Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques
en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació que no en la seva cerca. En les Webquests es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.
Amb aquesta
activitat es vol introduir l'alumnat en l'estudi dels nombres,
la seva classificació i les propietats dels diferents
grups. L'activitat està adreçada als alumnes de
primer nivell de GES, per la qual cosa es presenta com una activitat
senzilla, tant en els continguts com en l'ús d'internet
i l'ordinador.
La proposta
s'estructura en els quatre apartats següents:
- Introducció:
es presenta a l'alumnat una reflexió inicial sobre
la importància dels nombres en el nostre entorn quotidià
i l'objectiu de l'activitat. Aquest objectiu és que els i les alumnes siguin capaços d'identificar
i classificar els diferents tipus de nombres.
- Tasca: s'expliquen els diferents tipus d'activitats que hauran de realitzar-se, així com la tasca final.
- Procés:
es presenten els dos blocs de preguntes següents.
- Qüestions
generals: es tracta d'un conjunt de vint preguntes que
es poden respondre directament amb la informació
facilitada pels diferents enllaços. Amb aquestes
preguntes es pretén que l'alumne/a faci un estudi
dels diferents grups de nombres, el perquè d'aquesta
classificació i les seves propietats.
- Tasca final: en aquesta activitat es proposa
als/a les alumnes que preparin un informe sobre un dels
tipus de nombres i realitzin una exposició oral
a partir d'aquest mateix informe. La idea de l'activitat
és que l'informe contingui tota la informació
rellevant de cada tipus de nombres, però valorant
l'esforç de síntesi de la informació
i l'originalitat en la seva presentació, tal i
com es fa constar en els criteris d'avaluació.
- Recursos:
en aquest apartat s'ofereixen un seguit d'enllaços
a llocs web amb informació suficient per realitzar tota
l'activitat. Recordem que una Webquest és
una activitat de cerca guiada, de manera que intentem que
els i les alumnes inverteixin el seu temps en l'anàlisi
de la informació més que en la seva cerca.
- Avaluació:
en aquest apartat es presenten els percentatges d'avaluació
i els criteris per avaluar el treball realitzat en forma
de rúbriques. És recomanable que els i les alumnes
analitzin aquesta informació abans de començar
l'activitat, per tal de tenir clar des del principi què
se'ls està demanant i com seran avaluats. D'aquesta
manera milloren la confiança de l'alumnat i el resultat
final.
- Conclusions:
es realitza una reflexió sobre el procés dut
a terme en tot el treball. Finalment es presenten uns enllaços
a qüestionaris sobre els nombres que poden servir
d'autoavaluació per l'alumnat. Es presenta també
un enllaç d'internet amb acudits sobre els nombres.
Aplicacions
didàctiques
Aquest material
pretén servir d'introducció tant al treball de
matemàtiques en el GES com al treball amb ordinadors
a l'aula. L'activitat és per tant de nivell inicial des
d'aquests dos punts de vista.
La idea de l'autor és oferir aquesta activitat en el
primer nivell de GES com una introducció a l'estudi de
les matemàtiques a partir de la classificació
dels nombres. Amb les qüestions plantejades es pretén
que els i les alumnes coneguin els diferents tipus de nombres,
les seves característiques i el perquè d'aquesta
classificació. Però, al mateix temps, els i les
alumnes van descobrint les regles de càlcul fonamentals
en els nombres enters i racionals, permetent d'aquesta manera
que l'alumne/a es vagi introduint en el càlcul numèric
i preparant-se per assolir les competències necessàries
en aquest àmbit.
Tal i com s'ha indicat l'activitat és també una
introducció a l'ús de l'ordinador a l'aula. Així,
les activitats proposades són senzilles en la seva realització
i no requereixen de l'ús de programari específic
més enllà de l'ús d'internet i de l'editor
de textos. A més a més, la llista de fonts d'informació
proposada és intencionadament curta per tal que els i
les alumnes sense gaire experiència en l'ús d'internet
no trobin la cerca d'informació excessivament complicada.
Si el/la formador/a ho considera adient es pot fer, com a activitat
prèvia, que els i les alumnes es crein un compte de correu
electrònic, per exemple en http://www.lamalla.net.
Si tot l'alumnat disposa d'un compte de correu electrònic
es pot demanar que la resposta a les qüestions generals
es lliuri mitjançant aquest recurs al/a la formador/a.
D'aquesta manera els i les alumnes adquireixen major destresa
i autonomia en el treball amb l'ordinador i internet a l'aula.
Organització
dels alumnes
La proposta
que es presenta en l'activitat és la de realitzar les
"qüestions generals" de manera individual, mentre
que per la realització de la "tasca final "
es formarien cinc grups d'alumnes a l'aula, fent-se responsable
cada grup d'un tipus de nombres determinat.
Aquesta organització de l'alumnat es centra en diferenciar
entre els cinc tipus de nombres estudiats, de manera que es
realitzin cinc exposicions orals que formin un conjunt complet.
Per tant, el número d'alumnes de cada grup es determinaria
en funció del nombre total d'alumnes de la classe.
De totes maneres aquesta activitat és suficientment senzilla
com per a poder-se plantejar com una activitat completament
individual. En cas d'optar per presentar l'activitat com totalment
individual cada alumne/a faria un informe complet sobre tots
els tipus de nombres i l'exposició oral corresponent.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Conèixer
la classificació dels nombres en naturals, enters,
racionals, irracionals i reals
- Entendre
el perquè de la necessitat dels diferents tipus de
nombres
- Analitzar
les característiques fonamentals de cada grup de nombres
- Introduir-se
en l'estudi de les regles de càlcul dels nombres enters
i racionals
- Introduir-se
en el treball amb ordinador i l'ús d'internet com a
eina de cerca d'informació
Continguts
- Utilització
correcta del concepte de sistema de numeració
- Comprensió de
la classificació dels nombres en diversos grups
- Capacitat d'identificar els diferents tipus de nombres
- Coneixement
i comprensió de les característiques bàsiques
de cada tipus de nombres
- Coneixement i comprensió de les regles bàsiques de càlcul
en nombres naturals, enters i racionals
- Anàlisi
i síntesi de la informació procedent de diverses fonts
- Realització d'
una exposició oral organitzada a partir d'un informe
prèviament preparat
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
- Classificació dels nombres: naturals, enters, racionals, irracionals i reals
- Necessitat
de fer servir els diferents tipus de nombres
- Evolució
històrica de la classificació dels nombres
- Sistemes
de numeració
Valors,
normes i actituds
- Interès
per conèixer les respostes de tipus científic
a problemes plantejats pels éssers humans en diverses
èpoques
- Valoració
del treball sistemàtic i organitzat
- Interès
per l'autoaprenentatge i la formació contínua
- Valoració
del respecte en la comunicació de les idees i la tolerància
envers les diferències entre les persones
- Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Competències
bàsiques en TIC
- Saber trobar
documents a internet i localitzar informacions concretes
- Fer servir
els navegadors de manera adient per a trobar una informació a la xarxa
- Utilitzar
correctament l'editor de textos per a presentar un document
escrit
- Utilitzar
el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació
Coneixements
previs
Tal i com
s'ha indicat anteriorment aquesta és una activitat d'introducció
a l'estudi de les matemàtiques i a l'ús d'internet
a l'aula. Els coneixements previs són els corresponents
a tots els i les alumnes que accedeixen al GES.
Temporització
Aquesta
activitat es pot realitzar en quatre o cinc sessions, segons
l'estructura següent:
- En una
primera sessió es llegirien conjuntament a l'aula els
apartats corresponents a la introducció i l'avaluació,
per tal que tots/totes els i les alumnes tinguin clar des
d'un començament què se'ls està demanant
i com seran avaluats. Posteriorment es començaria el
treball amb la resolució de les "qüestions
generals".
- En la
segona sessió es poden finalitzar les "qüestions
generals".
- En la
tercera sessió es formarien els diferents grups de
treball i es realitzarien els informes sobre cada tipus de
nombres. La
finalització dels informes es pot deixar com una tasca
per realitzar fora de l'horari de classe.
- En una
quarta sessió a l'aula es realitzarien totes les exposicions
orals.
- Resulta
convenient dedicar una última sessió a comentar
les conclusions i analitzar la feina realitzada, per tal que
els i les alumnes facin una reflexió sobre el propi
treball i les estratègies d'aprenentatge utilitzades.
L'activitat ha estat creada com una activitat de suport a les classes presencials a l'aula i no com una activitat independent del contingut de les mateixes. Per aquest motiu la realització d'aquesta activitat només té sentit en el context d'una programació trimestral més àmplia.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
els nombres dalt
|