LES
PROPOSTES DE LA LEY DE CALIDAD DE LA EDUCACIÓN I ELS NOSTRES
ESTUDIANTS: LA DIVERSITAT A LES AULES.
La nova llei que
sestà discutint vol negar la diversitat de la nostra
societat, com si aquesta diversitat fos quelcom dolent, vergonyant.
Aquesta negació es feia abans fent que lensenyament obligatori
fos fins als 14 anys i que després els alumnes fossin separats
entre els del BUP i la FP. Ara amb el nou projecte, un primer element
significatiu és que en el preàmbul de la llei ja es
diu que és mostra de la manca de qualitat de lensenyament
lalt fracàs escolar, que situa en un 25 % dels estudiants
a lEstat Espanyol. En canvi, no té en compte com des
dels principis digualtat doportunitats i de cohesió
social amb lactual sistema sha intentat (tot i que amb
una gran mancança quant als recursos i les polítiques
concretes de les diferents administracions que shauríen
dhaver implicat molt més) educar tots els i les joves
del nostre país de la mateixa manera, sense fer distincions
entre ells, tenint en compte la seva diversitat.
Un altre element
del preàmbul és el dedicat a la cultura del esfuerzo,
que es la garantía del aprendizaje: sin esfuerzo no hay aprendizaje.
Sobre això, voldríem dir vàries coses. Potser
calia canviar que en el sistema actual es produís la promoció
automàtica dels alumnes sense fer adaptacions, però
lesforç que tant sexigeix cal començar-lo
a fer des del propi Estat, invertint més i acabant amb el fet
que lEstat Espanyol estigui en els nivells més baixos
dinversió en educació de tota Europa.
Els deliris dels
redactors de la llei continuen quan diuen que la cultura del
esfuerzo y la calidad en el aprendizaje están vinculadas a
la exigencia de procesos objetivos de evaluación: no se ha
aprendido lo que no se sabe que se ha aprendido. I el millor
sistema per saber el que sha après és la revàlida,
que farà que els alumnes després danys davaluació
continuada, se la juguin en un examen puntual. Aquest és un
bon sistema davaluació?
Un sistema
educativo de integración y oportunidades ens lofereixen
amb itinerarios educativos a partir del tercer curso de la Educación
Secundaria Obligatoria. Los itinerarios son un modo de conseguir un
sistema educativo más inclusivo, al ofrecer oportunidades reales
a los alumnos, para que obtengan el máximo provecho de su educación
i també per separar els que han tingut més possibilitats
dels que han tingut menys, tal com es feia abans amb el BUP i FP,
i com ara la nostra honorable consellera permet en alguns instituts
amb polítiques segregadores ja a 1er. dESO(fins i tot
de la nostra ciutat). Quant a la igualtat doportunitats, tots
sabem quina valoració es farà dels títols de
gaduat. Es farà segons quin itinerari shagi seguit, .com
ja passava en el sistema anterior.
Latenció a la diversitat i lassoliment dels aprenentatges
instrumentals bàsics són els dos aspectes que han tingut
més importància en la LOGSE. Doncs bé, per la
nova llei el que cal és consagrar, de cara a la galeria, lensenyament
de la llengua extrangera des del 1er. curs de primària. Després,
al segon cicle de secundària con el fin de atender la
pluralidad de necesidades e intereses de los alumnos, se organizarán
itinerarios, que deberán, entre otros aspectos, facilitar a
los alumnos la orientación de sus estudios posteriores
com si una noia de tretze anys sabés que és el que vol
fer en el futur.
En altres temes,
els redactors són més clars. Com no els interessen,
ni els citen i com exemple tenim els serveis de suport i assessorament
al professorat especialitzats en latenció a la diversitat,
els quals pràcticament desapareixeran de primària i
secundària.
Respecte dels
alumnos extranjeros, estos tendrán los mismos derechos
y los mismos deberes que los alumnos españoles. Con el fin
de facilitar su incorporación al sistema educativo y a la sociedad
española, deberán acatar y respetar las normas establecidas
con carácter general y por los centros educativos en los que
se integren. I per tant, creiem que per fi saconseguirà
que els Acords de 1992 entre la Comunitat Islàmica i el Regne
dEspanya es tirin endavant, garantint que qui vulgui, com fan
els catòlics, pugui rebre nocions de la seva religió
a lescola.
En definitiva,
la nova llei és com sha dit una llei regressiva que el
que pretèn és enfortir la divisió social entre
els més i els menys afavorits i que no poguem gaudir del sabor
dun ensenyament més just i democràtic, garantidor
de la igualtat doportunitats per a tothom., que és el
que hem intentar fer fins ara amb els minsos recursos que ens han
facilitat.
Publicat
a El 9 Nou, el juliol del 2004.