HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI

OBJECTIUS GENERALS

L'alumnat, en acabar la matèria, ha de ser capaç de:

1. Utilitzar i aplicar alguns dels procediments de treball propis de la història, com la localització, identificació, obtenció, processament i interpretació de les fonts.

2. Exposar, situant-los adequadament en el temps i l'espai, alguns fets i esdeveniments rellevants de la història del segle XIX i especialment del segle XX, valorant la seva significació en el procés històric i les seves repercussions en el present, manifestant així una visió global del món contemporani i superant enfocaments localistes.

3. Exposar, interpretar i interrelacionar alguns dels principals processos econòmics, socials, polítics i culturals que configuren la història recent com a resultants de l'encadenament causal, tot identificant la interdependència de distints processos de canvi i superant visions reduccionistes.

4. Exposar i interrelacionar alguns dels fets i factors polítics, econòmics, socials, culturals i ideològics del segle XX, situant-los en el seu context històric tant a través de la inducció a partir de fonts primàries i secundàries com en l'aplicació de relacions conegudes a noves informacions proposades o en l'elaboració d'activitats d'indagació i síntesi.

5. Identificar i relacionar les formes de vida socials i les idees que mouen individus i col·lectivitats al llarg del segle XIX i, en especial del XX amb instruments de poder, producció i intercanvi.

6. Interpretar i aplicar correctament representacions icòniques del temps històric -de successió i simultaneïtat- manifestant un domini suficient de la cronologia i identificant realitats històriques de llarga i curta durada.

7. Aplicar correctament el vocabulari propi de la història tant en situacions conegudes com davant de noves propostes d'informació o d'interpretació.

8. Comportar-se amb solidaritat davant de les desigualtats socioeconòmiques del món d'avui, rebutjar les actituds intolerants i valorar la pau com un dret fonamental de tots els éssers humans.

9. Valorar el coneixement històric com una ciència oberta als canvis de les noves tecnologies així com a una eina útil per adoptar posicionaments i actituds crítiques personals, argumentar les pròpies idees sobre la societat i revisar-les a partir de les noves informacions, corregir-ne estereotips i prejudicis.

10. Respectar les aportacions de les civilitzacions que ens han precedit, així com les d'altres cultures diferents i/o alternatives, relativitzant degudament els valors de la pròpia cultura sense tanmateix considerar-los erronis o inferiors.

METODOLOGIA

Les tècniques didàctiques que he tingut en compte són diverses. Així, per un cantó valoro molt el paper que té l'estudi i la lectura en l'aprenentatge de la història. En aquest sentit, el fet que el batxillerat no sigui un ensenyament obligatori i que bona part dels alumnes l'estudia amb vocació universitària, em fa donar importància als elements abans esmentats. Des d'aquesta constatació he optat per treballar amb un llibre de text complementat amb lectures breus que combinen textos que aprofundeixen molt en alguns aspectes, amb lectures d'informació més general. Així, pretenc potenciar l'hàbit de lectura de textos científics i rigorosos i això ho complemento amb lectures compartides amb les assignatures de llengua i literatura catalana i castellana de clàssics contemporanis.

El treball a l'aula per tant el proposo amb fonts primàries i secundàries: textos, gràfics, taules, mapes, etc... i donant importància als mitjans informàtics. Això es fa perquè els alumnes entenguin quina és la feina de l'historiador, en definitiva la major part dels objectius generals, i que ells siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge, donant sempre més rellevància a les pròpies aportacions de l'alumnat doncs des de la pròpia descoberta és com garantim l'assoliment dels objectius per part de l'alumnat.
També proposo el foment de la investigació amb treballs individuals on els alumnes hagin de buscar informació amb els recursos tradicionals de la història o bé amb les noves tecnologies de la informació. Del treball en grup destaco el debat per tal que millori la participació, el desenvolupament de l'argumentació, la síntesi i la claredat expositiva. Altres recursos que usaré són el passi de films, les visites a museus, conferències d'experts i persones implicades amb el teixit associatiu real que fomenta la pau, la solidaritat o l'aprofundiment democràtic.

RECURSOS

Pàgina de didàctica de les ciències socials de la UAB
Història Universal Planeta, dirigida per Josep Fontana
Projecte clio.rediris
Pàgina de materials d'educació en valors d'Edualter

Materials del llibre Perspectiva, de Vicens Vives
El Web de les Ciències Socials: Història, Geografia, Art
Sitios Educativos - Temas políticos del siglo XX d’Educarchile
www.racocatala.com/segleXX
Pàgina de recursos de Pedro Oña Gómez
Pàgina de recursos seleccionats d'Eduard Navarro

E.J. Hobsbawm. Historia del siglo XX. Ed. Crítica. Barcelona.

CONTINGUTS GENERALS

LES RELACIONS INTERNACIONALS DE L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA

SISTEMES POLÍTICS I MOVIMENTS POLÍTICO-SOCIALS AL MÓN CONTEMPORANI.

Per contactar