Per acabar hi ha el treball amb motlles dins els que es vessa la matèria líquida; s'usa, molt especialment, pel bronce. Aqui es veu el moment en que es vessa el metall fos dins del motlle. Ara veurem la tècnica de la fosa en bronce. Les figures d'aquesta part són de: RINNE-FREL:The Bronze Statue of a Youth. |
1. Es fa un model en guix, o un altre material fàcil de model·lar, exactament igual que l'original que es vol fondre, però una mica més petit en totes les seves dimensions i sense els detalls, com els flocs de cabell. | ||
2. Es preparen motlles de
les diferents parts de lescultura (com la mà i el
braç), que es cobreixen de cera per dins i es van unint,
fent aquell membre sencer. Cal que el bronze ocupi tan poc espai com sigui possible per raons d'estalvi i pes: el gruix pot variar a les diferents parts de la peça. El gruix de la cera ha de ser el que es vol donar al bronze, i es fondrà, en escalfar-se, pel calor del metall roent. El buit que queda dins del motlle somple de sorra o guix. |
||
3. Es treu el motlle, descobrint la cera, que es treballa en detall, afegint els cabells i altres coses, llevat dalguns acabats (com el coure vermell dels llavis). | ||
4. S'hi posa dues xarxes de canonades de dalt abaix, fins les diferents parts, una per vessar-hi el bronce fos, i l'altra per deixar escapar la cera fosa i l'aire. El tot es recobreix de guix i es fan dos forats, un, dalt, per tirar-hi el metall, laltra, sota, per què surti la cera fosa. I s'enterra el motlle dins d'una fossa. |
5. Al cap d'unes hores, quan sha refredat, absorbint la terra el calor del metall, es trenca el motlle i s'obté la peça original, buidant-la també del farciment que hi ha dins. |
Ara ja podem passar a la composició |