Però,...
com es pot fer això?
L'apropament dels nostres alumnes a l'art i al pensament es pot fer de diferents maneres, en funció de les edats, objectius i context en que es realitzin les diverses activitats escolars. Això no significa que no es pugui establir una sèrie de criteris que guien l'enfocament de les actuacions realitzades dins del projecte. Alguns d'aquests criteris fan referència a aspectes metodològics que considerem fonamentals:
Tribar R. Penrose UNITAT I INTERDEPENDÈNCIA
Ho hem simbolitzat amb la imatge d'un triangle perquè els tres vèrtex estan directament
interelacionats entre ells:
  • podem conèixer coses sobre l'art i els artistes
  • podem fer-nos preguntes i parlar sobre les obres artístiques
  • podem participar en processos de creació
Cadascun d'aquests aspectes pren el seu sentit més ampli quan porta als altres dos: no es tracta només de conèixer coses sobre els artistes, a la manera de l'ensenyament tradicional, que explicava en un llibre la vida i les característiques d'un artista sinó que a partir del coneixement d'una obra els alumnes es motiven per conèixer més coses de l'artista. 
GLOBALITAT
L'activitat creativa i la reflexió sobre tot això es pot fer en tots els àmbits de la vida escolar, des dels pròpiament més curriculars a altres que, sense estar directament contemplats en l'horari per matèries, conformen en grau important la vida de la classe i del centre: cartells, festes, jocs, ... Des d'aquest punt de vista, creiem important fomentar la utilització de diversos llenguatges en cadascuna de les activitats escolars o cercar en cada tema la seva possible vessant artística per tal de transmetre als infants que hi ha múltiples maneres de copsar i expressar la realitat, i que algunes d'elles ens posen molt directament en contacte amb l'art.
Témpera per la portada de la revista
Visitant el Macba... VIVÈNCIA EN DIRECTE DE LES OBRES ARTÍSTIQUES
Tot i que no sempre és possible i s'ha de treballar amb reproduccions, fotografies, diapositives, etc., veiem fonamental poder apropar els nostres alumnes a l'art en viu. Aixó significa fer un camí de doble direcció: d'una banda sortir amb els nostres infants a veure obres artístiques en museus, exposicions, etc. D'una altra, portar a l'escola produccions artístiques que tinguem a l'abast. Cal dir tamb‚ que la paraula "veure" ha de ser entesa en un sentit molt més ampli: veure i viure, tocar, parlar sobre, sentir, dibuixar, etc., tot un seguit d'activitats que permeti un apropament vivencial a l'obra artística. 
ALTRES LLENGUATGES
Tant en l'apropiament de les obres per part dels nens i nenes com en la producció d'aspectes que els suggereixin, hem treballat amb diferents llenguatges, no només amb l'oral o escrit: amb el cos, amb la música, amb el volum, amb el color, amb el moviment... Cadascun d'aquests llenguatges o formes d'expressió té els seus propis codis, que unes vegades s'han utilitzat d'una manera més convencional i d'altres han possibilitat explorar diferents formes de comunicació. En les edats en que treballem, no interessa tant la formalització dels diferents llenguatges com la utilització lúdica i expressiva dels mateixos.
Representant un rellotge...
Decidint com fer l'escultura al pati PAPER DE LA FILOSOFIA
Fins ara a l'escola es treballava la filosofia bàsicament a partir de textos, històries o situacions que suggerien interrogants, dubtes, comentaris,... en un esforç col.lectiu per arribar a un coneixement més ampli del tema debatut. El diàleg respectuós que desenvolupa habilitats de pensament i de socialització és el centre de l'activitat filosòfica, objectiu final i alhora mètode de treball. Aquest diàleg hem vist que es potenciava en gran manera quan el punt de partida era alguna obra d'art, amb un significatiu enriquiment dels recursos i estratègies de pensaments utilitzats, doncs, per dir-ho d'una manera més ràpida, a més de la ment estaven directament implicats els sentits. Això permet fer de l'estètica una matèria de treball a l'escola, ja des d'edats molt primerenques, possibilitant a molts nivells una certa reflexió sobre la bellesa.
ACTUACIÓ I PARTICIPACIÓ
Encara que no haguéssim  tingut aquests criteris (un dels vèrtex del triangle, participar en processos de creació) estem convençuts que la força dels fets els hagués imposat. La vivència de les obres d'art produeix sens dubte, a banda del particular gaudi estètic i de reflexions més o menys pertinents, una necessitat de participar en processos de creació, d'expressió. Després de visitar una exposició o de treballar amb determinades obres, molts nens i nenes sentien la necessitat de pintar, modelar, escriure..., en definitiva, fer alguna cosa que els permetés també a ells expressar algun sentiment o vivència, cercar plàsticament alguna idea que se'ls acudia, experimentar amb materials i tècniques noves o conegudes... 
Escultura al pati. 5č de primŕria


Si us interessa algun d'aquests aspectes metodològics i/o conèixer alguna de les pautes de treball i propostes que hem elaborat en el projecte PECA, visiteu el quadern d'activitats . També està disponible en un llibret editat per l'Editorial Pau: "Quaderns pedagògics Europeus", número 12 (versió en català i en castellà)

Tornar al Portal de PECA