MATERIALS EN XARXA PER L'ÀMBIT DE

Caceres del tresor
Webquests
Quaderns Virtuals

A continuació es descriu més detalladament l'estructura dels diferents tipus d'activitats (Caceres del Tresor, Webquests i Quaderns Virtuals). Aquest apartat pretén ser una guia pels docents que no estiguin acostumats a treballar amb aquestes metodologies. Els docents que ja les coneguin poden anar directament a la llista d'activitats.

Caceres del Tresor

Una Cacera del Tresor és una activitat basada en internet que posa l'èmfasi en l'anàlisi de la informació i no en la seva cerca. Per tant, és important que els alumnes es centrin en analitzar la informació que tenen disponible en els enllaços facilitats i no en cercar-ne d'altres. Les Caceres del Tresos estan concebudes com activitats senzilles de curta durada (una o dues sessions de classe), tot i que es recomanable dedicar alguna sessió addicional a comentar els resultats, extreure'n conclusions, o fer una tasca final de síntesi en grups de treball.
A continuació s'analitza una de les caceres proposades, concretament la que correspon a l'activitat "Mesurem amb Tales ".
Si entreu a l'activitat us trobareu amb la pantalla següent:

A l'esquerra apareix la imatge que representa el tema d'estudi. Sota aquesta imatge s'indiquen l'autor i la data de la darrera actualització.
Sota aquesta imatge es troba el menú de navegació, amb els quatre apartats de la cacera:

• Introducció: es tracta de donar una informació bàsica a l'alumne sobre el tema d'estudi, de manera es desperti el seu interès.
  • Preguntes: en aquest apartat trobareu un seguit de preguntes que es poden respondre directament amb la informació disponible en els enllaços.
  • Recursos: consisteix en un llistat de pàgines web que contenen la informació que els i les alumnes necessiten per tal de realitzar les diferents activitats.
  • La gran pregunta: la resposta a aquesta qüestió no està disponible directament en les enllaços facilitats, sinó que requereix una anàlisi i síntesi de la informació estudiada a través de les preguntes anteriors.

Webquests

Una Webquest, de manera similar a una Cacera del Tresor, és una activitat de recerca guiada amb recursos d'internet. Aquestes activitats posen l'èmfasi en l'anàlisi i la transformació de la informació, són activitats que tenen en compte el temps dels i de les alumnes i són treballs de tipus col·laboratiu, en els quals cada persona es fa responsable d'una part. El producte final de la Webquest intentem que sigui el més realista possible, donant-li una difusió real.

En canvi, contràriament a les Caceres del Tresor, les Webquests acostumen a ser activitats grupals en les quals es proposa als i a les alumnes que assumeixin un rol determinat en la realització de la tasca final. Aquestes no són activitats de curta durada, sinó que poden allargar-se durant vàries setmanes. Les Webquests aquí proposades han estat concebudes per emmarcar-les dins de la programació trimestral dels mòduls de GES, i no com a activitats aïllades d'autoaprenentatge.

A tall d'exemple, si entreu a l'activitat "Les instal·lacions de l'habitatge", trobareu la pantalla següent :

L'estructura de la portada és similar a la de les Caceres del Tresor descrites anteriorment.
Els diferents apartats que presenta la Webquest són els següents:

• Introducció: en aquest apartat es tracta de situar l'alumnat en el context del treball i se li presenta un problema per resoldre.
  • Tasca: s'explica als/a les alumnes què han de fer i quines transformacions han de dur a terme amb la informació que trobin a internet.
  • Procés: consisteix en un llistat d'activitats concretes amb tots els passos que s'han de seguir per tal d'aconseguir el producte final. S'inclouen els enllaços a pàgines web que proporcionen tota la informació necessària per tal de dur a terme les diferents activitats.
  • Recursos: aquí es presenten un conjunt d'enllaços d'internet complementaris, per aquells/aquelles alumnes que vulguin ampliar o millorar el seu treball, o bé com a reforç per realitzar la tasca final proposada.
  • Avaluació: s'especifiquen clarament els diferents criteris d'avaluació mitjançant unes rúbriques en les quals s'informa a l'alumnat de la puntuació obtinguda en cada apartat segons uns criteris ben definits. És important que els i les alumnes coneguin els criteris d'avaluació abans de començar el treball, per tal de tenir clar en tot moment què se'ls està demanant i com seran avaluats.
  • Conclusions: es tracta de fer reflexionar als/a les alumnes sobre el que han fet i com ho han fet, així com de donar una orientació respecte a la destinació del producte final. Tot i que s'indiquen algunes pautes per realitzar aquesta anàlisi, el paper del/de la formador/a resulta fonamental en aquest punt. També s'ofereixen unes activitats de síntesi o d'ampliació.

Quaderns Virtuals

Els Quaderns Virtuals consisteixen en un seguit d'activitats agrupades en fulls, de manera similar a un quadern tradicional.
La imatge següent correspon al quadern de l'activitat "Genètica". Com es pot veure, en la portada del quadern apareix un índex dels fulls que conté.

Cada full del Quadern Virtual presenta un seguit d'activitats per l'alumnat. En general els Quaderns Virtuals no inclouen el marc teòric corresponent i, per tant, es tracta d'activitats paral·leles a les classes amb el/la docent.
La imatge següent correspon a un dels fulls d'activitats del Quadern Virtual "Genètica".

Un cop finalitzades les activitats d'un full, l'alumne/a pot corregir-les automàticament mitjançant l'opció que es mostra al peu de la pàgina.

Els Quaderns Virtuals poden integrar-se en una plataforma educativa, com ara l'Educampus. Aquesta presentació es pot configurar de manera que l'alumne/a lliuri les activitats al/a la docent i aquest/a les corregeixi, permetent el seguiment i l'avaluació en xarxa.

índex professorat   dalt