El patrimoni artístic i arqueològic de la Grècia antiga és ric. De la cultura hel·lènica beven totes les civilitzacions del Mediterrani i en l'època actual disposem de múltiples referències dels grecs de l'Antiguitat. Nombrosos vestigis d'aquesta civilització han arribat fins a nosaltres, i això ens permet conèixer la seva forma de vida. Els arqueòlegs i els historiadors, a partir de les escultures, gots, peces, monedes i altres útils, han reconstruït una manera de viure i gràcies a aquests objectes avui podem saber molt més sobre els atletes i les competicions.

A través de l'organització dels jocs atlètics sorgeixen amb nitidesa les característiques de l'esperit esportiu de l'atleta grec:

Els herois ho són no només pel seu vigor físic sinó també per la seva força psíquica i la seva enteresa;
El sentit de la competència entre semblances i iguals;
El rendiment de la competició;
La rivalitat noble, fugint de la humiliació del vençut per part del vencedor.

En resum: ser sempre el millor i superior als altres competidors.

Nuesa

Durant l'entrenament i la competició els atletes estaven nus. El seu cos, modelat per a l'exercici a partir de l'educació física, era utilitzat com font d'inspiració pels escultors i pintors, que els tenien com els models preferits. Els seus gestos i moviments eren reproduïts en les diferents obres. La bellesa de les formes nues reflectien la bellesa interior i l'equilibri harmònic entre el cos i l'esperit.

La pràctica de l'esport contribuïa a trobar i desenvolupar aquesta harmonia. L'exercici del cos nu, inicialment enmig de la naturalesa, en competicions com la lluita, la boxa, el llançament de javelina, el llançament de disc, la carrera i el salt es feia amb acompanyament musical. Música i cançó, dansa i exercici físic, tendeixen a la formació del funcionament harmònic tant del cos com de l'esperit.

Gimnàs i palestra

El gimnàs i la palestra eren dos recintes presents en cada ciutat grega ja que en aquests espais s'entrenaven els atletes i els joves rebien la seva educació.

L'ensenyament era complet i comprenia l'exercici del cos i de l'esperit: educació física, música, aritmètica, gramàtica, lectura…

Segons el tipus d'esport practicat, l'entrenament tenia lloc en un o altre edifici.

 







 
 


                


              
            
             

                    

 
 
 
 
 
 
            
                 
                  Contactar