Al llarg del temps, quasi bé sempre, l'artista ha estat considerat només com les mans que duien a terme el que volien els seus clients; era un treballador manual, amb la mateixa consideració social que un fuster o un teixidor. Però al Renaixement (segle XVI) això comença a canviar i alguns artistes es fan famosos, com Leonardo, que va morir als braços del rei de França, o Tiziano, de qui els reis d'Europa es disputaven les pintures. Aquests casos són molt excepcionals i la majoria dels artistes continuen dins dels grups dels treballadors manuals, menystinguts socialment. |
TIZIANO: Autorretrat, oli sobre tela (cap el 1566), Museu del Prado (a: SALVAT: Historia del Arte, Vol. 7, 97). |
Tiziano s'ha representat amb el pinzell a la mà, formant una diagonal invisible amb el seu rostre; s'ha pintat com un savi, amb aquest barret que li era molt característic (i fins i tot el porta a les caricatures que altres artistes li feien). La cadena d'or li havia regalat l'Emperador Carles Vé com a mostra de la seva estimació quan el va retratar. |
Activitat
# 12: Descobreix la diagonal que estructura el retrat de Tiziano. El pots imprimir sobre un full o treballar-lo en pantalla amb algun editor gràfic. |
|
BALLA: Automòbil durant una cursa, estudi de velocitat, 1913, oli sobre cartró, Galeria d'Art Modern, Milà. A. HUGHES: The Shock of the New,25. |
Balla representa el vertígen de l'automòbil llençat a tota velocitat, fent ressò de les paraules de Marinetti. |
Activitat # 13: |
¿En que s'assemblen aquest manifest de Marinetti i el de Dali que has vist abans? |
Ara ja acabarem aquesta unitat aprenent el que és el patrimoni |