| IntroduccióAplicacions didàctiques
 Organització dels alumnes
 Objectius
 Continguts
 Competències bàsiques 
                      en TIC
 Coneixements previs
 Temporització
 Comentaris i suggeriments
 Introducció El material 
                  que es presenta té format de Webquest, 
                  és a dir, es tracta de materials que fan servir internet 
                  per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi 
                  més en la transformació i el processament de la 
                  informació, que no en la seva cerca. En les Webquest 
                  es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem 
                  que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, 
                  sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir 
                  que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu 
                  coneixement. Per a més informació sobre les webquests 
                  podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació. Es treballen 
                  els continguts referents a les instal·lacions de l'habitatge, 
                  tot i que les activitats proposades permeten fer una revisió 
                  de l' utilització de les escales i les proporcions, així 
                  com els càlculs relacionats. 
 L'estructura de la webquest és la següent :
 
                  
                    Introducció: 
                          s'intenta que els alumnes facin una reflexió inicial 
                          sobre la complexitat i necessitat de les diferents instal·lacions 
                          dels nostres habitatges.Tasca: 
                          en aquest apartat s'explica als alumnes què han de 
                          fer, quin ha de ser el seu producte final i com han d'organitzar-se.Procés: 
                          es tracta de les activitats concretes que els alumnes han 
                          de realitzar per tal d'assolir l'objectiu final. S'especifica 
                          com han d'organitzar-se els alumnes en cadascuna de les activitats 
                          i també se'ls faciliten els enllaços a llocs 
                          web on trobar la informació. No penseu que es facilita 
                          massa la feina als alumnes, ja que l'objectiu de la webquest 
                          consisteix justament en que la informació estigui disponible 
                          el més aviat possible, per tal que els alumnes puguin 
                          realitzar l'anàlisi i la transformació d'aquesta. 
                          Les activitats proposades són les següents:  
                        
                          Activitat 
                                  1: el grup ha de realitzar el plànol a escala de 
                                  l'habitatge.Activitat 
                                  2: els tres membres del grup treballen per separat en 
                                  l'estudi dels diferents tipus d'instal·lacions.Activitat 
                                  3: el grup treballa conjuntament per tal de concretar 
                                  com serà l'habitatge que s'està dissenyant. 
                                  Es proposa un model de formulari per tal de presentar 
                                  el projecte d'habitatge.Activitat 
                                  4: en aquesta activitat treballen junts els tècnics 
                                  i les tècniques del mateix tipus d'instal·lació 
                              dels diferents equips amb l'objectiu de resoldre els dubtes 
                              pendents i raonar unes qüestions complementàries.Activitat 
                                  5: els grups originals tornen a treballar units per definir 
                                  el projecte definitiu d'habitatge.Activitat 
                                  6: els diferents grups han de finalitzar el seu projecte.Recursos: 
                          es proposen una sèrie d'enllaços a llocs web 
                          amb informació complementària per tal que els/les 
                          alumnes puguin enfocar el treball amb diferents matisos, o 
                          ampliar-lo.Avaluació: 
                          es proposen els percentatges i les rúbriques d'avaluació 
                      que es poden aplicar per valorar el treball final. Aquesta 
                      informació es pot modificar o adaptar a un grup concret 
                          d'alumnes, però, en tot cas, és molt important 
                          que s'expliqui als alumnes, clarament i des del començament, 
                          quins criteris es faran servir per tal d'avaluar el seu treball. Conclusions: 
                          en aquest apartat es proposen unes activitats de reflexió 
                      sobre el treball realitzat. És important que els i 
                          les alumnes vegin que allò que fan és valorat 
                          i, per aquest motiu, resulta important incidir en la reflexió 
                      i en quina difusió es farà del producte final. Aplicacions 
                  didàctiques Aquesta 
                  webquest ha estat creada com a suport al mòdul de GES 
                  "Tecnologia i habitatge". Es proposa presentar aquest material als alumnes combinant classes 
                  amb el docent amb classes d'autoformació a l'aula d'informàtica. 
                  D'aquesta manera els alumnes construeixen el seu propi coneixement, 
                  però en cap moment han de sentir-se desemparats o abandonats 
                  per part dels docents.
 Resulta molt engrescador pels alumnes la utilització 
                  del correu electrònic per les comunicacions docent-alumne, 
                  donant al mateix temps major seguretat a l'alumne en l'ús 
                  de l'ordinador. Amb aquest objectiu es proposa que les activitats 
                  parcials que no corresponen a la tasca final es lliurin al formador 
                  o formadora mitjançant una adreça de correu electrònic.
 Organització 
                  dels alumnes Es proposa 
                  que els alumnes treballin en grups de tres, de manera que cada 
                  alumne assumeixi el rol d'un tècnic en instal·lacions 
                  (d'electricitat, d'aigua i de gas). Cada alumne del grup treballarà 
                  així sobre un tipus d'instal·lació, encarregant-se 
                  també de transmetre als altres membres del grup la informació 
                  que trobi. En una de les sessions es proposa també que els alumnes 
                  que assumeixen el mateix rol treballin junts en una "reunió 
                  de tècnics", per tal de resoldre dubtes i ajudar-se 
                  mútuament.
 Objectius 
                  
                    Potenciar 
                          l'autonomia de l'alumnatPotenciar 
                          el treball col·laboratiu Potenciar 
                          l'ús d'internet i del correu electrònic com 
                          a eines d'estudi i comunicacióConèixer 
                          l'estructura bàsica de les instal·lacions d'un 
                          habitatgeEstudi 
                          del lèxic específic relacionat amb l'habitatge 
                          i les instal·lacionsReflexionar 
                          sobre les implicacions mediambientals de les instal·lacions 
                          domèstiques Revisar 
                          els càlculs amb escales i proporcions Continguts Procediments
 
                  
                    Identificació 
                      dels diferents elements que intervenen en la instal·lació d'un habitatgeLectura, 
                          interpretació i utilització dels manuals d'instruccions 
                          de les instal·lacionsCàlcul 
                          i anàlisi del valor d'una factura de serveis de l'habitatge 
                          (electricitat, aigua i gas) Realització del croquis d'un habitatgeDibuix 
                          a escala d'un habitatgeCàlcul 
                          de les mides reals d'una habitació a partir d'un dibuix 
                          a escalaUtilització 
                      adequada de la terminologia tecnològica  
                     
                  Fets, 
                            conceptes i sistemes conceptuals 
                    Dibuix 
                    a escala i càlculs relacionats
                    L'habitatge 
                      i les necessitats humanes
                    Instal·lacions 
                      de la llar
                    Conservació 
                      elemental de les instal·lacions de la llar 
                    Elements 
                      presents en una factura de serveis de l'habitatge
                    L'impacte 
                      ambiental de les instal·lacions domèstiques  
                     Valors, 
                      normes i actituds
                    Aplicació 
                      de forma contínua les normes de seguretat en les instal·lacions 
                      domèstiques
                    Necessitat 
                      de normalització tecnològica
                    Importància 
                      del treball sistemàtic i metòdic
                    Importància 
                      d'expressar-se amb precisió
                    Interès 
                      per contrastar les solucions obtingudes per altres persones 
                      i reflexió sobre les diferències i similituds 
                      dels mètodes emprats per obtenir-les.
                    Valoració 
                      dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia 
                      en l'àmbit domèstic
                    Conscienciació 
                      de les implicacions mediambientals de les instal·lacions 
                      domèstiques
                    Treballa 
                      en equip de manera no competitiva, assumint els avantatges 
                      del treball col·laboratiu per la millora dels resultats
                    Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca 
                      d'informació
 Competències 
                  bàsiques en TIC 
                  
                    Sap trobar 
                          documents a internet i localitzar informacions concretes. 
                        Fa servir 
                          els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa. Utilitza 
                          correctament l'editor de textos per presentar un document 
                          escrit. Utilitza 
                          el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació. Coneixements previs
 Tot i que 
                  no es requereixen coneixements previs resulta útil que 
                  els alumnes estiguin introduïts en el treball elemental 
                  amb ordinador: 
                  
                    Utilització elemental de l'editor de textos per presentar un document 
                          escrit.Utilització de l'explorador d'internet per localitzar llocs a la xarxa 
                          i trobar informacions concretes en aquests llocs. Utilització 
                      dels cercadors per trobar informació a la xarxa.  Temporització Es preveuen 
                  set sessions per realitzar tota la tasca proposada, segons l'esquema 
                  de sessions següent : 
                  
                    Sessió 
                      1a. El docent ha d'explicar clarament als alumnes quina tasca 
                      han de realitzar i com han d'organitzar-se. Per aconseguir-ho 
                      es conduirà el grup a l'aula d'informàtica on 
                          es llegiran conjuntament els apartats corresponents a la introducció i a la tasca. També resulta molt important que els alumnes tinguin 
                          clar des del principi com seran avaluats i de quins factors 
                          depèn la seva nota final. Amb aquest objectiu es llegirà 
                      conjuntament a l'aula l' apartat corresponent a l'avaluació.
 En acabar aquesta primera sessió han d'estar formats 
                          els grups i cada alumne ha de tenir clar quin rol dels proposats 
                          assumeix. Seguidament els diferents grups començaran 
                          a treballar en el disseny de l'habitatge i el càlcul 
                          de les mides corresponents a escala.
Sessió 
                      2a. Cada alumne/a treballa en analitzar la informació 
                      corresponent al rol que ha assumit. Així, els alumnes 
                          estudiaran separadament un dels tipus d'instal·lació (d'electricitat, d'aigua o de gas).Sessió 
                      3a. Els membres d'un mateix grup s'uneixen per explicar-se 
                      el que han fet i fer una posada en comú. En aquest 
                          punt, cada grup elabora el projecte detallat del seu habitatge. 
                          En la web es proposa un formulari que es pot imprimir per 
                          tal que els alumnes i els docents tinguin còpia d'aquest 
                          projecte. Aquest document serveix de punt de reflexió 
                      als alumnes sobre la tasca que estan realitzant , i servirà al docent com a eina per avaluar el producte final. Sessió 
                      4a. Els alumnes dels diferents grups que tenen un mateix rol 
                      treballen junts en unes "reunions de tècnics", 
                          per tal d'aclarir els dubtes i realitzar unes activitats conjuntes. Sessió 5a. Els membres d'un mateix grup tornen a treballar junts 
                          per tal de preparar el treball final.Sessió 6a. Els diferents grups finalitzen el treball.Sessió 
                      7a. Es llegeix l'apartat de conclusions i es realitza una 
                      valoració final sobre l'estat de l'habitatge en diferents 
                          indrets del món. Reflexió sobre l'impacte ambiental 
                          de les instal·lacions domèstiques i cerca de 
                          millores als habitatges dissenyats. També es poden 
                          mostrar tots els treballs realitzats i fer una reflexió 
                      sobre la necessitat de fer servir una normalització 
                      tecnològica. Comentaris 
                  i suggeriments Els vostres 
                  comentaris seran ben rebuts a l'adreça      
                  jbroch@xtec.cat. les instal·lacions       dalt                 |