0.-
Aspectes generals
Experiències
fetes a l'IES Eugeni d'Ors de Vilafranca del Penedès
Professor:
Eloi Biosca Frontera
Temàtica / Àrea curricular.
Història medieval / Socials
Etapa educativa.
ESO, Batxillerat
Cicle
1er Cicle d'ESO (segon curs) i batxillerat
Nivell de dificultat
Mitjà
Modalitat d'agrupament (classe amb máxim quinze alumnes)
ESO: grup de treball (dos alumnes per ordenador)
Batxillerat: individual
Duració de l'activitat
ESO: 15 hores
Batxillerat: 30 hores (un trimestre)
1.-
Per a
l'alumne
1.1.- Descripció
detallada de l'activitat
En primer lloc, passeja pel castell, visita tots els espais i aprèn a
interactuar amb l'interfaç i els objectes virtuals. Tot seguit, amb
l'ajuda d'un editor de textos, redacta un itinerari turístic i
contesta unes preguntes molt concretes en relació als continguts
històrics. També hauràs de resoldre algunes activitats
d'investigació.
Primera sessió: Exercici de
comprensió de l'interfaç i del maneig del sistema de navegació virtual.
L'activitat es pot fer individualment (si hi ha prou ordinadors) o en
parelles. En aquest darrer cas hauràs d'escollir un company.
Seguint les instruccions del professor seieu davant l'ordenador i activeu
el programa, el qual té un accés directe a la pantalla.
Tens
al davant el castell de Mur, reconstruït virtualment tal i com deuria
ser a l'època de la seva construcció, segles XI i XII.
La realitat virtual et permet
entrar al castell i moure-t'hi com si fossis una persona. Pots anar en
la direcció que vulguis i tocar els objectes que trobis al teu pas.
Recorda que per entrar en una habitació has de trucar primer a la
porta i per travessar unes cortines primer les has de descórrer.
Aprèn a passejar-te pels seus interiors i a interactuar amb els
objectes que aniràs trobant. Tens 10 minuts (15 com a màxim).
A continuació hauràs de contestar oralment una série de preguntes que
et formularà el professor, com per exemple: Com és el sistema de
navegació virtual? Quants tipus de finestres d'informació hi ha? Per
a què serveix el plànol? Com has resolt els problemes tècnics que
han sorgit (s'ha penjat, no sé on soc, etc.)?
El castell és ple de racons interessants i punts de vista preciosos que
el professor et suggerirà. Troba'ls.
2ª, 3ª i 4ª sessió. Disseny d'un
itinerari turístic.
Imagína que etx un guia turístic i has d'ensenyar el castell a un petit
grup que vol visitar-lo. Com has pogut comprovar, el castell, encara
que no és gaire gran és molt complex i té molts espais per visitar.
El grup de tu dirigeixes els vol veure tots i tenir una idea general
de la vida que s'hi deuria desenvolupar al seu interior. Tingues en
compte que és important que l'itinerari estigui ben muntat per tal
que no hagis de passar gaires vegades pel mateix lloc. Alhora, procura
donar explicacions clares i atractives. Recorda que encara que en la
realitat virtual puguis volar i desplaçar-te per l'aire a qualsevol
part del castell, aixó no ho podràs fer durant l'itinerari que
proposis; has de passar pels espais, escales i passadissos per on una
persona normal podria circular.
Pots començar la visita per la porta del castell.
Al professor l'hi has de llliurar per escrit. Pots utilitzar un
processador de textos qualsevol. El programa et permet l'accés a la
barra d'inici i als programes que tingui el teu ordenador. En aquesta
barra inferior pots mantenir minimitzat el document sense necessitat
de sortir del castell.
Sessions posteriors. Activitats
d'investigació.
Realitza
per escrit les activitats programades al material. Les trobaràs al
CD-ROM a:
Icona "Informació" / Activitats / Investiga.
|
Investiga |
En aquests exercicis hauràs
d'exercitar les teves dots d'observació i deducció ja que enlloc
trobaràs les respostes ja resoltes.
Pots
trobar dades a les
finestres amb informació històrica que es despleguen en clicar els
objectes del món virtual.
Per tant, abans de contestar la pregunta has de pensar en quin espai del
castell i en quin objecte es pot obtenir la informació necessària.
Degut a la complexitat dels exercicis, en alguns d'ells hi ha
senyalats quins objectes contenen la informació necessària.
Alhora,el programa disposa d'uns índexs temàtics i per objectes on podràs
consultar el tipus d'informació que conté cada objecte. La ruta a
seguir és: Icona "Informació" / índexs.
Són activitats difícils. Pensa que algunes de les qüestions encara
estan subjectes a controvèrsia dins del món dels historiadors i, per
tant, no es té una resposta clara. Per aquest motiu, en cada cas
hauràs d'oferir una resposta personal i agumentar-la. Es valoraran
especialment els arguments utilitzats i el teu raonament.
Activitat final
|
Activitat
final |
Com
a exercici final has d'observar els dibuixos d'unes plantes i d'un
alçat de cinc castells de frontera de la mateixa època que el
castell de Mur extrets a partir de les restes existents. En la majoria
dels casos els castells estan en molt mal estat i coberts per la runa
i encara no s'hi han fet excavacions. En cada un d'ells has de saber
distingir els diferents elements arquitectònics a partir del que es
veu a primera vista.
1.2.- En resum
-
1. Passeig virtual
-
2. Disseny d'un itinerari
turístic
-
3. Activitats d'investigació
-
4. Activitat final
1.3.- Informació
complementària.
Com treballar les activitats simultàniament a la navegació pel castell
virtual?
El programa no ocupa tota la pantalla; deixa lliure la barra inferior
d'inici. Des d'ella es poden obrir els programes d'edició de text que
tingui el vostre ordinador i hi podeu mantenir minimitzats els arxius
de text amb les activitats que aneu treballant.
Com
guardar el treball?
Els arxius de text que contenen les activitats pedagògiques del programa
hauran de guardar-se des del principi en un disquet de 3 i mig, a part
(no es pot gravar al damunt dels originals)
És convenient que cada alumne o grup disposi d'un disquet de 3 i mig amb
el seu nom, on anirá guardant tots els treballs. Per tal d'evitar
l'entrada de virus a la sala d'ordinadors és important que el
professor reculli al final de cada sessió tots els disquets.
2.-
Per al professor
2.1.- Presentació
de l'activitat
Els alumnes, en primer lloc, realitzaran un exercici de comprensió de
l'espai, és a dir, entendre la distribució i la funció de les
diverses dependències del castell, els accessos a elles i la seva
ubicació. A continuació contestaran unes preguntes molt concretes en
relació als continguts històrics i, finalment, se'ls plantejarà
diverses activitats d'investigació que hauran de resoldre.
Primera sessió: Exercici de
comprensió de l'interfaç i familiarització amb el sistema de
navegació virtual.
Durant els primers 10 minuts (15 com a màxim) els alumnes manipulen
lliurement el material multimèdia i descobreixen pel seu compte la
forma d'entrar i de navegar pel castell i per l'interfaç. El
professor va resolent tots els problemes i els dubtes que es van
plantejant. Es tracta de familiaritzar l'alumne amb el mitjà de forma
lliure i no dirigida. En aquest sentit, la simplicitat de l'interfaç
no fa necessària l'ajuda d'un tutorial.
A continuació, el professor formula oralment una bateria de preguntes
en relació a la navegació, l'interfaç i els problemes tècnics
sorgits durant els 10 o 15 primers minuts. Els alumnes, mentre les
contesten oralment ajuden a posar en comú i a estendre a tot el grup
totes les estratègies i tècniques que han descobert.
Un dels aspectes que caldrà que afronti el professor és que, una vegada
l'alumne descobreix com funciona l'interfaç i ha fet un cop d'ull
ràpid i superficial a les estances del castell, planteja sovint les
preguntes: i ara què? què hem de fer?
Arribats en aquest punt el professor ha de plantejar oralment al conjunt
del grup un sèrie de reptes que s'hauran de resoldre, com per
exemple:
-
Situar-se a determinats punts
de vista del castell. Al peu de la torre mestra de forma que es vegi
en tota la seva alçada; una perspectiva aerea determinada;
l'enquadrament d'un detall concret, etc.
-
Buscar aspectes que facin
interessant l'exploració com: trobar el tresor del castell, les
letrines, la presó, la màquina de guerra, etc.
2ª, 3ª i 4ª sessió. Disseny
d'un itinerari turístic.
És important aconseguir que l'alumne capti la dimensió espacial, és a
dir, que conegui bé tots els espais del castell i la seva
distribució. Alhora es pretén que comprengui les funcions
relacionades amb el seu ús en la vida quotidiana que tenien cadascun
dels espais.
En aquest sentit, l'alumne cal que dissenyi i redacti un itinerari de
visita per tot el castell, talment com si fos un guia turístic.
Aquest itinerari pot començar per la porta del castell i ha de seguir
un ordre racional i funcional, és a dir, que s'ha d'evitar al màxim
passar massa vegades pel mateix lloc. Alhora, a cadascun dels espais
visitats el guia haurà d'explicar breument els aspectes més
interessants relacionats amb la vida quotidiana que s'hi
desenvolupava. Aquesta activitat dóna molt bons resultats ja que
permet que cada alumne treballi al seu ritme i pugui desenvolupar una
comprensió més àmplia i detallada de l'espai.
Sessions posteriors. Activitats
d'investigació.
Tot seguit els alumnes hauran de treballar les activitats preparades al
CD. La ruta a seguir és: Icona "Informació"/ activitats /
investiga.
|
Investiga |
L'arxiu "investiga" consta de 12 activitats que impliquen
l'exercici de tècniques d'observació i deducció. Els alumnes han
d'aprofitar la informació obtinguda en la redacció de l'itinerari
turístic i utilitzar la imaginació ficant-se en la pell dels
habitants del castell per tal de descobrir quines solucions donarien
als problemes plantejats en l'exercici. Algunes de les activitats
estan al centre de discussions historiogràfiques actuals i, per tant,
el professor a l'hora d'avaluar-les ha de valorar especialment
l'argumentació i la quantitat d'informació usada per l'alumne.
Els
alumnes poden consultar les diferents finestres d'informació històrica
que apareixen en clicar els objectes del castell virtual. És
important que l'alumne dedueixi en quin objecte pot trobar informació i a quin espai cal anar per trobar-lo. Normalment els
objectes tenen uns continguts associats al seu ús, per exemple una
olla de la cuina ens parlarà de la forma de cuinar els aliments i,
lògicament, estarà a la cuina.
De totes maneres, de vegades pot resultar difícil trobar l'objecte que
ens ha de donar la informació que ens cal. En aquest cas poden
servir d'ajuda uns "índexs" d'objectes i per temes
que es poden consultar seguint la ruta: Icona "informació"/índexs.
Alhora, algunes activitats mostren un llistat d'objectes on es pot
trobar la informació necessària.
Activitat final
|
Activitat
final |
Com
a exercici final l'alumne ha d'observar els dibuixos d'unes plantes i d'un
alçat de cinc castells de frontera de la mateixa època que el
castell de Mur extrets a partir de les restes existents. En la majoria
dels casos els castells estan en molt mal estat i coberts per la runa
i encara no s'hi han fet excavacions. En cada un d'ells ha de saber
distingir els diferents elements arquitectònics a partir del que es
veu a primera vista.
2.2.- Solucions
a les activitats
|
Solucions |
2.3.- Objectius
educatius
-
Motivar l'alumne a interessar-se
per la història. La possibilitat de passejar lliurement per
l'interior d'un castell medieval és ja en sí un element lúdic que
els alumnes valoren amb interès. A més, s'hi afegeix la fascinació
que provoca el fet de reviure un escenari històric del passat.
-
Conèixer una investigació
històrica
(documental, arqueològica i iconogràfica) rigorosa que ha estat la
base de la reconstrucció virtual del castell.
-
Aprendre continguts sobre la
vida quotidiana a l'edat mitjana.
-
Tenir la possibilitat de portar
a terme petites recerques històriques.
-
Experimentar col·lectivament
(el professor amb els alumnes) una manera innovadora i activa de fer
classe d'història.
2.4.- Continguts
Un
castell medieval és alhora un espai militar, un centre jurisdiccional
i d'administració d'un territori i un espai d'hàbitat, tant per a la
família noble del castell com per al personal de defensa i de servei.
Per tant, els continguts són:
- Marc polític i territorial: Europa; al-Àndalus; comtats catalans,
regnes cristians peninsulars, comtat de Pallars.
- Feudalisme, economia, estructura de la societat, els senyors de la
terra, l'església feudal, els cavallers, els camperols.
- Cultura i Mentalitats: La religiositat; l'ensenyament, l'educació
dels nens, estructures familiars, sentiments, la violència
feudal, els trobadors, la música.
- Vida quotidiana: Alimentació, cultura material, higiene, nivells de
confort, etc.
- Arqueologia: resultats de les excavacions realitzades, localització
d'espais i estructures, presentació de materials.
- Documentació escrita: traducció, anotació i glossaris sobre
documents de l'época.
2.5.- Coneixements
previs necessaris
No cal haver treballat prèviament a classe els continguts relacionats
amb el CD.
Els
alumnes hauran d'usar eines informàtiques básiques d'escriptura (per
exemple el Word).
2.6.- Recursos necessaris
CD-ROM:
Biosca, Eloi; Sancho, Marta; Vinyoles, Teresa. Viure en un castell de
la frontera. Passeig virtual pels segles XI i XII. Edicions U.B.
Barcelona. 2000
El Departament d'Ensenyament n'ha repartit
un ejemplar per tots els instituts de Catalunya.
.
Requeriments mínims:
Windows 95, 98, 2000 o NT4. (No funciona en Mac)
Netscape Navigator (versió 4.0 i posteriors) o Microsoft Internet
Explorer (versió 4.0 i posteriors)
Processador, mínim Pentium II a 233 Mhz, aconsellable Pentium III. La
velocitat de navegació augmenta amb targes acceleradores.
32 Mb RAM
Tarjeta gráfica SVGA 640 x 480. Recomenable: SVGA 1280 x 1024
Tarjeta de so.
Consells d'instal·lació:
Tot el contingut del CD-ROM ocupa 90 MB. Degut al reduït espai que pren
al disc dur és aconsellabre fer la instal·lació individualitzada
ordinador per ordinador i guardar tot el contingut al disc dur.
Es també molt útil crear un accés directe des de la pantalla
d'escriptori.
2.7.- Suggerències per
a l'organització de l'activitat
Generals:
Durant la sessió de treball a l'aula informàtica els alumnes poden
seure, si és possible, individualment i ,si no, com a màxim en
parelles.
Com a avaluació els alumnes lliuraran un dossier imprès amb totes les
activitats realitzades.
|