| IntroduccióAplicacions didàctiques
 Estructura del material
 Objectius
 Continguts
 Coneixements previs
 Temporització
 Comentaris i suggeriments
 Introducció El material 
                  proposat consisteix en un Quadern 
                  Virtual amb enllaços a llocs web d'informació 
                  específica sobre el tema d'estudi, i un llistat d'activitats 
                  sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en 
                  un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball, 
                  dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més 
                  informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat 
                  corresponent de la presentació. Aquest quadern 
                  virtual ha estat creat com un suport per l'avaluació 
                  en xarxa i el seguiment, dins del mòdul de GES "genètica". Els continguts 
                  que es treballen giren al voltant dels eixos següents : 
                   
                  
                    Càlcul 
                          de probabilitatsLes lleis 
                          de MendelSuport 
                          molecular de l'herència Aplicacions 
                  didàctiques El Quadern 
                  Virtual és, bàsicament, un seguit d'activitats 
                  i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts 
                  teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern 
                  Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres: 
                  
                    Podeu 
                          presentar el Quadern Virtual directament als/a les alumnes 
                          com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia 
                          la independència de l'alumne/a i l'autoavaluació, 
                          servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant 
                          els diferents ritmes d'estudi dels/de les alumnes. Integrat 
                          en el portal Educampus, és possible presentar el Quadern 
                          Virtual a l'alumne/a sense possibilitat d'autocorrecció, 
                          de manera que aquest/a lliuri telemàticament al/a la 
                          formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats. 
                          D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis del Quadern 
                          Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en 
                          xarxa. Estructura 
                  del material El Quadern 
                  Virtual està format pels deu fulls de treball següents 
                  : 
                  
                    Full 
                          1: "Introducció". En aquest full s'indiquen 
                          el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. A mode d'introducció 
                      es presenta un enllaç a http://lagenetica.cat/ , en el qual els/les alumnes poden fer un estudi sobre els 
                          continguts del tema. Es presenten també tres qüestions 
                          d'avaluació inicial. Full 
                          2: "Probabilitats". Es presenta l'enllaç 
                      http://www.edu365.cat/aulanet/intermates/4/index.htm , amb informació i activitats sobre el tema, i un seguit 
                          d'exercicis sobre el càlcul elemental de probabilitats.Full 
                          3: "Probabilitats II". Conté activitats 
                          sobre problemes d'experiments aleatoris compostos. Els/Les 
                          alumnes poden realitzar aquestes activitats mitjançant 
                          el dibuix de diagrames d'arbre. Full 
                          4: "Probabilitats III". Es proposen activitats 
                          sobre experiments aleatoris compostos, amb variació de les condicions inicials.Full 
                          5: "Probabilitats IV". Activitats d'experiments 
                          aleatoris compostos, amb variació i sense variació de les condicions inicials.Full 
                          6: "Les lleis de Mendel". Es presenta l'enllaç 
                      http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/Lab_bio/glossari_bio4.htm , per l'estudi del lèxic relacionat amb les lleis de 
                          Mendel. Seguidament unes activitats sobre els conceptes bàsics 
                          de les lleis de Mendel.Full 
                          7: "Lleis de Mendel II". Un seguit d'activitats 
                          complementàries sobre aquest mateix tema.Full 
                          8 : "Herència dels grups sanguinis". 
                          Recull d'activitats sobre l'herència dels grups sanguinis.Full 
                          9: "Suport molecular". Qüestions sobre 
                          la mitosi i l'estructura de l'ADN.Full 
                          10: "Per anar més enllà". Es 
                          proposen enllaços diversos a llocs d'internet on ampliar 
                          la informació sobre el tema.  Objectius 
                  
                    Potenciar 
                          l'autonomia de l'alumnatPotenciar 
                          l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport 
                          a l'estudiEntendre 
                          els conceptes relacionats amb el càlcul de probabilitats.Utilitzar 
                          la llei de Laplace pel càlcul fonamental de probabilitats.Analitzar 
                          el resultat d'experiments aleatoris compostos.Fer servir 
                          els diagrames d'arbre pel càlcul de probabilitats.Calcular 
                          correctament probabilitats en experiments aleatoris compostos, 
                          amb variació o sense variació de les condicions 
                          inicials.Entendre 
                          els conceptes bàsics relacionats amb les lleis de Mendel.Fer anàlisis 
                          elementals de genotips i fenotips en problemes d'herència 
                          aplicant les lleis de Mendel.Calcular 
                          les probabilitats de genotips i fenotips en problemes d'herència 
                          aplicant les lleis de Mendel.Entendre 
                          les fases de la mitosi i de la meiosi.Conèixer 
                          l'estructura fonamental de la molècula d'ADN.  Continguts 
                  Procediments 
                  
                    Càlcul 
                          de probabilitats fent servir la regla de LaplaceCàlcul 
                          de probabilitats condicionadesResolució 
                      de problemes mitjançant diagrames d'arbreUtilització 
                      correcta de lèxic específic de caire científicInterpretació 
                      de problemes senzills relatius a l'herència mitjançant 
                          les lleis de MendelCàlcul 
                          de probabilitats en problemes basats en les lleis de MendelCorrecta 
                          interpretació del suport molecular associat a l'herència  
                     
                  Fets, 
                            conceptes i sistemes conceptuals 
                    Probabilitat 
                    teòrica i probabilitat experimental
                    Les lleis 
                      dels grans nombres i el càlcul de probabilitats
                    Diagrames 
                      d'arbre en experiments aleatoris compostos
                    Els experiments 
                      i les lleis de Mendel
                    Cromosomes, 
                      gens i al·lels; la gametogènesi
                    Estructura 
                      de l'ADN
                    Mitosi 
                      i meiosi
                    L'herència 
                      del sexe  
                     Valors, 
                      normes i actituds
                    Respecte 
                      per la diversitat de persones de diferents orígens
                    Valoració 
                      positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
                    Interès 
                      en la utilització correcta de lèxic de caire 
                      científic 
                    Esperit 
                      crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
                    Valoració 
                      del mètode científic per la resolució de problemes
                    Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca 
                      d'informació
 Coneixements 
                  previs Tal i com 
                  s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern 
                  Virtual són una eina d'avaluació de continguts, 
                  però no els continguts en si. Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment 
                  a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, que són 
                  els corresponents al mòdul de GES, "genètica".
 Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web, 
                  la seva utilització no requereix coneixements previs 
                  dels/de les alumnes més enllà de l'ús bàsic 
                  de l'ordinador.
 Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma 
                  educativa, serà necessari que els/les alumnes estiguin 
                  introduïts en l'ús del correu electrònic 
                  i d'internet.
 Temporització El Quadern 
                  Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge 
                  dels alumnes. Per la realització d'aquest quadern proposem 
                  la següent distribució temporal :  
                  
                    En 
                          una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts 
                          teòrics bàsics.En 
                          una segona sessió es presentaria als/a les alumnes 
                          el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més 
                          adient (directament o integrat en un portal educatiu). En 
                          aquesta mateixa sessió els/les alumnes podrien realitzar 
                          les activitats del full "introducció", amb 
                          l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament, 
                          introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals. En 
                          les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques 
                          a l'aula, i sessions de treball amb el Quadern Virtual, per 
                          realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats 
                          anteriorment.  Comentaris 
                  i suggeriments Els vostres 
                  comentaris seran ben rebuts a l'adreça      
                  jbroch@xtec.cat. genètica dalt  
                 |