La
primera
tasca en aquest període fou la regularització d'una
part força important de la plantilla de professorat del Centre,
amb contractes de col.laboració temporal des del 1979, i que
el 1985 mitjançant unes opo- sicions específiques veiren
normalitzada la seva situació que els varen permetre accedir
a la condició funcionarial en igualtat de condicions a la resta
de cossos docents depenents de la Generalitat, malgrat conti- nuar
pertanyent a un cos a extingir i afiliat al règim general de
la Segu- retat Social.
S'iniciaren
les gestions per tal de poder començar a resoldre les greus
mancances infraestructurals i d'equipaments que l'Escola arrossegava
com a producte d'aquests anys d'abandonament que la situació
social i política havien provocat.
Així
mateix, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat intentà
reduir l'excessiva oferta, i la consegüent massificació
de l'Escola, amb el trasllat d'algunes especialitats a d'altres Centres.
El Tèxtil i la Química de FP1 a l'IES Terrassa, l'Electricitat
i les Arts Gràfiques de FP1 i FP2 a l'IES Agustí Serra
de Sabadell i l'Automoció de FP1 i FP2 a l'IES Mancomunitat
(actual Castellarnau), procés que començà durant
el curs 1988/89.
Fou
un temps de normalització de la vida acadèmica i d'anar
resolent totes les mancances provocades per tants anys d'indefinició
i manca d'arrelament ciutadà, per tal de poder donar un nou
impuls a l'Escola.
L'especialitat Tèxtil, base
de la fundació de l'Escola, tenia una vida molt apagada en
el marc de la Formació Professional reglada. Només s'impartia
el primer grau i la demanda era molt minsa mantenint-se només
amb alumnat no admès en altres especialitats del Centre. Segurament
per això, i també per les noves necessitats de la indústria
tèxtil sabadellenca, el 1985 el Gremi de Fabricants, creà
lESCOLA TÈXTIL D'ARTS I OFICIS, juntament amb lInstitut
Sallarès i Pla i les Agrupacions Professionals Narcís
Giralt. Els objectius d'aquest nou Centre, segons afirma el mateix
Centre, eren els següents: Formació de teòrics
tèxtils (especialistes en disseny de fils i teixits, especialistes
en tints i acabats) i el reciclatge dels quadres dempresa. Personal
de la pròpia Escola, va participar en la creació de
la nova entitat educativa.
Logo Escola Tèxtil d'Arts i Oficis(1985). Font:web
del Gremi de Fabricants.
El
període 1989-1992 hom podria caracteritzar-lo com el període
d'inici de les grans obres, la introducció d'elements pedagògics
en la tasca diària: plans d'acció tutorial i reforçament
de la tasca tutorial, programacions, criteris d'avaluació,
un projecte específic per a la Formació Professional
de primer grau (convertida de fet en una guarderia social més
que en un trajecte formatiu), l'ampliació del lligam amb l'entorn
empresarial (amb convenis específics amb el Centre Metal.lúrgic
, la Cambra de Comerç i el Gremi de Fusters (amb qui es creà
conjuntament el concurs per a aprenents i estudiants de fusteria que
encara es fa cada any), la renovació d'equipaments, l'establiment
de plans d'actuació per projectes mitjançant una centralització
pressupostària en la comissió econòmica, la racionalització
de la gestió del personal (canvi sistema d'assignació
d'horaris primant criteris pedagògics, introducció del
rellotge per fitxar, establiment funcions P.A.S., sistema de guàrdies
i substitucions, facilitar al màxim el reciclatge i la formació.-destacant
la creació de les jornades biannuals de professorat de fusteria
i moble que han arribat a la seva cinquena edició..), control
absències alumnat FP1, creació Consell Alumnes per reforçar
la seva participació i implicar l'AMPA en la gestió
del Centre amb diverses comissions i actuacions conjuntes.
En
el període 1992-1996 es continuà la tasca anterior,
però per no allargar-nos hauríem de fer referència
a tres fites fonamentals: el reforçament de la projecció
externa del Centre, sobretot mitjançant la commemoració
del 90è. aniversari de l'Escola concebuda com una estratègia
per aconseguir durant tot un curs una presència constant en
els mitjans de comunicació locals, recuperar la relació
amb les institucions fundadores del Centre (Ajuntament, Caixa de Sabadell,
Gremi de Fabricants, Acadèmia de Belles Arts) i la recuperació
de l'orgull de pertànyer a una Escola amb una tradició
com la nostra.
Logo
90è. aniversari. Disseny de Francesc Cartiel (1992).
La segona fita fou l'elaboració i aprovació (el 1995)
dels documents bàsics que havien de configurar el nostre projecte
de Centre i ens podien permetre enfrontar amb garanties els canvis
que s'aproximaven: Projecte Educatiu, Projecte Curricular i Reglament
de Règim Intern. I , sobretot, l'avançament en la implantació
del nou sistema educatiu (curs 1995/96), i que suposà la clau
per donar el tomb definitiu a tots els processos de canvi iniciats
el 1989. Així, el treball per equips docents , la tutoria compartida,
les reunions amb els pares, la incorporació de professorat
de primària, l'establiment de relacions amb els centres de
primària vinculats, la necessitat de donar resposta a un nou
alumnat (per edat i procedència social), unes noves demandes
familiars, una nova planificació pedagògica, un pla
específic d'atenció a la diversitat (amb la creació,
per exemple, d'una aula flexible), la creació de nous serveis
(menjador escolar i departament psicopedagògic), tancament
del recinte escolar, creació d'aules de visual i plàstica
i tecnologia d'ESO, etc. van impregnar el funcionament global de l'Escola
i varen començar a transformar-la radicalment. Al mateix temps,
i per facilitar la transició i no perdre el caràcter
propi de l'Escola es reforça la col.laboració amb l'entorn
empresarial i s'impartiren Cursos Transnacionals i mòduls 3
experimentals.
Menjador
Escola fet el 1995.
L'arribada
de la L.O.G.S.E. fou rebuda pel professorat de F.P. amb un sentiment
contradictori: hi havia una certa angoixa per la desaparició
de la F.P. que coneixien i, per tant s'iniciava un rumb nou, amb tot
el que això suposa d'incertesa, i es dipositaven força
esperances en la desaparició de la segregació entre
el Batxillerat i la F.P. en el tram d'ensenyament obligatori -que
s'estenia fins als 16 anys- i es posaven les mateixes condicions d'accés
per a la nova F.P. i el nou Batxillerat.
A més a més, aquests fets produïen una millora
substancial en la preparació acadèmica i nivell socio-cultural
de l'alumnat que accedia als seus Centres, la qual cosa afegida a
una certa consciència i experiència en el tractament
de la diversitat, almenys en la seva franja més problemàtica,
i l'existència d'un professorat i d'unes instal.lacions preparades
per introduir estratègies d'aprenentatge menys teoricistes
i més pràctiques, van fer que generalment es rebés
com una millora professional la implantació del nou sistema
educatiu, tant més quan indirectament acabava amb la separació
de cossos i centres amb l'antic B.U.P. i C.O.U.
Malgrat que l'extensió de l'ensenyament obligatori fins als
16 anys eliminava la possibilitat de treure del sistema l'alumnat
més problemàtic, això es compensava clarament
pel fet de tenir un alumnat, si es vol amb un grau de diversitat més
gran que abans, però clarament millor vist des de qualsevol
punt d'anàlisi que emprem, i això tant en l'E.S.O. com
en el Batxillerat i Cicles Formatius. El tractament de l'alumnat amb
necessitats educatives especials per raons de tipus conductual, retards
d'aprenentatge o desmotivació escolar no representava cap novetat,
i en canvi el percentatge d'alumnes amb aquestes necessitats havia
disminuit molt notablement -no és una casualitat que l'aparició
d'això que n´hem dit U.A.C. tingués un precedent
clar al ex-centres de FP amb les Aules Flexibles o Aules Taller, donat
que s'hi reunia una cultura professional prèvia i unes dotacions
i instal.lacions adequats. Potser va costar més afrontar correctament
les necessitats de l'alumnat especialment dotat.
Unitat Adaptació Curricular.
La coexistència i el treball en comú des de sempre de
dos col.lectius pertanyents a cossos diferents (A i B), va ajudar
també a rebre de forma positiva la incorporació als
Centre dels mestres d'educació primària, sense que es
manifestessin pràcticament les actituds de corporativisme quasi
inevitables en organitzacions on conviuen persones d'escalafons diferents.
Guixetes
alumnat.
LA GESTIÓ EN EL PERÍODE
1996-2000
Els objectius bàsics d'aquest
període venen marcats per la necessitat d'entomar un període
de transició cap el nou sistema educatiu des de la perspectiva
de fer-ne una font de canvis qualitatius i quantitatius que convergeixin
en una Escola de qualitat i de referència a la ciutat i fer-ho
d'una forma no traumàtica per tal que la major part del personal
del Centre s'hi pogués sentir implicat. Les actuacions immediates
havien d'anar encarades a acabar d'implementar l'Ensenyament Secundari
Obligatori, preparar la implantació del Batxillerats i dels
Cicles Formatius de Grau Mig i Superior i concretar un pla específic
d'atenció a la diversitat que inclogués, a ser possible
programes de garantia social. I tot això, es feia des de la
concepció que aquest procés era altament positiu per
al conjunt de l'Escola donat que anava en la direcció de convertir-nos
en un Centre integrat on es farien tots els estudis mitjans previstos
a la LOGSE, la qual cosa podia crear un seguit de sinergies molt positives
per a tots. Si a això hi afegim una millora indubtable en la
composició de l'alumnat que arribava a l'Escola, semblava que
els moltíssims esforços que s'haurien d'exigir de tot
el personal podien venir compensats per aquests elements.
Tot seguint l'esquema del programa presentat el 1996 analitzarem les
següents àrees:
ÀREA DE GESTIÓ I COORDINACIÓ
Relacions institucionals i projecció
externa:
Des del reconeixement que sense la implicació del propi Departament
d'Ensenyament i sobretot de la Delegació Territorial, en tots
els seus serveis, no hauria estat possible el procés de canvi
efectuat, cal també assenyalar aquelles altres actuacions que
es varen emprendre:
- Establiment d'una relació fluïda i constant amb l'Ajuntament
i, especialment amb les regidories d'Educació i d'Economia
(en allò que feia referència al servei d'orientació
i inserció laboral). Aquesta relació portà a
la creació d'una comissió de directors de primària
i secundària per treballar la coordinació, el disseny
i la planificació de campanyes específiques per difondre
l'oferta pública educativa de la ciutat (tant a nivell de campanyes
de matriculació com de presència a la premsa), l'encàrrec
per part de l'Ajuntament d'un estudi sobre els factors de demanda
escolar en el trànsit entre primària i secundària,
la participació institucional i personal del Director en el
Projecte Educatiu de Ciutat (com a redactor i ponent de l'apartat
dedicat a la transició Escola-Treball), la participació
en les campanyes de difusió i promoció de l'oferta formativa
professional de la ciutat, la signatura d'un conveni per tal que les
modificacions urbanístiques previstes en el nostre entorn es
fessin tant a favor dels interessos ciutadans com els purament escolars
nostres, convenis i acords per tal que serveis municipals ajudessin
al Centre, mantenint un entorn no conflictiu mitjançant la
guàrdia urbana, i col.laborant amb els serveis socials (presència
setmanal de l'educadora social al Centre i relació continua
amb els educadors de carrer, especialment amb el de Torre Romeu),
plantejament i recerca de solucions a les dificultats sorgides per
l'assignació de tot l'alumnat del Distrecte VII a l'Escola
(tema que fou resolt satisfactòriament amb un acord entre la
Delegació i l'Ajuntament), col.laboració en l'organització
del transport escolar de l'alumnat procedent de l'esmentat districte
(supressió transport específic i ús transport
municipal),etc. Tot això amb la concepció que, al marge
de les competències legals, no ens podíem permetre que
l'Ajuntament de la ciutat quedés al marge d'un tram educatiu
tan fonamental com el secundari i que el repartiment de competències
entre administracions no podia ser una excusa per no posar tots els
mitjans a l'abast dels ciutadans.
- Les relacions amb les institucions empresarials i sindicals passaren
fonamentalment per la signatura d'un conveni amb el Centre Metal.lúrgic
per a la realització de cursets de formació per als
treballadors amb contracte d'aprenentatge de les empreses associades.
Realització de cursets de formació organitzats conjuntament
amb el mateix Centre Metal.lúrgic, les Agrupacions Professionals
Narcís Giralt, el Gremi de fusters, ASCAMM, i l'empresa Alsthom.
Convenis amb la Cambra de comerç per a la realització
de formació a l'Escola sobre Comerç exterior.
La participació en l'estudi fet per la Fundació CIREM
sobre l'ocupació al Vallès Occidental i l'elaboració
d'un instrument de detecció de necessitats formatives (Observatori
Detecforma).
Col.laboració amb el Gremi de Fabricants per estudiar les possibilitats
d'implantar Cicles Formatius de la Família Tèxtil a
l'Escola (el curs 2000/2001 se'n feu una oferta que no reexí).
No cal dir que, al mateix temps, es continuaven les actuacions per
ampliar les possibilitats de col.locar els nostre alumnat en les diferent
empreses per tal de fer les pràctiques obligatòries
del Cicles, la qual cosa ens portà també a la creació,
dins del departament Escola-Empresa, d'una Borsa de treball.
Les organitzacions sindicals, fonamentalment CCOO i UGT, participen,
al marge d'altres contactes puntuals, en el crèdit de síntesi
de quart d'ESO explicant al nostre alumnat les diverses modalitats
de contractació i els seus dreta i deures com a possibles treballadors.
- Amb les universitats, fonamentalment amb la UAB i la UPC, es van
establir sistemes d'informació i orientació específics,
diversos professors i professores del Centre participen com a tutors
en els C.A.P. , l'ICE de l'Autònoma (mitjançant en Joan
Rué i altres ) ha comptat amb el nostre ajut per diversos estudis
i des de fa uns quants cursos un grup d'alumnes de Didàctica
de les Ciències Socials de la UAB fa les seves pràctiques
a l'Escola. També s'han organitzat activitats específiques
de formació com, per exemple, un curs d'estiu de Gestió
de l'Aula impartit per professorat de l'ICE de la UPC per a professorat
de l'Escola i dels centres de primària vinculats.
- També durant aquest període es varen iniciar diversos
projectes dintre dels programes Comènius, Lingua i Sòcrates
que van permetre la realització d'intercanvis d'alumnat d'ESO
i Batxillerat amb un Institut de Suècia (2 vegades), un intercanvi
d'alumnat de F.P. de Fusta i Moble amb un Institut d'Àustria,
la realització de dos Projectes (Parcs Culturals europeus i
Parcs naturals) amb un institut d'Itàlia i un altre de Portugal,
la realització de viatges d'estudis a Anglaterra (2 a Londres,
1 a York i un altre a Exeter).
- Es varen establir estratègies de comunicació que permetessin
fer arribar les activitats de l'Escola a l'exterior, fonamentalment
amb la premsa i televisió local però també amb
TV3 (participació en un "30 minuts" dedicat a la
FP i el mercat laboral i seguiment del procés seguit per alumnat
nostre a la selectivitat en noticiaris del juny del 1999). Es tractava
de fer conèixer que fèiem i , per tant, difondre una
determinada imatge de Centre. Les Jornades de Portes Obertes dels
diversos ensenyaments impartits al Centre formaven part de la mateixa
línia. L'edició de material informatiu divers i la creació
de la pàgina web foren altres elements que completaven l'esforç.
- La participació exitosa en els premis CIRIT i el Certamen
Nacional de Jóvenes Investigadores també ajudà
a projectar l'Escola.
- Amb el mateix objectiu de projectar la imatge del Centre enfora
el Director fou durant tot el període membre de la Junta Territorial
i la Junta Central de Directors de Secundària, membre de la
Comissió municipal de coordinació entre centres públics
de primària i secundària, membre de la Comissió
d'escolarització de Sabadell i, entre d'altres temes, fou membre
de la Comissió d'Estudi dels Desajustaments Conductuals per
nomenament del Conseller d'Ensenyament.
Gestió de recursos humans
i materials:
- Dintre de les possibilitats que permetia l'autonomia del Centre
s'establí una estructura funcional que intentava compatibilitzar
una estructura de coordinació vertical quan més alleugerida
millor (procurant crear el mínim nombre de Departaments curriculars
i deixant perfectament definides les funcions de cadascun dels òrgans
unipersonals) amb una estructura horitzontal (tutories, equips docents,
coordinacions de cicle i etapa) que coincidien bàsicament en
la Comissió Pedagògica. La intenció era ben clara,
donar força i preeminència a la coordinació horitzontal
donat que aquesta era la que pensàvem que incidia més
directa i qualitativament en la millora dels processos d'ensenyament
i aprenentatge i en la dinàmica pedagògica de l'Escola.
- Es procurà reservar un paper fonamental al Consell Escolar,
únic lloc on conflueixen els diversos estaments que formen
l'Escola. En aquest sentit es procurà trencar amb dinàmiques
corporativistes que donaven massa vegades lloc a creure que era únicament
el professorat qui governava el Centre, per això es procurà
la complicitat de la representació municipal, pares i mares
i alumnat i equip directiu en la definició de les grans estratègies
d'Escola.
- Amb l'AMPA, juntament amb les col.laboracions ja preexistents per
a la gestió del servei de menjador i activitats extraescolars
i esportives, es formà també una Comissió pedagògica
que permetés analitzar i fer propostes respecte al funcionament
pedagògic del Centre per part de les famílies.
- El Consell d'Alumnes i les reunions periòdiques amb els delegats
de classe eren el canal de participació fonamental de l'alumnat,
que tal i com estableix el nostre PEC tenen dret a assistir a les
reunions d'avaluació (els delegats).
- Es procurà sempre que el trànsit que vivíem
tingués el mínim cost possible en pèrdua de plantilla,
sobretot entre el personal definitiu, i que la desaparició
d'uns ensenyaments fos substituïda immediatament per uns altres
de manera que no es produís cap trasbals que hagués
pogut posar en dubte el recolzament de la major part de la plantilla
al canvi. Així, la substitució de la FP pels nous Cicles
Formatius aconseguí que el professorat específic no
fos una rèmora en el procès de canvi, tot i que fou
el sector més reaci de principi.
- L'entrada de professorat procedent de primària fou un fet
molt positiu i l'opció que es va prendre d'incloure'l en tots
els cursos de l'ESO, a tots els efectes, crec que ha estat un dels
encerts fonamentals en permetre la mútua interconnexió
de les pràctiques i mètodes de treball del professorat
de primària i secundària, enriquint-se ambdós
i permetent una tasca professional engrescadora per a tothom. Malgrat
tot, no s'aconseguí lligar totalment la procedència
d'aquest professorat dels propis centres de primària vinculats,
la qual cosa encara hauria fet millor la incorporació.
- La centralitat dels equips docents en la dinàmica del Centre
ajudà a fer veure a tothom la necessitat fonamental de fer
funcionar un correcte sistema de control d'assistència de l'alumnat,
de guàrdies i substitucions, que donés seguretat a les
famílies. La introducció de les reunions trimestrals
dels equips amb les famílies també fou un element de
canvi important.
- Es va fer un pla de coordinació amb els centres de primària
vinculats, amb coordinacions periòdiques entre les direccions,
els tutors de 6è. i 1r. d'ESO i coordinació pedagògica,
i un programa d'informació i acollida que cada any s'ha anat
ampliant. De fet, encara que no de dret, es creà allò
que s'anomena un itenerari educatiu.
- Es creà des d'un bon principi un Departament d'Orientació
i Psicopedagogia, encarregat de coordinar tots els recursos interns
i externs per a l'atenció de l'alumnat i elaborar un projecte
d'atenció a la diversitat flexible i integrador.
- La realització de les proves de maduresa i, sobretot, de
les proves d'accés als Cicles Formatius també obligà
a un esforç organitzatiu important per la seva complexitat
i quantitat.
- Respecte al P.A.S. s'introduí un pla específic d'assignació
de tasques i responsabilitats, tant entre els conserges com entre
les administratives, que permetés la valoració objectiva
del seu treball que després es traduïa en la corresponent
assignació del complement de productivitat. A la secretaria
de l'Escola es feu fins i tot un pla anual d'activitats que permetia
planificar tot el curs amb suficient antelació.
- En allò que fa referència als recursos materials,
s'aconseguí dedicar d'un 10 a un 12 % del pressupost total
anual del Centre a un Projecte específic, dedicant-se la resta
a les despeses de funcionament ordinari -procurant sempre reduir-ne
el cost per tal de poder assignar majors quantitats a despeses funcionals
i a reposició d'equipaments. De fet, la neteja fou sempre la
despesa fonamental i la que a més a més exigia més
control donat que el personal no era del propi Centre sinó
una contracta. L'Escola assumí gran part del cost econòmic
de noves instal.lacions com el menjador, laboratori d'idiomes, aules
i equipament informàtic, etc. Seria massa llarg i fora de lloc
fer una relació exhaustiva de tots els equipaments, obres i
instal.lacions gestionades en aquest període.
- L'any 1999 es proposà i s'aprovà un nou sistema de
distribució pressupostària consensuat per tots els departaments
de l'Escola. No s'aconseguí passar a un sistema de planificació
per projectes.
- Es començà a estudiar un sistema per repercutir el
cost de fotocòpies i altre material a les famílies mitjançant
una quota anual. Això, s'ha concretat aquest curs.
- Es revisà i s'elaborà un nou inventari del Centre
i es feu un pla anual de manteniment que permeté anar millorant
les condicions de les instal.lacions.
- A partir del curs 1998/99 es feu un Pla anual del centre que planificava
totes les activitats de l'Escola i permetia fer el seguiment de la
situació de cada ítem i procedir a les corresponents
dotacions personals i materials, segons prioritats prèviament
establertes.
ÀREA PEDAGÒGICA
Tot allò que hem exposat
en el punt anterior, i que és allò que compet fonamentalment
a l'equip directiu, ha d'estar en funció que l'activitat fonamental
de l'Escola - educar- es pugui desenvolupar en un marc adequat per
tal que les activitats d'ensenyament-aprenentatge es facin en les
millors condicions possibles. Per tant, fer de la coordinació
pedagògica i dels equips docents la base de funcionament del
Centre era la condició necessària per a la resta. D'aquí
la preeminència donada a la coordinació horitzontal
i els recursos humans i materials esmerçats en aquest aspecte.
Tot concretant, en aquest període hauríem de destacar:
- La creació d'una estructura funcional basada en el Coordinador/a
pedagògic com a cap d'un organigrama format pels Coordinadors
d'etapa (Coordinadors d'ESO -amb els seus coordinadors de cicle i
nivell-, Batxillerat i Cicles Formatius -amb coordinadors de Famílies
Professionals- ), el Departament d'Orientació i Psicopedagogia
i el Cap del Sevei d'Escola-Empresa com a estructura bàsica
del funcionament pedagògic de l'Escola.
- La implantació d'un model de tractament de la diversitat
que, entès com un plantejament global d'Escola, organitzava
tots els recursos ordinaris i extraordinaris en funció de donar
la millor resposta a tot l'alumnat mitjançant la diversificació
curricular i de materials, els desdoblaments, la utilització
de la franja de variables, i la creació d'una aula flexible
(precedent clar d'allò que seria després les UAC). Sempre
des d'una perspectiva integradora i no homogeneïtzadora. Aquesta
Aula Flexible -integrada per professorat de tallers i mestres de pedagogia
terapèutica- a més de donar resposta a una franja d'alumnat
molt necessitat d'un recurs com aquest obrí nous camins: per
exemple, les col.laboracions amb l'entorn (Amics de l'Òpera
de Sabadell, Teatre del Sol, i l'Escola Xalest) i primers projectes
d'inserció laboral o a la formació ocupacional (Vapor
Llonch). Segurament, això també ens ajudà a entomar
el projecte formatiu de Treballem per la Formació (organitzat
conjuntament per Ensenyament i Treball) que dóna resposta a
un altre segment de l'alumnat, com abans ho feu la UEE. L'experiència
d'integració d'alumnat sord en llenguatge de signes fou un
altre dels reptes educatius.
- L'elaboració dels projectes tutorials i curriculars dels
dos cursos d'ESO que mancaven, Batxillerats i Cicles Formatius de
Grau Mig i Superior fou la tasca principal dels Departaments durant
aquest període.
- Creació d'un pla de crèdits de síntesi per
als quatre cursos d'ESO i d'una normativa específica per a
la realització dels treballs de recerca i del crèdit
d'estada a l'empresa per als Batxillerats.
- L'elaboració de plans específics per a l'acabament
en condicions dels estudis de FP1 i FP2 fou una tasca assumida per
la Direcció i els Departaments Curriculars que permeteren fer
aquesta transició sense cap problema destacable.
- Es creà un marc curricular concret per als alumnes que havien
de romandre un any més a 4rt. d'ESO.
- Es creà un protocol per al traspàs d'informació
entre els Centres de primària adscrits i l'Institut i s'anà
avançant en la coordinació curricular (traspàs
d'informació dels continguts mínims de l'ESO) i d'actituds
, valors i normes (mitjançant una llicència per estudis
d'una professora de l'Escola).
- Es continuà la tasca de concreció del Projecte Curricular,
sobretot respecte a les actuacions transversals, crèdits interdisciplinaris,
diversificació metodològica, programacions d'àrees,
establiment dels crèdits variables per a tota l'ESO i del sistema
d'assignació, criteris d'avaluació i de superació
de cicle i etapa...
- Des del curs 1998/99 s'introduí la continuïtat curricular
de les àrees instrumentals mitjançant la planificació
adequada de l'oferta comú i variable.
- Es fomentà la formació continua del professorat procurant
anar cap a la formació en el propi Centre mitjançant
seminaris organitzats dintre de l'horari de dedicació a l'Escola
durant el curs i en el mes de juliol (Curs de competència social
i Curs de Gestió de l'aula).
- Introducció de pautes de treball en equip, reunions periòdiques
i coordinació horitzontal en el treball del professorat dels
Cicles Formatius, que incorporaren també les reunions de pares
(els Cicles de Grau Mig) com a actvitat regular.
- L'educació en valors i l'elaboració d'unes normes
de convivència consensuades foren altres objectius que s'anaren
incorporant al Projecte Curricular i el Reglament de Règim
Intern.
- Aprovació d'un sistema d'elaboració i assignació
d'horaris al professorat fet en funció de les necessitats pedagògiques
de l'alumnat i de la primacia de la coordinació horitzontal.
- Fomentar l'aprenentatge i l'ús de les noves tecnologies de
la informació com a eines d'ensenyament mitjançant l'organització
de cursets interns i la participació en programes del Departament,
cedint l'ús de les instal.lacions del Centre per facilitar
l'assistència del personal propi. L'impuls de la Coordinació
informàtica i de l'equipament han estat polítiques prioritàries
durant el període.
- Impuls a la creació i edició de material curricular
específic, fonamental en els inicis i ara menys important degut
a la major oferta editorial. Amb tot, el servei de reprografia de
l'Escola continua funcionant com una petita editorial.
ÀREA D'AVALUACIÓ, REGULACIÓ I CONTROL
En el programa del 1996 ja dèiem
textualment que "una organització que no analitzi contínuament
allò que fa, tot reflexionant sobre els resultats de la seva
actuació, i que no tingui mecanismes clars per valorar-la,
cau en l'error de l'activisme massa vegades estèril o poc profitós
i de no ser capaç d'anar retroalimentant la seva estructura
funcional i, per tant, no pot aprofitar tots els treballs que es van
fent ni por rectificar els errors comesos". Per això parlàvem
d'aquesta àrea i vàrem emprendre tot un seguit d'actuacions
concretes:
- Es va implantar el pla anual del Centre i es va començar
a planificar l'elaboració de memòries anuals de gestió,
tot i que això últim queda només sobre el paper.
- S'introduïren pautes avaluatives en moltes activitats de l'Escola:
des d'experiències d'avaluació de la tasca i el funcionament
de l'equip directiu des de models d'anàlisi qualitativa, a
l'avaluació d'activitats concretes. Les jornades de valoració
final del curs que es feien amb el professorat de les diverses etapes
en dos dies de finals de juny donaren força pautes per planificar
el següent curs. La participació com a Centre experimentador
en l'elaboració del Pla d'Avaluació del Departament
i l'experimentació d'algunes proves d'avaluació d'àrees
i de gestió, així com les experiències aportades
per l'Avaluació externa fetes pel Servei d'Inspecció
i l'avaluació contractada pel Departament d'Ensenyament durant
el curs 1998/99 i que l'Escola pagà el curs següent, ens
varen donar dades importants per conèixer la nostra situació
i els nostres punts forts i dèbils però, fonamentalment
anaren creant una certa cultura avaluativa que s'anà concretant
en diversos aspectes: enquestes al professorat, alumnat i famílies,
introducció d'activitats d'avaluació en la jornada de
portes obertes, en les reunions amb les famílies, etc.
- Un dels problemes a solucionar en un Centre amb la plantilla, l'horari
i complexitat d'una Escola com la nostra és el de fer arribar
la informació a tothom. La creació d'un butlletí
setmanal d'informació al professorat, sense solucionar el tema,
almenys ajudà a fer-lo menys complex.
- El control per part del Consell Escolar i el Claustre del funcionament
fou raonable, tot i que la funcionalitat del Claustre per analitzar
o debatre determinades qüestions era força difícil
sense el treball d'unes comissions que preparessin el terreny. La
sensació que, així com en el Consell Escolar es tenia
una visió bastant global del Centre, en canvi en el Claustre
era força difícil fer arribar tots els elements que
configuraven la realitat per tal de poder fer una anàlisi general
de la situació, segurament perquè els canals d'informació
mai foren suficients.
DIRECTORS:
Francisco
Meléndez Pérez, Francesc Pomés i Martorell, Alfonso
Higuero Múñoz.
Evolució
alumnat.
|