Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques
en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació, que no en la seva cerca. En les Webquest es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.
Es presenta
un recorregut sobre els éssers vius, que pretén
servir de base per l'estudi de l'estructura cel·lular
dels organismes, així com una introducció als
cinc regnes d'éssers vius.
La proposta
s'estructura en els següents apartats:
- Procés: es presenten, en primer lloc, els vuit fulls d'activitats
següents.
- L'origen
de la vida
- El
microscopi òptic
- La
química de la vida
- La
cèl·lula I: orgànuls cel·lulars
i funcions
- La
cèl·lula II: tipus de cèl·lules,
organització cel·lular i tipus de nutrició
- La
cèl·lula III: diversitat cel·lular
- Els
virus
- Els
cinc regnes d'éssers vius
Per
la realització d'aquests fulls d'activitats els alumnes
disposen d'un seguit d'enllaços a llocs web, en l'apartat
"Recursos".
Posteriorment es presenta la tasca final,
consistent en una doble activitat: tornar a classificar
les imatges inicials fent servir, aquest cop, els coneixements
adquirits, i la realització d'uns murals sobre els
cinc regnes d'éssers vius.
-
Recursos: en aquest apartat s'ofereixen als alumnes un seguit d'enllaços
a llocs web, que són suficients per realitzar tota
l'activitat. Recordem que una Webquest és
una activitat de cerca guiada, de manera que intentem que
els alumnes inverteixin el seu temps en l'anàlisi
de la informació, més que en la seva cerca.
-
Avaluació: en aquest apartat es presenten els percentatges d'avaluació
i els criteris per a avaluar el treball realitzat en forma
de rúbriques. És recomanable que els alumnes
analitzin aquesta informació abans de començar
l'activitat, per tal de tenir clar des del principi què
se'ls està demanant i com seran avaluats. D'aquesta
manera milloren la confiança de l'alumnat i el resultat
final.
- Conclusions: es realitza una reflexió sobre el procés dut
a terme en tot el treball. Finalment es presenten uns enllaços
amb activitats i informació per tal d'ampliar el tema
o tractar-lo des d'una òptica específica
Aplicacions
didàctiques
Amb aquest
material es proposa fer una introducció a l'estudi de
l'estructura cel·lular dels éssers vius i la classificació
dels cinc regnes. Posteriorment, el tema treballat es pot ampliar
a l'aula seguint amb els continguts del mòdul "el
món invisible".
Aquest material pot servir també d'introducció
al mòdul "organismes i entorn" si es complementa
amb els continguts relatius als ecosistemes.
El/La docent haurà de decidir si amplia els continguts
relatius a bioquímica, els microorganismes i els cinc
regnes, que es presenten aquí de forma introductòria.
Organització
dels alumnes
Els diferents
fulls d'activitats estan pensats com a activitats individuals,
tot i que, segons la disponibilitat d'ordinadors del centre,
no ha de ser cap problema que es presenten com activitats a
realitzar per parelles.
L'activitat final està plantejada com una activitat grupal
de tres o quatre alumnes, amb els objectius següents :
- La classificació
de les imatges hauria de fer-se aplicant els conceptes apresos,
però no d'una manera automàtica, sinó
mitjançat la discussió i el debat. La realització
d'aquesta activitat en grup pot afavorir aquest debat i l'obtenció
de conclusions més encertades.
- La confecció
dels murals pot resultar una tasca massa pesada per a realitzar-la
de manera individual. Realitzada en petit grup es pot generar
una distribució i especialització de la feina
que millori el producte final.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Conèixer
les teories actuals sobre l'origen de la vida
- Entendre
i analitzar l'experiment de Miller sobre la generació
de matèria orgànica
- Conèixer
els elements d'un microscopi òptic i llur utilització
- Conèixer
els principals elements i compostos que formen els éssers
vius
- Reflexionar
sobre la diferent composició de la matèria viva
i de la matèria inert
- Conèixer
l'estructura bàsica d'una cèl·lula, així
com els diferents tipus d'orgànuls
- Classificar
els diferents tipus de cèl·lules en funció
de la seva estructura i tipus de nutrició
- Entendre
les diferències entre els diversos tipus d'agrupacions
de cèl·lules
- Reflexionar
sobre el fet que els organismes pluricel·lulars som
formats per milions de cèl·lules, cadascuna
de les quals ha de realitzar les seves funcions vitals
- Conèixer
el concepte de cèl·lules mare i la seva aplicació
- Entendre
l'estructura fonamental d'un virus
- Entendre
i utilitzar la classificació dels éssers vius
en cinc regnes
- Reflexionar
sobre els criteris utilitzats per classificar un ésser
viu
Continguts
Procediments
- Analitza
un experiment científic, establint les hipòtesis
i resultats obtinguts, i reflexionant sobre les conclusions
que se'n dedueixen
- Analitza
el funcionament d'un microscopi i explica la funció
dels diferents components
- Resumeix
informació de caire científic i n'extreu les
conclusions adients
- Defensa
un punt de vista coherent sobre qüestions científiques
- Utilitza
el lèxic específic en la descripció dels
elements i l'estructura d'una cèl·lula
- Utilitza
els conceptes relacionats amb els cinc regnes d'éssers
vius per classificar un conjunt d'imatges d'organismes
- Sintetitza
informació de diverses fonts en forma de murals
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
- Teoria
del "brou primitiu" sobre l'origen de la vida
- Experiment
de Miller; síntesi de matèria orgànica
- Elements
i funcionament d'un microscopi òptic
- Diferents
tipus de bioelements
- Definició
i propietats dels oligoelements
- La cèl·lula
com a unitat fonamental de la vida
- Estructura
de la cèl·lula procariota i eucariota
- Nutrició
cel·lular
- Agrupacions
de cèl·lules: organismes unicel·lulars,
tal·lus i teixits
- Diversitat
de mides i funcions de cèl·lules
- Les cèl·lules
mare
- Els virus
com a frontera de la matèria viva
- Estructura
fonamental dels virus
- Els cinc
regnes d'éssers vius: característiques fonamentals
Valors,
normes i actituds
- Valora
les aportacions del mètode científic al coneixement
de l'entorn
- Mostra
respecte per les diferents manifestacions de la vida
- Entén
i valora la importància d'unes regles universals en
la classificació dels organismes
- Reflexiona
sobre els criteris de classificació dels organismes
- Valoració
de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Competències
bàsiques en TIC
- Sap trobar
documents a internet i localitzar informacions concretes
- Fa servir
els cercadors de manera adient per a trobar una informació
a la xarxa
- Utilitza
correctament l'editor de textos per a presentar un document
escrit
- Utilitza
el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació
Coneixements
previs
El tema
presentat en aquesta web és una iniciació a l'estudi
de l'estructura cel·lular i la classificació dels
organismes. Per tant, no es requereixen coneixements previs
per a la seva realització.
En quant al treball amb ordinador, aquesta activitat no requereix
grans habilitats, per la qual cosa pot ser una bona iniciació
pels alumnes sense experiència en aquest tipus de metodologia.
Temporització
L'activitat
pot plantejar-se de diverses maneres, segons les característiques
del grup d'alumnes i de les instal·lacions del centre.
Tot i això presentem una proposta general :
- Com en
totes les activitats d'aquest tipus (webquests, caceres del
tresor), és molt important dedicar una sessió
inicial a presentar i analitzar el contingut del material.
Proposem començar aquesta sessió inicial llegint
l'apartat de la "introducció", i realitzant
en grups petits, o de manera individual, l'activitat inicial
proposada proposada a la "tasca". També és molt important llegir i
comentar l'apartat "avaluació", per tal que
els alumnes tinguin clar des del principi què se'ls
està demanant i com seran avaluats.
- Els vuit
fulls d'activitats inicials requereixen entre quatre i vuit
sessions de treball, segons la tipologia d'alumnat i, especialment,
la pràctica que els/les alumnes tinguin en el treball
amb ordinador. L'activitat està pensada per ser realitzada
de manera contínua durant aquest període, però
també és possible alternar les classes d'autoformació
a l'aula d'informàtica amb sessions a l'aula.
- L'activitat
final requereix entre dues i quatre sessions de treball, que
es poden plantejar com activitats presencials a l'aula o bé com una tasca per a realitzar fora de l'horari lectiu.
- Un cop
finalitzada l'activitat, hauria de dedicar-se una sessió
presencial a l'aula a les conclusions. En aquesta sessió
els/les alumnes, amb l'ajuda del/de la docent, han de reflexionar
sobre la tasca realitzada i sobre la manera de fer la classificació dels organismes.
- Finalment,
resulta recomanable dedicar un esforç a la divulgació
de la tasca realitzada pels alumnes, per exemple, mitjançant
l'exposició dels murals realitzats.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
els éssers vius dalt
|