IES Arnau Cadell
Informàtica pel batxillerat
Creació de pàgines WEB
exercici
Basat en el curs D99 del Departament d'Ensenyament de Albert Criado, Roger Rey i Joan Solé
   

 

  Què és el Flash?

 
 
 

Flash 5 és un potent programa de l'empresa de programari nord-americana Macromedia dirigit al disseny i construcció de pàgines web dinàmiques i interactives. Però amb aquest programa també podeu crear:

Aplicacions multimèdia per a CD-ROM

Aplicacions multimèdia per a Internet

Animacions interactives

Vídeo interactiu

 

     
     
  Flash és actualment un estàndard per produir i visualitzar animacions en línia. Les principals característiques d'aquest programa són:  
   

 

 

Descàrrega ràpida en l'ordinador del client.

• Facilita la creació i visualització ràpida del treball fet.

Possibilita la incorporació senzilla d'elements interactius.

• Permet la incorporació d'elements multimèdia: so, imatges de mapa de bits i vectorials, vídeo i animacions, text (sense necessitat de tenir instal·lada la font).

Gràcies a un llenguatge propi de programació permet la creació d'aplicacions multimèdia complexes.

Permet exportar les imatges i les animacions a una gran varietat de formats.

 

   
     
  El Flash és un "programa eina", molt obert i que permet la integració de tots els mèdia: el text, la imatge, l'animació, el vídeo i el so. És per aquesta raó que permet l'ús d'un nou llenguatge: el llenguatge multimèdia.  
  Arxius bàsics de treball i publicació
     
 

Tot el que es fa amb el Flash: animacions, elements interactius, objectes s'anomena pel·lícula.

Podeu desar aquesta pel·lícula en dos tipus d'arxiu:

Arxius amb extensió .FLA. En aquests arxius guardareu tot el treball que anireu fent amb la possibilitat de poder modificar-lo després. Si feu doble clic en aquest arxiu s'obrirà l'aplicació Flash. Podeu considerar aquest tipus d'arxiu com l'arxiu font.

Arxius amb extensió .SWF. Aquest és el format per publicar la pel·lícula en Internet. L'arxiu està comprimit i es visualitza solament amb el navegador o també amb el programa reproductor.

 

   
  Descripció de la interfície
     paseu el ratolí per sobre  
 
     
 
  Tutorial
 

Per apendre a fer anar el Flash acudim al mateix programa:

aneu al menú / Ayuda / Lecciones / 02 Dibujo

seguiu totes les pantalles i exercicis d'aquest tutorial

 


El dibuix d'un arbre

Si en el desenvolupament d'aquesta pràctica o d'altres feu algun pas no desitjat, podeu tornar enrere fent clic a la icona /Deshacer/ o prement simultàniament les tecles /Control+Z/.


Quan feu servir les eines de dibuix o quan moveu objectes amb l'eina /Flecha/ per damunt de l'escenari, pot ser que l'opció /Ajustar a objetos/ estigui activada.

Aquesta instrucció fa que els objectes s'atreguin com per l'acció d'un imant, ajustant-se automàticament l'un a l'altre.
Per desactivar o activar /Ajustar a objetos/ feu clic damunt la icona
que hi ha a la barra del menú principal o aneu al menú /Ver/Ajustar a objetos/.

Obriu el programa Flash, aneu al menú /Archivo/Guardar como / i guardeu aquest primer fitxer amb el nom de arbre.fla dins d'una nova carpeta que heu de crear al vostre directori amb el nom de flash. A mesura que aneu avançant amb el vostre treball recordeu-vos d'anar-lo guardant.

Aneu a la barra d'eines i feu clic damunt l'eina /Rectángulo/ .

Quan feu servir les eines /Rectángulo/ o /Óvalo / us adonareu que l'objecte que es crea va acompanyat d'un traç al seu voltant. En aquesta primera pràctica prescindirem d'aquest traç.

Busqueu a la barra d'eines l'apartat /Colores/.

. Feu clic al llapis /Color de trazo/ .

. Activeu el botó /Sin color/ que hi ha a sota, apareixerà una diagonal vermella dins del quadrat de /Color de trazo/ . Aquesta operació és necessària per eliminar el traç al voltant de la figura.

. Féu clic a /Color de relleno/ i seleccioneu el color marró.

» Premeu el botó esquerre del ratolí i feu-lo córrer per damunt l'àrea de treball o escenari fins  aconseguir un rectangle. El resultat serà el tronc de l'arbre.

 » Aneu a la barra d'eines i feu clic damunt l'eina /Óvalo/ . 

» Repetiu els passos anteriors, però aquest cop amb l'eina /Óvalo/ i el color verd. El resultat serà la capçada de l'arbre.
  

El següent pas serà ajuntar les dues figures que heu feti moldejar-les fins aconseguir l'aparença d'un arbre

 » Aneu a la barra d'eines i feu clic damunt l'eina /Flecha/ .

 » Poseu l'eina /Flecha/ damunt del cercle verd i sortirà aquest símbol .

Quan el cursor pren aquesta forma vol dir que podeu arrossegar l'objecte per damunt de l'àrea de treball o escenari.

Premeu el botó esquerre del ratolí i arrosegueu el cercle fins la part superior del  rectangle

 » Acosteu l'eina /Flecha/ al perímetre del rectangle

. comprovareu que darrere la icona de l'eina /Flecha/ apareixeran dos símbols, un parèntesi horitzontal o un petit angle recte.

. L'eina /Flecha/ amb el parèntesi permet ajustar el punt mig d'una línia

. L'eina /Flecha/ amb l'angle recte permet ajustar el final d'una línia

Amb el símbol del parèntesi o de l'angle recte darrere l'eina /Flecha/ premeu el botó esquerre del ratoli i aneu-lo movent fins aconseguir que el rectangle tingui l'aparença d'un tronc.

Repetireu aquest últim pas, però aquest cop amb el cercle, fins aconseguir l'aparença d'una capçada.

Un cop tingueu el dibuix de l'arbre podeu millorar-lo afegint unes quantes branques amb l'eina /Pincel/ .

Feu clic damunt l'eina /Pincel/.

Elegiu el color marró en el quadre /Color de relleno/ .

Elegiu en l'apartat /Opciones de Pincel/ Tamaño/ i la /Forma/  .

Aneu dibuixant les branques que creieu convenients

Podeu millorar la forma de les branques fent servir l'eina /Flecha/

Un cop hagueu acabat l'arbre deseu l'arxiu (amb el nom arbre.fla ), més endavant el necessitareu.

 

 

     
D'un cop d'ull  
   
   
 
 
     

 

 



 

 

    

 

a la portada dels exercicis al menú anterior        actualitzat el 28/11/2004        © Enric Brasó 1990-2004