Introducció
El material
que es presenta té format de Webquest,
és a dir, es tracta de materials que fan servir internet
per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi
més en la transformació i el processament de la
informació que no en la seva cerca. En les Webquest es
fa servir la "cerca guiada", de manera que s'intenta
que els alumnes no estiguin molt temps cercant la informació,
sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir
que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu
coneixement. Per a més informació sobre les webquests
podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.
El treball proposat gira al voltant del supòsit d'un
consumidor que vol comprar electrodomèstics per un habitatge
nou. Amb aquest panorama de fons es tracten els temes següents
:
- Generació
d'energia elèctrica
- Experiments
de Faraday i Oersted
- Energies
primària i final consumides a Catalunya
- Efecte
hivernacle
- Emissions
de diòxid de carboni i gasos CFC
- El protocol
de Kyoto
- Potència,
energia i unitats de mesura
- Eficiència
energètica dels electrodomèstics
- Hàbits
d'estalvi energètic domèstic
- Deixalleries
i grups de residus domèstics
L'estructura
de la webquest és la següent :
- Introducció
: es proposa als alumnes una reflexió prèvia
sobre els requeriments energètics associats als hàbits
de consum domèstic, i les seves repercussions sobre
el medi.
- Tasca
: en aquest apartat s'explica als alumnes què han de
fer, quin ha de ser el seu producte final i com han d'organitzar-se.
- Procés
: es tracta de les activitats concretes que els alumnes han
de realitzar per tal d'assolir l'objectiu final. S'especifica
com han d'organitzar-se els alumnes en cadascuna de les activitats
i també se'ls faciliten els enllaços a llocs
web on trobar la informació.
En aquest apartat trobareu, en primer lloc, nou activitats
per tal de treballar tot el contingut de la webquest i, seguidament,
la proposta de tasca final, segons l'esquema següent
:
- Activitat
1 (Comencem) : s'estudia la generació d'energia
elèctrica, els conceptes d'energia primària,
final i útil, què són recursos renovables
i no renovables, i els experiments de Faraday i Oersted
- Activitat
2 (Quin tipus d'energia consumim?) : s'estudia
com es distribueix l'energia primària consumida
a Catalunya entre els diferents tipus, així com
el repartiment de l'energia final consumida, amb la intenció
de determinar l'aportació del consum domèstic
al consum total d'energia final, així com a les
emissions de gasos contaminants
- Activitat
3 (Efectes del consum d'energia) : s'analitza en
què consisteix l'efecte hivernacle i els efectes
de les emissions de gasos CFC a l'atmosfera, així
com la generació d'aquests gasos a causa de les
activitats domèstiques
- Activitat
4 (Buscant solucions) : s'estudien els fonaments
del protocol de Kyoto, les seves transformacions i el
seu estat actual d'aplicació
- Activitat
5 (Una mica de rigor) : es presenten unes activitats
per tal de consolidar els conceptes d'energia i potència,
així com les seves unitats de mesura, que ja s'han
anat veient en les activitats anteriors, i també l'efecte Joule
- Activitat
6 (Ara toca triar) : es presenta la informació
relativa al concepte d'eficiència energètica
i les externalitats, i s'analitza el cost total d'un electrodomèstic,
tenint en compte el seu consum
- Activitat
7 (Hàbits conseqüents) : s'analitzen
els consells d'estalvi energètic de la instal·lació
domèstica
- Activitat
8 (Res és per sempre) : s'estudia l'organització i el funcionament de les deixalleries
- Activitat
9 (Analitzeu casa vostra) : com a activitat de
síntesi es proposa als alumnes analitzar el consum
energètic domèstic de casa seva, les emissions
de diòxid de carboni generades com a conseqüència
d'aquest consum i les mesures d'estalvi possibles
- Tasca
final : es proposa als alumnes dissenyar una campanya
de conscienciació adreçada a l'entorn de
l'escola, consistent en pòsters i tríptics
explicatius. Per tal de realitzar aquesta tasca final
els alumnes treballaran en grups de tres, assumint cada
alumne/a un rol concret en la realització del treball
- Recursos
: es proposen una sèrie d'enllaços a llocs web
amb informació complementària per tal que els
alumnes puguin enfocar el treball amb diferents matisos, o
ampliar-lo.
- Avaluació
: es proposen els percentatges i les rúbriques d'avaluació
que es poden aplicar per valorar el treball final. Aquesta
informació es pot modificar o adaptar a un grup concret
d'alumnes, però, en tot cas, és molt important
que s'expliqui als alumnes, clarament i des del començament,
quins criteris es faran servir per tal d'avaluar el seu treball.
- Conclusions
: en aquest apartat es proposen unes activitats de reflexió
sobre el treball realitzat. És important que els alumnes
vegin que allò que fan és valorat i, per aquest
motiu, resulta important incidir en la reflexió i en
quina difusió es farà del producte final.
Aplicacions
didàctiques
El contingut
treballat s'adapta al mòdul de GES "Un món
feliç?" i està creat amb la intenció
de ser estudiat posteriorment al mòdul "Tecnologia
i habitatge".
Aquest material
està pensat com un suport a les classes presencials a
l'aula amb el docent.
Donat que es tracta d'una tasca de llarga durada, pot realitzar-se
paral·lelament a les classes d'un mòdul durant
tot un trimestre, o bé en la segona part d'aquest, com
a síntesi del tema estudiat a classe.
Organització
dels alumnes
En una primera
part de la webquest es presenten nou activitats mitjançant
les quals es treballa tot el contingut teòric. Aquestes
activitats les haurien de realitzar tots els alumnes i, per
aquest motiu, es presenten com a activitats individuals o per
treballar en parelles.
La segona part de la webquest consisteix en la realització
d'uns pòsters i tríptics divulgatius al voltant
del tema de l'estalvi domèstic d'energia. L'objectiu
és que els grups d'alumnes sintetitzin tota la informació
estudiada i la transformin per tal de donar-li un format divulgatiu
i rigorós al mateix temps. En aquest treball final es
proposa que els alumnes treballin en grups de tres, assumint
cada alumne/a un rol concret dins de l'equip :
- Un tècnic/Una
tècnica en informàtica, responsable de la part
tècnica del projecte
- Un dissenyador/Una
dissenyadora, responsable de la part estètica del projecte
- Un redactor/Una
redactora, responsable de recopilar i redactar la informació
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
el treball col·laboratiu
- Potenciar
l'ús d'internet i del correu electrònic com
a eines d'estudi i comunicació
- Entendre
com es genera energia elèctrica en una central convencional
- Conèixer
les lleis físiques fonamentals relacionades amb la
generació i el transport d'energia elèctrica
- Reflexionar
sobre les implicacions mediambientals del consum domèstic
d'energia
- Distingir
els conceptes d'energia inicial, final i útil, i conèixer
els diferents tipus d'energia consumida a Catalunya
- Fer servir
de manera correcta els conceptes d'energia i potència,
així com les seves unitats de mesura
- Entendre
com l'efecte Joule produeix pèrdues d'energia elèctrica
- Conèixer
el concepte d'eficiència energètica i les normes
d'etiquetatge dels electrodomèstics
- Analitzar
el fenomen de l'efecte hivernacle i les conseqüències
de les emissions de gasos CFC i diòxid de carboni
- Conèixer
els fonaments del Protocol de Kyoto
- Analitzar
les diferents mesures d'estalvi del consum energètic
domèstic
- Reflexionar
sobre la necessitat de fer un tractament adient dels electrodomèstics
un cop deixen de funcionar
Continguts
- Distingeix
els conceptes d'energia primària, final i útil,
i els aplica a exemples concrets
- Analitza
la generació d'energia elèctrica mitjançant
l'aplicació de lleis físiques
- Calcula
les emissions de diòxid de carboni corresponents a
un consum energètic determinat
- Analitza
informació de textos científics
- Sintetitza
i transforma la informació procedent de diverses fonts
- Treballa
en equip en base a un projecte previ
- Utilitza
de manera correcta diferents unitats de mesura d'energia i
potència
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
-
Experiments
d'Oersted i Faraday
-
Generació
d'energia elèctrica
-
Energia
i potència: concepte i unitats de mesura
-
Energia
primària, energia final i energia útil
-
Recursos
renovables i no renovables
-
Energies
consumides a Catalunya
-
Pèrdues
d'energia per efecte Joule
-
Efecte
hivernacle i escalfament del planeta
-
Efecte
de les emissions de gasos CFC a l'atmosfera
-
El Protocol
de Kyoto
-
L'eficiència
energètica dels electrodomèstics
-
Hàbits
d'estalvi energètic domèstic
-
Les externalitats
en el procés de consum d'un producte
-
Funcionament
de les deixalleries
Valors,
normes i actituds
-
Reflexiona
sobre les conseqüències mediambientals de la generació
d'energia elèctrica
-
S'interessa
pels hàbits d'estalvi energètic domèstic
-
Necessitat
de normalització tecnològica
-
Reconeix
la importància del treball
sistemàtic i metòdic
-
Reconeix
la importància d'expressar-se amb precisió
-
Interès
per contrastar les solucions obtingudes per altres persones
i reflexió sobre les diferències i similituds
dels mètodes emprats per obtenir-les
-
Valoració
dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia
en l'àmbit domèstic
-
Conscienciació
sobre les implicacions medi ambientals de les instal·lacions
domèstiques
-
Treballa
en equip de manera no competitiva, assumint els avantatges
del treball col·laboratiu per la millora dels resultats
-
Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Competències
bàsiques en TIC
- Sap trobar
documents a internet i localitzar informacions concretes
- Fa servir
els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa
- Utilitza
correctament diverses eines informàtiques (editors
de textos, editors gràfics,...) per tal de realitzar
una presentació de divulgació sobre un tema
concret
- Utilitza
el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació
Coneixements previs
El contingut
d'aquesta Webquest ha estat creat amb la intenció d'oferir-lo
als alumnes dins del mòdul de GES "Un món
feliç?". La idea de l'autor és que els/les
alumnes realitzin aquesta tasca en la part final del trimestre,
després d'haver estat introduïts a l'aula en els
aspectes generals del mòdul.
Es considera convenient que els alumnes hagin cursat prèviament
el mòdul "Tecnologia i habitatge", en el qual
hauran estudiat les instal·lacions domèstiques
(podeu veure la webquest que es presenta en aquest projecte
sobre aquest mateix tema).
Temporització
Es preveuen
entre sis i nou sessions a l'aula per realitzar les activitats
proposades, i entre dues i tres sessions per finalitzar la tasca.
L'esquema d'aquesta distribució temporal seria el següent
:
- Sessió
1a. El docent ha d'explicar clarament als alumnes quina tasca
han de realitzar i com han d'organitzar-se. Per aconseguir-ho
es conduirà el grup a l'aula d'informàtica on
es llegiran conjuntament els apartats corresponents a la introducció i la tasca.
També resulta molt important que els alumnes tinguin
clar des del principi com seran avaluats i de quins factors
depèn la seva nota final. Amb aquest objectiu es llegirà
conjuntament i es comentarà l' apartat corresponent
a l'avaluació.
- Sessions
2a a 9a. Els alumnes poden realitzar les activitats 1 a 9
per parelles o individualment. Si es vol reduir la durada
total de l'activitat, i sempre respectant les característiques
del grup d'alumnes, alguna de les activitats es pot deixar
com a deure per fer a casa o bé fer-la a l'aula amb
tot el grup classe. En aquest sentit l'activitat 5 es pot
realitzar a classe amb el professor. Les activitats 4,7 i
9 són bons exemples d'activitats per realitzar lliurement
a casa.
- Sessió
10a a 12a. Els alumnes han d'organitzar-se per tal de realitzar
la tasca final. Durant aquestes sessions el paper del docent
ha de ser de suport en aspectes puntuals, però respectant
el diferent ritme dels alumnes i afavorint que els diferents
grups treballin de manera autònoma per tal d'aconseguir
un producte final realista i original.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
portem Kyoto a casa? dalt
|