Si coneixeu una mica de la historia d'internet sabreu que des de la aparició del http://google.com
les altres pàgines de cerques com http://Yahoo.com o Altavista han quedat desbancades.
La rapidesa, efectivitat, exhaustivitat, i simplicitat de funcionament del Google s'han imposat.
El
funciona de la següent manera:
» 1
un programa recorre de forma automàtica tota la web mundial procurant
arribar a tots els racons i fer-ne una copia. És el que es coneix com "l'aranya"
» 2
totes aquestes pàgines es guarden en un conjunt d'ordinadors de l'empresa Google on s'organitzen
i indexen de forma automàtica. És la seva base de dades.
» 3 quan un usuari escriu unes
paraules a la finestra de cerques del Google, aquest consulta les seva base
de dades i respon.
Normalment doncs obtenim una quantitat enorme de direccions la major part d'elles
de coses que no tenen res a veure amb el que estem interessat.
L'èxit del Google ha consistit en que els seus programadors han aconseguit
fer que de forma automàtica les primeres pàgines donin informació significativa.
El Google utilitza sofisticades tècniques de relació de textos,
que indiquen quines pàgines són les més importants i rellevants
per la recerca.
Així, per exemple, quan el Google analitza una pàgina, mira què
li indiquen les altres pàgines que hi enllacen.
El Google també prefereix les pàgines que té el diferents
termes de recerca propers entre ells
És per raó d'aquest funcionament automatitzat que aquest sistema de recerca s'anomena ROBOT
És usual que el Google ens contesti s'han trobat tants milions de pàgines
en 0,000x segons.
Naturalment podem tenir sort i trobar el que busquem en les 10 adreces de la
primera pàgina, però cal saber com delimitar més la recerca
per tal de no tenir tantes pàgines però més bones.
En primer lloc hem de tenir en compte que el cercador és un programa, i per tant, farà estrictament el que li diem, que pot ser diferent de la idea que tenim al cap. Per exemple, atès que el mètode de cerca es basa en paraules clau, paraules amb més d'un significat provocaran que el cercador torni moltes referències que no tenen res a veure amb el que volem. Per una altra banda, com que no entén els significats no retornarà referències a sinònims de la paraula cercada. Hem d'afinar la cerca perquè el que li diem coincideixi amb el que li volem dir.
Vegem els "trucs" que poden ser útils més habitualment:
Altres robots són Altavista , Excite, Northen light, o el Fast(aquest apartat també està a http://www.google.es/intl/ca_ALL/help/basics.html)
Utilitzar més paraules. Com més restringim el criteri, més possibilitats hi ha que entre les primeres pàgines trobem el que cerquem. Convé utilitzar les paraules que sapiguem especifiques de la qüestió que busquem, per exemple noms propis de persones, llocs etc. El Google respon sempre amb webs que contenen TOTES les paraules de la cerca. Prioritza la webs que tenen les paraules aprop.
Localitzar frases o grups de paraules. Podem agrupar paraules tancant les paraules entre cometes i així incrementar dràsticament l'efectivitat de la nostra cerca. Per exemple, Sant Cugat del Vallès ens va retornar 268.357 webs mentre que"Sant Cugat del Vallès" ens va retornar 152.958 webs. El motiu és que sense cometes localitzava webs amb aquestes paraules Sant, Cugat, del i Vallès(encara que estiguessin separades) en canvi amb cometes sols dona les webs en que ha trobat aquestes 4 paraules seguides.
Existeixen paraules, signes, etc que el Google ignora sistemàticament per ser massa comunes per exemple http .com the el la a en i o and et etc . Si volem forçar que s'utilitzi alguna paraula cal que hi incorporem el signe + davant. Per exemple en la recerca anterior per tal de garantir la recerca de la paraula del es pot escriure "Sant Cugat +del Vallès"
De forma predeterminada no diferència entre majúscules i minúscules ni entre lletres accentuades o sense accentuar. Per exemple és indiferent escriure valles, Valles, vallès, VALLES, Vallès, o vàLLEs. Per obligar-lo a tenir-ho en compte també cal escriure el signe + al davant la paraula +Vallès.
Prohibir paraules o frases amb el signe - al davant. Per exemple si busquem webs de Picasso però que no ens surti la web de Citroën amb el seu cotxe Picasso hauríem d'escriure +Picasso -Citroën
El google considera diferent la paraula matemàtiques que matemàtica. Si volem buscar tant una paraula com les variants d'ella mateixa, hem d'anar a Recerca Avançada i escriure totes les variants a la casella corresponent.
Mireu totes les opcions de recerca avançada i de eines d'idioma per conèixer-les i utilitzar-les quan calgui.
Els directoris o índexs són reculls classificats d'enllaços
segons determinades categories de forma jeràrquica.
Normalment van acompanyats d'una breu explicació del contingut de la
web.
Les webs recollides als directoris han estan valorades per persones expertes en el tema.
Ens són d'utilitat especialment en aquelles ocasions en que no sabem
ben bé què busquem i desitgem localitzar webs que tractin un tema
de forma general i amb garantia de fiabilitat.
El més conegut i segurament el més complert d'aquests índex
és:
el Yahoo.com
(d'àmbit general, en anglès) ,
el Yahoo en català http://encatala.yahoo.com
o el yahoo.es
(en espanyol),
Aquest és l'aspecte típic d'un directori:
El google a més a més del robot de cerca també té un directori: http://www.google.com/dirhp
Cal destacar en particular el Projecte de directori obert http://dmoz.org pretén crear un directori a partir de voluntaris que classifiquin webs de les diferents àrees en les que siguin experts. la seva versió en català és:
Hi ha a més a més altres directoris útils per estar especialitzats
en algun àmbit o temàtica.
Així per les web en llengua catalana hi ha el buscador de
nosaltres.com
i amb castellà hispavista.com
o el índice
Els meta índexs com els següents permeten trobar catàlegs especialitzats per temes:
Cal tenir sempre present doncs que les webs que trobem aquí han estat visitades, analitzades i classificades manualment per persones especialistes en aquest tema, això ens dona sempre garanties de no trobar coses inútils.
Hem de tenir clar la diferència entre els dos sistemes encara que sovint molts llocs webs ens ofereixen els dos serveis (directoris i robots) en una mateixa pàgina.
També es presta a confusió el fet que per buscar dins un directori s'utilitzi una finestra semblant a la d'un robot.
Si busquem una temàtica podem acudir a les enciclopèdies en línia. La més recomanable és la Wikipedia és un projecte obert i col·laboratiu.
També té renom de qualitat la Britànica que proporciona en general enllaços a llocs de qualitat i a la qual podeu accedir gratuïtament des de http://www.edu365.com gràcies al contracte que el departament d'ensenyament té amb aquesta empresa.
Altres enciclopèdies són:
Escriu en un arxiu de text, i amb les teves paraules, el que és un directori i el que és un robot i en què es diferencien.
Classifica les següents coses segons creguis que convé cercar-les a un robot o a un directori:
Guarda l'arxiu a la teva carpeta amb el nom de DIFEREN.RTF
Contesta a les preguntes en un arxiu de text que cal guardar a la teva carpeta amb el nom de GOOGLE.RTF
Contesta a les preguntes en un arxiu de text que cal guardar a la teva carpeta amb el nom de YAHOO.DOC
Actualitzat
el gener del 2006 Enric Brasó 1990-2005 |
||