptuals es presenten
seqüenciats curs per curs, els objectius terminals (que globalitzen
aspectes de procediments, de conceptes i de valors) estan agrupats
per cicles, i els continguts procedimentals i actitudinals s'engloben
en una llista única per a tota l'etapa, igual com els objectius
generals. Són els objectius terminals els que han d'inspirar
la programació d'aula feta per cada departament o per cada
professor/a. Convé tenir en compte, però, que els
diferents objectius terminals de cada curs són acumulatius.
És a dir, en cas de no ser assolits en un curs, cal que ho
siguin en els següents.
La distribució de continguts
s'ha fet d'acord amb els criteris següents:
En el primer curs es treballen els materials d'ús freqüent
en la tecnologia, s'analitzen objectes que es poden construir amb
aquests materials i s'utilitza la representació gràfica
com una eina normalitzada per dissenyar construccions i muntatges.
Es reintrodueixen els conceptes, dispositius i serveis bàsics
de les tecnologies de la informació i de la comunicació
que s'han estudiat a l'educació primària. Aquests
elements permetran a l'alumnat utilitzar l'ordinador com una eina
que els facilitarà l'emmagatzematge, la presentació
i l'actualització dels seus treballs.
En el segon curs, l'alumnat
haurà de conèixer les principals necessitats humanes:
l'alimentació, el vestit i l'energia. Dissenyarà,
planificarà i muntarà els seus primers circuits elèctrics.
Ampliarà els seus coneixements en el món informàtic,
amb el tractament bàsic d'informació sonora, gràfica
i icònica -amb programes de disseny i dibuix per ordinador-,
i la seva integració, de manera que l'alumnat arribi de manera
pràctica al concepte de document multimèdia. El full
de càlcul materialitza el treball amb informació numèrica,
i les aplicacions de diàleg i treball en grup estenen el
repertori d'instruments de comunicació interpersonal. Aquestes
eines serviran de complement a l'hora de dissenyar els primers circuits
elèctrics, les primeres vistes d'objectes, l'estudi econòmic
d'un objecte i la integració de totes aquestes tasques en
un únic document.
El tercer curs té com
element central l'habitatge, les seves característiques,
els principals materials de construcció i els seus elements
estructurals. Sobre les instal·lacions d'aigua, es desenvoluparan
activitats de manteniment i reparació. En les de gas, només
aprendran el funcionament i les normes de seguretat. I sobre les
instal·lacions elèctriques, a banda de les principals
tasques de seguretat, l'alumnat dissenyarà i construirà
circuits domèstics. En l'àmbit de l'habitatge, no
podrem obviar la presència dels motors elèctrics,
que serviran de punt de partida per introduir-ne els tèrmics.
Les màquines domèstiques ens permetran l'estudi, càlcul,
anàlisi i muntatge de diferents mecanismes. Una vegada més,
les tecnologies de la informació i la comunicació
ens facilitaran la tasca d'elaboració de plànols,
circuits, muntatges, recerca d'informació, així com
l'adquisició de dades de l'entorn físic, i s'introduiran
els conceptes de model i de simulació per ordinador. Els
conceptes de dades estructurades i de
base de dades relacionals són presentats i concretats amb
varietat d'exemples que permeten practicar tècniques d'ordenació,
selecció i presentació de la informació.
En el quart curs l'alumnat
haurà de conèixer les principals característiques
dels mitjans de comunicació aèria, marítima,
per terra i la comunicació de la informació. Coneixerà
com és una empresa. Estudiarà els processos de fabricació.
S'introduirà en el món de la tecnologia de control
i seguint un procés tecnològic complet, construirà
la seva primera màquina controlada des de l'ordinador. En
aquest apartat s'introduiran els conceptes fonamentals d'algorísmia
i s'utilitzaran els llenguatges de programació apropiats.
Aquest projecte es podrà divulgar amb el disseny i creació
d'una pàgina web. La utilització de les tecnologies
de la informació i d'Internet al llarg de tota l'etapa permetrà
valorar qüestions sobre l'ús i la privacitat de la informació. |
|
|
 |
Objectius generals |
 |
 |
|
|
En acabar l'etapa, l'alumnat
ha de ser capaç de:
- Relacionar elements bàsics
de cultura tecnològica que li permetin de comprendre els
canvis que es produeixen en les formes de vida: relacions ésser
humà-natura, relacions socials i de producció, i
l'aparició de noves tecnologies.
- Reconèixer les necessitats
individuals i socials més properes i les solucions més
adequades que li ofereix l'entorn tecnològic.
- Conèixer i analitzar
l'explotació dels recursos naturals i l'ús dels
productes de la tecnologia en el context del desenvolupament sostenible.
- Analitzar el funcionament
d'instruments, aparells i processos de transformació o
fabricació, i descriure'n la utilitat.
- Utilitzar els processos
tecnològics en les seves realitzacions, projectant i construint
objectes senzills, elaborant la documentació necessària
i usant la terminologia i simbologia normalitzades.
- Conèixer i manejar
els elements bàsics de maquinari i programari d'un sistema
informàtic i de comunicació, tot identificant els
seus efectes en els àmbits personal, social, econòmic
i ètic.
- Aplicar les tecnologies
de control en el disseny i construcció d'objectes tecnològics,
tot emprant els algorismes i llenguatges apropiats.
|
|
|
 |
Continguts |
 |
 |
|
|
Procediments
1. Manipulació directa.
1.1 Anàlisi, planificació i construcció d'objectes
senzills en el marc del procés tecnològic.
1.2 Realització d'operacions de muntatge, seqüenciació
de diferents operacions, tria d'eines i instruments adients per
a l'operació a realitzar, mesura d'objectes i muntatge de
sistemes informàtics senzills.
1.3 Utilització d'instruments de mesura de longitud, d'aparells
de mesura elèctrics, d'eines, d'aparells i màquines,
d'estris de dibuix, i d'ordinadors per a la creació de documents,
el disseny, el control i l'automatització.
2. Representació
i interpretació gràfica.
2.1 Identificació de símbols i seqüència
de símbols.
2.2 Utilització de la simbologia.
2.3 Elaboració d'esquemes.
2.4 Confecció de plànols a escala.
2.5 Utilització de l'ordinador per a la representació
i la interpretació gràfica.
3. Obtenció d'informació.
3.1 Observació directa de processos d'obtenció, transformació
i elaboració d'objectes. Observació de materials,
mecanismes, circuits i instal·lacions.
3.2 Transmissió oral dels treballs propis, recerca d'informació
a partir de persones, realització d'enquestes i elaboració
d'entrevistes.
3.3 Documentació escrita: interpretació de manuals
d'instruccions d'aparells, guions de treball experimental. Recerca
de revistes, diaris, enciclopèdies i xarxa telemàtica.
3.4 Utilització d'Internet, ordinadors i perifèrics
per a l'adquisició de dades i la cerca, el filtratge i la
selecció d'informació.
4. Tractament de la informació.
4.1 Càlcul, tabulació i classificació de dades.
Codificació de la informació (dades textuals, numèriques,
icòniques, gràfiques, sonores i senyals).
4.2 Elaboració de treballs i projectes.
4.3 Elaboració de memòries tècniques. Realització
de projectes a partir d'una necessitat: disseny, selecció
i assaig de materials i solucions constructives, estudi econòmic,
construcció i avaluació.
4.4 Utilització de mitjans informàtics i telemàtics
per a la planificació, producció, difusió i
presentació de treballs i projectes.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. Humanitat i tecnologia.
1.1 Les necessitats humanes en l'alimentació, l'habitatge,
el vestit, l'energia, el transport i la comunicació d'informació.
1.2 Els instruments i les tècniques per facilitar la vida
referents a l'alimentació, l'habitatge, el vestit, l'energia,
el transport i la comunicació d'informació.
2. Producció i elaboració de materials i d'objectes.
2.1 La fabricació i l'elaboració de materials i productes.
2.2 El treball artesanal i el procés industrial.
2.3 El control i la modelització.
2.4 Les eines comunicacionals.
3. Evolució tecnològica.
3.1 Els canvis de les necessitats humanes i l'evolució tecnocientífica.
3.2 L'evolució en la fabricació de materials i d'objectes.
3.3 Els avantatges i els inconvenients de les consecucions de la
tecnologia. Sostenibilitat.
3.4 L'electrònica digital i l'analògica, la tecnologia
de control i la robòtica.
3.5 L'evolució de les noves tecnologies de la informació
i la comunicació.
4. Seguretat i normalització.
4.1 La simbologia.
4.2 La representació de dibuixos a escala, les projeccions
i l'acotació.
4.3 Les normes de seguretat en el treball.
4.4 La normalització.
Valors, normes
i actituds
1. Valoració de l'activitat
tecnològica.
1.1 Respecte envers les condicions de treball.
1.2 Correcció en la utilització d'objectes, materials
i mitjans tecnològics.
1.3 Correcció en el llenguatge de les comunicacions.
1.4 Ordre i polidesa en el treball individual i en grup.
1.5 Rigor en la resolució de problemes tecnològics.
2. Valoració de la
tecnologia en l'entorn social.
2.1 Conscienciació de la necessitat de la normalització
tecnològica.
2.2 Actitud crítica davant de l'ús de la tecnologia
i la seva repercussió social.
2.3 Valoració positiva de professions i treballs.
2.4 Actitud crítica respecte a les fonts d'informació.
2.5 Consideració de la limitació dels recursos naturals.
2.6 Consciència de la importància de l'aportació del treball individual al treball en grup. |
|
|
 |
Primer cicle d'ESO |
 |
 |
|
|
|
 |
Primer d'ESO |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
Materials.
La fusta, els plàstics i els metalls. Aplicacions i construcció
d'objectes.
Tècniques i processos de fabricació per a l'obtenció
dels materials.
Les propietats i l'evolució dels materials. Interrelació
entre ciència i tècnica.
Representació gràfica.
La representació de dibuixos a escala reduïda, natural
i ampliada. Escales normalitzades.
Els plans de projecció: l'alçat, la planta i el perfil.
L'acotació de dibuixos.
La normalització de la simbologia com a instrument d'unificació
en la realització de plànols, croquis i esquemes.
Tecnologies de la informació
i la comunicació.
Els components físics i estructurals bàsics de les
Tecnologies de la informació i la comunicació, i la
seva terminologia.
Conceptes de programa i d'aplicació.
La xarxa Internet.
Aplicacions de creació, edició i producció
de textos.
Disseny, construcció
i anàlisi d'objectes.
Les eines, els estris de dibuix, les màquines de l'aula.
Aplicacions i normes d'ús.
L'anàlisi dels objectes. Mesura, muntatge i desmuntatge.
L'evolució tecnològica com a conseqüència
de les necessitats de l'ésser humà. |
|
|
 |
Segon d'ESO |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
Alimentació.
Els canvis en les necessitats humanes referents a l'alimentació.
Producció, elaboració i conservació d'aliments.
La indústria alimentària.
Tèxtil.
Els canvis en les necessitats humanes referents al vestit.
Les fibres tèxtils: naturals, de transformació i de
síntesi.
Tècniques de filat i teixit. La indústria tèxtil.
Electricitat.
Els canvis en les necessitats humanes referents a l'energia.
L'energia elèctrica.
El circuit elèctric. Elements de comandament, receptors i
de control. Magnituds fonamentals. Aplicacions.
Tecnologies de la informació
i la comunicació.
Concepte de full de càlcul. Aplicacions bàsiques.
Instruments de cerca i selecció d'informació per a
text lliure.
Integració de textos, gràfics, imatges i sons en documents
multimèdia.
Instruments bàsics de comunicació interpersonal i
de suport al treball en grup.
Impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació
en l'evolució tecnocientífica.
Disseny, construcció
i anàlisi d'objectes.
Estudi econòmic d'un material o objecte.
L'evolució de diferents instruments al llarg de la història:
eines i aparells domèstics.
Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes
bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges
i instal·lacions.
Representació gràfica.
Introducció al disseny gràfic i al dibuix assistit
per ordinador.
La normalització de la simbologia com a instrument d'unificació
en la realització de plànols, esquemes, circuits i
la representació de sistemes i processos. |
|
|
 |
Objectius terminals primer cicle d'ESO |
 |
 |
|
|
- Descriure les propietats
i aplicacions més importants d'alguns materials bàsics.
- Representar i/o projectar
proporcionalment i a escala, l'alçat, la planta i el perfil
d'un objecte senzill o un habitatge.
- Identificar i descriure
els elements estructurals i funcionals bàsics d'ordinadors,
perifèrics i elements de comunicació.
- Utilitzar les eines de processament
de textos per elaborar, produir i manipular documents de text,
amb integració de gràfics i imatges.
- Utilitzar i valorar els
entorns de comunicació i de treball cooperatiu.
- Utilitzar les noves tecnologies
de la informació i la comunicació i fer-ne ús
en l'àmbit tecnològic.
- Manejar amb soltesa les
eines de disseny, creació, selecció i processament
d'informació estructurada.
- Comparar la producció
industrial i l'artesanal en el procés de fabricació
d'un determinat material o objecte.
- Ser creatiu en les tasques
de disseny, valorant la funcionalitat i l'ergonomia.
- Realitzar balanços
econòmics senzills relacionant la qualitat amb el cost
i amb el preu en el mercat.
- Analitzar objectes, processos
i el funcionament d'aparells senzills de l'entorn immediat.
- Valorar la relació
entre les necessitats humanes en l'alimentació i la producció,
elaboració i conservació d'aliments.
- Contrastar els principals
mètodes de conservació casolana i industrial d'aliments.
- Identificar les fibres i
les tècniques de filat i teixit més utilitzades.
- Utilitzar els productes
tèxtils i identificar els lligaments senzills.
- Identificar i emprar les
magnituds, la simbologia i les unitats elèctriques i els
instruments que les mesuren.
- Ser conscient de la tecnificació,
la industrialització i la seva evolució com a resposta
a les diferents necessitats humanes, tot respectant societats
de nivell tecnològic diferent.
- Valorar la planificació
del treball en equip, col·laborant-hi activament i respectant
l'aportació dels altres membres de l'equip.
- Col·laborar a mantenir
en condicions adequades l'aula de tecnologia, el material propi
i el d'ús comú.
- Valorar l'ordre, la polidesa,
el rigor i la qualitat, tant del treball intel·lectual
com del manual.
- Valorar críticament
les condicions de treball i el compliment de les normes de seguretat
laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada.
- Calcular les mides d'un
objecte o un habitatge, tant a partir d'un dibuix a escala com
amidant-lo.
- Explicar i transmetre a
altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit
de la tecnologia, tant oralment com per escrit.
- Confeccionar projectes senzills
referits a objectes, circuits, instal·lacions o processos.
- Construir objectes a partir
d'una necessitat, prèvia selecció dels components,
aplicant criteris respectuosos amb el medi.
- Identificar i utilitzar
eines, instruments, aparells i utillatges amb propietat, d'acord
amb les normes de seguretat.
- Cercar i seleccionar informació
en diferents fonts: persones, entitats, empreses, mitjans especialitzats
i xarxa telemàtica, que permetin solucionar un problema
tecnològic.
- Muntar alguns circuits o
instal·lacions a partir d'esquemes, i comprovar-ne el funcionament.
- Identificar els símbols
dels elements elèctrics, electrònics i mecànics
d'aparells, circuits, instal·lacions.
- Esquematitzar circuits elèctrics,
electrònics o mecànics senzills, fent ús
de simbologies convencionals.
- Valorar la necessitat de
l'aprofitament, reutilització, reciclatge de materials
i de l'ús de materials no contaminants.
- Valorar la necessitat d'utilitzar
la simbologia internacional i la normalització tecnològica.
|
|
|
 |
Segon cicle d'ESO |
 |
 |
|
|
 |
Tercer d'ESO |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
Habitatge.
Els canvis en les necessitats humanes referents a l'habitatge.
Les característiques i els materials per a la construcció
d'habitatges. Principals elements estructurals. Manteniment.
Les instal·lacions d'aigua, gas i electricitat. Manteniment.
Disseny, construcció i càlcul de circuits elèctrics
domèstics.
Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes
bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges
i instal·lacions.
Adquisició de dades de l'entorn físic: temperatura,
humitat, lluminositat, pressió. Instruments d'adquisició
i representació.
Conceptes bàsics de modelització i simulació.
Representació gràfica.
La simbologia per a la representació d'elements arquitectònics
i components de màquines. La normalització en la realització
de plànols i esquemes.
El dibuix assistit per ordinador i la representació de dibuixos
a escala reduïda, natural i ampliada. Els plans de projecció:
l'alçat, la planta i el perfil.
L'acotació de dibuixos. Valors i normalització.
Mecanismes i motors.
Els canvis en les necessitats humanes referents a l'energia
i les màquines.
Els instruments, els estris i els aparells d'ús quotidià:
electrodomèstics, programadors, ascensors, etc.
Màquines motrius. Els motors tèrmics, els elèctrics
i els generadors.
Mecanismes de transmissió del moviment.
Tecnologies de la informació
i la comunicació.
Concepte de base de dades relacional. Aplicacions bàsiques.
Selecció i filtratge de dades estructurades.
Estructura dels entorns de comunicació en xarxa.
Impacte de la informàtica i les comunicacions en l'entorn
humà d'informació. |
|
|
 |
Quart d'ESO |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
Transport.
El transport: Les vies de comunicació aèria, marítima,
per terra i la comunicació d'informació.
Evolució dels mitjans de transport.
L'empresa.
La producció. El sector secundari.
Les instal·lacions i la maquinària de les fàbriques.
Els documents mercantils.
L'organització industrial. La divisió del treball
i la producció en sèrie. La qualitat.
Impacte de les aportacions de la tecnologia en la millora de les
condicions de vida, la producció i fabricació de bens,
i la comunicació d'informació.
Tecnologia de control.
Introducció a la tecnologia de control. Aplicacions.
Conceptes fonamentals d'algorísmia i de programació.
Introducció de l'electrònica digital. Aplicacions.
Procés tecnològic.
La simbologia per a la representació de components, sistemes
i processos.
Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes
bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges
i instal·lacions.
El procés de fabricació d'objectes.
Estudi i construcció d'una màquina controlada des
de l'ordinador. Càlcul de costos i balanç econòmic.
Tecnologies de la informació
i la comunicació.
Instruments de presentació i de creació de continguts
per a Internet.
Evolució dels mitjans de comunicació de la informació.
Internet i les tecnologies de la informació: ús i
privacitat de la informació. |
|
|
 |
Objectius terminals segon cicle d'ESO |
 |
 |
|
|
(Els objectius terminals del
22 al 32 del primer cicle també són propis del segon
cicle.)
- Conèixer les condicions
d'habitabilitat i indicar les principals tècniques de conservació
de l'habitatge i els estris necessaris per dur-les a terme.
- Descriure els mecanismes
més importants de les màquines, identificant la
transmissió de moviment i l'energia utilitzada.
- Identificar i descriure
les diferents parts i el funcionament dels motors de combustió
interna i elèctrics.
- Identificar els factors
que caracteritzen l'eficàcia de les màquines i relacionar-les
amb les diferents fonts d'energia.
- Assenyalar els grans sectors
industrials de Catalunya i analitzar les condicions naturals,
econòmiques, tècniques i socials que afavoreixen
la implantació d'una determinada indústria en una
zona.
- Descriure el funcionament
general de les indústries i les seccions en què
són constituïdes.
- Relacionar els factors que
poden permetre que les noves tecnologies millorin el procés
de producció: aplicació de la informàtica,
substitució d'eines per la robòtica amb disminució
de riscos i millora de l'eficàcia.
- Identificar i seguir les
fases del procés tecnològic en les seves realitzacions.
- Muntar un robot o manipulador
senzill, així com el programa que permeti controlar el
seu funcionament.
- Utilitzar entorns de simulació
i de modelització de dades.
- Utilitzar instruments informàtics
d'adquisició de dades i de control de dispositius senzills.
- Realitzar algorismes de
processos senzills i codificar-los en un llenguatge apropiat.
- Utilitzar les eines de tractament
multimèdia per a la creació i la difusió
de documents multimedials.
- Adquirir una actitud crítica
davant les ofertes i solucions aportades per la tecnologia.
|
|
|
 |
CURRÍCULUM TECNOLOGIA INDUSTRIAL (Batxillerat) |
 |
 |
|
|
DECRET
182/2002, de 25 de juny, pel qual es modifiquen el Decret 82/1996,
de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels
ensenyaments de batxillerat, i el Decret 22/1999, de 9 de febrer,
pel qual s'adequa l'organització dels ensenyaments de batxillerat
al règim nocturn. |
|
|
 |
Introducció |
 |
 |
|
|
Aquesta matèria presenta
a lalumnat un panorama de conjunt de tot allò que conforma
la
modalitat de Tecnologia del Batxillerat i les possibles continuacions
del seu estudi. Lessencial de
la Tecnologia industrial és ladquisició de cultura
tecnològica, entesa com la capacitat de
comprendre i emprar diferents tecnologies i com la capacitat dinterrelacionar-les,
usar els
procediments que els són propis, conèixer-ne els orígens
i levolució, les implicacions econòmiques
i el seu impacte social i ambiental. Es tracta, doncs, duna
matèria general i no professionalitzadora,
per bé que té també una incidència important
en la formació professional de base.
Lessencial de la matèria
de Tecnologia industrial és que lalumnat aprengui a
utilitzar i
treballar els procediments de la tecnologia, i alhora a integrar
les diverses vessants amb la finalitat
que adquireixi una visió global integrada de la tecnologia.
Així, per exemple, en parlar del procés
de fabricació, caldrà que lalumnat nadquireixi
una visió de conjunt, i sigui capaç dinterpretar-ne
un diagrama de flux, identificar i descriure funcionalment els seus
components i preveure els
sistemes dinstrumentació i control. En les matèries
de Mecànica, Electrotècnia, Física o Dibuix
tècnic ja saprofundirà en els aspectes teòrics
i aplicats que són propis de cadascuna. Així la
matèria de Tecnologia industrial esdevé un espai dintegració
i de treball interdisciplinari respecte
de les altres matèries de la modalitat de tecnologia.
Aquesta matèria comença
amb uns continguts específics propis vinculats al fet tecnològic,
una reflexió sobre la naturalesa de la tecnologia, sobre
les relacions entre lésser humà i la
tecnologia i sobre els seus procediments. Si bé la formulació
dels continguts pot semblar repetitiva
respecte al currículum de Tecnologia de lEducació
secundària obligatòria, en el Batxillerat cal
ampliar aquests continguts de manera concèntrica, utilitzar
les eines que la resta de matèries del
Batxillerat posa en mans de lalumnat i tractar els temes amb
rigor epistemològic.
Els quatre pilars bàsics
de la matèria són: els materials, els recursos energètics,
les màquines
i sistemes i els sistemes de fabricació. Lelectricitat
i la mecànica són les tecnologies que més
sutilitzen per exemplificar, però sense deixar de banda
la química industrial, el tèxtil i la indústria
alimentària. Lentorn i el disseny global que shagi
fet del Batxillerat en el Projecte curricular de
centre determinarà el sector o sectors específics
sobre els quals exemplificar i treballar.
Els materials estan concebuts
com un recorregut des de lextracció o producció
de la
primera matèria fins a la seva eliminació o reciclatge.
No cal estudiar tots els materials, si bé serà
bo enumerar-los. Sobre la primera matèria que es prengui
com exemple segons lentorn o disseny
fet, caldrà detallar els processos dobtenció
i transformació, les seves propietats, els assajos que
acondueixen a determinar-les, les formes comercials de presentació
i el seu transport i embalatge.
Pel que fa als recursos energètics,
convé donar una visió de conjunt de les diferents
fonts
denergia i les seves característiques. A partir duna
daquestes fonts, es pot veure la producció, la
transformació, el transport, la distribució industrial
i domèstica, la normalització i els efectes
secundaris.
En els continguts sobre màquines
i sistemes es proposa conèixer els elements i mecanismes
unitaris, que després seran presos com a constituents de
les màquines i sistemes i després estudiar
les instal·lacions industrials.
En estudiar els processos de
fabricació, cal tenir presents els continguts sobre els materials
que hagin estat seleccionats, per tal de tractar-los conjuntament
en la modulació.
Les exigències destructuració, sistematització
i globalització que comporta el treballar amb
la regulació i el control és una bona oportunitat
per assolir uns procediments i una capacitat
dabstracció que després seran daplicació
en diferents entorns tecnològics.
Els continguts anteriors, que se sistematitzen i realitzen en el món industrial, queden
recollits en lapartat dorganització industrial
i procés tecnològic. Aquest és el moment destudiar
les formes dorganització, el treball a loficina
tècnica, lestructura dels projectes industrials, els
càlculs econòmics que hi són associats, el
control de qualitat i els efectes secundaris. Caldrà insistir
també en els sistemes de tractament de la informació
i la comunicació a lempresa, tant en els
processos de producció com en els de disseny i gestió.
Així mateix, sincidirà en els aspectes
vinculats amb el medi ambient i la necessitat destablir mesures
per regular la contaminació tant a
escala local com global.
Finalment es recomana que el
treball de recerca que lalumnat ha de fer sigui, en el cas
de la
modalitat de Tecnologia, un projecte tecnològic centrat en
els continguts daquesta matèria. |
|
|
 |
Objectius generals |
 |
 |
|
|
Lalumnat, en acabar la
matèria, ha de ser capaç de:
- Entendre la tecnologia com
una interrelació de diferents camps de coneixements (tècnic,
científic, històric, econòmic i social) que
tenen com a finalitat la satisfacció de necessitats de
la humanitat.
- Aprofundir en els elements
de cultura tecnològica per millorar el seu coneixement
sobre
qualsevol camp industrial concret, tot valorant críticament
les repercussions de l'activitat
industrial a la vida quotidiana.
- Comprendre el paper de l'energia
en els processos tecnològics, les seves transformacions
i
aplicacions i adoptar actituds d'estalvi i de valoració
de l'eficiència energètica.
- Comprendre i utilitzar la
terminologia, simbologia, instruments i mètodes dels processos
tecnològics elementals, d'acord amb la normalització
específica corresponent.
- Descriure les propietats
dels materials dús industrial i les seves aplicacions.
- Analitzar l'organització
i desenvolupament dels processos tecnològics, el comportament
dels
sistemes i les respostes dels instruments.
- Projectar i construir sistemes,
circuits o peces, tot cercant, seleccionant i interpretant la
informació tècnica adient. Manipular amb destresa
i precisió materials, instruments i eines, tot
aplicant les normes de seguretat adients.
- Valorar l'impacte i les
limitacions que comporta el cost econòmic, mediambiental
i social d'un
projecte pel que fa tant a rendibilitat com a viabilitat.
- Intervenir en processos
tècnics amb autonomia i confiança i participar en
la planificació i
desenvolupament de projectes tecnològics en equip.
|
|
|
 |
Continguts |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
1. La Humanitat i la Tecnologia.
1.1. La tècnica i l'evolució de l'ésser humà.
1.2. La tecnologia de les civilitzacions agràries. Les revolucions
industrials. L'arqueologia
industrial.
1.3. La tecnociència en el món actual. Interacció
entre ciència, tecnologia i societat (CTS).
1.4. El procés tecnològic. El disseny industrial.
L'oficina tècnica. El projecte tècnic: la
memòria, els plànols, el plec de condicions, el pressupost.
1.5. El paper de la tecnologia a lempresa. Elements dorganització
industrial.
2. Els materials.
2.1. Estat natural, obtenció i transformació.
2.2. Propietats més rellevats. Aplicacions característiques.
2.3. Operacions unitàries de transformació de la matèria.
2.4. El tractament daigües.
2.5. Impacte ambiental produï t per lobtenció,
transformació i rebuig dels materials.
2.6. Estructura interna i propietats dels materials.
2.7. Procediments dassaig i mesura.
2.8. Procediments de reciclatge i eliminació.
3. Els recursos energètics.
3.1. Fonts d'energia. Energies primàries. Energies renovables.
3.2. La producció, transformació i transport de l'energia.
3.3. Consum i estalvi d'energia. El seu impacte social i ambiental.
4. Màquines i sistemes.
4.1. Els elements i sistemes mecànics: mecanismes de transmissió
i de transformació del
moviment.
4.2. Suport i unió delements mecànics.
4.3. Els elements i circuits pneumàtics.
4.4. Els elements i circuits elèctrics.
5. Processos de fabricació.
5.1. D'elements metàl·lics amb producció o
no de ferritja i amb deformació.
5.2. Dobjectes de plàstic.
5.3. Màquines i eines adequades a cada procediment. Criteris
d'ús i normes de seguretat.
5.4. Metrologia: magnituds i unitats, instruments de mesura, tolerància.
6. Principis de màquines.
6.1. Motors tèrmics: motors alternatiu i rotatius, aplicacions.
6.2. Màquines elèctriques: tipus i aplicacions.
6.3. Circuit frigorífic i bomba de calor: elements i aplicacions.
6.4. Energia útil. Potència. Pèrdues. Rendiment.
7. Circuits pneumàtics
i oleohidràulics.
7.1. Elements daccionament, regulació i control.
7.2. Circuits característics daplicació
8. Automatismes.
8.1. Elements del sistemes de control: transductors, captadors i
actuadors.
8.2. Estructura dun sistema automàtic. Sistemes de
llaç obert i tancat. Comparadors.
8.3. Portes lògiques. Procediments de simplificació
de circuits lògics. Aplicació al control del
funcionament dun dispositiu.
8.4. Circuits seqüencials. Elements. Diagrama de fases. Aplicacions.
8.5. Control programat. Introducció a la informàtica
industrial i als autòmats programables.
Procediments
1. Tractament de la informació.
1.1. Interpretació i realització d'esquemes, plànols,
taules de dades i especificacions tècniques.
1.2. Realització de càlculs i expressió amb
notació específica.
1.3. Ús de les eines informàtiques per a la captació,
emmagatzematge, anàlisi i tractament de la
informació; per a la simulació de processos; l'execució
d'ordres de comandament; la
redacció de memòries, la confecció de plànols
i la comunicació.
1.4. Anàlisi dels fenòmens tecnològics des
del punt de vista històric, sociològic i econòmic.
2. Els materials i als processos.
2.1. Identificació de materials bàsics i realització
d'assajos.
2.2. Realització d'operacions elementals de les diferents
tecnologies amb la corresponent
utilització d'aparells de mesura i control.
2.3. Càlcul i experimentació de circuits i sistemes
d'automatització.
3. La realització de projectes.
3.1. Aplicació de les normes de seguretat i selecció
dels equips de protecció adients per a cada
tasca tecnològica que se li encomani.
3.2. Realització d'un projecte tècnic complet des
de la definició de l'objectiu fins a l'obtenció i
avaluació del producte final.
Valors, normes
i actituds
1. En relació amb
la tecnologia.
1.1. Atenció als lligams de la tecnologia amb altres disciplines.
1.2. Sensibilització envers la història de la tecnologia.
1.3. Sensibilització envers els progressos tecnològics,
en el respecte a la diversitat de tradicions
tecnològiques.
1.4. Respecte a les convencions i normes internacionals sobre normalització
i unitats de mesura.
2. En relació amb
el treball.
2.1. Observació, constància, responsabilitat i respecte
a les normes de seguretat i autocrítica en
el treball individual.
2.2. Iniciativa per proposar solucions i projectes, i receptivitat
envers els procedents dels altres.
2.3. Voluntat de diàleg i intercanvi crítics. Capacitat
d'arribar a acords i de dur-los a terme en
col·laboració.
3. En relació amb
l'entorn.
3.1. Previsió i prevenció dels efectes ambientals
de les activitats industrials.
3.2. Interès i respecte envers els efectes socials de l'activitat
tecnològica. |
|
|
 |
Primer de batxillerat |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. La Humanitat i la Tecnologia
1.1. L'evolució de l'ésser humà i la Tecnologia.
1.4. El procés tecnològic. El disseny industrial. L'oficina tècnica. El projecte tècnic: la
memòria, els plànols, el plec de condicions, el pressupost.
2. Els materials.
2.1. Estat natural, obtenció i transformació.
2.2. Propietats més rellevats. Aplicacions característiques.
2.3. Operacions unitàries de la transformació de la matèria: mòlta i tamisat, filtrat, destil·lació i
reacció.
2.4. El tractament daigües.
2.5. Impacte ambiental produï t per lobtenció, transformació i rebuig dels materials.
3. Els recursos energètics.
3.1. Fonts d'energia. Energies primàries. Energies renovables.
3.2. La producció, transformació i transport de l'energia.
3.3. Consum i estalvi d'energia. El seu impacte social i ambiental.
4. Màquines i sistemes.
4.1. Els elements i sistemes mecànics: mecanismes de transmissió i de transformació del
moviment.
4.2. Suport i unió delements mecànics.
4.3. Els elements i circuits pneumàtics.
4.4. Els elements i circuits elèctrics. Integració dels sistemes descrits.
5. Processos de fabricació.
5.1. D'elements metàl·lics amb producció o no de ferritja i amb deformació.
5.2. Dobjectes de plàstic.
5.3. Màquines i eines adequades a cada procediment. Criteris d'ús i normes de seguretat.
5.4. Metrologia: magnituds i unitats, instruments de mesura, tolerància. |
|
|
 |
Segon de batxillerat |
 |
 |
|
|
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. La Humanitat i la Tecnologia.
1.2. La tecnologia de les civilitzacions agràries. Les revolucions industrials. L'arqueologia
industrial.
1.3. La tecnociència en el món actual. Interacció entre ciència, tecnologia i societat. Els estudis
de ciència, tecnologia i societat (CTS).
1.5. El paper de la tecnologia a lempresa. Elements dorganització industrials.
2. Els materials.
2.6. Estructura interna i propietats dels materials.
2.7. Procediments dassaig i mesura.
2.8. Procediments de reciclatge i eliminació.
6. Principis de màquines.
6.1. Motors tèrmics: motors alternatiu i rotatius, aplicacions.
6.2. Màquines elèctriques: tipus i aplicacions.
6.3. Circuit frigorífic i bomba de calor: elements i aplicacions.
6.4. Energia útil. Potència. Pèrdues. Rendiment.
7. Circuits pneumàtics i oleohidràulics.
7.1. Elements daccionament, regulació i control.
7.2. Circuits característics daplicació.
8. Automatismes, regulació i control.
8.1. Elements del sistemes de control: transductors, captadors i actuadors.
8.2. Estructura dun sistema automàtic. Sistemes de llaç obert i tancat. Comparadors.
8.3. Portes lògiques. Procediments de simplificació de circuits lògics. Aplicació al control del
funcionament dun dispositiu.
8.4. Circuits seqüencials. Elements. Diagrama de fases. Aplicacions.
8.5. Control programat. Introducció a la informàtica industrial i als autòmats programables. |
|
|
 |
Objectius terminals |
 |
 |
|
|
- Reconèixer i descriure
les relacions entre l'avenç de la tecnologia i l'evolució
de les
civilitzacions.
- Descriure elements del patrimoni
tecnològic tot indicant-ne lús i lèpoca.
- Analitzar les interaccions
entre ciència, tecnologia i societat.
- Elaborar i realitzar projectes
senzills, redactant les memòries i dibuixant els plànols
necessaris.
- Descriure els elements bàsics
d'organització industrial.
- Utilitzar les normes vigents
sobre normalització i sistemes dunitats.
- Identificar i assajar els
materials més utilitzats, tot seleccionant-los segons les
seves propietats i aplicacions.
- Descriure els processos
d'obtenció i transformació de les primeres matèries.
- Descriure els sistemes de
tractament daigües.
- Descriure l'impacte ambiental
de les activitats industrials estudiades i les corresponents formes
de prevenció.
- Identificar i descriure
les principals energies per les seves utilitats, fonts de producció
i xarxes de distribució.
- Identificar i prescriure
mesures destalvi energètic.
- Analitzar, relacionar i
emprar les dades procedents de les especificacions tècniques
de materials i maquinària.
- Descriure, croquitzar i
muntar mecanismes de transmissió i transformació
de moviment,
sistemes de suport i unió delements mecànics,
circuits pneumàtics i circuits elèctrics.
- Desmuntar artefactes, tot
identificant-ne les peces i subconjunts principals i secundaris;
descriure el funcionament del diferents dispositius que hi són
presents.
- Mesurar, amb els instruments
adequats, paràmetres mecànics i elèctrics
bàsics.
- Fer càlculs de paràmetres
tecnològics mecànics i elèctrics bàsics.
- Identificar els principals
sistemes productius.
- Relacionar els conceptes
de cultura tecnològica estudiats amb les aplicacions en
els camps
industrials.
- Descriure els procediments
bàsics de fabricació mecànica.
- Descriure els procediments
bàsics dobtenció i transformació de
plàstics.
- Projectar i construir peces
senzilles de diferents materials i aplicacions.
- Relacionar i avaluar els
conceptes d'acabat, mesures, toleràncies i errors.
- Descriure un procés
productiu en funció de la fabricació del producte.
- Informar-se dels danys que
es poden produir en cada lloc de treball concret i de les mesures
de prevenció.
- Descriure el funcionament
i corba característica dun motor tèrmic.
- Descriure el funcionament
de les màquines elèctriques més usuals: motor
de corrent altern,
dinamo, alternador, motor pas a pas.
- Descriure el funcionament
de les màquines frigorífiques i bombes de calor.
- Realitzar càlculs
senzills de motors tèrmics i màquines elèctriques.
- Realitzar, en relació
amb les màquines estudiades, càlculs bàsics
denergia útil, potència,
pèrdues i rendiment.
- Seleccionar i emprar les
eines informàtiques necessàries en cada moment del
procés tecnològic.
- Reconèixer i descriure
les aplicacions bàsiques dels automatismes.
- Interpretar esquemes d'automatismes
i la seva representació simbòlica.
- Escriure i realitzar projectes
d'automatismes dinstal·lacions mecàniques,
elèctriques i
pneumàtiques bàsiques.
|
|
|
|
|
 |
|
|
Per a més informació: dsanz@claver.fje.edu |
|
Darrera actualització:
17-Abr-2006
|
|
|
|
|