Resposta
 
# 13  

Ambdòs documents són agressius i estridents (criden molt l'atenció): aquest és un tret de les avantguardes; volen espantar la gent de valors establerts i segurs, que no pensen mai per sí mateixos.

Dali i Marinetti volen ser pedres d'escàndol per commoure el sistema social.

La Victòria de Samotràcia, amb dos-mil anys d'História, que tens a la dreta, era considerada un del monuments millors de l'Art Clàssic; Marinetti l'iguala a l'automòbil, màquina que tot just acababa d'inventar-se llavors.

Victòria de Samotràcia (250-190 a. de C.), Museu del Louvre. A: BOARDMAN: Classical Art, 193.

La Victòria de Samotràcia representa la deesa de la Victòria (Niké, en grec) que arriba volant i tot just s'està posant al terra; un vent molt fort fa que la roba li marqui les formes del cos, en un efecte molt valorat.

Aquesta Victòria expressa amb gran força la idea mateixa del triomf, segur, dominant, irresistible.