Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material
proposat consisteix en un Quadern
Virtual amb enllaços a llocs web d'informació
específica sobre el tema treballat i un llistat d'activitats
sobre els diferents continguts. Les activitats en un Quadern
Virtual es presenten agrupades en fulls de treball dins dels
quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació
sobre els quaderns virtuals podeu consultar l'apartat corresponent
de la presentació.
Els continguts
que es treballen giren al voltant dels eixos següents :
- El llenguatge
algebraic
- Les equacions
de primer grau
- Els sistemes
d'equacions de primer grau
Aplicacions
didàctiques
Les activitats
proposades s'adapten especialment als continguts del mòdul
de GES "Transformacions d'expressions algebraiques".
El Quadern
Virtual és bàsicament un seguit d'activitats
i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts
teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern
Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:
- Podeu
presentar el Quadern Virtual directament a l'alumnat
com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia
la independència dels alumnes i l'autoavaluació,
servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant
els diferents ritmes d'estudi dels i de les alumnes.
- Integrat
en una plataforma educativa, com ara l'Educampus, és
possible presentar el Quadern Virtual a l'alumnat sense possibilitat
d'autocorrecció, de manera que es lliurin telemàticament
al docent els diferents fulls del quadern un cop
realitzats. D'aquesta manera és possible fer servir
els exercicis del Quadern Virtual com una eina de seguiment
i d'avaluació en xarxa.
Estructura
del material
El Quadern
Virtual està format pels vuit fulls de treball següents
:
- Full
1: "Introducció". En aquest full s'indiquen
el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Es
pretén també que l'alumnat tingui un primer
contacte amb el tema d'estudi i amb el funcionament del quadern.
Amb aquest objectiu es presenten dos enllaços amb unes
activitats d'iniciació: http://www.edu365.cat/aulanet/intermates/37/index.htm
, i http://www.edu365.cat/aulanet/intermates/58/index.htm . Aquests enllaços van seguits d'unes activitats d'avaluació inicial per tal de valorar el punt de partida dels i de les alumnes.
- Full 2: "Llenguatge algebraic". Després d'una
breu introducció al llenguatge algebraic es presenten
deu activitats de transformació d'enunciats en expressions
algebraiques, i a l'inrevés.
- Full
3: "Equacions de primer grau (I)". Aquest
full conté algunes activitats d'iniciació a
les equacions de primer grau com ara relacionar equacions
amb la seva solució, identificar errades en la resolució
d'una equació, resoldre equacions senzilles, identificar
l'equació que dóna resposta a un problema i
resoldre aquest problema.
- Full
4: "Equacions de primer grau (II)". Es presenten
deu exercicis de complexitat creixent, amb parèntesis
i claudàtors. En els primers cinc exercicis els i les
alumnes poden triar la resposta d'entre una llista. En els
cinc exercicis següents han d'escriure la resposta.
- Full
5: "Equacions de primer grau (III)". Es presenten
deu exercicis d'equacions, aquest cop amb denominadors. De
manera similar al full anterior en els primers exercicis
ha de triar-se la resposta correcta d'entre una llista de
valors donats, mentre que en els cinc exercicis següents
els alumnes han d'escriure la resposta.
- Full
6: "Resolució de problemes amb equacions de
primer grau". Es plantegen deu problemes la resolució
dels quals requereix l'ús d'equacions de primer grau.
Per a cada problema es presenten dos tipus d'exercicis:
identificar l'equació que correspon a aquest problema,
i donar la resposta al mateix.
- Full
7: "Sistemes d'equacions". En la primera
part d'aquest full es presenten cinc sistemes d'equacions
lineals dels quals es demana a l'alumne/a que escrigui la
solució per les dues variables. En la segona part es
presenten cinc sistemes d'equacions i cinc parelles de solucions
i es demana fer correspondre a cada sistema
la seva solució.
- Full
8: "Resolució de problemes amb sistemes d'equacions".
Es presenten cinc problemes la resolució dels quals
requereix l'ús de sistemes d'equacions. A partir de
cada enunciat es proposen dos exercicis: identificar les dues
equacions que corresponen a l'enunciat, i completar la solució del problema amb les dades que falten.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Entendre
la necessitat de l'àlgebra per resoldre problemes.
- Transformar
enunciats en expressions algebraiques.
- Conèixer
les eines de càlcul relacionades amb la resolució d'equacions lineals
- Plantejar
equacions a partir d'enunciats de problemes
- Afrontar
la resolució de problemes mitjançant les expressions
algebraiques i la seva resolució
- Resoldre
sistemes d'equacions lineals mitjançant les eines de
càlcul adients
- Afrontar
problemes la resolució dels quals requereixi el plantejament
de sistemes d'equacions lineals
Continguts
Procediments
- Traducció d'enunciats en llenguatge ordinari a llenguatge algebraic
- Resolució d'equacions de primer grau
- Resolució
de sistemes d'equacions de primer grau per diferents mètodes
- Plantejament
i resolució de problemes mitjançant expressions
algebraiques
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
Valors,
normes i actituds
- Valoració
de la necessitat d'unes normes convencionals en l'escriptura
de les expressions numèriques i algebraiques
- Valoració
dels avantatges de les transformacions algebraiques en la
resolució de problemes
- Predisposició
a la utilització sistemàtica de les tècniques
i algorismes matemàtics
- Valoració
de la importància del treball sistemàtic i metòdic
en la resolució de problemes
- Interès
per les diferents estratègies en la resolució d'un problema
- Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Coneixements
previs
Tal i com
s'ha indicat anteriorment els exercicis presentats en el Quadern
Virtual són una eina d'avaluació de continguts,
però no els continguts en si.
Per tant aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment
a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, que són
els corresponents al mòdul de GES "transformacions
d'expressions algebraiques".
Per l'estudi d'aquest mòdul resulta convenient que els i les
alumnes dominin les eines bàsiques de càlcul amb
nombres enters i racionals.
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web
la seva utilització no requereix coneixements previs
dels i de les alumnes més enllà de l'ús bàsic
de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma
educativa serà necessari que els i les alumnes estiguin
introduïts en l'ús del correu electrònic
i d'internet.
Temporització
El Quadern
Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge
dels alumnes. Per la realització d'aquest quadern proposem
la següent distribució temporal:
- En
una classe amb el o la formador/a s'estudiarien els continguts
teòrics bàsics.
- En
una segona sessió es presentaria als i a les alumnes
el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més
adient (directament o integrat en un portal educatiu). En
aquesta mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar
les activitats del full "introducció", amb
l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament,
introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
- En
les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques
a l'aula i sessions de treball amb el Quadern Virtual per
realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats
anteriorment.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
àlgebra dalt
|