Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material
proposat consisteix en un Quadern
Virtual amb enllaços a llocs web d'informació
específica sobre el tema d'estudi, i un llistat d'activitats
sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en
un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball,
dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més
informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat
corresponent de la presentació.
Aquest quadern
virtual ha estat creat com un suport per l'avaluació
en xarxa i el seguiment, dins del mòdul de GES "genètica".
Els continguts
que es treballen giren al voltant dels eixos següents :
- Càlcul
de probabilitats
- Les lleis
de Mendel
- Suport
molecular de l'herència
Aplicacions
didàctiques
El Quadern
Virtual és, bàsicament, un seguit d'activitats
i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts
teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern
Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:
- Podeu
presentar el Quadern Virtual directament als/a les alumnes
com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia
la independència de l'alumne/a i l'autoavaluació,
servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant
els diferents ritmes d'estudi dels/de les alumnes.
- Integrat
en el portal Educampus, és possible presentar el Quadern
Virtual a l'alumne/a sense possibilitat d'autocorrecció,
de manera que aquest/a lliuri telemàticament al/a la
formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats.
D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis del Quadern
Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en
xarxa.
Estructura
del material
El Quadern
Virtual està format pels deu fulls de treball següents
:
- Full
1: "Introducció". En aquest full s'indiquen
el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. A mode d'introducció
es presenta un enllaç a http://lagenetica.cat/ , en el qual els/les alumnes poden fer un estudi sobre els
continguts del tema. Es presenten també tres qüestions
d'avaluació inicial.
- Full
2: "Probabilitats". Es presenta l'enllaç
http://www.edu365.cat/aulanet/intermates/4/index.htm , amb informació i activitats sobre el tema, i un seguit
d'exercicis sobre el càlcul elemental de probabilitats.
- Full
3: "Probabilitats II". Conté activitats
sobre problemes d'experiments aleatoris compostos. Els/Les
alumnes poden realitzar aquestes activitats mitjançant
el dibuix de diagrames d'arbre.
- Full
4: "Probabilitats III". Es proposen activitats
sobre experiments aleatoris compostos, amb variació de les condicions inicials.
- Full
5: "Probabilitats IV". Activitats d'experiments
aleatoris compostos, amb variació i sense variació de les condicions inicials.
- Full
6: "Les lleis de Mendel". Es presenta l'enllaç
http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/Lab_bio/glossari_bio4.htm , per l'estudi del lèxic relacionat amb les lleis de
Mendel. Seguidament unes activitats sobre els conceptes bàsics
de les lleis de Mendel.
- Full
7: "Lleis de Mendel II". Un seguit d'activitats
complementàries sobre aquest mateix tema.
- Full
8 : "Herència dels grups sanguinis".
Recull d'activitats sobre l'herència dels grups sanguinis.
- Full
9: "Suport molecular". Qüestions sobre
la mitosi i l'estructura de l'ADN.
- Full
10: "Per anar més enllà". Es
proposen enllaços diversos a llocs d'internet on ampliar
la informació sobre el tema.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Entendre
els conceptes relacionats amb el càlcul de probabilitats.
- Utilitzar
la llei de Laplace pel càlcul fonamental de probabilitats.
- Analitzar
el resultat d'experiments aleatoris compostos.
- Fer servir
els diagrames d'arbre pel càlcul de probabilitats.
- Calcular
correctament probabilitats en experiments aleatoris compostos,
amb variació o sense variació de les condicions
inicials.
- Entendre
els conceptes bàsics relacionats amb les lleis de Mendel.
- Fer anàlisis
elementals de genotips i fenotips en problemes d'herència
aplicant les lleis de Mendel.
- Calcular
les probabilitats de genotips i fenotips en problemes d'herència
aplicant les lleis de Mendel.
- Entendre
les fases de la mitosi i de la meiosi.
- Conèixer
l'estructura fonamental de la molècula d'ADN.
Continguts
Procediments
- Càlcul
de probabilitats fent servir la regla de Laplace
- Càlcul
de probabilitats condicionades
- Resolució
de problemes mitjançant diagrames d'arbre
- Utilització
correcta de lèxic específic de caire científic
- Interpretació
de problemes senzills relatius a l'herència mitjançant
les lleis de Mendel
- Càlcul
de probabilitats en problemes basats en les lleis de Mendel
- Correcta
interpretació del suport molecular associat a l'herència
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
-
Probabilitat
teòrica i probabilitat experimental
-
Les lleis
dels grans nombres i el càlcul de probabilitats
-
Diagrames
d'arbre en experiments aleatoris compostos
-
Els experiments
i les lleis de Mendel
-
Cromosomes,
gens i al·lels; la gametogènesi
-
Estructura
de l'ADN
-
Mitosi
i meiosi
-
L'herència
del sexe
Valors,
normes i actituds
-
Respecte
per la diversitat de persones de diferents orígens
-
Valoració
positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
-
Interès
en la utilització correcta de lèxic de caire
científic
-
Esperit
crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
-
Valoració
del mètode científic per la resolució de problemes
-
Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Coneixements
previs
Tal i com
s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern
Virtual són una eina d'avaluació de continguts,
però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment
a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, que són
els corresponents al mòdul de GES, "genètica".
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web,
la seva utilització no requereix coneixements previs
dels/de les alumnes més enllà de l'ús bàsic
de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma
educativa, serà necessari que els/les alumnes estiguin
introduïts en l'ús del correu electrònic
i d'internet.
Temporització
El Quadern
Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge
dels alumnes. Per la realització d'aquest quadern proposem
la següent distribució temporal :
- En
una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts
teòrics bàsics.
- En
una segona sessió es presentaria als/a les alumnes
el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més
adient (directament o integrat en un portal educatiu). En
aquesta mateixa sessió els/les alumnes podrien realitzar
les activitats del full "introducció", amb
l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament,
introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
- En
les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques
a l'aula, i sessions de treball amb el Quadern Virtual, per
realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats
anteriorment.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
genètica dalt
|