Introducció
El material
proposat consisteix en un Quadern
Virtual amb enllaços a llocs web d'informació
específica sobre el tema d'estudi, i un llistat d'activitats
sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en
un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball,
dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més
informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat
corresponent de la presentació.
Aquest quadern
virtual es presenta com un suport per a l'avaluació en
xarxa i el seguiment de l'alumnat de primer nivell de GES. Es
treballen els continguts següents:
- Propietats dels materials
- Diferents tipus de materials: fusta, vidre, metalls, plàstics, ceràmica,...
- Els residus
Aplicacions
didàctiques
El Quadern
Virtual és, bàsicament, un seguit d'activitats
i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts
teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern
Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:
- Podeu
presentar el Quadern Virtual directament a l'alumnat com uns
exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la
independència de l'alumne/a i l'autoavaluació,
servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant
els diferents ritmes d'estudi.
- Integrat
en una plataforma educativa (Educampus,...) , és possible
presentar el Quadern Virtual a l'alumnat sense possibilitat
d'autocorrecció, de manera que es lliuri telemàticament
al o la formador/a els diferents fulls del quadern un cop
realitzats. D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis
del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.
Estructura
del material
Aquest Quadern
Virtual està format pels vuit fulls de treball següents:
- Full
1: "Introducció". En aquest full s'indiquen
el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Seguidament
es presenta una senzilla activitat inicial.
- Full
2: "Les propietats dels materials ". Es proposen tres
activitats sobre les diferents propietats dels materials.
- Full
3: "La densitat ". En aquest full es presenten cinc activitats amb càlculs i qüestions relacionats amb el concepte de densitat.
- Full
4: "La fusta, el paper i les fibres tèxtils ". Conté tres activitats sobre les propietats d'aquests materials.
- Full
5: "Metalls i plàstics".
Es proposen quatre activitats sobre aquests materials.
- Full 6: " Vidre, ceràmica i altres materials". Conté dues activitats de frases vertaderes i falses sobre el vidre, la ceràmica, els semiconductors, els materials radioactius i els combustibles fòssils.
- Full 7: "Materials per a la construcció". S'inclouen sis activitats en les quals es demana identificar el material o materials que corresponen a una definició determinada.
- Full 8: "El reciclatge". Es presenten tres enllaços a llocs d'internet amb informació específica sobre el tema dels residus i el reciclatge. Seguidament es demana a l'alumnat identificar diferents tipus de residus amb uns determinats problemes ambientals.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Identificar i classificar, segons diferents criteris, els recursos naturals.
- Descriure les propietats i les aplicacions més importants d'alguns materials bàsics.
- Descriure l'origen, les propietats més rellevants i l'ús de metalls, materials de construcció, combustibles, plàstics i fibres naturals i sintètiques més comunes.
- Reflexionar sobre l'actitud quotidiana personal envers problemes com ara la generació de deixalles. Prendre consciència de la necessitat del reciclatge de materials.
Continguts
Procediments
- Classificació dels materials segons les seves diferents propietats.
- Realització de càlculs relacionats amb la densitat de les substàncies.
- Identificació de les propietats més rellevants dels diferents grups de materials.
- Conèixer els usos més importants dels diferents tipus de materials.
- Identificar els problemes ambientals relacionats amb els diferents tipus de residus.
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
-
Matèries primeres i materials.
- Propietats dels diferents tipus de materials.
- Usos de diferents tipus de materials.
- Problemes relacionats amb la generació de residus. El reciclatge.
Valors,
normes i actituds
- Valoració
de les propietats dels materials.
- Preferència a emprar materials reutilitzables, reciclables i reciclats.
- Necessitat del reciclatge de materials.
- Valoració dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia.
- Interès
en la utilització correcta de lèxic de caire
científic
- Esperit
crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
- Valoració
del mètode científic per la resolució de problemes
- Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Coneixements
previs
Tal i com
s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern
Virtual són una eina d'avaluació de continguts,
però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment
a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, els quals
pertanyen al mòdul de primer nivell de GES "Recursos naturals.".
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web
la seva utilització no requereix de coneixements previs
dels/de les alumnes més enllà de l'ús bàsic
de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma
educativa serà necessari que els/les alumnes estiguin
introduïts en l'ús del correu electrònic
i d'internet.
Temporització
El Quadern
Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge
dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern
es proposa la següent distribució temporal:
- En
una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts
teòrics bàsics.
- En
una segona sessió es presentaria a l'alumnat el Quadern
Virtual, en la modalitat que es consideri més adient
(directament o integrat en una plataforma educativa). En aquesta
mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar
les activitats del full "introducció", amb
l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament,
introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
- En
les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques
a l'aula, i sessions de treball amb el Quadern Virtual, per
realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats
anteriorment.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
els materials dalt
|