Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques
en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material
que es presenta té format de Webquest,
és a dir, es tracta de materials que fan servir internet
per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi
més en la transformació i el processament de la
informació, que no en la seva cerca. En les Webquest
es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem
que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació,
sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir
que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu
coneixement. Per a més informació sobre les webquests
podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.
Es treballen
els continguts referents a les instal·lacions de l'habitatge,
tot i que les activitats proposades permeten fer una revisió
de l' utilització de les escales i les proporcions, així
com els càlculs relacionats.
L'estructura de la webquest és la següent :
- Introducció:
s'intenta que els alumnes facin una reflexió inicial
sobre la complexitat i necessitat de les diferents instal·lacions
dels nostres habitatges.
- Tasca:
en aquest apartat s'explica als alumnes què han de
fer, quin ha de ser el seu producte final i com han d'organitzar-se.
- Procés:
es tracta de les activitats concretes que els alumnes han
de realitzar per tal d'assolir l'objectiu final. S'especifica
com han d'organitzar-se els alumnes en cadascuna de les activitats
i també se'ls faciliten els enllaços a llocs
web on trobar la informació. No penseu que es facilita
massa la feina als alumnes, ja que l'objectiu de la webquest
consisteix justament en que la informació estigui disponible
el més aviat possible, per tal que els alumnes puguin
realitzar l'anàlisi i la transformació d'aquesta.
Les activitats proposades són les següents:
- Activitat
1: el grup ha de realitzar el plànol a escala de
l'habitatge.
- Activitat
2: els tres membres del grup treballen per separat en
l'estudi dels diferents tipus d'instal·lacions.
- Activitat
3: el grup treballa conjuntament per tal de concretar
com serà l'habitatge que s'està dissenyant.
Es proposa un model de formulari per tal de presentar
el projecte d'habitatge.
- Activitat
4: en aquesta activitat treballen junts els tècnics
i les tècniques del mateix tipus d'instal·lació
dels diferents equips amb l'objectiu de resoldre els dubtes
pendents i raonar unes qüestions complementàries.
- Activitat
5: els grups originals tornen a treballar units per definir
el projecte definitiu d'habitatge.
- Activitat
6: els diferents grups han de finalitzar el seu projecte.
- Recursos:
es proposen una sèrie d'enllaços a llocs web
amb informació complementària per tal que els/les
alumnes puguin enfocar el treball amb diferents matisos, o
ampliar-lo.
- Avaluació:
es proposen els percentatges i les rúbriques d'avaluació
que es poden aplicar per valorar el treball final. Aquesta
informació es pot modificar o adaptar a un grup concret
d'alumnes, però, en tot cas, és molt important
que s'expliqui als alumnes, clarament i des del començament,
quins criteris es faran servir per tal d'avaluar el seu treball.
- Conclusions:
en aquest apartat es proposen unes activitats de reflexió
sobre el treball realitzat. És important que els i
les alumnes vegin que allò que fan és valorat
i, per aquest motiu, resulta important incidir en la reflexió
i en quina difusió es farà del producte final.
Aplicacions
didàctiques
Aquesta
webquest ha estat creada com a suport al mòdul de GES
"Tecnologia i habitatge".
Es proposa presentar aquest material als alumnes combinant classes
amb el docent amb classes d'autoformació a l'aula d'informàtica.
D'aquesta manera els alumnes construeixen el seu propi coneixement,
però en cap moment han de sentir-se desemparats o abandonats
per part dels docents.
Resulta molt engrescador pels alumnes la utilització
del correu electrònic per les comunicacions docent-alumne,
donant al mateix temps major seguretat a l'alumne en l'ús
de l'ordinador. Amb aquest objectiu es proposa que les activitats
parcials que no corresponen a la tasca final es lliurin al formador
o formadora mitjançant una adreça de correu electrònic.
Organització
dels alumnes
Es proposa
que els alumnes treballin en grups de tres, de manera que cada
alumne assumeixi el rol d'un tècnic en instal·lacions
(d'electricitat, d'aigua i de gas). Cada alumne del grup treballarà
així sobre un tipus d'instal·lació, encarregant-se
també de transmetre als altres membres del grup la informació
que trobi.
En una de les sessions es proposa també que els alumnes
que assumeixen el mateix rol treballin junts en una "reunió
de tècnics", per tal de resoldre dubtes i ajudar-se
mútuament.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
el treball col·laboratiu
- Potenciar
l'ús d'internet i del correu electrònic com
a eines d'estudi i comunicació
- Conèixer
l'estructura bàsica de les instal·lacions d'un
habitatge
- Estudi
del lèxic específic relacionat amb l'habitatge
i les instal·lacions
- Reflexionar
sobre les implicacions mediambientals de les instal·lacions
domèstiques
- Revisar
els càlculs amb escales i proporcions
Continguts
Procediments
- Identificació
dels diferents elements que intervenen en la instal·lació d'un habitatge
- Lectura,
interpretació i utilització dels manuals d'instruccions
de les instal·lacions
- Càlcul
i anàlisi del valor d'una factura de serveis de l'habitatge
(electricitat, aigua i gas)
- Realització del croquis d'un habitatge
- Dibuix
a escala d'un habitatge
- Càlcul
de les mides reals d'una habitació a partir d'un dibuix
a escala
- Utilització
adequada de la terminologia tecnològica
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
-
Dibuix
a escala i càlculs relacionats
-
L'habitatge
i les necessitats humanes
-
Instal·lacions
de la llar
-
Conservació
elemental de les instal·lacions de la llar
-
Elements
presents en una factura de serveis de l'habitatge
-
L'impacte
ambiental de les instal·lacions domèstiques
Valors,
normes i actituds
-
Aplicació
de forma contínua les normes de seguretat en les instal·lacions
domèstiques
-
Necessitat
de normalització tecnològica
-
Importància
del treball sistemàtic i metòdic
-
Importància
d'expressar-se amb precisió
-
Interès
per contrastar les solucions obtingudes per altres persones
i reflexió sobre les diferències i similituds
dels mètodes emprats per obtenir-les.
-
Valoració
dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia
en l'àmbit domèstic
-
Conscienciació
de les implicacions mediambientals de les instal·lacions
domèstiques
-
Treballa
en equip de manera no competitiva, assumint els avantatges
del treball col·laboratiu per la millora dels resultats
-
Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Competències
bàsiques en TIC
- Sap trobar
documents a internet i localitzar informacions concretes.
- Fa servir
els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa.
- Utilitza
correctament l'editor de textos per presentar un document
escrit.
- Utilitza
el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació.
Coneixements previs
Tot i que
no es requereixen coneixements previs resulta útil que
els alumnes estiguin introduïts en el treball elemental
amb ordinador:
- Utilització elemental de l'editor de textos per presentar un document
escrit.
- Utilització de l'explorador d'internet per localitzar llocs a la xarxa
i trobar informacions concretes en aquests llocs.
- Utilització
dels cercadors per trobar informació a la xarxa.
Temporització
Es preveuen
set sessions per realitzar tota la tasca proposada, segons l'esquema
de sessions següent :
- Sessió
1a. El docent ha d'explicar clarament als alumnes quina tasca
han de realitzar i com han d'organitzar-se. Per aconseguir-ho
es conduirà el grup a l'aula d'informàtica on
es llegiran conjuntament els apartats corresponents a la introducció i a la tasca.
També resulta molt important que els alumnes tinguin
clar des del principi com seran avaluats i de quins factors
depèn la seva nota final. Amb aquest objectiu es llegirà
conjuntament a l'aula l' apartat corresponent a l'avaluació.
En acabar aquesta primera sessió han d'estar formats
els grups i cada alumne ha de tenir clar quin rol dels proposats
assumeix. Seguidament els diferents grups començaran
a treballar en el disseny de l'habitatge i el càlcul
de les mides corresponents a escala.
- Sessió
2a. Cada alumne/a treballa en analitzar la informació
corresponent al rol que ha assumit. Així, els alumnes
estudiaran separadament un dels tipus d'instal·lació (d'electricitat, d'aigua o de gas).
- Sessió
3a. Els membres d'un mateix grup s'uneixen per explicar-se
el que han fet i fer una posada en comú. En aquest
punt, cada grup elabora el projecte detallat del seu habitatge.
En la web es proposa un formulari que es pot imprimir per
tal que els alumnes i els docents tinguin còpia d'aquest
projecte. Aquest document serveix de punt de reflexió
als alumnes sobre la tasca que estan realitzant , i servirà al docent com a eina per avaluar el producte final.
- Sessió
4a. Els alumnes dels diferents grups que tenen un mateix rol
treballen junts en unes "reunions de tècnics",
per tal d'aclarir els dubtes i realitzar unes activitats conjuntes.
- Sessió 5a. Els membres d'un mateix grup tornen a treballar junts
per tal de preparar el treball final.
- Sessió 6a. Els diferents grups finalitzen el treball.
- Sessió
7a. Es llegeix l'apartat de conclusions i es realitza una
valoració final sobre l'estat de l'habitatge en diferents
indrets del món. Reflexió sobre l'impacte ambiental
de les instal·lacions domèstiques i cerca de
millores als habitatges dissenyats. També es poden
mostrar tots els treballs realitzats i fer una reflexió
sobre la necessitat de fer servir una normalització
tecnològica.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
les instal·lacions dalt
|