Entrevista a
TEODORO POU

Treball

Escola

Teodoro Pou és un home de 73 anys que va néixer a Sant Esteve de Palautordera, Barcelona, el 1930. De jove va realitzar els estudis primaris. Més endavant, es va posar a treballar de pagès per ajudar la seva família i més tard va anar a treballar a les aigües del Montseny.

L'entrevista va tenir lloc al menjador de casa seva, en una masia acollidora on hi ha viscut tota la seva vida. Al principi Teodoro semblava tenir una certa recança a explicar-nos la seva vida, però després es va deixar anar, però sempre donant respostes breus. Per a nosaltres l'entrevista va ser molt interessant.

Entrevistadors: Núria Rosell Pou i Marta Rodríguez Pascual.

ESCOLA:

A quina edat recorda que va començar a anar a escola i fins a quina edat hi va anar? A quina escola va anar?
De l'any 1936 al 1946. Dels 6 anys fins els 14-15 anys. Amb els Nacionals, a Sant Esteve.

Va canviar d’escola ?
No, sempre vaig anar a la mateixa escola.

Té un bon record de la seva escola?
Sí.

Eren escoles mixtes o separades per sexes? Si eren mixtes, hi havia més nens o nenes a classe? quina relació hi havia amb ells? Quants alumnes hi havia cada classe?
Quan érem petits anàvem nens i nenes junts. De més grans èrem només nois. Hi havia la mateixa quantitat de nens i de nenes a la classe. Érem uns 40 alumnes. Les nenes feien la seva, i els nens jugaven entre ells.

Estaven agrupats per edats o hi havia alumnes de diferents edats a l'aula?
De diferents edats perquè els grans ajudaven els petits.

Quantes aules hi havia a l’escola? Treballaven en diferents aules? Hi havia biblioteca, gimnàs o aules especials?
Hi havia fins a 3 aules, però sempre treballàvem a la mateixa. No hi havia ni biblioteca ni res d'això.

Com eren les taules i les cadires de la classe? Utilitzaven pissarres com les d’ara?
Els pupitres eren quadrats per a quatre persones. Les cadires eren de fusta. Les pissarres estaven
penjades a la paret i eren de color verd com les d'ara.

Com era el pati?
Tal com és ara, a l'escola de Sant Esteve.

Com era la disciplina a l’escola?
Oh!, la disciplina ers molt recte, no podíem parlar a classe.

Recorda algun o alguns mestres? Eren gaire durs els mestres amb els alumnes?
Ui! si!, el senyor Morull, l'únic professor que hem tingut. Si, això si, era molt dur.

Els posaven molts deures? Com els puntuaven?
Fèiem pocs deures i ens aprovaven a gairebé tots encara que en sabessis més o menys, i quan ens fèiem grans plegàvem.

Feien molt de xivarri? I entremaliadures?
No, això si que no. A dintre de classe no fèiem cap entremaliadura, i a fora a vegades.

Tenien un lloc per la gent castigada?
No.

Hi havia càstigs físics? Com els castigaven?
No. Ens castigaven de cara a la paret o de vegades ens feien ajuntar els dits de la mà i en pegaven amb un regle.

Quantes hores de classe diària feien? Anaven als matins i a les tardes ? Quins horaris fèien aproximadament ?
8 hores entre el matí i la tarda. El matí de 8 a dos quarts d'una i a la tarda de 3 a 5.

Quins dies de la setmana anava a l’escola ? En quins períodes tenia vacances escolars?
Tots els dies menys dijous i dissabte a la tarda. Del juny fins el setembre i un dia de setmana santa.

Quant durava l'esbarjo? A què jugaven? Si l'escola era mixta, jugaven a coses diferents nens i nenes?
Mitja hora. Els nois jugàvem a pilota o a bala. Les nenes jugaven entre elles a saltar a corda.

Quant durava cada classe?
Una hora.

Quines diverses assignatures es feien a l’escola?
Estudiaven de tot. Teníem un llibre en què hi havia de tot.

En quin idioma feien les classes?
En castellà.

Quins llibres i material escolar usaven? En quin idioma estaven escrits?
Utilitzàvem llibres i una enciclopèdia en que hi havia gramàtica, lèxic, geografia... Sortia tot el que hi fèiem. i llavors i havia un altre llibre per llegir que hi sortia la història d'Espanya i l'anàvem llegint de mica en mica. Tot estava escrit en castellà.

El material escolar era molt car? Quan valia aproximadament un bolígraf?
No, els bolígrafs encara no existien. Un llapis valia 10/25 cèntims.

Us va afectar el canvi del sistema escolar de la república al franquisme?
No, perquè hi havia el mateix mestre. Aquest, abans de la república, ja hi era, i va continuar fins que es va morir. Va estar ensenyant uns 30/40 anys.

TREBALL:

Quan, on i a quina edat va començar a treballar?
Als 14-15 anys, fent de pagès a la casa.

Quan cobrava quan va començar a treballar a les aigües del Montseny? Que en feia d’aquests diners?
15 duros per hora, 75 pessetes per hora. Aquests diners donaven per el sosteniment de la casa.

Era molt dura la feina que feia?
Una mica si, però no gaire.

Quina disciplina hi havia?
Havien de creure el que deien.

Quin horari feia?
10 hores, de 5 del matí a 5 de la tarda.

Feien vacances?
No, en principi no.

Quina feina feia a les aigües del Montseny? Li agradava o preferiria haver-ne fet una altra?
Netejava garrafes o vigilava la màquina.  Si que hagués preferit una altra feina però abans no hi havia cap altra feina.(rient).Només hi havia de pagès o aquesta feina que em va sortir, i a mi m'agradava.

Si fos avui, tornaria a treballar a les aigües de Montseny? o canviaria de feina?
Si trobés feina a un altre lloc, depèn de com fos m'ho pensaria.