Formació de Persones Adultes

   LES INSTAL·LACIONS DE L'HABITATGE

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments

Introducció

El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació, que no en la seva cerca. En les Webquest es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

Es treballen els continguts referents a les instal·lacions de l'habitatge, tot i que les activitats proposades permeten fer una revisió de l' utilització de les escales i les proporcions, així com els càlculs relacionats.

L'estructura de la webquest és la següent :

  • Introducció: s'intenta que els alumnes facin una reflexió inicial sobre la complexitat i necessitat de les diferents instal·lacions dels nostres habitatges.
  • Tasca: en aquest apartat s'explica als alumnes què han de fer, quin ha de ser el seu producte final i com han d'organitzar-se.
  • Procés: es tracta de les activitats concretes que els alumnes han de realitzar per tal d'assolir l'objectiu final. S'especifica com han d'organitzar-se els alumnes en cadascuna de les activitats i també se'ls faciliten els enllaços a llocs web on trobar la informació. No penseu que es facilita massa la feina als alumnes, ja que l'objectiu de la webquest consisteix justament en que la informació estigui disponible el més aviat possible, per tal que els alumnes puguin realitzar l'anàlisi i la transformació d'aquesta. Les activitats proposades són les següents:
    • Activitat 1: el grup ha de realitzar el plànol a escala de l'habitatge.
    • Activitat 2: els tres membres del grup treballen per separat en l'estudi dels diferents tipus d'instal·lacions.
    • Activitat 3: el grup treballa conjuntament per tal de concretar com serà l'habitatge que s'està dissenyant. Es proposa un model de formulari per tal de presentar el projecte d'habitatge.
    • Activitat 4: en aquesta activitat treballen junts els tècnics i les tècniques del mateix tipus d'instal·lació dels diferents equips amb l'objectiu de resoldre els dubtes pendents i raonar unes qüestions complementàries.
    • Activitat 5: els grups originals tornen a treballar units per definir el projecte definitiu d'habitatge.
    • Activitat 6: els diferents grups han de finalitzar el seu projecte.
  • Recursos: es proposen una sèrie d'enllaços a llocs web amb informació complementària per tal que els/les alumnes puguin enfocar el treball amb diferents matisos, o ampliar-lo.
  • Avaluació: es proposen els percentatges i les rúbriques d'avaluació que es poden aplicar per valorar el treball final. Aquesta informació es pot modificar o adaptar a un grup concret d'alumnes, però, en tot cas, és molt important que s'expliqui als alumnes, clarament i des del començament, quins criteris es faran servir per tal d'avaluar el seu treball.
  • Conclusions: en aquest apartat es proposen unes activitats de reflexió sobre el treball realitzat. És important que els i les alumnes vegin que allò que fan és valorat i, per aquest motiu, resulta important incidir en la reflexió i en quina difusió es farà del producte final.

Aplicacions didàctiques

Aquesta webquest ha estat creada com a suport al mòdul de GES "Tecnologia i habitatge".
Es proposa presentar aquest material als alumnes combinant classes amb el docent amb classes d'autoformació a l'aula d'informàtica. D'aquesta manera els alumnes construeixen el seu propi coneixement, però en cap moment han de sentir-se desemparats o abandonats per part dels docents.
Resulta molt engrescador pels alumnes la utilització del correu electrònic per les comunicacions docent-alumne, donant al mateix temps major seguretat a l'alumne en l'ús de l'ordinador. Amb aquest objectiu es proposa que les activitats parcials que no corresponen a la tasca final es lliurin al formador o formadora mitjançant una adreça de correu electrònic.

Organització dels alumnes

Es proposa que els alumnes treballin en grups de tres, de manera que cada alumne assumeixi el rol d'un tècnic en instal·lacions (d'electricitat, d'aigua i de gas). Cada alumne del grup treballarà així sobre un tipus d'instal·lació, encarregant-se també de transmetre als altres membres del grup la informació que trobi.
En una de les sessions es proposa també que els alumnes que assumeixen el mateix rol treballin junts en una "reunió de tècnics", per tal de resoldre dubtes i ajudar-se mútuament.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar el treball col·laboratiu
  • Potenciar l'ús d'internet i del correu electrònic com a eines d'estudi i comunicació
  • Conèixer l'estructura bàsica de les instal·lacions d'un habitatge
  • Estudi del lèxic específic relacionat amb l'habitatge i les instal·lacions
  • Reflexionar sobre les implicacions mediambientals de les instal·lacions domèstiques
  • Revisar els càlculs amb escales i proporcions

Continguts

Procediments

  • Identificació dels diferents elements que intervenen en la instal·lació d'un habitatge
  • Lectura, interpretació i utilització dels manuals d'instruccions de les instal·lacions
  • Càlcul i anàlisi del valor d'una factura de serveis de l'habitatge (electricitat, aigua i gas)
  • Realització del croquis d'un habitatge
  • Dibuix a escala d'un habitatge
  • Càlcul de les mides reals d'una habitació a partir d'un dibuix a escala
  • Utilització adequada de la terminologia tecnològica

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Dibuix a escala i càlculs relacionats
  • L'habitatge i les necessitats humanes
  • Instal·lacions de la llar
  • Conservació elemental de les instal·lacions de la llar
  • Elements presents en una factura de serveis de l'habitatge
  • L'impacte ambiental de les instal·lacions domèstiques

    Valors, normes i actituds

  • Aplicació de forma contínua les normes de seguretat en les instal·lacions domèstiques
  • Necessitat de normalització tecnològica
  • Importància del treball sistemàtic i metòdic
  • Importància d'expressar-se amb precisió
  • Interès per contrastar les solucions obtingudes per altres persones i reflexió sobre les diferències i similituds dels mètodes emprats per obtenir-les.
  • Valoració dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia en l'àmbit domèstic
  • Conscienciació de les implicacions mediambientals de les instal·lacions domèstiques
  • Treballa en equip de manera no competitiva, assumint els avantatges del treball col·laboratiu per la millora dels resultats
  • Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Competències bàsiques en TIC

  • Sap trobar documents a internet i localitzar informacions concretes.
  • Fa servir els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa.
  • Utilitza correctament l'editor de textos per presentar un document escrit.
  • Utilitza el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació.


Coneixements previs

Tot i que no es requereixen coneixements previs resulta útil que els alumnes estiguin introduïts en el treball elemental amb ordinador:

  • Utilització elemental de l'editor de textos per presentar un document escrit.
  • Utilització de l'explorador d'internet per localitzar llocs a la xarxa i trobar informacions concretes en aquests llocs.
  • Utilització dels cercadors per trobar informació a la xarxa.

Temporització

Es preveuen set sessions per realitzar tota la tasca proposada, segons l'esquema de sessions següent :

  • Sessió 1a. El docent ha d'explicar clarament als alumnes quina tasca han de realitzar i com han d'organitzar-se. Per aconseguir-ho es conduirà el grup a l'aula d'informàtica on es llegiran conjuntament els apartats corresponents a la introducció i a la tasca.
    També resulta molt important que els alumnes tinguin clar des del principi com seran avaluats i de quins factors depèn la seva nota final. Amb aquest objectiu es llegirà conjuntament a l'aula l' apartat corresponent a l'avaluació.
    En acabar aquesta primera sessió han d'estar formats els grups i cada alumne ha de tenir clar quin rol dels proposats assumeix. Seguidament els diferents grups començaran a treballar en el disseny de l'habitatge i el càlcul de les mides corresponents a escala.
  • Sessió 2a. Cada alumne/a treballa en analitzar la informació corresponent al rol que ha assumit. Així, els alumnes estudiaran separadament un dels tipus d'instal·lació (d'electricitat, d'aigua o de gas).
  • Sessió 3a. Els membres d'un mateix grup s'uneixen per explicar-se el que han fet i fer una posada en comú. En aquest punt, cada grup elabora el projecte detallat del seu habitatge. En la web es proposa un formulari que es pot imprimir per tal que els alumnes i els docents tinguin còpia d'aquest projecte. Aquest document serveix de punt de reflexió als alumnes sobre la tasca que estan realitzant , i servirà al docent com a eina per avaluar el producte final.
  • Sessió 4a. Els alumnes dels diferents grups que tenen un mateix rol treballen junts en unes "reunions de tècnics", per tal d'aclarir els dubtes i realitzar unes activitats conjuntes.
  • Sessió 5a. Els membres d'un mateix grup tornen a treballar junts per tal de preparar el treball final.
  • Sessió 6a. Els diferents grups finalitzen el treball.
  • Sessió 7a. Es llegeix l'apartat de conclusions i es realitza una valoració final sobre l'estat de l'habitatge en diferents indrets del món. Reflexió sobre l'impacte ambiental de les instal·lacions domèstiques i cerca de millores als habitatges dissenyats. També es poden mostrar tots els treballs realitzats i fer una reflexió sobre la necessitat de fer servir una normalització tecnològica.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

les instal·lacions       dalt