4. Escultura
 
L'escultura usa uns materials i tècniques diferents de la Pintura: és l'expressió d'una persona, objecte o idea, mitjançant el volum.

ZOFFANY, Charles Townley i els seus amics a la seva Biblioteca, oli sobre tela, c. 1780, Townley Gallery, Burnley. A: BOARDMAN, The Oxford History of Classical Art, Làm. II.

En aquest quadre hi ha algunes de les escultures més famoses de l'Antiqüitat grega i que es coneixien per còpies; l'atleta nu que llança un disc, abaix a l'esquerra, és el Discòbol, de Miron; més dalt de l'home assegut a la dret, que té un gos als peus, hi ha el bust d'Homer, l'autor de L'Iliada i L'Odisea, els famosos poemes grecs; al peu del Discòbol hi ha un bust d'Atenea, amb un casc, tal com Fidies la va representar al Partenó; damunt de la xemeneia hi ha un noi amb ales que prepara el seu arc: és Cupido, el déu de l'Amor; i, així, aniriem nomenant totes aquestes peçes.

Les que hem esmentat estan tallades en pedra; a la paret hi ha com uns quadres: són relleus modelats en fang; són dos dels procediments escultòrics.

1 Els procediments propis de l'Escultura són els que l'Artista usa per composar les seves obres, segons els materials i les tècniques usades.

2 Com la Pintura, també l'Escultura tracta uns assumptes més que d'altres i les seves obres tenen una funció precisa: Aquest cos, ara sense cap, d'Afrodita, la deesa de l'Amor, corona el temple que

Afrodita al Frontó E. del Partenó (Museu de motlles, Oxford). A: BOARDMAN, The Oxford History of Classical Art,116.

els Atenesos van dedicar-li a Atenea, la seva patrona.

3 Per acabar estudiarem en detall una escultura: aquest Guerrer Jove, de Riace.

És tracta d'un home madur, sense mostrar cap signe d'envelliment. És un guerrer, que va al combat tot nu. Ha perdut les seves armes.

Té un estat d'insuperable serenitat i harmonia.

El Guerrer Jove de Riace, bronce. A: FOTI-SABBIONE: I bronzi di Riace, 29.

Primer de tot veurem la diferència entre estàtua i relleu