4.1. Composició
 
La composició es refereix a la organització dels diferents elements de la imatge; en l'Escultura és especialment important, l'equilibri, el moviment, el llum, les textures i el marc.

D'altres elements, com l'estructura i la proporció, els artistes els tracten com a la Pintura.

Equilibri

Quan una peça representa el cos humà cal que ho faci amb naturalitat, donant la impressió d'un moviment suau, com si la figura respirés.

És el que s'anomena contrapposto: s'aconsegueix posant els membres del cos en posicions contraposades, o alternades: si es flexiona una part, l'altra s'esten, com és el cas del Dorífor.

El Dorífor és un noi que duu una llança (és el que vol dir el seu nom en grec) i mostra l'equilibri perfecte; totes les parts del seu cos tenen una relació correcta amb les altres i cadascuna guarda també una relació matemàtica i geomàtrica amb el conjunt.

Policlet, el seu autor, va escriure un llibre, avui perdut, on explicava aquesta proporció perfecta.

POLICLET:Dorífor, bronce. A: MINOR, Art's History History, 25.

Moviment

L'Escultura, per tenir volum, es presta molt a l'expressió del moviment.

BERNINI: David, marbre, 1625. Galeria Borghese, Roma. A: WITTKOWER: BERNINI, 50-51.

Aqui hi ha David llençant la seva fona per vencer a Goliat.

Goliat era un gegant molt fort; David havia de lluitar contra d'ell; el Rei d'Israel li va oferir a David les seves armes i armadura però no les va poder usar perquè era un noiet jovenet i li venien grans; però el va derrotar d'un sol cop de fona, al front; tot seguit li va tallar el cap amb la seva mateixa espasa.

Aquesta història vol significar que Déu ajuda als senzills i petits; encara que no tinguin res, Déu mira per ells.

Alhora aquesta escultura ens fa veure que pot ser vista des de infinits punts de vista, donant-li tota la volta, a diferència de la Pintura; i aquesta és una particularitat molt important de l'Escultura.

Activitat # 22:

Miquel Àngel:David. A: GOLDSCHEIDER: Miquel Àngel, 21-22.

Bernini: David. A:WITTKOWER: BERNINI, 50-51.

Fes la comparació dels dos Davids.

Compara amb la teva resposta

LLUM

Aquesta obra destaca en la penombra de l'Església, molt il·luminada per una finestra que la fa destacar com els actors sobre l'escenari.

Presenta la mort d'una dona, després declarada beata per l'Església; va patir molt, com ho manifesta el seu gest però, alhora, s'abrussava d'amor a Déu.

És aquesta barreja de sentiments, dolor i amor, el que l'artista ha volgut expressar alhora.

MARC

A més, aquesta obra ens permet entendre molt bé el concepte de marc: aquell conjunt d'elements que envolten l'obra i contribueien a determinar la impressió que ens produirà. Aquí es tracta d'un efecte molt teatral; entrem a l'Església, a la fosca, i, al fons, veiem tot això il·luminat; és vertaderament com un teatre.

BERNINI: La Beata Ludovica Albertoni, cap el 1660, marbre, Església de St. Francesco in Ripa, Roma. A: WITTKOWER: BERNINI, 201-203.

BERNINI: Urbà VIII, marbre, Palau dels Conservadors, Roma.A: WITTKOWER: BERNINI, 144.

TEXTURES

L'Escultura pot fer veure que el material (pedra, fusta...) és carn, roba, punta, brodat..., simulant una textura, que és l'aspecte de la cosa.

Aqui, Bernini fa la ma, la pell i la carn que cobreixen els ossos, i també de la roba del model: la màniga és d'una roba molt fina, com una gasa, acabada en un brodat de puntes.

L'artista vol fer veure que allò és real, enganyant l'espectador que, amb tot, consenteix en el joc i a qui li encanta ser enganyat per l'artista en aquesta fantasia.

I tot això és el producte d'un ofici molt segur: el domini en el treball de la pedra.

   

Ara ja podem passar al contingut de l'Escultura