Comproveu si disposeu d' equipament suficient per a gravar un so a partir d'un micròfon. Activeu Dispositivos de sonido y audio, observeu que podeu controlar moltes de les característiques que us permeten percebre el so.
Pàgina adaptada del curs de Francesc Busquets i Francesc Llinares Informàtica i educació musical http://jasper.xtec.es:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td113/index.htm |
| |
El so digital | |
El so és la sensació per la qual percebem els canvis de pressió i densitat de l'aire que es transmeten en forma de vibracions. Tal com hem vist, els aparells digitals poden treballar únicament amb seqüències de xifres numèriques. Si volem treballar el so amb l'ordinador ens caldrà obtenir una representació numèrica d'aquestes vibracions. Primer cal convertir les vibracions de l'aire en oscil·lacions d'un corrent elèctric. D'això se n'encarreguen els micròfons i altres aparells similars. La imatge que veiem en un oscil·loscopi connectat a un micròfon és una analogia dels canvis que el so provoca en la pressió de l'aire al llarg del temps. També rep el nom de representació analògica.
| |
Un so digital és la transformació d'una senyal sonora en una seqüència de números a partir de la utilització de l'escala temporal i l'escala d'amplitud. Aquesta transformació s'anomena discretització. Per exemple, al cine la unitat de discretització temporal és el fotograma , si és un video el frame. En el cas del so la unitat de discretització és diu mostreig, bé representada per una ona i a cada valor del mostreig es pot fer una quantificació diferent. Per a obtenir una mostra de so digital precisarem uns elements bàsics essencials incorporats al nostre ordenador com són un micròfon, una targeta de so, altaveus i el software de control del so depenent del sistema operatiu.
| |
| |
Un micròfon connectat a un oscil·loscopi
que mostra una representació analògica del so d'un diapasó | |
El segon pas consistirà a mesurar a intervals regulars la intensitat del senyal elèctric que dóna el micròfon. La col·lecció de valors obtinguts serà ja una representació digital del so. En el procés de digitalització hi intervenen tres factors:
Els valors que escollim per a cada un d'aquests tres paràmetres determinaran la qualitat de la digitalització, i ens indicaran també el nombre de bytes que necessitarem per a emmagatzemar les dades recollides. | |
|
|
Procés de digitalització a baixa
qualitat i alta qualitat | |
Tècniques de compressió del so digital | |
Les dades provinents d'un enregistrament digital d'àudio poden ocupar molt d'espai, especialment si la digitalització s'ha realitzat a alta qualitat. Per exemple, per digitalitzar una cançó de 3 minuts de durada a 44.100 Hz es realitzen gairebé 8 milions de lectures:
Si l'enregistrament és estereofònic caldrà multiplicar per 2, i si les lectures es fan a 16 bits (que és el normal) necessitarem 2 bytes per emmagatzemar cada una de les xifres recollides. En total l'enregistrament ocuparà:
És a dir, gairebé 32 milions de bytes per només una cançó! Necessitaríem més de 20 disquets d'1,4 Mb per guardar-la, i hauríem d'invertir unes quantes hores si la volguéssim enviar per internet amb un mòdem. Els códecs són algorismes matemàtics que permeten comprimir les dades, fent que ocupin molt menys espai. La paraula còdec ve de la contracció de les expressions COder i DECoder. Al vostre ordinador hi ha instal·lats uns quants còdecs especialitzats en àudio, i d'altres especialitzats en vídeo. Podeu veure'n la llista si aneu al tauler de control i remeneu per les pestanyes de la icona Multimèdia (o "Sons i multimèdia", segons la versió de Windows que estigueu fent servir). Sempre que es fa servir un còdec es perd una mica de qualitat, ja que s'acostumen a sacrificar les dades que els nostres sentits no poden percebre (per exemple, suprimint els harmònics més aguts que queden fora de les freqüències audibles pels humans). Per això convé fer el procés de compressió una sola vegada, quan ja haguem realitzat totes les modificacions desitjades a les dades originals. Els còdecs d'àudio més usuals són:
Si consulteu la llista de còdecs des del tauler de control veureu que n'hi ha molts més, i probablement en el futur n'apareixeran de nous. | |
Formats d'emmagatzematge | |
Les seqüències numèriques provinents d'una digitalització d'àudio es poden emmagatzemar i transmetre en formats molt diferents:
| |
Comprovació del hardware de so del vostre ordenador | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és gravar directament la vostra veu utilitzant el hardware del vostre ordinador. | |
Obriu el panell de control del vostre ordenador i comproveu com teniu configurat el so del vostre equip. Panell de control de windows | |
Comproveu si disposeu d' equipament suficient per a gravar un so a partir d'un micròfon. Activeu Dispositivos de sonido y audio, observeu que podeu controlar moltes de les característiques que us permeten percebre el so. La targeta de so tradueix els números en sons i és diferent depenent de quin sigui el fabricant del vostre ordinador | |
La mateixa targeta de so permet guardar sons amb el nom que nosaltres decidim | |
| |
Comproveu que no teniu Silencio activat enlloc | |
| |
| |
Cada usuari té un mesclador diferent depenent del model d'ordinador | |
Aspecte del quadre Propiedades del so depenent del sistema operatiu. | |
| |
Micròfon activat | |
Obriu el programa "Gravadora de so" que podeu trobar des del botó INICI | Programas | Accesoris | Entreteniment . Si no el trobeu, engegueu-lo amb INICI | Executa i escriviu sndrec32.exe La representació plana vol dir que no està actiu. | |
| |
Observeu que el programa indica la mida de la gravació i el format d'audio. | |
| |
Accepteu per a començar a
gravar | |
| |
Actualitzat
el gener del 2006 Enric Brasó 1990-2005 |
||