Formació de Persones Adultes
LES INSTAL·LACIONS DE L'HABITATGE

PROCÉS

Recordeu que heu de començar per formar grups de tres alumnes i assumir el vostre rol. Quan ja ho tingueu decidit, comenceu amb les activitats.

 

Activitat 1

Per començar us heu d'organitzar i deixar ben clar quin és el vostre objectiu final i quina tasca específica desenvoluparà cadascun de vosaltres. Quan tingueu clar com és l'habitatge que voleu dissenyar i les mides de les diferents habitacions, haureu de començar a fer el plànol.
Feu un croquis de l'habitatge i penseu quina és l'escala que voleu fer servir. A continuació calculeu les mides corresponents al plànol i ja podeu començar el dibuix.
Si teniu dubtes sobre com fer servir l'escala i les proporcions, o sobre el disseny de l'habitatge, us proposem els enllaços següents:

Una aplicació pel disseny de l'interior d'un pis:

http://edu365.com/eso/muds/tecnologia/pis/index.htm

Activitats per revisar els càlculs amb escales:

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/escala/index.htm#

 

Activitat 2

En aquesta segona activitat els tres membres de cada grup heu de treballar amb internet per separat. Cadascú haurà d'assumir el seu rol de tècnic/a en un tipus d'instal·lació específic i fer-ne les activitats corresponents.
Per fer aquesta segona activitat es preveuen dues sessions de classe.

La instal·lació de gas

La instal·lació elèctrica

La instal·lació d'aigua

La instal·lació de gas.

Activitat 2A.

En primer lloc revisarem una mica el vocabulari del tema. Fent servir un cercador trobeu la definició dels conceptes següents :

Termostat, Purgador, Vas d'expansió, Caldera.

Quan ho tingueu escriviu les definicions en un document de text i envieu-les com a fitxer adjunt a un correu electrònic al vostre formador/a.

Activitat 2B.

A continuació us oferim una adreça amb informació sobre el tema. Estudieu-la i responeu les qüestions que es plantegen. Escriviu les respostes en un document de text i envieu-les com a fitxer adjunt a un correu electrònic al vostre formador/a.

http://www.edu365.com/eso/muds/tecnologia/calefaccio/index.htm#

Qüestions :

  • Quins són els components d'un sistema de calefacció per aigua calenta?
  • Quins són els elements presents en una factura de calefacció?
  • Prepareu un croquis de la instal·lació de calefacció del vostre habitatge.

 

La instal·lació elèctrica.

Activitat 2A.

Per tal d'estudiar la instal·lació elèctrica començarem per buscar el vocabulari bàsic en un cercador en xarxa. Trobeu les definicions dels conceptes següents i escriviu-les en un document de text. Envieu-les com a fitxer adjunt a un correu electrònic al vostre formador/a.

Reglament electrònic de baixa tensió (REBT)
Interruptor de control de potència màxima (ICPM)
Interruptor diferencial (ID)
Connexió a terra
Sobrecàrrega
Curtcircuit

Activitat 2B.

Ara us proposem que estudieu la informació que es presenta en la següent adreça electrònica:

http://www.edu365.com/eso/muds/tecnologia/electricitat/index.htm#

Quan ho tingueu envieu al vostre professor un document de text adjunt a un correu electrònic, en el qual heu d'especificar la informació següent:

  • Quins són els element presents en una factura del corrent elèctric?
  • Quin significat té la unitat de KWh?
  • Feu un croquis de la instal·lació elèctrica del vostre habitatge, seguin els consells de seguretat que es donen en l'enllaç anterior

 

La instal·lació d'aigua.

Activitat 2A.

A continuació teniu un enllaç amb informació sobre diverses instal·lacions de l'habitatge. Estudieu la informació relativa a la instal·lació d'aigua i realitzeu les activitats que es proposen.

http://tecno12-14.info/serveisurbans.htm

Qüestions :

  • Quina és la utilitat, i com funcionen, els sifons en la xarxa de sanejament?
  • Realitzeu un croquis de la instal·lació d'aigua del vostre habitatge.

Activitat 2B.

Ara us proposem que estudieu els diferents elements que determinen l'import de la factura de l'aigua. Ho podeu fer a través de l'enllaç següent:

http://www.bcn.es/agenda21/Models/aigua/in_aigua.htm

 

  • Expliqueu com s'estructura en trams la factura del servei d'aigües.

Escriviu les activitats en un document de text i lliureu-lo al vostre professor/a adjunt a un missatge de correu electrònic.

 

Activitat 3

Ara heu de treballar junts els membres de cada grup. La idea fonamental d'aquesta activitat és que intercanvieu la informació que heu recollit fins ara, de manera que tots els membres del grup tingueu una idea general sobre els tres tipus d'instal·lacions. Cadascú de vosaltres ha d'anotar els dubtes que tingui, per tal de resoldre'ls a l'activitat següent.
En equip heu d'escriure un projecte raonat sobre els elements de les diferents instal·lacions que tindrà el vostre habitatge. Aquest projecte servirà de guia per a avaluar el vostre resultat final i mostrarà al vostre formador com està evolucionat la vostra feina.
Podeu fer servir el model de formulari següent:

Model de formulari pel disseny de l'habitatge

 

Activitat 4

En aquesta quarta activitat treballareu junts els tècnics i les tècniques del mateix tipus d'instal·lacions dels diferents grups.
Recordeu que no es tracta d'una competició, sinó que el nostre objectiu és aprendre i entendre conceptes nous. Per aquest motiu aquesta activitat està pensada per tal que treballeu junts i us ajudeu els uns als altres.

Estudieu la informació que dóna l'enllaç següent, centrant-vos en el tipus d'instal·lació que us correspongui, i resoleu les qüestions que es plantegen:

http://www.librosvivos.net/smtc/homeTC.asp?TemaClave=1081

 

La instal·lació de gas

  • Indiqueu en què es diferencien els gasos GLP i els gasos canalitzats.
  • Expliqueu les diferències en la instal·lació de gas per GLP i per gasos canalitzats.
  • Expliqueu com funciona un sistema de calefacció centralitzada per caldera.

La instal·lació elèctrica

  • Indiqueu quina és la tensió del corrent elèctric en les diferents etapes, des de la seva generació en una central, fins als habitatges.
  • Quins són els circuits interiors més habituals (protegits cadascú per un PIA)?
  • Expliqueu el codi de colors dels conductors de la instal·lació.

La instal·lació d'aigua

  • Expliqueu per què i quan poden ser necessàries les vàlvules reductores de pressió i els grups de pressió.
  • Raoneu quina és la funció dels baixants.
  • Què són les derivacions de la instal·lació?

 

En acabar aquesta activitat cada grup de tècnics ha de tenir clar els elements de les diferents instal·lacions.

 

Activitat 5

Ara torneu a formar els grups originals i informeu als companys del grup sobre com han de ser les diferents instal·lacions del vostre habitatge i els seus components fonamentals. L'objectiu és que dissenyeu les instal·lacions definitives del vostre habitatge.
Reviseu en grup la informació que aporten els enllaços anteriors i feu-la servir per dissenyar les instal·lacions del vostre habitatge.
Als enllaços següents teniu informacions sobre la manera de representar les diferents instal·lacions:

http://tecno12-14.info/simbologhabitat.htm

http://www.ciclosuperior.com/instalaciones.html

blog de I. Guerrero


A l'apartat de recursos trobareu altres enllaços que us donen informació sobre com millorar les instal·lacions del vostre habitatge.

 

Activitat 6

Feu servir tota la informació de què disposeu per finalitzar el plànol amb les instal·lacions bàsiques i redactar el vocabulari.