Formació de Persones Adultes

   PORTEM KYOTO A CASA?

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció

El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació que no en la seva cerca. En les Webquest es fa servir la "cerca guiada", de manera que s'intenta que els alumnes no estiguin molt temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

El treball proposat gira al voltant del supòsit d'un consumidor que vol comprar electrodomèstics per un habitatge nou. Amb aquest panorama de fons es tracten els temes següents :

  • Generació d'energia elèctrica
  • Experiments de Faraday i Oersted
  • Energies primària i final consumides a Catalunya
  • Efecte hivernacle
  • Emissions de diòxid de carboni i gasos CFC
  • El protocol de Kyoto
  • Potència, energia i unitats de mesura
  • Eficiència energètica dels electrodomèstics
  • Hàbits d'estalvi energètic domèstic
  • Deixalleries i grups de residus domèstics

L'estructura de la webquest és la següent :

  • Introducció : es proposa als alumnes una reflexió prèvia sobre els requeriments energètics associats als hàbits de consum domèstic, i les seves repercussions sobre el medi.
  • Tasca : en aquest apartat s'explica als alumnes què han de fer, quin ha de ser el seu producte final i com han d'organitzar-se.
  • Procés : es tracta de les activitats concretes que els alumnes han de realitzar per tal d'assolir l'objectiu final. S'especifica com han d'organitzar-se els alumnes en cadascuna de les activitats i també se'ls faciliten els enllaços a llocs web on trobar la informació.
    En aquest apartat trobareu, en primer lloc, nou activitats per tal de treballar tot el contingut de la webquest i, seguidament, la proposta de tasca final, segons l'esquema següent :
    • Activitat 1 (Comencem) : s'estudia la generació d'energia elèctrica, els conceptes d'energia primària, final i útil, què són recursos renovables i no renovables, i els experiments de Faraday i Oersted
    • Activitat 2 (Quin tipus d'energia consumim?) : s'estudia com es distribueix l'energia primària consumida a Catalunya entre els diferents tipus, així com el repartiment de l'energia final consumida, amb la intenció de determinar l'aportació del consum domèstic al consum total d'energia final, així com a les emissions de gasos contaminants
    • Activitat 3 (Efectes del consum d'energia) : s'analitza en què consisteix l'efecte hivernacle i els efectes de les emissions de gasos CFC a l'atmosfera, així com la generació d'aquests gasos a causa de les activitats domèstiques
    • Activitat 4 (Buscant solucions) : s'estudien els fonaments del protocol de Kyoto, les seves transformacions i el seu estat actual d'aplicació
    • Activitat 5 (Una mica de rigor) : es presenten unes activitats per tal de consolidar els conceptes d'energia i potència, així com les seves unitats de mesura, que ja s'han anat veient en les activitats anteriors, i també l'efecte Joule
    • Activitat 6 (Ara toca triar) : es presenta la informació relativa al concepte d'eficiència energètica i les externalitats, i s'analitza el cost total d'un electrodomèstic, tenint en compte el seu consum
    • Activitat 7 (Hàbits conseqüents) : s'analitzen els consells d'estalvi energètic de la instal·lació domèstica
    • Activitat 8 (Res és per sempre) : s'estudia l'organització i el funcionament de les deixalleries
    • Activitat 9 (Analitzeu casa vostra) : com a activitat de síntesi es proposa als alumnes analitzar el consum energètic domèstic de casa seva, les emissions de diòxid de carboni generades com a conseqüència d'aquest consum i les mesures d'estalvi possibles
    • Tasca final : es proposa als alumnes dissenyar una campanya de conscienciació adreçada a l'entorn de l'escola, consistent en pòsters i tríptics explicatius. Per tal de realitzar aquesta tasca final els alumnes treballaran en grups de tres, assumint cada alumne/a un rol concret en la realització del treball
  • Recursos : es proposen una sèrie d'enllaços a llocs web amb informació complementària per tal que els alumnes puguin enfocar el treball amb diferents matisos, o ampliar-lo.
  • Avaluació : es proposen els percentatges i les rúbriques d'avaluació que es poden aplicar per valorar el treball final. Aquesta informació es pot modificar o adaptar a un grup concret d'alumnes, però, en tot cas, és molt important que s'expliqui als alumnes, clarament i des del començament, quins criteris es faran servir per tal d'avaluar el seu treball.
  • Conclusions : en aquest apartat es proposen unes activitats de reflexió sobre el treball realitzat. És important que els alumnes vegin que allò que fan és valorat i, per aquest motiu, resulta important incidir en la reflexió i en quina difusió es farà del producte final.

Aplicacions didàctiques

El contingut treballat s'adapta al mòdul de GES "Un món feliç?" i està creat amb la intenció de ser estudiat posteriorment al mòdul "Tecnologia i habitatge".
Aquest material està pensat com un suport a les classes presencials a l'aula amb el docent.
Donat que es tracta d'una tasca de llarga durada, pot realitzar-se paral·lelament a les classes d'un mòdul durant tot un trimestre, o bé en la segona part d'aquest, com a síntesi del tema estudiat a classe.

Organització dels alumnes

En una primera part de la webquest es presenten nou activitats mitjançant les quals es treballa tot el contingut teòric. Aquestes activitats les haurien de realitzar tots els alumnes i, per aquest motiu, es presenten com a activitats individuals o per treballar en parelles.
La segona part de la webquest consisteix en la realització d'uns pòsters i tríptics divulgatius al voltant del tema de l'estalvi domèstic d'energia. L'objectiu és que els grups d'alumnes sintetitzin tota la informació estudiada i la transformin per tal de donar-li un format divulgatiu i rigorós al mateix temps. En aquest treball final es proposa que els alumnes treballin en grups de tres, assumint cada alumne/a un rol concret dins de l'equip :

  • Un tècnic/Una tècnica en informàtica, responsable de la part tècnica del projecte
  • Un dissenyador/Una dissenyadora, responsable de la part estètica del projecte
  • Un redactor/Una redactora, responsable de recopilar i redactar la informació

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar el treball col·laboratiu
  • Potenciar l'ús d'internet i del correu electrònic com a eines d'estudi i comunicació
  • Entendre com es genera energia elèctrica en una central convencional
  • Conèixer les lleis físiques fonamentals relacionades amb la generació i el transport d'energia elèctrica
  • Reflexionar sobre les implicacions mediambientals del consum domèstic d'energia
  • Distingir els conceptes d'energia inicial, final i útil, i conèixer els diferents tipus d'energia consumida a Catalunya
  • Fer servir de manera correcta els conceptes d'energia i potència, així com les seves unitats de mesura
  • Entendre com l'efecte Joule produeix pèrdues d'energia elèctrica
  • Conèixer el concepte d'eficiència energètica i les normes d'etiquetatge dels electrodomèstics
  • Analitzar el fenomen de l'efecte hivernacle i les conseqüències de les emissions de gasos CFC i diòxid de carboni
  • Conèixer els fonaments del Protocol de Kyoto
  • Analitzar les diferents mesures d'estalvi del consum energètic domèstic
  • Reflexionar sobre la necessitat de fer un tractament adient dels electrodomèstics un cop deixen de funcionar

Continguts

Procediments
  • Distingeix els conceptes d'energia primària, final i útil, i els aplica a exemples concrets
  • Analitza la generació d'energia elèctrica mitjançant l'aplicació de lleis físiques
  • Calcula les emissions de diòxid de carboni corresponents a un consum energètic determinat
  • Analitza informació de textos científics
  • Sintetitza i transforma la informació procedent de diverses fonts
  • Treballa en equip en base a un projecte previ
  • Utilitza de manera correcta diferents unitats de mesura d'energia i potència

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Experiments d'Oersted i Faraday
  • Generació d'energia elèctrica
  • Energia i potència: concepte i unitats de mesura
  • Energia primària, energia final i energia útil
  • Recursos renovables i no renovables
  • Energies consumides a Catalunya
  • Pèrdues d'energia per efecte Joule
  • Efecte hivernacle i escalfament del planeta
  • Efecte de les emissions de gasos CFC a l'atmosfera
  • El Protocol de Kyoto
  • L'eficiència energètica dels electrodomèstics
  • Hàbits d'estalvi energètic domèstic
  • Les externalitats en el procés de consum d'un producte
  • Funcionament de les deixalleries

    Valors, normes i actituds

  • Reflexiona sobre les conseqüències mediambientals de la generació d'energia elèctrica
  • S'interessa pels hàbits d'estalvi energètic domèstic
  • Necessitat de normalització tecnològica
  • Reconeix la importància del treball sistemàtic i metòdic
  • Reconeix la importància d'expressar-se amb precisió
  • Interès per contrastar les solucions obtingudes per altres persones i reflexió sobre les diferències i similituds dels mètodes emprats per obtenir-les
  • Valoració dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia en l'àmbit domèstic
  • Conscienciació sobre les implicacions medi ambientals de les instal·lacions domèstiques
  • Treballa en equip de manera no competitiva, assumint els avantatges del treball col·laboratiu per la millora dels resultats
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Competències bàsiques en TIC

  • Sap trobar documents a internet i localitzar informacions concretes
  • Fa servir els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa
  • Utilitza correctament diverses eines informàtiques (editors de textos, editors gràfics,...) per tal de realitzar una presentació de divulgació sobre un tema concret
  • Utilitza el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació


Coneixements previs

El contingut d'aquesta Webquest ha estat creat amb la intenció d'oferir-lo als alumnes dins del mòdul de GES "Un món feliç?". La idea de l'autor és que els/les alumnes realitzin aquesta tasca en la part final del trimestre, després d'haver estat introduïts a l'aula en els aspectes generals del mòdul.
Es considera convenient que els alumnes hagin cursat prèviament el mòdul "Tecnologia i habitatge", en el qual hauran estudiat les instal·lacions domèstiques (podeu veure la webquest que es presenta en aquest projecte sobre aquest mateix tema).

Temporització

Es preveuen entre sis i nou sessions a l'aula per realitzar les activitats proposades, i entre dues i tres sessions per finalitzar la tasca. L'esquema d'aquesta distribució temporal seria el següent :

  • Sessió 1a. El docent ha d'explicar clarament als alumnes quina tasca han de realitzar i com han d'organitzar-se. Per aconseguir-ho es conduirà el grup a l'aula d'informàtica on es llegiran conjuntament els apartats corresponents a la introducció i la tasca.
    També resulta molt important que els alumnes tinguin clar des del principi com seran avaluats i de quins factors depèn la seva nota final. Amb aquest objectiu es llegirà conjuntament i es comentarà l' apartat corresponent a l'avaluació.
  • Sessions 2a a 9a. Els alumnes poden realitzar les activitats 1 a 9 per parelles o individualment. Si es vol reduir la durada total de l'activitat, i sempre respectant les característiques del grup d'alumnes, alguna de les activitats es pot deixar com a deure per fer a casa o bé fer-la a l'aula amb tot el grup classe. En aquest sentit l'activitat 5 es pot realitzar a classe amb el professor. Les activitats 4,7 i 9 són bons exemples d'activitats per realitzar lliurement a casa.
  • Sessió 10a a 12a. Els alumnes han d'organitzar-se per tal de realitzar la tasca final. Durant aquestes sessions el paper del docent ha de ser de suport en aspectes puntuals, però respectant el diferent ritme dels alumnes i afavorint que els diferents grups treballin de manera autònoma per tal d'aconseguir un producte final realista i original.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

portem Kyoto a casa? dalt