5. Context Ubicació:
El Pavelló es va
construïr el 1929 al Parc de Montjuic, entre la Font
Màgica i el Poble Espanyol, al terme dun passeig,
darrrera duna columnata; sha reconstruït al
1986, al mateix lloc.
Circumstàncies:
El Pavelló es va
projectar com un espai de representació de lEstat
Alemany a lExposició Universal de Barcelona de
1929.
Després de 1918, quan
Alemanya va perdre la guerra, va ser la primera ocasió
per presentar-se al Món com un pais pacífic, dedicat al
comerç.
Els països presentaven
els seus productes als espais proveïts per la
organització o aixecaven els seus propis pavellons; a
més França i Anglaterra van decidir participar amb un pavelló
de representació, un espai per simbolitzar
lEstat, com la bandera; llavors Alemanya shi
va afegir.
Ludwig Mies van der Rohe
va rèbre lencàrrec de projectar lexposició
de tots els productes alemanys a lExposició i,
també, el Pavelló de representació, que va costar la
mitat del cost total fet per Alemanya lExposició;
era un arquitecte amb experiència precisament en el
disseny dexposicions.
Evolució del projecte.
Al setembre de 1928, Mies
va viatjar a Barcelona per triar el lloc del Pavelló,
amb molt de pas entre la Font Màgica i el Poble
Espanyol. Fins el març de 1929 va treballar en el
projecte, a Berlin. Lobra es va aixecar llavors i
es va inaugurar el 27 de maig.
Hi ha alguns estudis i plànols on
es veu levolució:
Un primer esbós
traça dues vegades els elements bàsics; el de baix
expressa ben clarament lestructura de
ledifici; ja dantuvi, Mies ha resolt la
composició del Pavelló.
Dibuixos amb
perspectiva fan veure que lestructura projectada
estava ben determinada des de linici.
Hi ha un dibuix de
lespai cobert, destacant el pilar i el mur
dònix daurat, molt fidel a la realitat.
La inauguració.
El dia de la inuaguració
(27 de maig de 1929) els Reis dEspanya van visitar
el Pavelló. Les banderes dEspanya, com a païs
hoste, i Alemanya estaven enlairades als màstils.
El Comisari Alemany a
lExposició, va fer un discurs on, entre
daltres coses, va dir: Volem envoltar-nos de
coses clares i dretes i refusem el que no és necessari
com a superflu. Potser el que aquí ensenyem produeixi
una impressió dexagerada simplicitat.
El Rei va respondre amb
unes paraules de circumstàncies, va visitar
ledifici, signar al llibre dor, beure una
copa de cava i tenir loportunitat de seure a les
cadires que Mies havia dissenyat.
La fi del Pavelló.
Acabada lexposició,
ledifici es va desmuntar. Quedaven les fotos: una
visió de la perfecció; es publicaven, amb comentaris,
als llibres dArquitectura i el Pavelló es
va fer molt conegut. Seguia existint la Cadira
Barcelona, fabricada per Knoll (de Nova York),
moblant de modernitat i exquisitesa molts ambients arreu
del món.
Lany 1986 el
Pavelló es va reconstruïr, amb tota la fidelitat
possible a loriginal, i al lloc de 1929.
|