Formació de Persones Adultes

   GENÈTICA

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments

Introducció

El material proposat consisteix en un Quadern Virtual amb enllaços a llocs web d'informació específica sobre el tema d'estudi, i un llistat d'activitats sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball, dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat corresponent de la presentació.

Aquest quadern virtual ha estat creat com un suport per l'avaluació en xarxa i el seguiment, dins del mòdul de GES "genètica".

Els continguts que es treballen giren al voltant dels eixos següents :

  • Càlcul de probabilitats
  • Les lleis de Mendel
  • Suport molecular de l'herència

Aplicacions didàctiques

El Quadern Virtual és, bàsicament, un seguit d'activitats i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:

  • Podeu presentar el Quadern Virtual directament als/a les alumnes com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la independència de l'alumne/a i l'autoavaluació, servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant els diferents ritmes d'estudi dels/de les alumnes.
  • Integrat en el portal Educampus, és possible presentar el Quadern Virtual a l'alumne/a sense possibilitat d'autocorrecció, de manera que aquest/a lliuri telemàticament al/a la formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats. D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.

Estructura del material

El Quadern Virtual està format pels deu fulls de treball següents :

  • Full 1: "Introducció". En aquest full s'indiquen el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. A mode d'introducció es presenta un enllaç a http://lagenetica.cat/ , en el qual els/les alumnes poden fer un estudi sobre els continguts del tema. Es presenten també tres qüestions d'avaluació inicial.
  • Full 2: "Probabilitats". Es presenta l'enllaç http://www.edu365.cat/aulanet/intermates/4/index.htm , amb informació i activitats sobre el tema, i un seguit d'exercicis sobre el càlcul elemental de probabilitats.
  • Full 3: "Probabilitats II". Conté activitats sobre problemes d'experiments aleatoris compostos. Els/Les alumnes poden realitzar aquestes activitats mitjançant el dibuix de diagrames d'arbre.
  • Full 4: "Probabilitats III". Es proposen activitats sobre experiments aleatoris compostos, amb variació de les condicions inicials.
  • Full 5: "Probabilitats IV". Activitats d'experiments aleatoris compostos, amb variació i sense variació de les condicions inicials.
  • Full 6: "Les lleis de Mendel". Es presenta l'enllaç http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/Lab_bio/glossari_bio4.htm , per l'estudi del lèxic relacionat amb les lleis de Mendel. Seguidament unes activitats sobre els conceptes bàsics de les lleis de Mendel.
  • Full 7: "Lleis de Mendel II". Un seguit d'activitats complementàries sobre aquest mateix tema.
  • Full 8 : "Herència dels grups sanguinis". Recull d'activitats sobre l'herència dels grups sanguinis.
  • Full 9: "Suport molecular". Qüestions sobre la mitosi i l'estructura de l'ADN.
  • Full 10: "Per anar més enllà". Es proposen enllaços diversos a llocs d'internet on ampliar la informació sobre el tema.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Entendre els conceptes relacionats amb el càlcul de probabilitats.
  • Utilitzar la llei de Laplace pel càlcul fonamental de probabilitats.
  • Analitzar el resultat d'experiments aleatoris compostos.
  • Fer servir els diagrames d'arbre pel càlcul de probabilitats.
  • Calcular correctament probabilitats en experiments aleatoris compostos, amb variació o sense variació de les condicions inicials.
  • Entendre els conceptes bàsics relacionats amb les lleis de Mendel.
  • Fer anàlisis elementals de genotips i fenotips en problemes d'herència aplicant les lleis de Mendel.
  • Calcular les probabilitats de genotips i fenotips en problemes d'herència aplicant les lleis de Mendel.
  • Entendre les fases de la mitosi i de la meiosi.
  • Conèixer l'estructura fonamental de la molècula d'ADN.

Continguts

Procediments

  • Càlcul de probabilitats fent servir la regla de Laplace
  • Càlcul de probabilitats condicionades
  • Resolució de problemes mitjançant diagrames d'arbre
  • Utilització correcta de lèxic específic de caire científic
  • Interpretació de problemes senzills relatius a l'herència mitjançant les lleis de Mendel
  • Càlcul de probabilitats en problemes basats en les lleis de Mendel
  • Correcta interpretació del suport molecular associat a l'herència

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Probabilitat teòrica i probabilitat experimental
  • Les lleis dels grans nombres i el càlcul de probabilitats
  • Diagrames d'arbre en experiments aleatoris compostos
  • Els experiments i les lleis de Mendel
  • Cromosomes, gens i al·lels; la gametogènesi
  • Estructura de l'ADN
  • Mitosi i meiosi
  • L'herència del sexe

    Valors, normes i actituds

  • Respecte per la diversitat de persones de diferents orígens
  • Valoració positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
  • Interès en la utilització correcta de lèxic de caire científic
  • Esperit crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
  • Valoració del mètode científic per la resolució de problemes
  • Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Coneixements previs

Tal i com s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern Virtual són una eina d'avaluació de continguts, però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, que són els corresponents al mòdul de GES, "genètica".
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web, la seva utilització no requereix coneixements previs dels/de les alumnes més enllà de l'ús bàsic de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma educativa, serà necessari que els/les alumnes estiguin introduïts en l'ús del correu electrònic i d'internet.

Temporització

El Quadern Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge dels alumnes. Per la realització d'aquest quadern proposem la següent distribució temporal :

  • En una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts teòrics bàsics.
  • En una segona sessió es presentaria als/a les alumnes el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més adient (directament o integrat en un portal educatiu). En aquesta mateixa sessió els/les alumnes podrien realitzar les activitats del full "introducció", amb l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament, introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
  • En les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques a l'aula, i sessions de treball amb el Quadern Virtual, per realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats anteriorment.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

genètica dalt