El Guerrer Jove de Riace, 4
   
Context  
a) Ubicació:

No se sap on estava el Guerrer; els escriptors grecs diuen que havia escultures com aquesta als carrers i temples de les seves ciutats; els romans les apreciaven molt i se les enduien a Roma; gairebé totes es van fondre a l’arribar l’Edat Mitja per aprofitar el metall.

Un capbussador va trobar dues escultures l’estiu de 1972, davant la costa del poblet calabrés de Riace, al Sud de l’Estret de Mesina; es tracta de dos Guerrers, dits A o Jove, que és el nostre, i B, del mateix posat i estil però també amb diferències.

Les escultures es van treure del mar, restaurar i s’exposen al Museu de Reggio Calabria.

Es creu que, durant l’Antigüitat, els Guerrers es van portar de Grècia a Roma i que el naufragi del vaixell on anaven (trobat el 1973), les fes anar al fons del mar.

b) Circumstàncies:

No sabem on ni quan es van fer els Guerrers, es pensa que poden ser d’entre el segle Vé i el II abans de Crist; tampoc coneixem el seu autor, un de sol o dos, ni qui, o què, representen.

Poden ser déus o heròis, presentants com a Guerrers, d’on els hi ve el nom; han perdut les armes que portaven, l’espasa i l’escut rodó; el Guerrer A podia dur casc o, potser, una corona, que s’ajustaria a la banda del cabell; té un solc a la part més alta del cap, resseguit amb plom, potser per encaixar l’objecte.

Els dos tenen relació i podien haver format una parella, o ser d’un grup d’escultures que explicaria una història.

L’home nu és un dels assumptes més importants de l’escultura grega, el més sovint és un noi, dit efeu, amb el cos atlètic i la cara juvenil, sense barba i els trets suaus. El Guerrer és un home fet, que ja ha deixat la delicadesa primera; és un tipus menys tractat però del que hi ha d’altres exemples, com el Zeus Posidó (al Museu d’Atenes).

El Guerrer, l'Auriga de Delfos i el Zeus Posidó tenen el mateix pentinat.

I, per acabar, anem a la síntesi