Formació de Persones Adultes

   ELS NOMBRES ENTERS

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció

El material proposat consisteix en un Quadern Virtual amb enllaços a llocs web d'informació específica sobre el tema d'estudi i un llistat d'activitats sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat corresponent de la presentació.

Aquest quadern virtual es presenta com un suport per a l'avaluació en xarxa i el seguiment de l'alumnat de primer nivell de GES. Es treballen els continguts següents:

  • Els nombres enters: concepte, significat i ordenació
  • Operacions numèriques amb nombres enters
  • Resolució de problemes amb nombres enters

Aplicacions didàctiques

El Quadern Virtual és bàsicament un seguit d'activitats i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:

  • Podeu presentar el Quadern Virtual directament a l'alumnat com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la independència de l'alumnat i l'autoavaluació, servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant els diferents ritmes d'estudi.
  • Integrat en una plataforma educativa (per exemple Educampus) és possible presentar el Quadern Virtual a l'alumnat sense possibilitat d'autocorrecció, de manera que es lliurin telemàticament al docent els diferents fulls del quadern un cop realitzats. D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.

Estructura del material

Aquest Quadern Virtual està format pels cinc fulls de treball següents:

  • Full 1: "Introducció". En aquest full s'indiquen el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Seguidament es presenten tres qüestions d'avaluació inicial.
  • Full 2: "Els nombres enters". Es proposen tres exercicis sobre el significat i l'ordenació dels nombres enters.
  • Full 3: "Operacions amb nombres enters". Conté exercicis de càlcul sobre les operacions bàsiques amb nombres enters.
  • Full 4: "Operacions amb nombres enters II". Es presenten exercicis de càlcul sobre operacions combinades amb nombres enters.
  • Full 5: "Resolució de problemes amb nombres enters". Es proposen un seguit de problemes la resolució dels quals requereix de l'ús de nombres enters.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Identificar, ordenar i representar diferents tipus de nombres
  • Reconèixer les diferents formes d'expressió d'un nombre i utilitzar-les per quantificar situacions quotidianes
  • Aplicar algorismes de comparació i càlcul amb nombres enters
  • Plantejar correctament davant de situacions problemàtiques expressions numèriques que possibilitin la seva resolució
  • Escollir adequadament quin és el mètode més convenient per a la realització d'un càlcul determinat

Continguts

Procediments
  • Representació i ordenació de nombres enters
  • Utilització de nombres enters per representar numèricament situacions quotidianes
  • Aplicació de les regles de càlcul amb nombres enters
  • Ús i comprensió del significat del parèntesi en els càlculs numèrics
  • Resolució de problemes que impliquin l'ús de nombres enters

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Significat i necessitat dels nombres enters
  • Ordenació i representació de nombres enters
  • Operacions amb nombres enters
  • Resolució de problemes que impliquin l'ús de nombres enters

Valors, normes i actituds

  • Valoració de la necessitat d'unes normes convencionals en la nomenclatura matemàtica
  • Superació de les possibles dificultats inicials en la resolució d'un problema
  • Predisposició a la utilització sistemàtica de les tècniques i algorismes matemàtics
  • Predisposició davant de l'exercitació sistemàtica per a l'adquisició i consolidació de determinades tècniques matemàtiques
  • Valoració positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
  • Interès en la utilització correcta de lèxic de caire científic
  • Esperit crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
  • Valoració del mètode científic per la resolució de problemes
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Coneixements previs

Tal i com s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern Virtual són una eina d'avaluació de continguts, però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, els quals pertanyen al mòdul de primer nivell de GES "La temperatura".
Els exercicis inclosos en aquest Quadern Virtual han estat plantejats com una iniciació al càlcul amb nombres enters. Els coneixements previs de caire matemàtic són, per tant, els corresponents al primer nivell de GES. S'espera que l'alumnat conegui les regles i algorismes de càlcul amb nombres naturals.
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web la seva utilització no requereix de coneixements previs de l'alumnat més enllà de l'ús bàsic de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma educativa serà necessari que els i les alumnes estiguin introduïts en l'ús del correu electrònic i d'internet.

Temporització

El Quadern Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern es proposa la següent distribució temporal:

  • En una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts teòrics bàsics.
  • En una segona sessió es presentaria a l'alumnat el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més adient (directament o integrat en una plataforma educativa). En aquesta mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar les activitats del full "introducció", amb l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament, introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
  • En les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques a l'aula i sessions de treball amb el Quadern Virtual per realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats anteriorment.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

els nombres enters      dalt