MIGRACIONS A CATALUNYA

Aquesta pàgina web és una compilació de diversos materials i propostes sobre les que he treballat des de ja fa temps. El tema de les migracions no és nou. Jo recordo molt, perqué me la vaig creure (doncs el meu pare és de Múrcia), aquella frase famosa a la Catalunya dels 80 que deia que "és català tot aquell que viu i treballa a Catalunya", fent veure que tot i venir de llocs diferents, només calia viure aquest país (i creure-te'l, diria jo) per formar part d'ell.

Aquella proposta no s'aplica a les persones que han migrat els darrers anys. De fet, se'ls exigeix molt més i això és el que ha fet que aquest sigui un dels temes a què més temps he dedicat en la meva activitat ciutadana i docent.

Els continguts els he estructurat en tres apartats, que m'ha semblat que en una web educativa a més són imprescindibles: hi trobem diverses propostes didàctiques que he desenvolupat en els darrers anys, els treballs d'alguns i algunes alumnes i materials teòrics que he ajudat a desenvolupar els darrers anys.

PROPOSTES DIDÀCTIQUES

CONEGUEM EL MAGRIB

GRANOLLERS, VILA OBERTA

ALI-BEY

TREBALLS DELS ALUMNES

REFLEXIONS TEÒRIQUES

ALGUNES REFLEXIONS NECESSÀRIES

Pot ser el més important és recordar la importància que històricament han tingu les migracions. Cóm podríem entendre l'evolució sense les migracions dels primers homínids des del continent africà?

Una altra cosa semblant ha passat a Catalunya. Cóm podem explicar la història del nostre país sense les migracions gregues, romanes, àrabs, visigòtiques, franceses,... El nostre país ha estat terra de pas i això des de sempre. Aquest procés ha estat més important en el segle XX fins avui. Les migracions d'altres pobles de la Península Ibérica han estat massives. Només cal que pregunteu als alumnes d'on són els seus avis o pares, i ben segur que algun d'ells prové de fora de Catalunya. Per tant, la Catalunya del segle XX i XXI no es pot entendre sense aquests processos.

Evidentment, els darrers processos migratoris són més complexos que els anteriors perquè les diferències són més grans però això no treu que la riquesa sigui allò més important que ens aporta. Per reflexionar sobre tot això, us proposo un article de Najat EL HACHMI a La Carpeta .

CONTACTEU PER QUALSEVOL SUGGERIMENT