:: L'enigma de Pere el Gran ::

Una activitat didàctica adreçada als alumnes de cicle superior de primària, amb l'objectiu d'aproximar-los d'una forma lúdica i atractiva al coneixement de l'edat mitjana.
:: CEIP Dr. Estalella Graells - Vilafranca del Penedès ::
[::..proves..::]
:: 1a prova
LA CIUTAT
:: 2a prova
L'ART
:: 3a prova
L'ECONOMIA
:: 4a prova
LA VINYA
:: ENIGMA
[::..webteca..::]
:: Ajuntament de Vilafranca del Penedès
:: Turisme Vilafranca del Penedès
:: Turisme Alt Penedès
:: L'Alt Penedès, guia turística
:: Consell Comarcal de l'Alt Penedès
:: Fira del Gall
:: Vinseum
:: Institut d'Estudis Penedesencs
[::..enllaços..::]

:: CEIP Dr. Estalella Graells

:: XTEC

:: Edu3.cat

QUÈ ÉS L'ENIGMA DE PERE EL GRAN?

L'enigma de Pere el Gran és una activitat didàctica adreçada als alumnes de cicle superior de primària, amb l'objectiu d'aproximar-los d'una forma lúdica i atractiva al coneixement de l'edat mitjana.

Els alumnes, que desenvoluparan l'activitat en grups de 3 persones, "sortiran" de l'aula per prendre contacte directe amb els elements més característics de la societat medieval. Redescobriran, així, la seva pròpia ciutat i el valor del seu patrimoni. La intenció última és que aprenguin a contemplar els notables vestigis que Vilafranca encara conserva d'aquell període llunyà amb uns altres ulls, més coneixedors i sensibles, i fins i tot, que arribin a gaudir-ne.

No es tracta d'una activitat purament intuïtiva, deslligada dels temes treballats a classe. Ben al contrari, a cadascuna de les proves hauran de demostrar haver fet correctament els aprenentatges que formen part de la unitat dedicada a l'edat mitjana en l'àrea de Coneixement del Medi Social i Cultural.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

- Identificar les característiques generals que defineixen l'edat mitjana
- Reconèixer la importància històrica de l'edat mitjana en el desenvolupament de la ciutat de Vilafranca del Penedès
- Identificar els trets més característics de l'arquitectura romànica i gòtica
- Conèixer els aspectes fonamentals de l'economia durant l'edat mitjana

PROCEDIMENTS

- Recerca de dades en webs concretes, prèviament seleccionades pels mestres
- Comparació in situ dels estils arquitectònics romànic i gòtic
- Representació gràfica d'elements característics de l'estructura urbana i d'elements arquitectònics medievals

FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS

- La formació de les ciutats durant l'edat mitajana
- Els estils arquitectònics medievals: romànic i gòtic
- L'economia a l'edat mitajana: l'agricultura, les fires i els mercats, els gremis
- El conreu la vinya i la seva importància en l'economia medieval: el contracte de rabassa morta

ACTITUDS, VALORS I NORMES

- Valoració del patrimoni històric i monumental
- Reconeixement de la importància de l'edat mitjana en la formació de la ciutat de Vilafranca
- Interès pels trets identificadors de Vilafranca
- Afany per investigar sobre esdeveniments del nostre passat
- Foment d'una actitud de respecte envers el patrimoni històric i artístic, les tradicions i els símbols

EIXOS TRANSVERSALS

- Respecte a la preservació del patrimoni
- Participació activa i corresponsable en el grup
- Responsabilitat davant les tasques a fer

AVALUACIÓ

- Comprovar que les tasques s'hagin realitzat correctament
- Comprovar que s'hagi respectat el funcionament de les proves
- Comprovar que efectivament s'hagi treballat en grup
- Autoavaluació dels grups: grau de dificultat, dinàmica de grup, assumpció de responsabilitats
- Valoració conjunta de l'activitat, entre els mestres que hi hagin participat i cada mestre amb el seu grup classe

>> INICI