En els darrers anys la població immigrant ha crecut
a la nostra comarca d'una forma espectacular. Els centres educatius han
escolaritzat la població nouvinguda però la manca de planificació,
de dotació de recursos específics i de formació del
professorat fa que molts educadors es trobin desbordats.
El Casal del Mestre de Granollers i Vallès Oriental
ha volgut dedicar el 1er. Simposi al tema educatiu per apropar-nos a realitats
i experiències realitzades que ens poden aportar pistes i solucions
a les dificultats que com a professionals ens trobem.
BALANÇ
Més duna setantena de persones hem participat en el I SIMPOSI
"Ciutadania i veïnatges: experiències de treball social"
que organitzat pel Casal del Mestre de Granollers i el Vallés Oriental
sha celebrat al Centre Tecnològic i Universitari de Granollers
els dies 9 i 10 de setembre de 2003 i hem dedicat la part final del mateix
a consensuar unes conclusions finals de cadascun dels àmbits que
hem debatut.
Així, en el tema de la formació laboral i legislació,
es va comentar en primer lloc la manca de polítiques dintegracvió
des de ladministració central i la retallada de drets que
sens acosten amb polítiques dirigides a evitar la regulació
de les persones sense permís legal per treballar i els reagrupaments
familiars. També es va assenyalar com els immigrants no tenen molts
drets laborals com les persones autòtones i en especial es va veure
que els col.lectius més reivindicatius estaven sent substituits
per altres com els de lEst dEuropa, menys molestos.
Quant a programes dirigits a facilitar laccés al mercat de
treball, es va dir que el més difícil és conciliar
les demandes del col.lectiu amb el que es treballa i la redacció
inicial, que sels pogui donar continuitat de més dun
any, i que la situació administrativa evita la col.locació
en el mercat laboral igual que la resta de treballadors i treballadores.
El tema de la participació comunitària va ser dels que van
donar més de si. Experiències com la de Cardedeu en serien
un primer pas amb molt éxit en interaccionar diferents persones
i col.lectius que participen i es comuniquen en un projecte comú,
un projecte per fer el barri, el poble o la ciutat millors per a tothom,
i no un projecte dajuda paternalista a un col.lectiu concret. És
molt important en projectes com aquest ser capaços de respectar
els ritmes dels diferents col.lectius per així arribar a la confluència
que permeti generar riquesa i ser capaços nosaltres de treurens
la nostra mentalitat europea quan pensem en altres col.lectius.
De la interculturalitat ens vam ocupar en una taula concreta, però
va ser un tema molt present en la major part del simposi. Ens preocupa
aquest tema pel que fa als joves; perqué aquests estan construint
una identitat entre els dos mons on viuen (el familiar i el de la societat
dacollida) i pel fracàs escolar amb el que es troben a la
majoria de centres educatius, on la bona predisposició dels professionals
afavoriria la comunicació. Alguna de les experiències, com
la de Selenga Basi, expressava la importància del treball per projectes
i centres dinterés com una forma de treballar la cooperació
i la immigració. Per aconseguir actituds més propicies al
diàleg intercultural també hem resaltat la importància
de laprenentatge de la llengua pròpia per part dels psicòlegs
evolutius com a motor dactituds més obertes.
A la taula de primària es va parlar de la necessitat que hi hagi
processos dacollida per a tothom, inclós el professorat,
i lalumnat. És molt important tenir algú disponible
per fer lacollida i garantir tots els canals possibles de comunicació.
A la vegada, destacàvem que el procés inicial marca tot
el que vindrà després.
Un exemple daixò és el treball en projecte sobre el
país dels nens nouvinguts, que permet una millor acollida per arrosegar
les mares dels altres i la personificació de laltre
porta a desmitificar mites sobre gent daltres cultures.
El tema de laprenentatge de la llengua per part dels adults, hi
ha un debat obert sobre si alfabetitzar en català o castellà,
i en aquesta última llengua és més difícil
per la manca de materials. La irregularitat de lalumnat a lhora
dassitir és un llast, però és important el
nexe que les classes permeten amb la societat civil i el seu entorn (barri,
poble, escola,...).
El tema de la sanitat ha estat un tema que creiem cal reprendre en el
futur. En el Simposi el vam tractar des de la perspectiva de la lluita
conttra lablació i el treball de sensibilització sobre
aquest tema, el qual és molt lent i ha dimplicar un treball
de participació en tots els àmbits.
|