Les aules virtuals basades en Moodle als centres de secundària

Presentació | Introducció| TREBALL| Resultats | Conclusions | Bibliografia | Annexos

1- Pla de treball
Objectius
Calendari
Recollir els resultats que han obtingut els centres d'educació secundària en l'ús de plataformes educatives en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Recollir la incidència que l'ús de la plataforma ha tingut en l'àmbit organitzatiu i de comunicació entre els membres de la comunitat educativa.
Especificar les necessitats que comporta la implementació d'un projecte d'aquesta mena pel que fa a infraestructures, formació del professorat i recursos addicionals (documentació, programari).
setembre - desembre 2006

Elaborar propostes per a satisfer les necessitats de formació del professorat detectades.
setembre 2006 - març 2007
Dissenyar, construir i utilitzar amb professorat i alumnat una aula virtual per a l'aprenentatge.
novembre 2006 - març 2007
Seguiment: març - juny 2007
Valorar la incidència que l'ús de l'aula virtual pilot ha tingut en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Investigar i especificar quins aspectes del disseny dels espais d'aprenentatge i dels materials didàctics els fan més efectius en el seu ús a les aules virtuals.
Elaborar propostes per a la millora, per al seguiment i avaluació de l'impacte de l'ús de la plataforma i les aules virtuals en els dos àmbits assenyalats: procés d'ensenyament-aprenentatge i organitzatiu.
març - juny 2007
   

Amunt

2- Recursos utilitzats i metodologia

S'han utilitzat dos tipus d'instruments de recollida de dades: qüestionaris i grups de conversa. Paral·lelament s'ha anat elaborant un diari de la recerca en el qual es recollien les accions que es duien a terme així com reflexions i conclusions provisionals sobre les dades recollides.

Qüestionaris

Els qüestionaris s'han utilitzat per a obtenir dades generals i quantitatives així com algunes dades qualitatives que ens han permès afinar la planificació dels grups de conversa.

La part corresponent a la recollida d'informació mitjançant qüestionaris s'ha dividit en dues etapes:

  1. En una primera etapa s'ha fet arribar als centres un qüestionari preliminar (Q1, annex 1) l'objectiu del qual era, bàsicament, conèixer el professorat del claustre que utilitzava la plataforma Moodle.
    A cada cas s'ha demanat prèviament, mitjançant trucada telefònica, una entrevista amb un membre de l'equip directiu per tal d'explicar-li el projecte, la demanda que fèiem, decidir la manera més efectiva per a fer arribar el Q1 a tot el professorat del centre i recollir els Q1 un cop plens. Posteriorment els centres avisaven per correu electrònic o bé es feia un seguiment telefònic per tal de recollir els qüestionaris i, un cop recollits, es numeraven de manera correlativa. Vuit centres van manifestar la seva disponibilitat d'enviar els Q1 per correu postal, de manera que aquesta segona visita no es va fer.
    En el moment de la entrevista inicial es demanava als responsables de l'equip directiu el nombre de professorat efectiu del centre (incloses jornades no complertes) per tal de quantificar posteriorment les dades.
    El Q1 era anònim per als no usuaris, però als usuaris se'ls demanava el nom i el correu electrònic per tal de posar-nos en contacte amb ells i fer-los arribar la segona part, constituïda pel qüestionari 2 (Q2, annex 2).
  2. A la segona etapa es feia arribar per correu electrònic el Q2 al professorat que havia manifestat al Q1 que eren usuaris de Moodle (o bé que pensaven utilitzar-lo al llarg d'aquest curs) i que havien omplert el camp corresponent a l'adreça de correu.
    A la pràctica aquest Q2 funcionava com una continuació de Q1, ja que se li donava el mateix número que havia estat assignat al Q1 del professor o professora corresponent. La recollida de Q2 s'ha realitzat també per correu electrònic. S'han fet dues rondes de correus separades per 3-4 setmanes per recordar la tramesa del Q2 als qui encara no l'havien enviat.

Per analitzar les preguntes obertes es van classificar les opinions del professorat en categories rellevants. En el cas que algun professor o professora exposés elements que podien anar a més d'una categoria es dividia la seva participació en fragments, essent cadascun considerat com un ítem independent. El percentatge de respostes de cada categoria s'obtenia dividint la seva freqüència pel nombre total d'ítems.

Grups de conversa

A la pregunta 30 del qüestionari 2 el professorat havia de dir si estaria interessat a participar a un grup de conversa amb 6-8 usuaris i usuàries de Moodle per tal de compartir la seva opinió sobre els avantatges i les limitacions de l'ús d'aquesta eina als centres de secundària i les necessitats que caldria cobrir per tal d'aprofitar el seu potencial. Aquests, doncs, eren els objectius principals dels grups de conversa.
Es van seleccionar dos grups de conversa a partir del professorat que havia manifestat el seu interès a participar-hi. El criteri principal de selecció va ser que es tractés de professorat en actiu que estigués utilitzant el Moodle al seu centre de treball i que tingués un coneixement de la plataforma que els permetés treballar amb comoditat. Es va intentar que hi haguessin usuaris que havien començat a utilitzar Moodle per iniciativa pròpia juntament amb d'altres que havien endegat projectes de centre. S'hi van incloure també alguns usuaris recents però amb molta iniciativa i ganes de fer créixer els seus projectes d'ús de Moodle amb l'alumnat.

Es va convocar els participants per correu electrònic amb dues setmanes de temps (i un recordatori dos dies abans) i es va demanar confirmació d'assistència. En un principi els candidats podien triar entre els dos grups segons la seva disponibilitat horària. A partir de les seves preferències es van poder configurar dos grups de conversa amb un nombre similar de participants (8 i 9). Tots els participants, que en desconeixien prèviament la identitat, van assistir de manera voluntària a la sessió, que es va desenvolupar a un espai neutral, l'aula Seminari de la Facultat de Dret de la Universitat de Girona. A més, van estar d'acord a gravar la conversa per tal de facilitar la transcripció i posterior anàlisi, en el benentès que es faria mantenint l'anonimat de les intervencions.

La sessió es va planificar amb la següent estructura:

  • Presentació, amb una explicació breu per part de la moderadora sobre els objectius del grup de conversa. En aquest moment es va posar a disposició de cada participant paper i bolígraf per prendre notes, però no se'ls va repartir cap esquema de la sessió. Els participants es van presentar i es va demanar si tothom estava d'acord a engegar la gravadora (recordant-los que la transcripció seria anònima) i, en començar a gravar, es va fer un recordatori del projecte de recerca dins el qual se situava el grup de conversa. Tot seguit, es van explicar els següents punts:
    • El fet que tots els participants són usuaris i usuàries actius de Moodle, amb experiències pròpies i directes de la seva aplicació amb alumnes de secundària. Per tant, tots els participants han viscut directament l'experiència, hi han reflexionat i comparteixen unes inquietuds que són les que les han dut a iniciar els projectes.
    • A l'hora d'exposar les opinions, no es tracta tant d'explicar les experiències pròpies sinó de parlar des de l'experiència personal, de parlar a partir del que coneixen.
    • L'orientació de la conversa ha de ser la de complementar les visions dels altres, posar de manifest les diferents cares d'una realitat polièdrica.
    • La conversa està centrada en quatre punts que es tracten de manera seqüencial. A cada punt, a més de centrar-se al tema, les paraules clau serien comprendre (més que descriure), complementar (més que consensuar), clarificar (i no donar per suposat) i partir de l'experiència pròpia.
    • La moderadora no dóna torns de paraula sinó que intervé principalment per clarificar i reconduir si la conversa deriva cap a aspectes no directament relacionats amb el tema que s'està tractant.
  • Breu exposició dels quatre blocs de temes a tractar:
    • Recorregut, camí que els ha dut a començar a utilitzar Moodle i perspectives.
    • Incidència a la tasca docent.
    • Incidència en aspectes organitzatius del centre.
    • Necessitats.
  • Presentació seqüencial de cadascun dels blocs i conversa dels participants a cadascun d'ells. La Taula 2 recull els punts principals de cadascun dels blocs, que es va utilitzar com a guia amb algunes orientacions i el temps estimat per tractar-los.

Taula 2: Temes desenvolupats als grups de conversa.

Bloc Punts a tractar Orientacions Temps

Recorregut, camí i perspectives

Quin és el camí que us ha dut a utilitzar moodle?

Creieu que és necessari haver utilitzat les TIC amb anterioritat?

Quin valor afegit heu trobat al moodle?

Creieu que seria convenient/positiu estendre el seu ús al centre?

Perspectives de futur.

Preguntar si estan d'acord amb les conclusions més rellevants que hem tret amb els qüestionaris i que matisin les conclusions. 10 min.
Incidència a la tasca docent

Metodològica: com heu encaixat moodle amb les estratègies didàctiques que poseu en pràctica?

Ha incidit en el clima a l'aula, en les relacions entre l'alumnat i entre l'alumnat i el professorat?

Ha millorat el rendiment de l'alumnat?

Perspectives de futur en aquest àmbit.

Metodològica: insistir en si ha provocat canvis metodològics

Nota: principalment s'utilitza per a penjar documents i pàgines web.

Clima: tractar relacions entre l'alumnat, entre l'alumnat i professorat i entre el professorat

20 min.
Incidència en aspectes organitzatius del centre

Ha incidit en les relacions entre el professorat? Contribueix a posar de manifest la diferència de coneixements de les TIC?

Ha incidit en la coordinació a diferents nivells (crèdits de síntesi, competències bàsiques, treballs de recerca, Comenius, departaments, equip directiu, tutories,...)

Projectes intercentre? Possibilitaria obrir els centres?

Perspectives de futur en aquest àmbit.

Com ha incidit en la coordinació (presentar les conclusions principals) i com s'hauria d'utilitzar perquè millori la coordinació. 10 min.
Necessitats


Què creieu que s'hauria de fer per a facilitar/estimular l'ús de moodle entre el professorat del claustre? En quins àmbits seria desitjable?

Necessitats:

  • tècniques
  • d'infrastructures
  • documentació
  • materials didàctics
  • formació

Com es podrien cobrir aquestes necessitats per tal d'aconseguir una implantació més generalitzada en l'àmbit proposat?

Es tracta de matisar les conclusions extretes dels qüestionaris i centrar-se en les perspectives de futur.

Ex: ús 1/3 aula (ordinària + informàtica), 1/3 no presencial, 1/3 combinant. Per tant, una bona part (2/3) de l'alumnat implicat té internet a casa. Creieu que és així? Què es podria fer per a millorar això?

20 min.

Pel que fa a la durada, estava prevista d'aproximadament una hora, si bé finalment van durar una hora i mitja, el temps màxim de gravació (i fins i tot llavors els participants van continuar debatent sobre els temes tractats).

Posteriorment es va procedir a la transcripció de les dues converses (annex 3) i en aquest moment es va donar a cada participant un codi (A, B, C,...; X correspon a la moderadora) per tal d'identificar-lo a les transcripcions. Un cop transcrita la informació, es va codificar assignant un número a cada línia, de manera que es poguessin relacionar les cites textuals amb la seva localització a la conversa i el professor o professora que la va dir. Després de dues lectures de la transcripció es va elaborar un llistat de categories i subcategories per tal de classificar la informació.

Finalment es va procedir a identificar els fragments relacionats amb cadascuna de les categories previstes mitjançant un codi de colors i una taula de classificació. Durant aquesta fase es van ajustar, si es va creure necessari, les categories i subcategories decidides prèviament.

Durant l'anàlisi els dos grups de conversa es van tractar de manera complementària més que no pas amb la finalitat de contrastar la informació recollida.

 Amunt

Inici de secció


Imprimir - Amunt

Autora: Irene Martínez (imartin6@xtec.cat) 2007


Creative Commons License
"Les aules virtuals basades en Moodle als centres de secundària", escrit per Irene Martínez Pérez està sota una llicència Creative Commons Reconeixement-No comercial-Compartir amb la mateixa llicència 2.5 Espanya License.
El treball es pot trobar a www.xtec.cat/~imartin6/recerca_moodle/index.htm