2.5. L'Artista

Al llarg del temps, quasi bé sempre, l'artista ha estat considerat només com les mans que duien a terme el que volien els seus clients; era un treballador manual, amb la mateixa consideració social que un fuster o un teixidor.

Però al Renaixement (segle XVI) això comença a canviar i alguns artistes es fan famosos, com Leonardo, que va morir als braços del rei de França, o Tiziano, de qui els reis d'Europa es disputaven les pintures.

Aquests casos són molt excepcionals i la majoria dels artistes continuen dins dels grups dels treballadors manuals, menystinguts socialment.

TIZIANO: Autorretrat, oli sobre tela (cap el 1566), Museu del Prado (a: SALVAT: Historia del Arte, Vol. 7, 97).

Tiziano s'ha representat amb el pinzell a la mà, formant una diagonal invisible amb el seu rostre; s'ha pintat com un savi, amb aquest barret que li era molt característic (i fins i tot el porta a les caricatures que altres artistes li feien). La cadena d'or li havia regalat l'Emperador Carles Vé com a mostra de la seva estimació quan el va retratar.
Activitat # 12:

Descobreix la diagonal que estructura el retrat de Tiziano.

El pots imprimir sobre un full o treballar-lo en pantalla amb algun editor gràfic.

Compara amb la teva resposta

Al segle XIX apareix la figura de l'artista bohemi i marginat; el creador, en una época en que s'enforteixen els drets i llibertats individuals, pren consciència de la seva vàlua i no es resigna a ser només un humil treballador manual; d'altra part els artistes començen a escriure sobre l'art, en general, o la seva obra.

DAUMIER: Dos artistes que es feliciten, litografia, 1838.A: Enciclopedia U. de la Pintura..., Vol I, 168.

Fixa-t en l'aspecte tan estrambòtic d'aquests artistes; son personatges bohemis, que per la seva roba i cabells volen significar que estan al marge de la Societat; estan molt prims perquè venen poques obres i passen gana.

Marinetti (que participa del moviment futurista, a l'Itàlia dels anys 1910/20), escriu el Manifest d'aquests artistes:
Sentiem el papurreig cansat de pregàries del vell canal, i l'escruximent d'ossos dels palaus moribunds sobre les seves barbes de verdura humida; llavors, se sobte, vam escoltar el rugir, sota de les finestres, dels automòbils famèlics.

Nosaltres afirmem que la grandesa del Món s'ha enrriquit amb una bellesa nova: la bellesa de la velocitat. Un automòbil de curses, amb el seu tub d'escapament semblant a una serp d'alè explosiu..., un automòbil rugint que sembla córrer més que la metralla..., és més bell que la Victòria de Samotràcia.

Nosaltres volem destruir els museus, les biblioteques, totes les escoles, i combatre el moralisme, el feminisme i tota cobardia oportunista o utilitària.

BALLA: Automòbil durant una cursa, estudi de velocitat, 1913, oli sobre cartró, Galeria d'Art Modern, Milà. A. HUGHES: The Shock of the New,25.

Balla representa el vertígen de l'automòbil llençat a tota velocitat, fent ressò de les paraules de Marinetti.

Activitat # 13:
¿En que s'assemblen aquest manifest de Marinetti i el de Dali que has vist abans?

Compara amb la teva resposta

Avui, els artistes reconeguts, vius o morts, tenen una gran consideració social i es converteixen en figures molt valorades.

Miró és un dels artistes catalans del segle XX més coneguts arreu. A la dreta pots veure el segell que va fer per ajudar, valent-se del seu prestigi com a artista, a la causa republicana, i contra els nacionalistes de Franco, durant la nostra Guerra Civil de 1936/9.

MIRÓ:Autorretrat (oli sobre tela),1919, Col. Picasso. A: PENROSE: Miró, 23.

MIRÓ: Ajudeu a Espanya, 1937, serigrafia (Col. particular). A: PENROSE: Miró, 89.

Miró ha escrit a la part de baix:

Dins la lluita actual, jo veig del cantó fascista les forces del passat; de l'altre cantó el poble que, amb els seus recursos creatius immensos, donarà a Espanya un impuls nou que sorprendrà al Món.

Ara ja acabarem aquesta unitat aprenent el que és el patrimoni