LÒGICA | |
La lògica informal. EI diàleg argumentatiu
La lògica formal permet comprovar la validesa dels arguments
que es poden utilitzar en qualsevol tipus de procés comunicatiu. Però
també hem comprès que no n'hi ha prou d'utilitzar arguments
formalment vàlids per assegurar l'èxit en la comunicació. Un argument pot
ser formalment vàlid malgrat que alguna de les premisses i la
conclusió siguin falses i, tan bon punt ho descobrim, l'argument, deixa de
ser convincent per als qui l'empren. D'altra
banda, en la vida quotidiana sovint fem servir arguments que no són
formalment vàlids, però que considerem raonablement correctes. Alguns
autors anomenen argumentacions correctes els arguments en els
quals la conclusió es basa en les premisses, encara que s'hi basi en un
sentit ampli. També s'anomenen inferències plausibles. Són
arguments la «força probatòria» o «cogència» dels quals depèn que es
compleixin o no determinades conclusions lligades al context concret en
què s'utilitzen. La
lògica informal, també anomenada per alguns «lògica de les bones
raons», estudia les condicions que han de complir els arguments per ser
correctes en aquest sentit. Per
exemple, els arguments utilitzats en un procés judicial són «bones
raons» presentades davant d'un tribunal amb l'objectiu d'assolir una
conclusió que en aquest cas serà un veredicte just. Per fer-ho, a més a
més d'utilitzar arguments plausibles, els participants en el procés
hauran de fer ús del diàleg argumentatiu. Un
diàleg argumentatiu és un joc lingüístic en el qual dos o més participants
intercanvien missatges entre ells respectant determinades regles que els
comprometen a cooperar de bona fe perquè
s'assoleixi l'objectiu de! diàleg sigui quin sigui aquest. Vegem a
continuació algunes d'aquestes regles i les infraccions que es produeixen
de manera més corrent.
1.
Regles del diàleg argumentatiu
·
Principi
cooperatiu.
Contribueix a la conversa tal com exigeix l'objectiu o el propòsit
que li correspongui. L'objectiu
de la conversa és molt diferent, per exemple, en un tribunal de justícia,
en una reunió de delegats de curs, en un àpat familiar,
etc. Aquest
principi implica obligacions com ara les següents: -Porta
el pes de la prova quan et correspongui -No
facis que el teu interlocutor porti el pes de la prova quan no li
correspongui. -No facis servir premisses no admeses pels
altres interlocutors per donar suport a una conclusió que pretens que
sigui admesa per tothom. -Defineix, aclareix o justifica el significat dels termes que utilitzis sempre que t'ho demanin.
-No intentis forçar prematurament la clausura del
diàleg ·
Regla
de la quantitat.
Proporciona
tanta informació com calgui per mantenir el teu punt de vista, però no
més. ·
Regla
de la qualitat.
No diguis el que creus que és fals i no miris de mantenir a qualsevol preu
una opinió de la qual no tinguis prou
proves. ·
Regla
de la rellevància.
Has de ser rellevant, és a dir, centra les teves Intervencions en el
tema que es dialoga i no canviïs de tema sense
permís. ·
Regla
del mode.
Explica't amb claredat, sense ambigüitats, amb brevetat i
ordenadament.
A
aquestes regles bàsiques, cal afegir-n'hi d'altres segons el context en
què es desenvolupi el diàleg. Per exemple, en un debat polític cara al
públic convé establir prèviament i estrictament el torn de paraula i el
temps
que pot ocupar cadascun dels interlocutors.
2.
Eines del diàleg argumentatiu En
el diàleg argumentatiu s'empren determinades expressions amb unes funcions
especifiques. La utilització d'aquestes expressions pot ser de vegades
incorrecta, sobretot quan no es respecten les regles que acabem de
destacar. Vegem-ne algunes. Termes
asseguradors
Quan
algú vol presentar com a segura una creença i vol evitar que el seu
interlocutor li demani raons que hi donin suport, pot utilitzar
termes asseguradors. És el cas de les expressions següents:
Estudis cientifics recents han demostrat... Fonts ben informades
han assegurat que... Es de sentit comú que... Tothom està d'acord que...
És evident que...
En
principi, seria correcte utilitzar aquests termes per estalviar temps,
però seria incorrecte emprar-los per tancar el diàleg abans del que
caldria.
Termes
protectors
Per
protegir les nostres afirmacions de les crítiques del altres, sovint les
expressem amb menys força i abast del que tindrien si no anessin
acompanyades de termes com aquests: Probablement... Alguns x
són... La majoria de x són... Potser sigui cert que.. la
utilització d'aquests termes és correcta sempre que no pretenguem tancar
la discussió prematurament, sinó exposar les nostres opinions amb un
to de menys seguretat en elles. També poden ser usats de manera perversa
per suggerir maliciosament alguna cosa de la qual no es tenen proves:
«Probablement ha guanyat el campionat fent trampes».
Termes
esbiaixats
Algunes
paraules estan carregades de connotacions positives o negatives. Si
diem d'algú que és «nord-americà», estem indicant la seva procedència,
però si diem que és «un ianqui», estem utilitzant una paraula que,
normalment, està carregada amb un sentit pejoratiu. Els nostres prejudicis
i estereotips de caràcter racista, o polític, o religiós, o sexista es
manifesten en moltes de les paraules i les expressions que utilitzem. Les
connotacions d'una paraula varien en funció de la persóna que la diu i de
la persona a qui es parla. Per exemple, el terme feminista pot
tenir una connotació positiva per a algunes persones, i negativa per
a d'altres. Per això hem d'anar amb molt de compte en la utilització
d'aquest tipus de termes, per evitar que restin objectivitat a
l'argumentació.
Definicions
persuasives
Són
definicions que s'elaboren expressament per a un terme al qual es vol
conferir un determinat prestigi o desprestigi. Si el volem ressaltar,
l'associem amb alguna cosa que els participants en el diàleg consideren
positiva; si el volem criticar, el posem en relació amb alguna cosa que es
considera negativa. Per exemple, un parlant està argumentant a favor de
l'ús dels ordinadors i diu: «Els ordinadors són amics fidels al servei
dels seus amos». En canvi, un altre participant en el diàleg, que està en
contra d'aquests aparells, replica: «Els ordinadors són tirans que envien
a l'atur a milers de persones».
En
realitat, cap dels dos no ha exposat una veritable definició, sinó una
valoració disfressada de definició, i d'aquesta manera es confon el pla
dels fets amb el de les valoracions personals i així es provoca cert
desordre en l'argumentació.
3.
Els errors en l'argumentació o fal.làcies La
paraula fal.làcia s'utilitza per designar les argumentacions que
són incorrectes, però que semblen correctes. Alguns autors anomenen
sofismes les fal.làcies que s'expressen intencionadament, i
paralogismes les que s'expressen sense cap
intenció. Però aquesta distinció
amb prou feines es pot aplicar, ja que sovint és molt difícil esbrinar les
intencions dels parlants. És preferible parlar d'ús fal.laç
d'arguments, perquè aquests poden ser fal.làcies en uns casos i arguments
correctes en d'altres.
Les
fal.làcies són maneres de raonar que violen les regles del diàleg
argumentatiu. Per detectar-les cal parar una atenció especial als
contextos en què es desenvolupen els diàlegs i a les
actituds comunicatives dels parlants.
A
continuació exposem breument algunes de les fal.làcies més
freqüents.
Preguntes
complexes
Hi
ha preguntes que comporten pressuposicions. Per exemple, si algú
pregunta (10), està donant per suposada la veritat de
(11):
(10)
Us penediu d'aquest crim horrible? (11)
Heu comès un crim horrible.
Tant
si es contesta a (10) afirmativament com si es fa negativament, s'està
admetent (11).
De
vegades pot ser adequat fer aquest tipus de preguntes, però sovint es
fan per parar una trampa i confondre l'interlocutor, i així
aconseguir que admeti afirmacions que poden ser emprades en contra
seva. En aquest segon cas es tracta d'un ús
fal.laç.
Argument
ad
ignorantiam
La
característica principal d'aquest tipus d'arguments es pretén que un
enunciat és fals només perquè ningú no n'ha aconseguit provar la
veritat, o bé que un enunciat és vertader perquè ningú no ha provat
que és fals. L'esquema
d'aquests arguments seria (12)
o
(13):
(12)
No
s'ha pogut establir que p
sigui vertader; per tant, p és fals. (13)
No
s'ha pogut establir que p
sigui fals; per tant, p és vertader.
Algunes
vegades un argument d'aquesta classe pot ser acceptable. Per exemple, quan
un jutge conclou la seva sentència dient que «en no haver-se trobat cap
prova que sostingui la culpabilitat de l'acusat, el tribunal el declara
innocent».
Però
hi ha moltes altres situacions en què els arguments d'aquest tipus
violen les regles de l'argumentació, ja que es pretén que
l'interlocutor que rep l'argument sigui qui aporti la prova
corresponent, que dugui el pes de la prova, quan en realitat aquesta
obligació no correspon
a qui escolta, sinó a qui empra l'argument.
'
El
que decideix si un argument ad ignorantiam és fal.laç o no són els
termes en què s'estableix la conclusió. En general, quan la conclusió
s'introdueix amb termes com necessàriament, definitivament o
similars, aleshores és molt possible que l'argument sigui fal.laç.
Però quan en la conclusió s'empren termes protectors, del tipus
probablement, etc. l'argument pot ser que sigui bo o defectuós,
però no fal.laç.
Argument
circular
Aquests
arguments consisteixen a fer una declaració i a defensar-la presentant
«raons» que signifiquen el mateix que la primera asserció. Per
exemple, si algú diu que la raó que la porcellana es trenqui fàcilment és
que la porcellana és fràgil, está utilitzant una paraula, fràgil,
per designar el mateix fenomen que vol explicar; però anomenar un
fenomen no és donar-ne la raó de la causa. Els arguments d'aquesta
classe són defectuosos perquè no ajuden a aconseguir l'objectiu del
diàleg, que és provar una tesi partint de premisses acceptades per tots
els interlocutors, ja que amb aquests arguments no es prova
res.
Argument
ad hominem
Amb
aquest tipus d'argument es pretén rebatre I'opinió aliena atacant
la persona que la manté, sense entrar en el tema de la discussió,
al.legant únicament suposats defectes o vicis de la persóna que parla o de
la comunitat a què pertany. Aquesta forma d'argumentar sovint és fal.laç:
«En
Robert ha dit que demà hi ha classe, però de segur que no n'hi
ha, perquè en Robert és un despistat».
No
obstant això, hi ha arguments ad hominem que són més o menys
dèbils, però que no són completament fal.laços. Aquí en tenim dos
exemples:
Aquests
exemples són mostres d'una forma d'atac argumentatiu que s'anomena tu
quoque, 'tu també': es tracta d'intentar rebatre les raons de
l'altra persóna al.legant que ella pateix el mateix detecte o vici
que ens pretén corregir. En les discussions sobre com ens hem de comportar
són habituals aquest tipus de situacions, i no es pot negar que el recurs
al tu quoque té cert valor en aquest context.
En
canvi, hi ha una multitud de contextos diferents en què aquest recurs no
és válid en absolut. Per exemple, un governant partidari de les armes
nuclears replica als manifestants que s'oposen a aquest tipus d'armes que
«ells també es defensen si algú els ataca». Aquesta rèplica és totalment
fal.laç, perquè està pressuposant que qui accepta «algun tipus»
d'arma defensiva està acceptant «qualsevol tipus» d'arma sigui aquesta com
sigui.
En
l'exemple (14), el fill demana explicacions sobre la contradicció en què
cau el pare, però ell pot respondre al fill: «Sí, tens raó; ara em resulta
molt difícil deixar de fumar. Tant de bo els meus pares m'haguessin
parlat com jo estic fent ara amb tu i no hagués començat a fumar quan
tenia la teva edat». A (15), l'apel.lació a la incongruència del metge és
encara menys raonable, perquè el metge podria replicar amb tota la raó:
«Sí, però qui ha vingut al metge és vostè, no jo».
Argument
d'autoritat
Es
tracta d'intentar defensar una opinió sense presentar les proves
pertinents, apel.lant únicament a una autoritat que la defensa o
l'ha defensada. En general, quan presentem un raonament molt extens,
no sempre se'ns pot demanar que justifiquem totes les premisses. Per tant,
no sempre serà incorrecte que esmentem autoritats en la matèria sobre la
qual estiguem parlant per donar suport als nostres
raonaments.
Una
altra cosa molt diferent és que s'intenti justificar una opinió que
pertany a un determinat camp del saber, apel.lant a I'autoritat d'algú que
és una eminència en un camp diferent: en aquest cas I'argumentació és
clarament fal.laç. També podem parlar d'ús fal.laç quan la persóna que fa
servir un argument d'aquest tipus insisteix excessivament en la referència
a I'autoritat i mira de suprimir les respostes crítiques que se li poden
presentar.
Argument
ad baculum
Els
arguments ad baculum (al bastó) són els que presenten algun
tipus d'amenaça com si fossin bones raons per donar
suport a una determinada opinió, o consell, o prescripció. Quan I'amenaça
no deixa lIibertat als altres per decidir Iliurement si accepten o no la
conclusió, I'argument ad
baculum será
clarament una fal.làcia. Quan això no passi, I'argument podrà ser
criticat com a defectuós o poc convincent, però no com a fal.laç. Per
exemple, en els discursos polítics és freqüent recórrer a espantar els
ciutadans, anunciant-Ios calamitats si no voten aquell qui els parla. Però
no proven que una cosa se segueixi de I'altra. En altres casos, tanmateix,
sí que és raonable mirar de convèncer I'interlocutor utilitzant un
determinat tipus d'amenaces o apel.lant a les probables conseqüències
indesitjables. Aquest seria el cas de les autoritats de trànsit que,
per persuadir els conductors perquè no sobrepassin els límits de velocitat
establerts, i després d'esgotar els altres recursos persuasius, els
recorden les multes que hauran de pagar per aquesta infracció o els
accidents que poden patir.
.
Argument
ad
populum
En aquests arguments
es recorre a provocar I'entusiasme o altres sentiments de les
persónes amb I'objectiu que atorguin el seu assentiment a I'argument que
sosté el parlant sense aportar-ne cap prova.
Els
anuncis publicitaris pretenen convèncer-nos de la bondat dels seus
productes posant-Ios en relació amb sentiments que tots apreciem. El
mateix succeeix amb els discursos de les campanyes electorals: no intenten
donar arguments per ajudar-nos a pensar el nostre vot, sinó que van
adreçats a desvetllar sentiments d'adhesió a uns i repulsa a d'altres. Una
cosa semblant s'esdevé quan els pares, les mares o els fills empren els
sentiments de pietat per «convèncer>> que tenen raó: «Tant que
t'estimo jo! Com em pots fer això, a mi? Em
mataràs!».
Aquest
tipus d'«arguments de xantatge afectiu» són fal.laços, perquè impedeixen
que s'avanci en la consecució de I'objectiu del diàleg raonat: donar bones
raons per donar suport a les opinions i a les
creences.
Argument
ex populo Consisteix
a defensar un determinat punt de vista al.legant que tothom
està d'acord
amb aquesta opinió. Defensem, doncs, un punt de vista al.legant que
tothom hi està d'acord. Si algú no comparteix aquest punt de vista,
a sobre es veu obligat a portar el pes de l'argument, a convèncer els
altres, que, d'altra banda, des del moment que s'han apuntat al pensament
majoritari (potser el més políticament i televisivament correcte) ,
denoten, com a mínim, una certa mandra intel.lectiva. L'esquema
es:
(16)
Tothom admet p com a vertader o correcte. Per tant p és vertader o
correcte.
(17) Tothom admet p com a fals o incorrecte. Per tant p és fals
o incorrecte.
Encara
que aquests esquemes d'arguments no són deductivament vàlids, no hem de
menysprear-ne la força persuasiva. Perquè, si efectivament és el cas
que «tothom» diu que p és vertader i algú diu, tanmateix, que
és fals, és a aquest algú a qui correspon dur el pes de la
prova.
Argument
post hoc, ergo propter hoc
Aquesta expressió
Ilatina significa: 'després de, per tant a causa de'. Aquests arguments
també s'anomenen «de la falsa causa». S'hi diu que
A és la causa de B perquè A precedeix temporalment
B. L'esquema és:
L'esdeveniment
B
es produeix a continuació de I'esdeveniment A.
Per
tant A
és causa de B.
Ara
bé, observem
que
la successió temporal entre els dos fenòmens A
i
B és una condició necessària, però no suficient, per poder establir
un
nexe
causal entre ells. Així ho va explicar
en el segle XVIII el filòsof escocès
David Hume.
Aquest
tipus d'argumentació fal.laç està molt relacionat amb el sorgiment de
les supersticions. Per exemple, un esportista s'ha pres un determinat
refresc abans de la competició i ha guanyat; pot pensar que aquest
refresc funciona
com una «poció màgica».
L'error de l'argument
post hoc, ergo propter hoc consisteix a establir una
relació causa-efecte
sense una base empírica suficient.
La
generalització precipitada
Una
de les fal.làcies
més
comunes que tots cometem és la generalització
precipitada, que consisteix a passar d'una
proposició particular
com «Alguns tarragonins són x» a una proposició universal
com
«Tots
els tarragonins són x». Aquest pas podria ser correcte únicament si
es comprovessin tots
els casos possibles, però, com que la majoria de les vegades
és impossible, la conclusió acostuma a ser fal.laç. Argument
del pendent relliscós Molts
dels
arguments que pertanyen al tipus de pendent relliscós tenen
l'estructura següent:
De A2
se'n seguirá A3 ...
De
An-1 se'n seguirà An.
An,
no és desitjable.
Per
tant, no facis A1.
Es
tracta d'arguments basats en I'anomenat efecte
dòmino.
Hi ha contextos
en què pot ser raonable usar una estratègia argumentativa com (18),
ja
que moltes vegades els esdeveniments s'encadenen els uns
amb els altres i, abans de prendre una decisió, cal valorar les
conseqüències que se'n seguiran. Però altres vegades s'utilitzen
aquests arguments d'una manera tramposa, perquè s'afirma una connexió
entre A1 i An sense aportar-ne proves, o amb
proves de molt por valor. Qui presenti un argument d'aquest tipus té
I'obligació de provar que existeix el nexe causal pretès, perquè en cas
contrari incorre en una fal.làcia pel fet de pretendre tancar el diàleg
abans d'hora.
|
|